Nieuws van Renault op de Mondial de l'automobile 2008
(10/2/2008)
Passie voor mechanica, gevoel voor design en grondig onderzoek naar
technische vooruitgang hebben altijd een leidraad gevormd voor
Renault. Het merk heeft zich altijd op de mens gericht. Renault is van
mening dat het niet de mens is die zich aan de auto moet aanpassen,
maar dat de auto zich moet aanpassen aan de mens.
DE RENAULT MÃGANE HATCHBACK EN COUPÃ: EEN FAMILIE MET KARAKTER
De showcar Mégane Coupé Concept, die in het voorjaar van 2008 in
Genève is gepresenteerd, kondigde de komst van een karaktervolle
familie modellen aan in het segment van de compacte autoâs. Na de
nieuwe Mégane Hatchback, die Renault in september in Frankfurt
introduceerde, toont Renault de Mégane Coupé op de Mondial van
Parijs.
De nieuwe Renault Mégane familie is een fraaie mengeling van
sportiviteit en passie voor autoâs.
Renault heeft bij de nieuwe Mégane Hatchback en Coupé prioriteit
gegeven aan ergonomie en comfort. De modellen hebben een
instrumentenpaneel met analoge en digitale weergave, waarbij gebruik
van verschillende kleuren het aflezen vergemakkelijkt. Bovendien zijn
er meerdere opties uit het hogere segment mogelijk, zoals de handsfree
Renault Card voor het starten en op afstand vergrendelen van de auto
en het navigatiesysteem Carminat Bluetooth(TM) DVD. Het âop maatâ
audiosysteem â3D Sound by Arkamys(TM)â beleeft zijn première in de
nieuwe Mégane.
UITBREIDING VAN HET DCI EN TCE GAMMA
Renault houdt rekening met de reductie van CO2âuitstoot en de
voortdurend onder druk staande brandstofprijzen. Daarom is de nieuwe
Mégane leverbaar met twee motorenfamilies die zuinigheid met
rijplezier combineren.
De TCe 130 pk (1.4 l turbo) komt in het voorjaar van 2009 op de markt.
Het blok levert het vermogen van een 1.8 l (130 pk), het koppel van
een 2.0 l (190 Nm) en minder CO2-uitstoot dan een 1.6 l.
Renault levert vier dCi motoren met een uitstoot van slechts 120g
CO2/km. De dCi met 85 en 105 pk stonden al bekend om hun vermogen en
hun rijcomfort, maar zij worden vervangen door dCi motoren met 90 pk
en 110 pk. Deze twee motoren stoten minder dan 120g CO2/km uit. Het
aanbod dieselmotoren vergroot Renault met de nieuwe dCi 130 pk met
een uitstoot van 135g CO2/km. Volgend jaar verschijnen de krachtige
dCi 160 pk en dCi 150 pk met een zestraps automaat.
Hoewel de nieuwe Mégane Hatchback en Coupé groter en ruimer zijn dan
de vorige generatie, zijn ze acht kilo lichter.
DE 100 % ELEKTRISCHE CONCEPT Z.E.: EEN VOORPROEFJE OP DE MOBILITEIT
VAN MORGEN
Naast de nieuwe TCe en dCi motoren werkt Renault verder aan beperking
van de CO2-uitstoot met de ontwikkeling van een elektrische auto.
Sinds januari 2008 heeft de Renault-Nissan Alliantie een reeks
akkoorden getekend met een groot aantal landen en staten waarmee vanaf
2011 vrij baan wordt gegeven aan de massale introductie van deze vorm
van aandrijving.
De Z.E. Concept (Zero Emission Concept) vertegenwoordigt de
elektrische auto zoals Renault die ziet: een efficiënt voertuig met
nul CO2-uitstoot die eenvoudig is in gebruik. Gebaseerd op de
gloednieuwe Renault Kangoo Be Bop heeft de Z.E. Concept een ludieke
vormgeving. De Z.E. Concept heeft een elektrische motor van 70 kW
met een koppel van 226 Nm en Lithium-ion accuâs.
