Opel Insignia Sports Tourer: functioneel en elegant
(10/2/2008)
De nieuwe Opel Insignia Sports Tourer heeft de dynamische uitstraling
van Opels nieuwe middenklasseauto in het stationwagonsegment en dat
blijkt uit zijn naam. Twee nieuwe motoren voor de volledige
Insignia-klasse beleven eveneens hun wereldpremière op de Paris Motor
Show (4-19 oktober).
De innovatieve 2.0-liter BiTurbo dieselmotor met âclean techâ
verbrandingssysteem levert 190 pk en de kleinere 1.6-liter turbo
benzinemotor haalt een vermogen van 180 pk. De Insignia Sports Tourer
beschikt over dezelfde geavanceerde technologie als de Insignia, zoals
het Opel Eye camerasysteem, AFL+ koplampen, Adaptive 4x4
vierwielaandrijving en het FlexRide onderstel. Deze uitrusting wordt
aangevuld door typische stationwagon-voorzieningen zoals een
elektrisch bedienbare achterklep, met programmeerbare openingshoogte,
een niveauregelsysteem en het FlexOrganizer-organisatiesysteem voor de
bagageruimte. Deze bagageruimte met volledig vlakke laadvloer heeft
een inhoud van 540 tot 1.510 liter. Met een C - waarde van iets
minder dan 0,30 is de Insignia Sports Tourer de meest gestroomlijnde
stationwagon die Opel ooit heeft gebouwd.
Insignia Sports Tourer
Lengte (mm)
4.908
Breedte (mm)
1.856
Hoogte (mm)
1.520
Wielbasis (mm)
2.737
Inhoud bagageruimte (l)
540 â 1.510
De Opel Insignia Sports Tourer richt zich op een jongere doelgroep dan
de sedan versie. Het is de ideale keuze voor gezinnen en sportieve,
actieve mensen die een stationwagon nodig hebben voor hun
vrijetijdsactiviteiten en sportuitrusting, maar die geen afstand
willen doen van de elegante stijl, de goede rijeigenschappen en het
lage brandstofverbruik van een middenklasse auto.
De nieuwe Opel Insignia Sports Tourer zal in de lente van 2009 op de
Europese markt worden geïntroduceerd. Opel verwacht dat de Sports
Tourer een groot deel van de verkoop voor zijn rekening zal nemen in
landen waar stationwagons het traditioneel goed doen, zoals Italië en
Duitsland. Net als de 4-deursmodellen werd de Insignia Sports Tourer
ontwikkeld in het Design and Engineering Center van GM Europe in
Rüsselsheim. Hij zal ook worden gebouwd in de fabriek van
Rüsselsheim; een van de modernste en meest efficiënte fabrieken ter
wereld.
Sportief design, ongeëvenaarde stroomlijn voor maximaal rendement
Hoewel de ontwerpers de sportieve, elegante vormgeving van de Insignia
hebben doorgetrokken naar de Sports Tourer, hebben ze kosten noch
moeite gespaard om de grootste Insignia zijn eigen unieke uitstraling
te geven. Mark Adams, Vice President van GM Europe Design: âDeze auto
heeft zijn eigen unieke persoonlijkheid en we hebben er meteen voor
gezorgd dat de vormgeving dezelfde combinatie van beeldende kunst en
Duitse precisie heeft als de 4- en 5-deursmodellen. Hij levert de
perfecte balans van een praktisch pakket dat in een dynamisch en
sportief design is verpakt.â
Het resultaat is een dynamische, sportieve stationwagon die zijn hoge
functionele waarde onder een elegant uiterlijk weet te verbergen. Om
dit te bereiken hebben de ontwerpers een aantal elementen opnieuw
bekeken. Ze hebben de achterklep ver tot in de flanken laten doorlopen
en met grote, opvallende, volledig geïntegreerde achterlichten
geaccentueerd. De chroomstrip met het prominente Opel-logo geeft de
auto een extra betrouwbaar karakter.
De achterkant loopt naar beneden over in een ronde bumper en versterkt
zo het aerodynamische silhouet dat het design van de auto bepaalt. De
dakspoiler heeft hetzelfde effect en verlengt de dynamisch aflopende
daklijn die door de dakrails wordt geaccentueerd. Hierdoor zorgt deze
ervoor dat de sportieve verhoudingen van de Insignia sedan ook bij de
Sports Tourer behouden blijven. Ook wordt de lucht zo langer langs het
dak geleid, wat de luchtweerstand verkleint. Hetzelfde effect hebben
twee verticale vinnen die de dakspoiler en de achterlichten verbinden.
