Siemens

Persbericht

0810.115

Den Haag, woensdag 1 oktober 2008

Stopcontact voor schepen beperkt emissies

Bewoners van het Lübeckse havengebied staan in de toekomst veel minder bloot aan milieuvervuiling door het scheepvaartverkeer. In de Noord-Duitse havenstad is Duitslands eerste walstroomsysteem voor de handelsscheepvaart in gebruik genomen. Met de door Siemens ontwikkelde oplossing Siharbor betrekken schepen tijdens hun ligtijd stroom van een net aan de wal, en niet meer van dieselgeneratoren aan boord. Uitgaande van de Europese energiemix komt er op die manier 35 procent minder kooldioxide (CO2) vrij, ruim 95 procent minder stikstofoxide en 90 procent minder fijnstof dan bij de conventionele stroomopwekking via dieselgeneratoren aan boord. De oplossing is onderdeel van het milieuportfolio van Siemens, waarmee het concern het afgelopen boekjaar een omzet van 17 miljard euro behaalde.

Met het nieuwe walstroomsysteem, dat aan de Lübeckse terminal Nordlandkai is geïnstalleerd, gebruiken schepen nu voor het eerst stroom uit elektriciteitscentrales, waarbij ze - net als bij een gewoon stopcontact - met kabel en stekker op een aansluitpunt aan de Nordlandkai worden aangesloten. De eerste afnemer voor de walstroom is de Zweedse rederij Transatlantic.
Bij de Lübeckse walaansluiting gaat het om een puur 50-Hertz-systeem, omdat het boordnet van de schepen met dezelfde frequentie werkt als het net aan de wal. Bij tweederde van alle schepen wereldwijd werkt het boordnet echter met 60 Hertz. Voor het walstroomsysteem in Europa is daarom een aanpassing noodzakelijk. Daarvoor heeft Siemens het Siplink-systeem ontwikkeld: dit is de kern van de Siharbor-oplossing, waarbij twee omvormers via een gelijkspanningscircuit met elkaar in verbinding staan en elk op een elektriciteitsnetwerk zijn aangesloten. Daarmee is Siplink in staat om niet alleen vanuit een distributienet een net in eilandbedrijf te voeden, maar ook stroomnetwerken met verschillende parameters aan elkaar aan te passen en met elkaar te verbinden.

Vrachtscheepvaart neemt het leeuwendeel van het wereldwijde goederenvervoer voor zijn rekening. Meer dan 90 procent van het internationale handelsverkeer verloopt via de wereldzeeën. Het transport over zee draagt ongeveer evenveel bij aan de wereldwijde CO2-uitstoot als het luchtvaartverkeer. Bij de verbranding van scheepsdiesel wordt evenwel aanzienlijk meer zwavel en fijnstof uitgestoten dan bij andere brandstoffen.

Nadere inlichtingen voor de redactie:
Siemens Persvoorlichting, Bernard H. Bos
Tel: (070) 333 2325
E-mail: bernard.bos@siemens.com
Internet: klik hier