De achterliggende gedachte bij de Z.E. Concept is dat energieverbruik
van stroomverbruikers zoals verlichting, verwarming en airconditioning
tot een minimum moet worden beperkt zonder in te boeten op comfort. In
de Z.E. Concept zijn die stroomverbruikers geoptimaliseerd waardoor de
actieradius is vergroot.
RENAULT LAGUNA COUPÃ: PUUR RIJPLEZIER
De Laguna Coupé is gebaseerd op de showcar Fluence en heeft dezelfde
vloeiende lijnen. Naast het 4Control Chassis met vier gestuurde wielen
â al standaard bij de Laguna GT â biedt Renault twee nieuwe V6 motoren
aan in de Coupé. De gloednieuwe V6 dCi levert een vermogen van 235 pk
(173 kW); de 3.5 V6 benzine levert 240 pk (175 kW).
RENAULT KANGOO BE BOP: RUIMTE EN LICHT
De Kangoo Be Bop is rechtstreeks geïnspireerd op de showcar Kangoo
Compact Concept. Deze innovatieve auto heeft een duidelijk karakter
met zân compacte afmetingen (3,87 m) en een
originele tweekleurige carrosserie. Door het grote glasoppervlak en de
vier royale zitplaatsen is het een lichte en ruime auto geworden. Deze
ultieme vrijetijdsauto heeft een glazen schuifdak en in de achterdeur
een ruit die te openen is. Vóór zitten er twee glazen uitzetbare
daken en in het midden zit een vast glazen dak. Op dit moment is nog
niet bekend of de Kangoo Be Bop op de Nederlandse markt geleverd gaat
worden.
RENAULT ONDELIOS: REIZEN MET OOG VOOR HET MILIEU
Renault toont op de Mondial de lâAutomobile in Parijs de conceptcar
Ondelios. Met deze milieubewuste langeafstand-cruiser toont Renault
zijn visie op de topklasse cross-over: prettig en comfortabel reizen
met oog voor het milieu. Een filosofie die met name tot uiting komt in
het design, de inrichting van het interieur en een gloednieuwe hybride
motor.
NIEUW GAMMA dCi EN TCe: PITTIG, ZUINIG EN MILIEUVRIENDELIJK
Renault presenteert in Parijs een gamma motoren dat afgestemd is op de
verwachtingen van de huidige automobilist.
Naast de TCe 100 pk uit de Twingo, Clio en Modus komt er nu ook een
nieuwe TCe met 130 pk. Deze is in het voorjaar van 2009 voor het eerst
leverbaar in de nieuwe Mégane. Daarnaast verschijnt er een TCe met
180 pk.
Het nieuwe gamma dCi dieselmotoren (allemaal conform Euro5) biedt de
beste verhouding prestaties/verbruik op de markt. Net als de dCi 90
pk, de dCi 110 pk en de nieuwe dCi 130 pk combineren deze motoren
zuinigheid en souplesse met pit. Deze dieselmotor is een van de
stilste in zijn klasse.
De door de Renault-Nissan Alliantie ontwikkelde nieuwe V6 dCi met 235
pk is bestemd voor de topklasse-autoâs van Renault, met name voor de
Laguna Coupé. Deze motor levert hoogstaande prestaties.
Door het aanbod dCi en Tce motoren is nagenoeg 70% van het
motorengamma van de nieuwe Mégane conform de Renault eco' signatuur:
ze zijn ecologisch én economisch.
Om de uitstoot van vervuilende stoffen nog meer terug te dringen en te
voldoen aan de toekomstige Europese regelgeving, werkt Renault ook aan
de beperking van de emissie bij de bron door de verbranding te
optimaliseren en zogenaamde naverwerkingssystemen te integreren. De
NOx katalysator of âNOx Trapâ, waarmee de dCi 175 pk is uitgerust, is
daar een mooi voorbeeld van.
Renault toont op de Mondial de continu variabele CVT transmissie die
verder ontwikkeld is door de Renault-Nissan Alliantie. Deze traploos
schakelende versnellingsbak staat garant voor een pittige, soepele en
comfortabele werking. De CVT is vanaf 2009 verkrijgbaar voor het
nieuwe Mégane gamma.
