Volvo Cars lanceert agressief plan voor reductie CO2
(10/2/2008)
De introductie van de drie zuinige Volvo DRIVe varianten met
CO2-emissies lager dan 120 g, gaat gepaard met een agressief plan om
de CO2-waarden in het gehele aanbod van Volvo drastisch te verlagen.
Binnen een paar jaar wil Volvo CO2 waarden realiseren van nabij de 100
g/km (3.8 l/100 km). In 2011 introduceert Volvo een vernieuwende
micro-hybrid, die een jaar later aangevuld zal worden met een diesel
hybride.
"Focus op milieu is natuurlijk van groot belang. Gelijktijdig met de
ontwikkeling van onze eigen nieuwe diesel hybride werken we aan het
opzetten van een grootschalige CO2 reductie in het gehele
productaanbod. Binnen een aantal jaar hebben we motoren met een
uitstoot van minder dan 100 g/km," vertelt Volvo Cars kersverse CEO
Stephen Odell. De maatregelen bestaan uit optimalisatie van bestaande
aandrijflijnen en componenten van de auto, gericht op het verminderen
van rolweerstand en het verbeteren van aerodynamica. "Deze maatregelen
zorgen gezamenlijk al voor een grote bijdrage en een significant
verschil in de komende periode," aldus Odell.
Het doel is dat binnen enkele jaren DRIVe uitvoeringen van de Volvo
C30, S40 en V50 komen die een CO2-emissie benaderen van om en nabij de
100 g/km (3.8 l/100 km). In 2011 wil Volvo ook de nieuwe S60 aanbieden
met een CO2-uitstoot onder de 120 g/km (4.5 l/100 km), een Volvo S80
met minder dan 130 g/km (4.9 l/100 km) en de Volvo XC60 met minder dan
140 g/km (5.3 l/100 km). Dit betreft allemaal dieseluitvoeringen.
GTDi technologie in benzinemotoren
Op het gebied van benzinemotoren start Volvo al in 2009 met een
compleet nieuwe generatie 4-cilinder turbomotoren met directe
inspuiting, ook wel bekend als GTDi (Gas Turbo Direct injection)
Met behulp van deze GTDi-technologie is het mogelijk een maatje
kleinere motor te gebruiken, met vier in plaats van vijf cilinders,
waarbij het vermogen er niet op achteruit gaat. Tegelijk wordt er wel
een 20 tot 30 procent lager benzineverbruik gerealiseerd, alsmede
significant lagere CO2-emissies.
Innovatieve micro hybride
Aanzienlijke verbeteringen in CO2-uitstoot zullen niet in de laatste
plaats worden bereikt door de introductie van de zogenaamde
microhybride in het voorjaar van 2011. Volvo's innovatieve micro
hybride - een start-stop systeem dat de motor stopt wanneer de auto
stilstaat, biedt diverse voordelen ten opzichte van de start-stop
systemen die nu door de concurrentie worden aangeboden.
Volvo's micro hybride kan worden gecombineerd met zowel een
handgeschakelde versnellingsbak als met een automaat. In combinatie
met een handbak geeft het systeem de bestuurder de mogelijkheid om
eenvoudig in te grijpen. De berijder kan de motor direct weer starten,
zelfs als de auto niet compleet stilstaat. Ook hoeft de
versnellingsbak niet in neutraal te worden gezet.
"Een micro hybride zorgt voor een 4 to 5 procent lager gecombineerd
brandstofverbruik. In de dagelijkse praktijk wordt het grootste
voordeel echter in stadsverkeer behaald. Ons nieuwe systeem heeft het
voordeel dat het met vrijwel al onze bestaande aandrijflijnen kan
worden gecombineerd," aldus Odell.
AWD diesel hybride met electrische aandrijving op de achteras
Volvo ontwikkelt momenteel een diesel hybride, waarbij de voorwielen
worden aangedreven door een doorontwikkelde variant van Volvo's
bekende D5 turbodiesel, terwijl de achterwielen worden aangedreven
door een separate electromotor. De D5 motor wordt daarbij bovendien
voorzien van een start-stop systeem.
De samenwerking tussen de twee krachtbronnen en de verdeling van de
aandrijfkrachten over de voor- en achterwielen wordt electronisch en
volautomatisch geregeld. Resultaat is een effectieve en uiterst
efficiënte vierwielaandrijving, gecombineerd met een zeer laag
verbruik onder alle omstandigheden.
"De diesel hybride is een zeer interessante oplossing, omdat het
systeem is gebaseerd op de al zeer efficiënte diesel. Anders dan de
huidige benzine hybrides op de markt zal onze hybride zowel in de stad
als op de snelweg voor een veel lager verbruik zorgen," benadrukt
Odell.
Wanneer Volvo's diesel hybride wordt gelanceerd in 2012, zal deze naar
verwachting het tegen die tijd al sterk teruggebrachte
brandstofverbruik van de D5 nog verder terugbrengen met 10 tot 15
procent.
Volgende stap: plug-in hybride
Na de diesel hybride is de volgende belangrijke stap voor Volvo de
introductie van een plug-in hybride, waarvan de marktintroductie staat
gepland voor 2012. De accu's van de plug-in hybride worden
(bijvoorbeeld âs nachts) opgeladen via een normaal stopcontact zoals
dat in elk huis is te vinden. Hiermee heeft de auto een actieradius
van circa 100 kilometer op louter electrische aandrijving. Indien
noodzakelijk laadt de verbrandingsmotor tijdens het rijden de accu's
op.
AutoRai