De luchtstroom wordt scherp afgesneden, waardoor de opwaartse druk
achteraan wordt verkleind.
Net als bij de Insignia sedan hebben de ingenieurs van GM Europe de
kleinste details bijgeslepen voor optimale aerodynamische
eigenschappen. De hoeken van de voorbumper werden bijvoorbeeld
afgerond en een soepele spoilerrand werd onder aan de bumper
toegevoegd, de vorm van de A-stijl werd ronder gemaakt, de
buitenspiegel kreeg een vleugelvorm en de onderste draagarm van de
achterwielophanging een gestroomlijnder profiel. Twee spoilers onder
de auto leiden de lucht over de achteras om de luchtweerstand en de
opwaartse druk nog te verkleinen, terwijl de drie voorste luchtinlaten
werden geoptimaliseerd en nog efficiënter werken. Met een C -waarde
van iets minder dan 0,30 is de Insignia Sports Tourer de meest
gestroomlijnde stationwagon die Opel ooit heeft gebouwd. De
luchtweerstand van 0.69 m' is zelfs beter dan die van vele kleinere
auto's.
Interieur: zee van ruimte en praktische voorzieningen zoals het
FlexOrganizer-systeem
Onder de dynamische carrosserie van de nieuwe stationwagon schuilt een
interieur met een zee van ruimte voor vijf inzittenden en een uiterst
concurrerende bagageruimte met een inhoud van 540 liter. De Sports
Tourer heeft met 2,74 meter dezelfde wielbasis als de 4-deursmodellen
en heeft achteraan ongeveer acht centimeter extra laadlengte tot een
totaal van 4,91 meter. De lengte van de laadruimte tot aan de voorste
stoelen is 1,91 meter en helemaal volgeladen heeft de sportieve
stationwagon zelfs een maximale bagageruimte van 1.510 liter.
De Sports Tourer combineert het sportieve uiterlijk met de ruimte en
de functionaliteit van een klassieke stationwagon. Het automatisch
niveauregelsysteem is net zo praktisch als de standaard aanwezige
sluithulp voor de manuele achterklep, die de achterklep bij het
sluiten in het slot trekt. Eveneens verkrijgbaar is een achterklep die
elektrisch geopend en gesloten kan worden en een programmeerbare
openingshoogte heeft om beschadiging van de achterklep te voorkomen.
Dat laatste is vooral handig in garages met een laag plafond.
Daarnaast zijn er slimme ideeën, zoals het bekende
FlexOrganizer-systeem, om voorwerpen van elkaar te scheiden en veilig
vast te zetten: een flexibel systeem van netten en wegklapbare
afscheidingen kan met twee horizontale rails aan beide zijden van de
bagageruimte worden bevestigd. Tot de vele opbergmogelijkheden in de
passagiersruimte, die ook terugkomen in de sedan, behoren voorgevormde
vakken in de voordeuren die elk groot genoeg zijn voor een fles van
1,5 liter.
De nieuwe Sports Tourer introduceert een nieuw materiaal voor
stoelbekleding dat voor het eerst in de auto-industrie wordt gebruikt.
Het maakt gebruik van âTopTecâ nanotechnologie om de stoffen
stoelbekleding vlekbestendig te maken en om te voorkomen dat
vloeistoffen erdoor dringen. Hierdoor is de bekleding tot 50 procent
gemakkelijker te reinigen dan de gebruikelijke stoelbekledingen.
TopTec-materiaal, verkrijgbaar met het beige interieur, is even
luchtdoorlatend als het gewone materiaal en maakt het gezinnen met
kleine kinderen gemakkelijk om te kiezen voor interieurbekleding met
aangename, lichtkleurige stoffen.
Keuze uit negen motoren
Twee nieuwe motoren beleven hun première in de Insignia Sports Tourer
en vormen een aanvulling op de reeks van zeven motoren die al voor de
sedan-modellen verkrijgbaar zijn. De 2.0-liter BiTurbo dieselmotor van
190 pk en de 1.6-liter turbo benzinemotor van 180 pk zullen dan ook
voor de 4- en 5-deurs uitvoeringen verkrijgbaar zijn. Beide motoren
passen in de strategie van Opel van verkleining van de cilinderinhoud.
