AutoRai

Peugeot op de Mondial de l'automobile in Parijs 2008: passie en zorg

(10/2/2008)
Peugeot laat op de Mondial de lâautomobile de Paris 2008 opnieuw zien hoe ver men is in de ontwikkeling van zuinige en schone auto's die het begrip passie voor automobielen inhoud kunnen geven. Creativiteit, nieuwe technologieën en uitgewerkte concepten in de vorm van studiemodellen en actuele modellen uit het bestaande gamma. Met de presentatie van ruim 40 auto's en concept-cars geeft Peugeot haar visie op mobiliteit, nu en in de (nabije) toekomst.

Na een fors aantal jaren van onderzoek is Peugeot ervan overtuigd dat de hybride een onvermijdelijke volgende fase is in de toekomst van de automobiel en daar wordt momenteel op alle fronten hard aan gewerkt. Deze technologie wordt HYmotion genoemd en kenmerkt zich door de combinatie van een verbrandingsmotor en een elektromotor, waardoor spectaculaire resultaten worden gehaald als het gaat om het brandstofverbruik en de uitstoot van CO2.

RC HYmotion4 : een magisch antwoord â¦

Strak, sterk en sportief is de RC HYmotion4, een concept-car die laat zien hoe Peugeot inhoud geeft aan het begrip passie voor automobielen. Deze Coupé Grand Tourisme vormt de ontbrekende schakel tussen de RC? en RC? concept-cars die in 2002 werden getoond en de 908 RC van de laatste Mondial, en zit boordevol stilistische ideeën, technische noviteiten en concepten voor de nabije toekomst.

Vier portieren, vier zitplaatsen en de hybridetechnologie voor de aandrijving op vier wielen verklaren zijn naam HYmotion4, een concept-car die passie voor automobielen en zorg voor het milieu in zich verenigt.

De auto heeft een 1,6 l THP benzinemotor met een vermogen van 160 kW (ong. 218 pk) aan de achterzijde en een elektromotor met een maximum vermogen van 70 kW (ong. 95 pk) vóór onder de motorkap. Deze combinatie levert een maximum vermogen van 230 kW (ong. 313 pk), toch is de CO2-uitstoot slechts 109 g/km bij gecombineerd gebruik en 0 g/km bij elektrische aandrijving.

Peugeot verrast het autominnende publiek met de presentatie van de PROLOGUE HYmotion4 als voorbode van een nieuw, toekomstig model.

Prologue HYmotion4: een Cross-over

De Peugeot Prologue HYmotion4 licht een tipje van de sluier op van een toekomstige Cross-over, nieuw in het Peugeot gamma. Een kruising tussen een SUV, een MPV en een hatchback. Opvallend is ook het interieur met de ambiance van een topklasse Coupé, met een hightech uitrusting en praktische en efficiënte indeling.

Deze concept-car, voorzien van HYmotion4-technologie heeft 4-wielaandrijving, een HDiF-dieselmotor en een elektromotor. Deze Cross-over levert met een vermogen van 147 kW (ong. 200 pk) opmerkelijke prestaties maar verbruikt niet meer dan slechts 4,1 l/100 km met een CO2-uitstoot van 109 g/km bij gecombineerd gebruik en 0 g/km bij elektrische aandrijving.

Peugeot streeft naar toegankelijke mobiliteit voor iedereen en komt daarom met de HYmotion3 compressor.

HYmotion3 compressor: mobiliteit voor iedereen

Deze HYmotion3 compressor is een kruising tussen een auto en een scooter en bedoeld als een originele oplossing voor mobiliteit in het moderne stadsverkeer. Dit bijzondere voertuig heeft een sportieve, raszuivere en futuristische styling en wekt veel belangstelling door zijn originele concept waarin tal van voordelen worden gecombineerd: compact, veilig en comfortabel. Bij de HYmotion3 wordt het achterwiel aangedreven door een verbrandingsmotor, de 125 cm3 benzinemotor die ook op de scooter Satelis Compressor wordt gebruikt. De voorwielen worden door 2 elektromotoren met een vermogen van 3 kW aangedreven.

De aandrijving op alle wielen zorgt voor meer veiligheid en bijzonder aangename rijeigenschappen. Het resultaat is een gunstig brandstofverbruik en een geringe uitstoot van schadelijke stoffen (slechts 47 g/km CO2 bij gecombineerd gebruik en

0 g/km bij het rijden met elektrische aandrijving. Bij dit studiemodel staan ook twee scooters, de Satelis en de Geopolis, die de belangrijkste verschillen en overeenkomsten tussen beide Peugeot-producten laten zien.

308 HYmotion2: bron van inspiratie â¦

Dit model heeft naast de 1.6 HDiF 80 kW (ong. 110 pk) ook een elektromotor voorin en deze variant wordt HYmotion2 genoemd omdat het om een voorwielaangedreven auto gaat. Hij vormt een belangrijk onderdeel van de zoektocht naar zuinige en schone oplossingen voor grootschalige toepassing in de nabije toekomst. Bij gecombineerd gebruik is de CO2-uitstoot slechts 90 g/km.

