Peugeot op de Mondial de l'automobile in Parijs 2008: passie en zorg
(10/2/2008)
Peugeot laat op de Mondial de lâautomobile de Paris 2008 opnieuw zien
hoe ver men is in de ontwikkeling van zuinige en schone auto's die het
begrip passie voor automobielen inhoud kunnen geven. Creativiteit,
nieuwe technologieën en uitgewerkte concepten in de vorm van
studiemodellen en actuele modellen uit het bestaande gamma. Met de
presentatie van ruim 40 auto's en concept-cars geeft Peugeot haar
visie op mobiliteit, nu en in de (nabije) toekomst.
Na een fors aantal jaren van onderzoek is Peugeot ervan overtuigd dat
de hybride een onvermijdelijke volgende fase is in de toekomst van de
automobiel en daar wordt momenteel op alle fronten hard aan gewerkt.
Deze technologie wordt HYmotion genoemd en kenmerkt zich door de
combinatie van een verbrandingsmotor en een elektromotor, waardoor
spectaculaire resultaten worden gehaald als het gaat om het
brandstofverbruik en de uitstoot van CO2.
RC HYmotion4 : een magisch antwoord â¦
Strak, sterk en sportief is de RC HYmotion4, een concept-car die laat
zien hoe Peugeot inhoud geeft aan het begrip passie voor
automobielen. Deze Coupé Grand Tourisme vormt de ontbrekende schakel
tussen de RC? en RC? concept-cars die in 2002 werden getoond en de 908
RC van de laatste Mondial, en zit boordevol stilistische ideeën,
technische noviteiten en concepten voor de nabije toekomst.
Vier portieren, vier zitplaatsen en de hybridetechnologie voor de
aandrijving op vier wielen verklaren zijn naam HYmotion4, een
concept-car die passie voor automobielen en zorg voor het milieu in
zich verenigt.
De auto heeft een 1,6 l THP benzinemotor met een vermogen van 160 kW
(ong. 218 pk) aan de achterzijde en een elektromotor met een maximum
vermogen van 70 kW (ong. 95 pk) vóór onder de motorkap. Deze
combinatie levert een maximum vermogen van 230 kW (ong. 313 pk), toch
is de CO2-uitstoot slechts 109 g/km bij gecombineerd gebruik en 0
g/km bij elektrische aandrijving.
Peugeot verrast het autominnende publiek met de presentatie van de
PROLOGUE HYmotion4 als voorbode van een nieuw, toekomstig model.
Prologue HYmotion4: een Cross-over
De Peugeot Prologue HYmotion4 licht een tipje van de sluier op van een
toekomstige Cross-over, nieuw in het Peugeot gamma. Een kruising
tussen een SUV, een MPV en een hatchback. Opvallend is ook het
interieur met de ambiance van een topklasse Coupé, met een hightech
uitrusting en praktische en efficiënte indeling.
Deze concept-car, voorzien van HYmotion4-technologie heeft
4-wielaandrijving, een HDiF-dieselmotor en een elektromotor. Deze
Cross-over levert met een vermogen van 147 kW (ong. 200 pk)
opmerkelijke prestaties maar verbruikt niet meer dan slechts 4,1 l/100
km met een CO2-uitstoot van 109 g/km bij gecombineerd gebruik en
0 g/km bij elektrische aandrijving.
Peugeot streeft naar toegankelijke mobiliteit voor iedereen en komt
daarom met de HYmotion3 compressor.
HYmotion3 compressor: mobiliteit voor iedereen
Deze HYmotion3 compressor is een kruising tussen een auto en een
scooter en bedoeld als een originele oplossing voor mobiliteit in het
moderne stadsverkeer. Dit bijzondere voertuig heeft een sportieve,
raszuivere en futuristische styling en wekt veel belangstelling door
zijn originele concept waarin tal van voordelen worden gecombineerd:
compact, veilig en comfortabel. Bij de HYmotion3 wordt het achterwiel
aangedreven door een verbrandingsmotor, de 125 cm3 benzinemotor die
ook op de scooter Satelis Compressor wordt gebruikt. De voorwielen
worden door 2 elektromotoren met een vermogen van 3 kW aangedreven.
De aandrijving op alle wielen zorgt voor meer veiligheid en bijzonder
aangename rijeigenschappen. Het resultaat is een gunstig
brandstofverbruik en een geringe uitstoot van schadelijke stoffen
(slechts 47 g/km CO2 bij gecombineerd gebruik en
0 g/km bij het rijden met elektrische aandrijving. Bij dit studiemodel
staan ook twee scooters, de Satelis en de Geopolis, die de
belangrijkste verschillen en overeenkomsten tussen beide
Peugeot-producten laten zien.
308 HYmotion2: bron van inspiratie â¦
Dit model heeft naast de 1.6 HDiF 80 kW (ong. 110 pk) ook een
elektromotor voorin en deze variant wordt HYmotion2 genoemd omdat het
om een voorwielaangedreven auto gaat. Hij vormt een belangrijk
onderdeel van de zoektocht naar zuinige en schone oplossingen voor
grootschalige toepassing in de nabije toekomst. Bij gecombineerd
gebruik is de CO2-uitstoot slechts 90 g/km.
