De nieuwe Suzuki Alto: milieuvriendelijke, stijlvolle en compacte winnaar
(10/2/2008)
Suzuki stelt tijdens de autotentoonstelling van Parijs in oktober de
nieuwe Alto voor als het vijfde model dat wereldwijd verkocht gaat
worden.
De nieuwe Alto combineert een opvallend uiterlijk met een grote mate
van handelbaarheid en grootse prestaties, vooral waar het zuinigheid
en een lage uitstoot van CO2 betreft. Een auto die aan alle moderne
eisen voldoet en daarbij garant staat voor veel rijplezier.
De Alto is het tweede model dat past in de tweede fase van Suzukiâs
strategie om wereldwijd dezelfde modellen te verkopen. Die modellen
zijn toegespitst op gebruikersgemak en praktische inzetbaarheid. De
nieuwe Alto biedt ruimte en comfort bij bescheiden buitenafmetingen en
heeft een sportief aerodynamisch ontwerp. In de nieuwe Alto is de
enorme ervaring van Suzuki op het gebied van compacte autoâs verwerkt.
Het is het antwoord op de vraag naar leuk en ecologisch verantwoord
rijden. Suzuki verwacht op jaarbasis 60.000 Altoâs in Europa te
verkopen. De verkoop begint in het voorjaar van 2009.
Het concept
- Milieuvriendelijk
- Geringe uitstoot van CO2 en gunstig brandstofverbruik
- Licht van gewicht onder meer door uitgekiend
materiaalgebruik
- Stijlvol en sportief ontwerp
- Voldoende ruimte en comfort binnen compacte afmetingen
De nieuwe Alto is juist aantrekkelijk voor mensen die veelal in drukke
woongebieden rijden en een auto willen die stijlvol, leuk,
milieuvriendelijk en economisch qua aanschaf en gebruik is. De Alto is
het zoveelste bewijs dat Suzuki streeft naar zuinige schone autoâs die
het milieu nauwelijks belasten, maar wel volop rijplezier en comfort
bieden. De compacte buitenafmetingen spelen bij de Alto een hoofdrol.
Ontwerp, comfort en praktische eigenschappen
- Goed gestroomlijnd
- Stijlvol, sportief en jeugdig uiterlijk, afgestemd op de
Europese smaak
- Geoptimaliseerd voor de passagiers voorin en achterin
- Voldoende opbergmogelijkheden in het interieur en een
gebruiksvriendelijke kofferruimte binnen de compacte buitenafmetingen
De nieuwe Alto heeft een sportief uiterlijk. Het ontwerp is elegant en
fraai als gevolg van de vloeiende vormen en strakke lijnen die
aerodynamisch zeer verantwoord zijn. De auto is afgestemd op de
Europese smaak en met een Cw-waarde van slechts 0.30 is hij goed voor
een bijzonder laag brandstofverbruik en een lage uitstoot van CO2.
Het interieur is afgestemd op de inzittenden voorin. Toch is er ook
achterin voldoende ruimte voor twee volwassenen. Handige opbergvakken
voor kleine spulletjes zijn in het hele interieur te vinden. Er is
voldoende ruimte voor bagage achter de achterbank. De achterbank is
neerklapbaar om de bagageruimte flexibel uit te breiden.
Afmetingen
De nieuwe Alto is 3,50 meter lang, 1,60 meter breed en 1,47 meter
hoog. De wielbasis bedraagt 2,36 m.
Prestaties en milieuvriendelijkheid
- 1.0-litermotor die aan Euro5-emissienorm voldoet
- Gemiddeld brandstofverbruik: 4,5 liter/100 km
- CO2-uitstoot: 103 g/km (!)
- McPherson-voorvering
- Starre achteras met schroefveren en geleidearmen
- Draaicirkel slechts 9.0 meter
Motor en transmissie
De nieuwe Alto heeft een driecilinder 1.0-liter-benzinemotor, die
afkomstig is uit de Splash. De motor is licht, compact en de inwendige
wrijving is laag. Het maximumvermogen bedraagt 50 kW (68 pk) bij 6.000
tpm en het maximumkoppel 90 Nm bij 4.800 tpm. Het verbruik is slechts
4,5 liter per 100 km (ruim 1 op 22) en de CO2-uitstoot blijft
beperkt vanaf slechts 103 g/km voor de uitvoering met een
handgeschakelde vijfversnellingsbak. Een automatische versnellingsbak
met vier overbrengingen vooruit (een zeldzaamheid op kleine autoâs) is
als optie leverbaar.
Vering
De voorvering is van het type McPherson. Hij is opgehangen aan een
solide subframe met versterkingen bij de ophangpunten voor perfecte
rij- en stuureigenschappen. Achter wordt de speciale starre achteras
van Suzuki gebruikt die door drie geleidearmen goed op de plaats wordt
gehouden. Tal van verfijningen zorgen voor goede rijeigenschappen. De
schroefveren en dempers zijn tijdens uitgebreide tests in Europa
optimaal afgestemd op de Europese eisen.
Suzuki heeft de Alto rijeigenschappen meegegeven die garant staan voor
rijplezier in én buiten de stad. Goede eigenschappen in de rechte
lijn, weinig rol van de carrosserie, een lichte besturing en goede
verwerking van het rijden door kuilen of over hobbels staan voorop. De
uitgebreide ervaring wereldwijd van Suzuki in rally's en motorraces
heeft zeker geholpen bij het afstemmen van het stabiele onderstel van
de Alto.
De draaicirkel van de Alto is slechts 9 meter, waardoor de auto
gemakkelijk is te parkeren en door drukke straatjes is te
manoeuvreren.
Veiligheid
- Electronic Stability Program (ESP)*
- Kreukelzones en versterkte kooi, gecombineerd met laag
gewicht
- Zes airbags (twee voor, twee zijairbags en twee
gordijnairbags)
De Suzuki Alto is leverbaar met ESP om noodsituaties in bochten de
baas te blijven. In het geval dat de Alto onverhoopt betrokken raakt
bij een ongeluk, doet Suzukiâs Total Effective Control Technology
(TECT) zijn werk. TECT staat voor voorgeprogrammeerde kreukelzones en
een versterkte kooiconstructie. Verder zijn er de verstevigingsbalken
die van de inzittenden wegdraaien en energie absorberen. Ook is staal
met hoge sterkte gebruikt voor essentiële onderdelen.
Airbags voorin, zijairbags en gordijnairbags zijn beschikbaar voor het
reduceren van de kans op ernstige verwondingen in geval van een
aanrijding. De gebruikte bekledingsmaterialen in het interieur zijn
eveneens energieabsorberend.
* ESP is een geregistreerd handelsmerk van Daimler AG.
AutoRai