Consumentenbond


---

2 oktober 2008

Adverteren met `uitgeklede' prijs is misleidend

Bedrijven, winkeliers en fabrikanten zijn verplicht om in reclames, folders en advertenties duidelijk te maken wat de uiteindelijke prijs van de aanbieding is. Dat is het bedrag dat de consument aan de kassa of via de acceptgiro betaalt, dus inclusief alle onvermijdbare en essentiële kosten. De Reclame Code Commissie heeft dat nog eens bevestigd naar aanleiding van een door de Consumentenbond ingediende klacht over een aanbieding van T-Mobile.

In de reclamefolder van T-Mobile werd de iPhone 3G voor EUR1 aangeboden. Uit de folder bleek niet dat er ook eenmalige aansluitkosten (EUR 26,25) worden berekend. Daarnaast was niet duidelijk dat het ging om een tweejarig abonnement van minimaal EUR44,95 per maand en dat de prijs van EUR1 alleen betrekking had op het toestel met de kleinste opslagcapaciteit.

Misleidend en oneerlijk
Het niet vermelden van de aansluitkosten door T-Mobile was misleidend en daardoor oneerlijke reclame, zo stelt de Reclame Code Commissie. Daarnaast oordeelt de Reclame Code Commissie dat alle voor de consument belangrijke eigenschappen van het toestel in de reclame of folder gemeld moeten worden. Het volstaat niet om de kosten en eigenschappen alleen op de website te zetten en daarnaar te verwijzen. De Consumentenbond roept alle telecomaanbieders op de aansluitkosten en alle andere bijkomende kosten voortaan duidelijk en expliciet in advertenties en folders te vermelden. Consumenten hebben die essentiële informatie nodig bij het maken van een weloverwogen aankoopbeslissing.

---