Volvo XC60 2.4D met groen energielabel
(10/2/2008)
In het voorjaar van 2009 brengt Volvo een extra zuinige dieselvariant
van de splinternieuwe XC60 op de markt. De auto is voorzien van
voorwielaandrijving en een aangepaste 2.4D motor die voldoet aan de
Euro-5 norm. De krachtbron levert 175 pk, een koppel van 420 Nm en
heeft een CO2 emissie van minder dan 170 g/km, het laagste in zijn
klasse. De auto krijgt in Nederland een groen energielabel C.
De prijs is op dit moment nog niet bekend, maar zal naar verwachting
enkele duizenden euro's onder die van de 2.4D AWD komen te liggen.
Een toevoeging van 12 pk en 80 Nm zorgt voor een aanzienlijke
verbetering van de prestaties. Tegelijk slaagden Volvo's ingenieurs
erin het verbruik te verlagen. Dit toont dat er nog enorme kansen zijn
in conventionele aandrijflijnen op het gebied van reductie van CO2
uitstoot. De eerste stappen in de realisatie van een reductie in de
CO2 uitstoot in zijn gezet. De volgende stap voor de XC60 is de
introductie van een microhybride waarmee een emissie van rond de
140g/km realiseerbaar is.
De nieuwe Volvo XC60 wordt op 1 november bij de Nederlandse
Volvo-dealers geïntroduceerd met een zescilinder turbo T6 motor, goed
voor 285pk en twee turbodiesels: de D5 met 185 pk en de 2.4D met 163
pk. Al deze varianten zijn standaard voorzien van permanente
vierwielaandrijving. In het voorjaar van 2009 zal het aanbod worden
aangevuld met een voorwielaangedreven variant van de 2.4D, met een
upgrade tot 175 pk en een koppel van 420 Nm. De overige 2.4D versies
blijven tevens leverbaar. Met een handgeschakelde versnellingsbak zijn
de CO2 waarden minder dan 170g/km en het verbruik ligt op ongeveer 6.4
l/100 km. Ter vergelijk: voor de automatische versnellingsbak gelden
waarden van respectievelijk 7.3 l/100 km en 193 g/km.
Meerdere verbeteringen
Volvo heeft meerdere maatregelen genomen om de uitstoot te verlagen.
Naast de introductie van voorwielaandrijving is onder meer de interne
wrijving in de motor verlaagd en zijn wijzigingen in het inlaat- en
uitlaatsysteem doorgevoerd. De inspuitdruk is verlaagd door de
toepassing van een nieuwe genaratie hogedrukpomp en de
brandstofinspuiting is verfijnd met de komst van nieuwe
Piezo-injectoren. Verder heeft de dieselmotor een lagere compressie en
een efficiëntere verbranding.
Een belangrijk uitgangspunt tijdens het ontwikkelingsproces was het
behouden van de sportieve kenmerken, die een belangrijk onderdeel
uitmaken van Volvo's nieuwe crossover. Meer vermogen en een hoger
koppel zorgen in combinatie met het sportief afgestelde âdynamic'
chassis voor de juiste beleving van de front-wheel drive variant van
de XC60. Het is de perfecte keuze voor kopers die waarde hechten aan
lagere CO2 waarden en hoge rijprestaties.
AutoRai