Deze strategie houdt in dat een hoger vermogen niet uit een grotere
cilinderinhoud wordt gehaald, maar dat het rendement van kleinere
motoren wordt verhoogd door middel van geavanceerde technologie.
Hierdoor kunnen deze op zijn minst met grote motoren concurreren op
het gebied van vermogen, koppel en rijplezier, maar toch aanzienlijk
minder brandstof verbruiken. Naast deze negen motoren zal in de loop
van volgend jaar een ecoFLEX-variant met een opmerkelijk laag
brandstofverbruik en lage CO2-uitstoot worden geïntroduceerd.
Krachtig en innovatief: de nieuwe 2.0 CDTI BiTurbo
De nieuwe 2.0-liter CDTI BiTurbo wordt de topmotor in de dieselreeks
van de Insignia. Met tweetrapsturbocompressie en clean tech
verbranding levert hij 140 kW/190 pk bij 4.000 t/min, wat overeenkomt
met een uitstekend vermogen van 70 kW/95 pk per liter. Het
maximumkoppel bedraagt 400 Nm bij een uitzonderlijk lage 1.500 t/min.
De innovatieve clean tech technologie, die de verbranding regelt via
een systeem met gesloten verbrandingskringloop, wordt voor het eerst
in de viercilindermotor met common-rail toegepast. Druksensoren in de
bougies meten de verbrandingsdruk tot 180 bar in elke cilinder
afzonderlijk tot een miljoen keer per minuut met een nauwkeurigheid
van 98 procent. De meetgegevens worden naar het centraal
motormanagementsysteem gestuurd, en de brandstofinjectie wordt
voortdurend bijgesteld. Dit systeem met gesloten verbrandingsproces
laat de motor altijd binnen een optimaal toerentalbereik draaien voor
een maximaal vermogen bij een minimale emissie, waardoor het verbruik
wordt verlaagd en geluiden worden gereduceerd. Een langdurig stabiele
verbranding is een ander voordeel van drukmeting met de
piëzo-resistieve sensoren. Gedurende de hele levensduur van de motor
compenseert dit proces slijtagefactoren zoals onnauwkeurigheden in de
brandstofmeting, speling in de onderdelen en verschillende
brandstofkwaliteiten en gebruiksomstandigheden.
Het concept van tweetrapsturbocompressie garandeert een goede respons
bij lage toerentallen en een maximaal vermogen. Twee
turbocompressoren, een kleine en een grote, zijn in serie geschakeld
en worden door een gecombineerd smoorklepsysteem gestuurd. Tot 1.500
t/min lopen de uitlaatgassen enkel via de turbine in de kleine
turbocompressor met lage inertie, die de lucht met een druk tot 3,3
bar in de cilinders stuwt. Wanneer het motortoerental toeneemt, wordt
een deel van de uitlaatgassen langs de grote turbine geleid, zodat de
beide turbocompressors actief worden. De lucht, die in de grote
turbocompressor werd voorgecomprimeerd, wordt via een intercooler naar
de kleine turbocompressor gevoerd en vervolgens uiterst gecomprimeerd
in de cilinders gestuwd. Bij motortoerentallen boven de 3000 t/min
wordt de volledige uitlaatgasstroom naar de grotere turbo geleid, die
vervolgens de gecomprimeerde lucht via de intercooler in de cilinders
stuwt.
Een common-rail injectiesysteem van de derde generatie â met een druk
tot 2000 bar â is een ander opmerkelijk motorsysteem. In,
bijvoorbeeld, de hydraulische zaagtechnologie is 2.000 bar voldoende
om roestvrijstalen blokken tot 15 centimeter dik te zagen. In de
dieselmotor van Opel voert het hogedruk railsysteem de brandstof aan
via uiterst precieze, elektrisch gestuurde piëzo-verstuivers die tot
acht keer per slag injecteren, met een uiterst precieze verbranding
met een lage geluidsproductie en weinig emissie van uitlaatgassen als
resultaat.
Een oxidatiekatalysator dicht bij de motor en een standaard
partikelfilter zorgen voor de nabehandeling van de uitlaatgassen. Net
als alle motoren van de Insignia voldoet deze nieuwe, uiterst
efficiënte dieselmotor aan de Euro 5 emissienorm.
