AutoRai

Volvo XC60 2.4D met groen energielabel

(10/2/2008)
In het voorjaar van 2009 brengt Volvo een extra zuinige dieselvariant van de splinternieuwe XC60 op de markt. De auto is voorzien van voorwielaandrijving en een aangepaste 2.4D motor die voldoet aan de Euro-5 norm. De krachtbron levert 175 pk, een koppel van 420 Nm en heeft een CO2 emissie van minder dan 170 g/km, het laagste in zijn klasse. De auto krijgt in Nederland een groen energielabel C.

De prijs is op dit moment nog niet bekend, maar zal naar verwachting enkele duizenden euro's onder die van de 2.4D AWD komen te liggen.

Een toevoeging van 12 pk en 80 Nm zorgt voor een aanzienlijke verbetering van de prestaties. Tegelijk slaagden Volvo's ingenieurs erin het verbruik te verlagen. Dit toont dat er nog enorme kansen zijn in conventionele aandrijflijnen op het gebied van reductie van CO2 uitstoot. De eerste stappen in de realisatie van een reductie in de CO2 uitstoot in zijn gezet. De volgende stap voor de XC60 is de introductie van een microhybride waarmee een emissie van rond de 140g/km realiseerbaar is.

De nieuwe Volvo XC60 wordt op 1 november bij de Nederlandse Volvo-dealers geïntroduceerd met een zescilinder turbo T6 motor, goed voor 285pk en twee turbodiesels: de D5 met 185 pk en de 2.4D met 163 pk. Al deze varianten zijn standaard voorzien van permanente vierwielaandrijving. In het voorjaar van 2009 zal het aanbod worden aangevuld met een voorwielaangedreven variant van de 2.4D, met een upgrade tot 175 pk en een koppel van 420 Nm. De overige 2.4D versies blijven tevens leverbaar. Met een handgeschakelde versnellingsbak zijn de CO2 waarden minder dan 170g/km en het verbruik ligt op ongeveer 6.4 l/100 km. Ter vergelijk: voor de automatische versnellingsbak gelden waarden van respectievelijk 7.3 l/100 km en 193 g/km.

Meerdere verbeteringen
Volvo heeft meerdere maatregelen genomen om de uitstoot te verlagen. Naast de introductie van voorwielaandrijving is onder meer de interne wrijving in de motor verlaagd en zijn wijzigingen in het inlaat- en uitlaatsysteem doorgevoerd. De inspuitdruk is verlaagd door de toepassing van een nieuwe genaratie hogedrukpomp en de brandstofinspuiting is verfijnd met de komst van nieuwe Piezo-injectoren. Verder heeft de dieselmotor een lagere compressie en een efficiëntere verbranding.

Een belangrijk uitgangspunt tijdens het ontwikkelingsproces was het behouden van de sportieve kenmerken, die een belangrijk onderdeel uitmaken van Volvo's nieuwe crossover. Meer vermogen en een hoger koppel zorgen in combinatie met het sportief afgestelde âdynamic' chassis voor de juiste beleving van de front-wheel drive variant van de XC60. Het is de perfecte keuze voor kopers die waarde hechten aan lagere CO2 waarden en hoge rijprestaties.