AutoRai

Nieuws van Renault op de Mondial de l'automobile 2008

(10/2/2008)
Passie voor mechanica, gevoel voor design en grondig onderzoek naar technische vooruitgang hebben altijd een leidraad gevormd voor Renault. Het merk heeft zich altijd op de mens gericht. Renault is van mening dat het niet de mens is die zich aan de auto moet aanpassen, maar dat de auto zich moet aanpassen aan de mens.

DE RENAULT MÃGANE HATCHBACK EN COUPÃ: EEN FAMILIE MET KARAKTER

De showcar Mégane Coupé Concept, die in het voorjaar van 2008 in Genève is gepresenteerd, kondigde de komst van een karaktervolle familie modellen aan in het segment van de compacte autoâs. Na de nieuwe Mégane Hatchback, die Renault in september in Frankfurt introduceerde, toont Renault de Mégane Coupé op de Mondial van Parijs.

De nieuwe Renault Mégane familie is een fraaie mengeling van sportiviteit en passie voor autoâs.

Renault heeft bij de nieuwe Mégane Hatchback en Coupé prioriteit gegeven aan ergonomie en comfort. De modellen hebben een instrumentenpaneel met analoge en digitale weergave, waarbij gebruik van verschillende kleuren het aflezen vergemakkelijkt. Bovendien zijn er meerdere opties uit het hogere segment mogelijk, zoals de handsfree Renault Card voor het starten en op afstand vergrendelen van de auto en het navigatiesysteem Carminat Bluetooth(TM) DVD. Het âop maatâ audiosysteem â3D Sound by Arkamys(TM)â beleeft zijn première in de nieuwe Mégane.

UITBREIDING VAN HET DCI EN TCE GAMMA

Renault houdt rekening met de reductie van CO2âuitstoot en de voortdurend onder druk staande brandstofprijzen. Daarom is de nieuwe Mégane leverbaar met twee motorenfamilies die zuinigheid met rijplezier combineren.

De TCe 130 pk (1.4 l turbo) komt in het voorjaar van 2009 op de markt. Het blok levert het vermogen van een 1.8 l (130 pk), het koppel van een 2.0 l (190 Nm) en minder CO2-uitstoot dan een 1.6 l.

Renault levert vier dCi motoren met een uitstoot van slechts 120g CO2/km. De dCi met 85 en 105 pk stonden al bekend om hun vermogen en hun rijcomfort, maar zij worden vervangen door dCi motoren met 90 pk en 110 pk. Deze twee motoren stoten minder dan 120g CO2/km uit. Het aanbod dieselmotoren vergroot Renault met de nieuwe dCi 130 pk met een uitstoot van 135g CO2/km. Volgend jaar verschijnen de krachtige dCi 160 pk en dCi 150 pk met een zestraps automaat.

Hoewel de nieuwe Mégane Hatchback en Coupé groter en ruimer zijn dan de vorige generatie, zijn ze acht kilo lichter.

DE 100 % ELEKTRISCHE CONCEPT Z.E.: EEN VOORPROEFJE OP DE MOBILITEIT VAN MORGEN

Naast de nieuwe TCe en dCi motoren werkt Renault verder aan beperking van de CO2-uitstoot met de ontwikkeling van een elektrische auto. Sinds januari 2008 heeft de Renault-Nissan Alliantie een reeks akkoorden getekend met een groot aantal landen en staten waarmee vanaf 2011 vrij baan wordt gegeven aan de massale introductie van deze vorm van aandrijving.

De Z.E. Concept (Zero Emission Concept) vertegenwoordigt de elektrische auto zoals Renault die ziet: een efficiënt voertuig met nul CO2-uitstoot die eenvoudig is in gebruik. Gebaseerd op de gloednieuwe Renault Kangoo Be Bop heeft de Z.E. Concept een ludieke vormgeving. De Z.E. Concept heeft een elektrische motor van 70 kW met een koppel van 226 Nm en Lithium-ion accuâs.
De achterliggende gedachte bij de Z.E. Concept is dat energieverbruik van stroomverbruikers zoals verlichting, verwarming en airconditioning tot een minimum moet worden beperkt zonder in te boeten op comfort. In de Z.E. Concept zijn die stroomverbruikers geoptimaliseerd waardoor de actieradius is vergroot.