Efficiënt en sportief: de nieuwe 1.6 Turbo van 180 pk
De nieuwe 1.6-liter, viercilinder ECOTEC-benzinemotor maakt eveneens
gebruik van turbocompressie. Hij levert een maximumvermogen van 132
kW/180 pk en een maximumkoppel van 230 Nm van slechts 2.200 t/min tot
een indrukwekkende 5.400 t/min. Bovendien levert het standaard
overboostsysteem indien nodig kortstondig een 15 procent hoger koppel,
tot 266 Nm. Door elektronische sturing kan de maximale laaddruk
gedurende vijf seconden tot 2,5 bar worden verhoogd, tegenover 2,1 bar
bij normale werking. De overboostfunctie wordt geactiveerd zodra het
gaspedaal snel en helemaal wordt ingedrukt.
De cilinderkop, het oliecarter en het inlaatspruitstuk, met lateraal
geplaatste smoorklep, zijn allemaal van aluminium. Door de turbokast
in het gegoten uitlaatspruitstuk te integreren - een typisch kenmerk
van Opel - worden een optimale gewichtsbesparing en een snelle respons
mogelijk gemaakt. De turbocompressor is watergekoeld en werd door Opel
ontwikkeld in samenwerking met specialisten van BorgWarner Turbo
Systems. Hij onderscheidt zich door geperfectioneerde
stroomgeometrieën, verbeterde materialen en een grotere duurzaamheid.
De compacte 1.6 turbomotor is slechts 15 kg zwaarder dan zijn
atmosferische tegenhanger en weegt slechts 131 kg. Hij heeft een
boring/slagverhouding van 79/81,5 mm en een cilinderinhoud van 1598
cm3, topwaarden op het gebied van vermogen/gewichtverhouding (1 kg per
1 kW), specifiek vermogen (82,5 kW/112,5 pk per liter cilinderinhoud)
en specifiek verbruik: bij 2.000 t/min en een turbodruk van 2 bar
verbruikt hij slechts 406 gram brandstof per kilowattuur. Ook deze
motor voldoet aan de strenge Euro 5 emissienorm.
Typisch Opel: betaalbare innovaties ook in de Sports Tourer
âMet zijn toonaangevende technologieën en hoge veiligheidsnormen is
de elegante Opel Insignia Sports Tourer een duidelijk statement van
Opelâs strategie om innovatie en een aantrekkelijk design binnen
ieders bereik te brengen,â zegt Alain Visser, Chief Marketing Officer
van GM Europe. Alle details die voor de Insignia werden ontworpen,
zijn ook terug te vinden in de Sports Tourer.
Het onderstel werd voor voor- en vierwielaandrijving ontworpen met het
oog op veiligheid en comfort van hoog niveau. Het kan nog worden
verbeterd met het innovatieve, geïntegreerde FlexRide mechatronisch
onderstel dat de stabiliteit verhoogt en de demping elektronisch in
real-time regelt. FlexRide biedt de bestuurder ook de keuze tussen
drie rijprogramma's. Behalve de standaard adaptieve modus kan de
bestuurder opteren voor een comfortabele Tour-modus of een dynamische
Sport-modus. De Sport-modus bezorgt de bestuurder van de Insignia
Sports Tourer een actievere rijervaring door de instelling van
onderling verbonden functies zoals de stuurinrichting, de
smoorklepbediening en zelfs de sfeerverlichting van het
instrumentenbord aan te passen. Daarnaast kunnen Insignia-kopers het
nieuwe, geavanceerde Adaptive 4x4-systeem bestellen, dat het koppel
proactief verdeelt voor een opmerkelijke stabiliteit, terwijl het bij
alle wegomstandigheden voor een optimale tractie en een beter
weggedrag zorgt.
De âOpel Eyeâ camera, die verkeersborden leest en onthoudt en de
bestuurder waarschuwt wanneer hij ongemerkt van de rijbaan afwijkt,
zorgt eveneens voor extra veiligheid in de Insignia Sports Tourer.
Andere innovatieve systemen zijn de AFL+ koplampen van de nieuwe
generatie, die met negen verschillende lichtfuncties aan de heersende
verkeersomstandigheden kunnen worden aangepast en de bijzonder
rugvriendelijke, orthopedische ergonomische sportstoelen.
AutoRai