Persbericht
0810.115
Den Haag, woensdag 1 oktober 2008
Stopcontact voor schepen beperkt emissies
Bewoners van het Lübeckse havengebied staan in de toekomst veel minder
bloot aan milieuvervuiling door het scheepvaartverkeer. In de
Noord-Duitse havenstad is Duitslands eerste walstroomsysteem voor de
handelsscheepvaart in gebruik genomen. Met de door Siemens ontwikkelde
oplossing Siharbor betrekken schepen tijdens hun ligtijd stroom van
een net aan de wal, en niet meer van dieselgeneratoren aan boord.
Uitgaande van de Europese energiemix komt er op die manier 35 procent
minder kooldioxide (CO2) vrij, ruim 95 procent minder stikstofoxide en
90 procent minder fijnstof dan bij de conventionele stroomopwekking
via dieselgeneratoren aan boord. De oplossing is onderdeel van het
milieuportfolio van Siemens, waarmee het concern het afgelopen
boekjaar een omzet van 17 miljard euro behaalde.
Met het nieuwe walstroomsysteem, dat aan de Lübeckse terminal
Nordlandkai is geïnstalleerd, gebruiken schepen nu voor het eerst
stroom uit elektriciteitscentrales, waarbij ze - net als bij een
gewoon stopcontact - met kabel en stekker op een aansluitpunt aan de
Nordlandkai worden aangesloten. De eerste afnemer voor de walstroom is
de Zweedse rederij Transatlantic.
Bij de Lübeckse walaansluiting gaat het om een puur 50-Hertz-systeem,
omdat het boordnet van de schepen met dezelfde frequentie werkt als
het net aan de wal. Bij tweederde van alle schepen wereldwijd werkt
het boordnet echter met 60 Hertz. Voor het walstroomsysteem in Europa
is daarom een aanpassing noodzakelijk. Daarvoor heeft Siemens het
Siplink-systeem ontwikkeld: dit is de kern van de Siharbor-oplossing,
waarbij twee omvormers via een gelijkspanningscircuit met elkaar in
verbinding staan en elk op een elektriciteitsnetwerk zijn aangesloten.
Daarmee is Siplink in staat om niet alleen vanuit een distributienet
een net in eilandbedrijf te voeden, maar ook stroomnetwerken met
verschillende parameters aan elkaar aan te passen en met elkaar te
verbinden.
Vrachtscheepvaart neemt het leeuwendeel van het wereldwijde
goederenvervoer voor zijn rekening. Meer dan 90 procent van het
internationale handelsverkeer verloopt via de wereldzeeën. Het
transport over zee draagt ongeveer evenveel bij aan de wereldwijde
CO2-uitstoot als het luchtvaartverkeer. Bij de verbranding van
scheepsdiesel wordt evenwel aanzienlijk meer zwavel en fijnstof
uitgestoten dan bij andere brandstoffen.
Nadere inlichtingen voor de redactie:
Siemens Persvoorlichting, Bernard H. Bos
Tel: (070) 333 2325
E-mail: bernard.bos@siemens.com
Internet: klik hier
Siemens