Consumentenbond
---
2 oktober 2008
Adverteren met `uitgeklede' prijs is misleidend
Bedrijven, winkeliers en fabrikanten zijn verplicht om in reclames,
folders en advertenties duidelijk te maken wat de uiteindelijke prijs
van de aanbieding is. Dat is het bedrag dat de consument aan de kassa
of via de acceptgiro betaalt, dus inclusief alle onvermijdbare en
essentiële kosten. De Reclame Code Commissie heeft dat nog eens
bevestigd naar aanleiding van een door de Consumentenbond ingediende
klacht over een aanbieding van T-Mobile.
In de reclamefolder van T-Mobile werd de iPhone 3G voor EUR1
aangeboden. Uit de folder bleek niet dat er ook eenmalige
aansluitkosten (EUR 26,25) worden berekend. Daarnaast was niet
duidelijk dat het ging om een tweejarig abonnement van minimaal
EUR44,95 per maand en dat de prijs van EUR1 alleen betrekking had op
het toestel met de kleinste opslagcapaciteit.
Misleidend en oneerlijk
Het niet vermelden van de aansluitkosten door T-Mobile was misleidend
en daardoor oneerlijke reclame, zo stelt de Reclame Code Commissie.
Daarnaast oordeelt de Reclame Code Commissie dat alle voor de
consument belangrijke eigenschappen van het toestel in de reclame of
folder gemeld moeten worden. Het volstaat niet om de kosten en
eigenschappen alleen op de website te zetten en daarnaar te verwijzen.
De Consumentenbond roept alle telecomaanbieders op de aansluitkosten
en alle andere bijkomende kosten voortaan duidelijk en expliciet in
advertenties en folders te vermelden. Consumenten hebben die
essentiële informatie nodig bij het maken van een weloverwogen
aankoopbeslissing.
---