RENAULT LAGUNA COUPÃ: PUUR RIJPLEZIER

De Laguna Coupé is gebaseerd op de showcar Fluence en heeft dezelfde vloeiende lijnen. Naast het 4Control Chassis met vier gestuurde wielen â al standaard bij de Laguna GT â biedt Renault twee nieuwe V6 motoren aan in de Coupé. De gloednieuwe V6 dCi levert een vermogen van 235 pk (173 kW); de 3.5 V6 benzine levert 240 pk (175 kW).

RENAULT KANGOO BE BOP: RUIMTE EN LICHT

De Kangoo Be Bop is rechtstreeks geïnspireerd op de showcar Kangoo Compact Concept. Deze innovatieve auto heeft een duidelijk karakter met zân compacte afmetingen (3,87 m) en een

originele tweekleurige carrosserie. Door het grote glasoppervlak en de vier royale zitplaatsen is het een lichte en ruime auto geworden. Deze ultieme vrijetijdsauto heeft een glazen schuifdak en in de achterdeur een ruit die te openen is. Vóór zitten er twee glazen uitzetbare daken en in het midden zit een vast glazen dak. Op dit moment is nog niet bekend of de Kangoo Be Bop op de Nederlandse markt geleverd gaat worden.

RENAULT ONDELIOS: REIZEN MET OOG VOOR HET MILIEU

Renault toont op de Mondial de lâAutomobile in Parijs de conceptcar Ondelios. Met deze milieubewuste langeafstand-cruiser toont Renault zijn visie op de topklasse cross-over: prettig en comfortabel reizen met oog voor het milieu. Een filosofie die met name tot uiting komt in het design, de inrichting van het interieur en een gloednieuwe hybride motor.

NIEUW GAMMA dCi EN TCe: PITTIG, ZUINIG EN MILIEUVRIENDELIJK

Renault presenteert in Parijs een gamma motoren dat afgestemd is op de verwachtingen van de huidige automobilist.

Naast de TCe 100 pk uit de Twingo, Clio en Modus komt er nu ook een nieuwe TCe met 130 pk. Deze is in het voorjaar van 2009 voor het eerst leverbaar in de nieuwe Mégane. Daarnaast verschijnt er een TCe met 180 pk.

Het nieuwe gamma dCi dieselmotoren (allemaal conform Euro5) biedt de beste verhouding prestaties/verbruik op de markt. Net als de dCi 90 pk, de dCi 110 pk en de nieuwe dCi 130 pk combineren deze motoren zuinigheid en souplesse met pit. Deze dieselmotor is een van de stilste in zijn klasse.

De door de Renault-Nissan Alliantie ontwikkelde nieuwe V6 dCi met 235 pk is bestemd voor de topklasse-autoâs van Renault, met name voor de Laguna Coupé. Deze motor levert hoogstaande prestaties.

Door het aanbod dCi en Tce motoren is nagenoeg 70% van het motorengamma van de nieuwe Mégane conform de Renault eco' signatuur: ze zijn ecologisch én economisch.

Om de uitstoot van vervuilende stoffen nog meer terug te dringen en te voldoen aan de toekomstige Europese regelgeving, werkt Renault ook aan de beperking van de emissie bij de bron door de verbranding te optimaliseren en zogenaamde naverwerkingssystemen te integreren. De NOx katalysator of âNOx Trapâ, waarmee de dCi 175 pk is uitgerust, is daar een mooi voorbeeld van.

Renault toont op de Mondial de continu variabele CVT transmissie die verder ontwikkeld is door de Renault-Nissan Alliantie. Deze traploos schakelende versnellingsbak staat garant voor een pittige, soepele en comfortabele werking. De CVT is vanaf 2009 verkrijgbaar voor het nieuwe Mégane gamma.

