Ondernemers moeten langer wachten bij digitaal loket
De digitale dienstverlening van Nederlandse gemeenten aan burgers is verder ontwikkeld dan die aan het bedrijfsleven. Burgers kunnen in bijna één op de drie gevallen een product via het digitale loket afnemen. Voor het bedrijfsleven zijn deze mogelijkheden substantieel beperkter. Slechts een zeer beperkt deel van de producten (3 procent) blijkt afneembaar via het digitale loket. Dit blijkt uit het rapport 'Benchmark digitale dienstverlening 2008' dat vandaag tijdens het FAMO-congres door Guill van den Boom van Ernst & Young werd overhandigd aan Eduard Kerssemakers, voorzitter FAMO.
Toch is de digitale dienstverlening van gemeenten de afgelopen jaren geleidelijk verbeterd. De jaarlijkse toename van de volledig interactief af te nemen producten bedraagt vijf à zes procent. Afgelopen jaar is de groei zelfs groter dan voorgaande jaren. Net als in 2006 en 2007 blijkt ook in 2008 een duidelijke relatie te bestaan tussen de omvang van de gemeente (het inwonersaantal) en de volwassenheid van de digitale dienstverlening. Grote gemeenten scoren wat betreft de dienstverlening aan bedrijven het beste. De interactiviteit blijft ook bij deze gemeenten echter onder de twintig procent.
De onderzochte producten zijn bij minder dan een vijfde van de gemeenten digitaal te verkrijgen. Het WOZ-taxatieverslag, afschrift GBA, verhuizing, meldpunt openbare ruimten en kapvergunning worden het meest aangeboden. Het opgeven van getuigen voor een huwelijk scoort het laagst (1,12 procent). Maar zes gemeenten bieden deze service op digitale wijze.
Volgens Guill van den Boom van Ernst & Young bevestigen de resultaten van deze benchmark de noodzaak van een sterkere regie bij de ontwikkeling en invoering van de digitale dienstverlening zoals de commissie Wallage/Postma die in december 2007 heeft aanbevolen. "De rijksoverheid zou voor synergie moeten zorgen. Verbeteringen komen alleen tot stand wanneer de rijksoverheid randvoorwaarden creëert en onderlinge samenwerking tussen gemeenten bevordert. Het kan toch niet zo zijn dat 'achterlopers' niet kunnen profiteren van de ervaringen van gemeenten die al veel verder zijn in het proces. Alleen wanneer samenwerkingsverbanden ontstaan, kan de burger beter worden bediend."
Opvallend is dat vooral de ondernemer gebaat zou zijn bij een verdergaande digitalisering. Maar het verminderen van administratieve lasten door digitalisering lijkt minder hoog op de agenda te staan. "Mijn advies naar gemeenten maar ook de rijksoverheid is om dit stokje op te pakken. Het beperken van de administratieve lasten is niet alleen een kwestie van minder regels maar ook van het slimmer omgaan met ICT. Een paradigmaverandering is nodig zodat informatiestromen tussen het bedrijfsleven en de overheid echt verbeteren en verminderen. De mogelijkheden van de huidige technologie moeten worden aangegrepen en dus niet één op één een papieren formulier digitaliseren", aldus Van den Boom.
Onderzoeksrapport
Ernst & Young heeft in 2006 en 2007 een benchmark uitgevoerd gericht op de status van de digitale dienstverlening. In de maanden mei, juni en juli 2008 zijn de digitale loketten van alle 443 Nederlandse gemeenten beoordeeld op basis van de volwassenheid van het interactief kunnen aanvragen van producten en diensten. De resultaten van het onderzoek zijn gebundeld in het rapport Benchmark digitale dienstverlening 2008. De resultaten van de benchmark digitale dienstverlening uit 2007 en 2006 zijn meegenomen in dit onderzoek om vergelijkingen uit te kunnen voeren met voorgaande jaren.
Noot voor de pers
Voor meer informatie of een exemplaar van het onderzoeksrapport kunt u contact opnemen met Liesbeth Aarssen, persvoorlichter Ernst & Young: 06- 212 51 229.
Ernst & Young