908 HYmotion2

Peugeot Sport heeft in de laatste ronde van de Le Mans Series op Silverstone (GB) een 908 Hybride concept-car gepresenteerd die wordt aangedreven door een HDi-dieselmotor met roetfilter en een elektromotor. Deze bijzondere techniek wordt HYmotion2 genoemd en biedt de mogelijkheid om bewegingsenergie bij het remmen om te zetten in elektrische energie en die op te slaan in een accu. Deze energie kan vervolgens weer gebruikt worden om de auto elektrisch aan te drijven (bij het wegrijden vanuit stilstand bijvoorbeeld), om het brandstofverbruik terug te dringen (3 tot 5%), of om tijdelijk te zorgen voor extra vermogen (accelereren, inhalen enz.)

Bij een gewone auto gaat deze energie in de vorm van warmte die de remmen ontwikkelen, volledig verloren. Deze energie zorgt op twee manieren voor een belangrijke verbetering van het rendement:


* Een lager brandstofverbruik bij gelijkblijvende prestaties dankzij het terugwinnen van energie.


* Betere prestaties bij een gelijkblijvend verbruik door de teruggewonnen energie te gebruiken in aanvulling op de verbrandingsmotor.

Het systeem dat voor dit studiemodel werd ontwikkeld bestaat uit drie belangrijke onderdelen:


1. Een elektromotor/generator met een vermogen van 60 kW (ong. 82 pk) in plaats van de startmotor die de versnellingsbak aandrijft via een tandwieloverbrenging.


2. Accu's voor de opslag van de elektrische energie in 600 lithium-ion cellen, verdeeld in groepen van 10. Zes van deze accu's zijn in het interieur geplaatst op de plaats van de oorspronkelijke accu en 4 accu's links onder de vloer.


3. Een elektromodule regelt de energiestromen tussen de accu en de elektromotor/generator. Deze module bevindt zich in het achterste gedeelte van het binnenscherm linksvoor.

Als de nieuwe reglementen van de Automobile Club de l'Ouest voor seizoen 2009 de deelname van hybride-auto's toestaan, zal dit een prachtige gelegenheid zijn om het concept te testen en ervaringen op te doen die gebruikt kunnen worden bij de ontwikkeling van nieuwe seriemodellen voor de toekomst.

308 Stop & Start

Naast de hybridetechnologie werkt Peugeot ook aan andere technieken die de uitstoot van CO2 kunnen terugdringen, zoals het Stop & Start-systeem. Deze technologie, die in 2011 op grote schaal door Peugeot zal worden toegepast, zorgt ervoor dat de motor afslaat als de auto tot stilstand komt (stoplicht, files enz.) en vervolgens weer start zodra de rem wordt losgelaten, zonder dat de bestuurder daar iets speciaals voor hoeft te doen (zonder hinderlijke schokken). Deze techniek wordt getoond in de vorm van een 308 Stop & Start, voorzien van een 1,6 l HDiF van 82 kW (ong. 112 pk) die is gekoppeld aan een elektronisch bediende 6-versnellingsbak (BMP6). Deze combinatie resulteert in een verbruik van slechts 4,1 l/100 km en een CO2-uitstoot van 109 g/km bij gecombineerd gebruik.

Peugeot streeft al lange tijd naar het terugdringen van de impact van de auto op zijn omgeving en beschikt over een compleet modellenaanbod dat met name wat de CO2-uitstoot betreft, prima scoort.

Dat dit niet ten koste hoeft te gaan van de ware passie voor automobielen is ook duidelijk. Peugeot levert het bewijs met de wereldpremière van 308 CC.

308 CC

De 308 CC staat voor passie voor automobielen en toont de knowhow van Peugeot in de vorm van een nieuwe coupé-cabriolet. Met een eigenzinnige sportieve styling, met 4 volwaardige zitplaatsen en een ruim interieur met de sfeer van een echte GT. Als coupé-cabriolet is zijn enorme stijfheid een van zijn belangrijkste basiseigenschappen. Verder werd er opnieuw veel aandacht besteed aan het beperken van geluid en trillingen met als resultaat dat de 308 CC een bijzonder stille, comfortabele auto is geworden met een unieke rijeigenschappen.

Het kost slechts 20 seconden om van de 308 CC een cabriolet te maken, in dit geval een hele comfortabele en veilige vanwege de aanwezigheid van "Airwave" (nekverwarming), hoofdairbags en actieve roll-bars . Opvallend zijn de speciale LED achterlichten. Er zijn twee dynamische, zuinige en soepele motoren beschikbaar. Het betreft de 1.6 l THP van 110 kW (ong. 150 pk) met turbocompressor en directe benzine-inspuiting of de 2.0 l HDiF van 103 kW (ong. 140 pk).