908 HYmotion2
Peugeot Sport heeft in de laatste ronde van de Le Mans Series op
Silverstone (GB) een 908 Hybride concept-car gepresenteerd die wordt
aangedreven door een HDi-dieselmotor met roetfilter en een
elektromotor. Deze bijzondere techniek wordt HYmotion2 genoemd en
biedt de mogelijkheid om bewegingsenergie bij het remmen om te zetten
in elektrische energie en die op te slaan in een accu. Deze energie
kan vervolgens weer gebruikt worden om de auto elektrisch aan te
drijven (bij het wegrijden vanuit stilstand bijvoorbeeld), om het
brandstofverbruik terug te dringen (3 tot 5%), of om tijdelijk te
zorgen voor extra vermogen (accelereren, inhalen enz.)
Bij een gewone auto gaat deze energie in de vorm van warmte die de
remmen ontwikkelen, volledig verloren. Deze energie zorgt op twee
manieren voor een belangrijke verbetering van het rendement:
* Een lager brandstofverbruik bij gelijkblijvende prestaties
dankzij het terugwinnen van energie.
* Betere prestaties bij een gelijkblijvend verbruik door de
teruggewonnen energie te gebruiken in aanvulling op de
verbrandingsmotor.
Het systeem dat voor dit studiemodel werd ontwikkeld bestaat uit drie
belangrijke onderdelen:
1. Een elektromotor/generator met een vermogen van 60 kW (ong. 82
pk) in plaats van de startmotor die de versnellingsbak aandrijft via
een tandwieloverbrenging.
2. Accu's voor de opslag van de elektrische energie in 600
lithium-ion cellen, verdeeld in groepen van 10. Zes van deze accu's
zijn in het interieur geplaatst op de plaats van de oorspronkelijke
accu en 4 accu's links onder de vloer.
3. Een elektromodule regelt de energiestromen tussen de accu en de
elektromotor/generator. Deze module bevindt zich in het achterste
gedeelte van het binnenscherm linksvoor.
Als de nieuwe reglementen van de Automobile Club de l'Ouest voor
seizoen 2009 de deelname van hybride-auto's toestaan, zal dit een
prachtige gelegenheid zijn om het concept te testen en ervaringen op
te doen die gebruikt kunnen worden bij de ontwikkeling van nieuwe
seriemodellen voor de toekomst.
308 Stop & Start
Naast de hybridetechnologie werkt Peugeot ook aan andere technieken
die de uitstoot van CO2 kunnen terugdringen, zoals het Stop &
Start-systeem. Deze technologie, die in 2011 op grote schaal door
Peugeot zal worden toegepast, zorgt ervoor dat de motor afslaat als de
auto tot stilstand komt (stoplicht, files enz.) en vervolgens weer
start zodra de rem wordt losgelaten, zonder dat de bestuurder daar
iets speciaals voor hoeft te doen (zonder hinderlijke schokken). Deze
techniek wordt getoond in de vorm van een 308 Stop & Start, voorzien
van een 1,6 l HDiF van 82 kW (ong. 112 pk) die is gekoppeld aan een
elektronisch bediende 6-versnellingsbak (BMP6). Deze combinatie
resulteert in een verbruik van slechts 4,1 l/100 km en een
CO2-uitstoot van 109 g/km bij gecombineerd gebruik.
Peugeot streeft al lange tijd naar het terugdringen van de impact van
de auto op zijn omgeving en beschikt over een compleet modellenaanbod
dat met name wat de CO2-uitstoot betreft, prima scoort.
Dat dit niet ten koste hoeft te gaan van de ware passie voor
automobielen is ook duidelijk. Peugeot levert het bewijs met de
wereldpremière van 308 CC.
308 CC
De 308 CC staat voor passie voor automobielen en toont de knowhow van
Peugeot in de vorm van een nieuwe coupé-cabriolet. Met een
eigenzinnige sportieve styling, met 4 volwaardige zitplaatsen en een
ruim interieur met de sfeer van een echte GT. Als coupé-cabriolet is
zijn enorme stijfheid een van zijn belangrijkste basiseigenschappen.
Verder werd er opnieuw veel aandacht besteed aan het beperken van
geluid en trillingen met als resultaat dat de 308 CC een bijzonder
stille, comfortabele auto is geworden met een unieke rijeigenschappen.
Het kost slechts 20 seconden om van de 308 CC een cabriolet te maken,
in dit geval een hele comfortabele en veilige vanwege de aanwezigheid
van "Airwave" (nekverwarming), hoofdairbags en actieve roll-bars .
Opvallend zijn de speciale LED achterlichten. Er zijn twee dynamische,
zuinige en soepele motoren beschikbaar. Het betreft de 1.6 l THP van
110 kW (ong. 150 pk) met turbocompressor en directe benzine-inspuiting
of de 2.0 l HDiF van 103 kW (ong. 140 pk).