MILIEU: EEN JAAR NA DE LANCERING VAN eco' GAAT RENAULT GESTAAG DOOR
MET HAAR MILIEUBELEID
Renault heeft in 2007 het eco'-label gelanceerd, waarmee klanten de
milieuvriendelijkste modellen in het gamma kunnen herkennen. Daarmee
bewijst Renault dat het wel degelijk mogelijk is om ecologische en
economische autoâs te ontwikkelen zonder dat dit ten koste van
prestaties gaat.
Renault is inmiddels één van de drie best presterende constructeurs
in Europa op het gebied van CO2-uitstoot. Naast de nieuwe TCe en dCi
motoren werkt Renault verder aan de beperking van de CO2-uitstoot
met de ontwikkeling van een elektrische auto. Sinds januari 2008 heeft
de Alliantie een reeks akkoorden getekend met een groot aantal staten
of regioâs, waarmee een massale introductie van elektrische autoâs
vanaf 2011 wordt gegarandeerd. Andere markten zullen dit voorbeeld
ongetwijfeld snel volgen.
Op langere termijn werkt Renault aan een elektrische auto met een
brandstofcel. Prototype Scénic ZEV H2, een auto van de Renault-Nissan
Alliantie, is in juni aan de pers geïntroduceerd en is illustratief
voor dit onderzoek.
NIEUWE AUDIOGAMMA VAN RENAULT: HET BESTE GELUID
Renault heeft een nieuw audiogamma samengesteld. Om een nog betere
geluidskwaliteit te bieden, is Renault een samenwerkingsverband
aangegaan met Arkamys(TM), een specialist op het gebied van
digitalisering van geluid. Deze samenwerking heeft geleid tot het â3D
Sound by Arkamys(TM)â aanbod dat uniek is op de markt en bestemd is voor
de middenklasse modellen van Renault. Software âop maatâ waarmee
geluid wordt gedigitaliseerd verbetert de kwaliteit aanzienlijk.
Voor de audiosystemen in de topklasse modellen blijft Renault werken
met Bose(TM). Al in de ontwikkelingsfase van de autoâs worden de
ingenieurs van Bose(TM) betrokken om een compleet en specifiek
audiosysteem te ontwikkelen dat geheel afgestemd is op de akoestiek
van het interieur. Dit systeem heeft de naam âBose(TM) Sound Systemâ
gekregen en bestaat uit tien speakers met neodymium magneten, een
digitale versterker van Bose(TM) met digitale verwerking van het signaal
en zes aparte equalizer kanalen. Dit systeem geeft een helder geluid
en veel vermogen zonder te vervormen.
DE AUTOâS VAN RENAULT: HOMOGEEN OP HET GEBIED VAN PASSIEVE EN ACTIEVE
VEILIGHEID
Renault is altijd op zoek naar manieren om de verkeersveiligheid te
verhogen en houdt zich al ruim vijftig jaar bezig met het ontwerpen en
ontwikkelen van technieken die de veiligheid van haar autoâs
verbeteren. Renault heeft inmiddels maar liefst tien autoâs met de
maximale Euro NCAP crashtest score (5 sterren).
CLIO RENAULT SPORT R3 KOMT MET EEN ACCES VERSIE
De Clio Renault Sport R3 Access is een versie voor klanten die rallyâs
op asfalt willen rijden. Renault Sport Technologies komt met een
Access versie van de Clio R3 Maxi die toegankelijk is voor een groter
publiek zodat meer mensen kunnen genieten van het rally-potentieel dat
deze auto biedt.
MÃGANE R26.R : RADICAAL
De Mégane R26.R, de meest recente ontwikkeling uit het Renault Sport
gamma, is gericht op power en extreem rijplezier. Hij is ontwikkeld op
basis van de Mégane F1 Team R26 waarvan de motor, de versnellingsbak
en het differentieel met beperkte slip zijn overgenomen. De Mégane
R26.R is 123 kg lichter dan de Mégane F1 Team R26. Renault produceert
slechts 450 exemplaren van dit model.
AutoRai