MILIEU: EEN JAAR NA DE LANCERING VAN eco' GAAT RENAULT GESTAAG DOOR MET HAAR MILIEUBELEID

Renault heeft in 2007 het eco'-label gelanceerd, waarmee klanten de milieuvriendelijkste modellen in het gamma kunnen herkennen. Daarmee bewijst Renault dat het wel degelijk mogelijk is om ecologische en economische autoâs te ontwikkelen zonder dat dit ten koste van prestaties gaat.

Renault is inmiddels één van de drie best presterende constructeurs in Europa op het gebied van CO2-uitstoot. Naast de nieuwe TCe en dCi motoren werkt Renault verder aan de beperking van de CO2-uitstoot met de ontwikkeling van een elektrische auto. Sinds januari 2008 heeft de Alliantie een reeks akkoorden getekend met een groot aantal staten of regioâs, waarmee een massale introductie van elektrische autoâs vanaf 2011 wordt gegarandeerd. Andere markten zullen dit voorbeeld ongetwijfeld snel volgen.

Op langere termijn werkt Renault aan een elektrische auto met een brandstofcel. Prototype Scénic ZEV H2, een auto van de Renault-Nissan Alliantie, is in juni aan de pers geïntroduceerd en is illustratief voor dit onderzoek.

NIEUWE AUDIOGAMMA VAN RENAULT: HET BESTE GELUID

Renault heeft een nieuw audiogamma samengesteld. Om een nog betere geluidskwaliteit te bieden, is Renault een samenwerkingsverband aangegaan met Arkamys(TM), een specialist op het gebied van digitalisering van geluid. Deze samenwerking heeft geleid tot het â3D Sound by Arkamys(TM)â aanbod dat uniek is op de markt en bestemd is voor de middenklasse modellen van Renault. Software âop maatâ waarmee geluid wordt gedigitaliseerd verbetert de kwaliteit aanzienlijk.

Voor de audiosystemen in de topklasse modellen blijft Renault werken met Bose(TM). Al in de ontwikkelingsfase van de autoâs worden de ingenieurs van Bose(TM) betrokken om een compleet en specifiek audiosysteem te ontwikkelen dat geheel afgestemd is op de akoestiek van het interieur. Dit systeem heeft de naam âBose(TM) Sound Systemâ gekregen en bestaat uit tien speakers met neodymium magneten, een digitale versterker van Bose(TM) met digitale verwerking van het signaal en zes aparte equalizer kanalen. Dit systeem geeft een helder geluid en veel vermogen zonder te vervormen.

DE AUTOâS VAN RENAULT: HOMOGEEN OP HET GEBIED VAN PASSIEVE EN ACTIEVE VEILIGHEID

Renault is altijd op zoek naar manieren om de verkeersveiligheid te verhogen en houdt zich al ruim vijftig jaar bezig met het ontwerpen en ontwikkelen van technieken die de veiligheid van haar autoâs verbeteren. Renault heeft inmiddels maar liefst tien autoâs met de maximale Euro NCAP crashtest score (5 sterren).

CLIO RENAULT SPORT R3 KOMT MET EEN ACCES VERSIE

De Clio Renault Sport R3 Access is een versie voor klanten die rallyâs op asfalt willen rijden. Renault Sport Technologies komt met een Access versie van de Clio R3 Maxi die toegankelijk is voor een groter publiek zodat meer mensen kunnen genieten van het rally-potentieel dat deze auto biedt.

MÃGANE R26.R : RADICAAL

De Mégane R26.R, de meest recente ontwikkeling uit het Renault Sport gamma, is gericht op power en extreem rijplezier. Hij is ontwikkeld op basis van de Mégane F1 Team R26 waarvan de motor, de versnellingsbak en het differentieel met beperkte slip zijn overgenomen. De Mégane R26.R is 123 kg lichter dan de Mégane F1 Team R26. Renault produceert slechts 450 exemplaren van dit model.