407
De vernieuwde 407 werd deze zomer geïntroduceerd. Dankzij subtiele
aanpassingen is het model weer helemaal up-to-date en heeft de auto
een elegante, dynamische en degelijke uitstraling. De auto biedt nu
nog meer kwaliteiten als milieuvriendelijke reislimousine met de 2.0 l
HDiF van 103 kW (ong. 140 pk) die nu al voldoet aan de Euro 5-norm.
In het voorjaar van 2009 komt er een 1,6 l HDiF van 80 kW (Ë110 pk)
met een CO2-uitstoot van slechts 130 g/km.
Een complete Tepee-familie
Na de introductie van de Partner Tepee afgelopen mei en de Franse
introductie van de Bipper Tepee in november wordt het succesvolle
programma van vrijetijdsauto's verder uitgebreid. Op de Mondial heeft
Peugeot dan ook een echte wereldprimeur in de vorm van de Bipper Tepee
Outdoor. Deze auto zal komend voorjaar in Frankrijk op de markt
gebracht worden. Het is een auto met compacte afmetingen, veelzijdige
gebruiksmogelijkheden en een bijzonder pittig karakter. Dit nieuwe
topmodel onderscheidt zich door een derde zijruit achter, een
specifieke achterklep en een speciaal uiterlijk. De Bipper Tepee is
over het geheel genomen zeer zuinig in het verbruik, 4,5 l/100 km bij
gecombineerd gebruik voor de 1,4 l HDi 50 (ong. 70 pk),en een
CO2-uitstoot van 119 g/km
De Partner Tepee zal begin 2009 ook als 7-persoons leverbaar worden.
Deze Salon is voor Peugeot natuurlijk een uitstekende gelegenheid om
het overige gamma aan het grote publiek te tonen.
107 handzaam en gebruiksvriendelijk, met twee schone motoren
(CO2-uitstoot 109 g/km).
1007 slim met zijn elektrische schuifdeuren en nog schoner met slechts
120 g/km CO2-uitstoot voor de 1.4HDi.
207 een echt succesnummer, met kwaliteiten als styling, comfort en
rijgedrag en zuinige en krachtige benzinemotoren zoals de VTi of THP
en de HDi-diesels. Op de stand zijn alle modellen te zien, 3- en
5-deurs, SW en CC en een speciaal actiemodel, genaamd 207 64(TM).
Peugeot heeft een overeenkomst met het kledingmerk 64(TM) gesloten. De
naam van dit merk verwijst naar het 64e arrondissement in Frankrijk,
de "Atlantische Pyreneeën" en de bijbehorende levensstijl.
308 de sportieve en elegante hatchback in het M1-segment met een
halfhoge structuur is sinds mei van dit jaar ook als SW leverbaar. Dit
model biedt nog meer comfort en gebruiksmogelijkheden, onder meer door
het grote panoramische dak.
607 elegant en tijdloos vervolgt deze âgrande dameâ haar carrière.
807 de "full-size" MPV met schuifdeuren is sinds dit jaar ook
leverbaar met een 2.2 l HDiF met 125 kW (ong. 170 pk) gekoppeld aan
een handgeschakelde 6versnellingsbak of een 6traps automaat.
Nieuwe datacommunicatie
Het datacommunicatieprogramma is uitgebreid en bestaat uit:
De RD4, de audio-installatie met een CD/MP3-speler standaard of als
optie, afhankelijk van de uitvoering.
De nieuwe RNEG is een autoradio met driedubbele tuner, CD-speler
geschikt voor MP3- en WMA-bestanden, GPS navigatiesysteem met Navteq
kaartmateriaal van 40 Europese landen. De kaarten zijn op een SD-kaart
van 4 Gb opgeslagen. Het systeem beschikt over een
Verkeersinfo-functie met filter- en omleidingsoptie. De POI-functie
(Nuttige Plaatsen) biedt keuze uit een groot aantal categorieën. De
RNEG heeft extra RCA-aansluitingen in het dashboardkastje voor losse
audioapparatuur.
RT5 - een geavanceerd aanbod met ingebouwde telefoon
Deze set bestaat uit een MP3-autoradio, een GPS-systeem met
kaartmateriaal voor heel Europa en een ingebouwde mobiele telefoon.
Het systeem heeft een ingebouwde harde schijf van 30 Gb waarvan er 10
gebruikt worden voor 180 uur luisterplezier op MP3-formaat
(vergelijkbaar met ca. 140 CD's), en een SIM-kaart voor de telefoon.
Vergeleken met het RNEG-systeem, beschikt dit systeem bovendien over
een jukebox-functie, spraakbediening, een RCA-videoaansluiting om een
film te kijken (als de auto stilstaat), naast de gewone audiofuncties,
een USB-aansluiting in de middenconsole. Hier kan een digitale
mediaspeler op worden aangesloten om gegevens te lezen of op te slaan
in het systeem. Het RT5-systeem is gekoppeld aan een 7 inch high
definition kleurenscherm (16/9) met weergave in 2D of 3D (birdview).
AutoRai