407

De vernieuwde 407 werd deze zomer geïntroduceerd. Dankzij subtiele aanpassingen is het model weer helemaal up-to-date en heeft de auto een elegante, dynamische en degelijke uitstraling. De auto biedt nu nog meer kwaliteiten als milieuvriendelijke reislimousine met de 2.0 l HDiF van 103 kW (ong. 140 pk) die nu al voldoet aan de Euro 5-norm. In het voorjaar van 2009 komt er een 1,6 l HDiF van 80 kW (Ë110 pk) met een CO2-uitstoot van slechts 130 g/km.

Een complete Tepee-familie

Na de introductie van de Partner Tepee afgelopen mei en de Franse introductie van de Bipper Tepee in november wordt het succesvolle programma van vrijetijdsauto's verder uitgebreid. Op de Mondial heeft Peugeot dan ook een echte wereldprimeur in de vorm van de Bipper Tepee Outdoor. Deze auto zal komend voorjaar in Frankrijk op de markt gebracht worden. Het is een auto met compacte afmetingen, veelzijdige gebruiksmogelijkheden en een bijzonder pittig karakter. Dit nieuwe topmodel onderscheidt zich door een derde zijruit achter, een specifieke achterklep en een speciaal uiterlijk. De Bipper Tepee is over het geheel genomen zeer zuinig in het verbruik, 4,5 l/100 km bij gecombineerd gebruik voor de 1,4 l HDi 50 (ong. 70 pk),en een CO2-uitstoot van 119 g/km

De Partner Tepee zal begin 2009 ook als 7-persoons leverbaar worden.

Deze Salon is voor Peugeot natuurlijk een uitstekende gelegenheid om het overige gamma aan het grote publiek te tonen.

107 handzaam en gebruiksvriendelijk, met twee schone motoren (CO2-uitstoot 109 g/km).

1007 slim met zijn elektrische schuifdeuren en nog schoner met slechts 120 g/km CO2-uitstoot voor de 1.4HDi.

207 een echt succesnummer, met kwaliteiten als styling, comfort en rijgedrag en zuinige en krachtige benzinemotoren zoals de VTi of THP en de HDi-diesels. Op de stand zijn alle modellen te zien, 3- en 5-deurs, SW en CC en een speciaal actiemodel, genaamd 207 64(TM). Peugeot heeft een overeenkomst met het kledingmerk 64(TM) gesloten. De naam van dit merk verwijst naar het 64e arrondissement in Frankrijk, de "Atlantische Pyreneeën" en de bijbehorende levensstijl.

308 de sportieve en elegante hatchback in het M1-segment met een halfhoge structuur is sinds mei van dit jaar ook als SW leverbaar. Dit model biedt nog meer comfort en gebruiksmogelijkheden, onder meer door het grote panoramische dak.

607 elegant en tijdloos vervolgt deze âgrande dameâ haar carrière.

807 de "full-size" MPV met schuifdeuren is sinds dit jaar ook leverbaar met een 2.2 l HDiF met 125 kW (ong. 170 pk) gekoppeld aan een handgeschakelde 6versnellingsbak of een 6traps automaat.

Nieuwe datacommunicatie

Het datacommunicatieprogramma is uitgebreid en bestaat uit:

De RD4, de audio-installatie met een CD/MP3-speler standaard of als optie, afhankelijk van de uitvoering.

De nieuwe RNEG is een autoradio met driedubbele tuner, CD-speler geschikt voor MP3- en WMA-bestanden, GPS navigatiesysteem met Navteq kaartmateriaal van 40 Europese landen. De kaarten zijn op een SD-kaart van 4 Gb opgeslagen. Het systeem beschikt over een Verkeersinfo-functie met filter- en omleidingsoptie. De POI-functie (Nuttige Plaatsen) biedt keuze uit een groot aantal categorieën. De RNEG heeft extra RCA-aansluitingen in het dashboardkastje voor losse audioapparatuur.

RT5 - een geavanceerd aanbod met ingebouwde telefoon

Deze set bestaat uit een MP3-autoradio, een GPS-systeem met kaartmateriaal voor heel Europa en een ingebouwde mobiele telefoon. Het systeem heeft een ingebouwde harde schijf van 30 Gb waarvan er 10 gebruikt worden voor 180 uur luisterplezier op MP3-formaat (vergelijkbaar met ca. 140 CD's), en een SIM-kaart voor de telefoon.

Vergeleken met het RNEG-systeem, beschikt dit systeem bovendien over een jukebox-functie, spraakbediening, een RCA-videoaansluiting om een film te kijken (als de auto stilstaat), naast de gewone audiofuncties, een USB-aansluiting in de middenconsole. Hier kan een digitale mediaspeler op worden aangesloten om gegevens te lezen of op te slaan in het systeem. Het RT5-systeem is gekoppeld aan een 7 inch high definition kleurenscherm (16/9) met weergave in 2D of 3D (birdview).