Suzuki kondigt voertuigen met brandstofcel aan
(10/2/2008)
Suzuki Motor Corporation streeft er naar zijn autoâs en motorfietsen
zo milieuvriendelijk mogelijk te maken. In het streven de uitstoot van
CO2 verder te verminderen en zelfs naar nul te brengen, onderzoekt
Suzuki de mogelijkheden van de brandstofcel.
SX4-FCV
Suzuki heeft een compact model met brandstofcel ontwikkeld onder de
aanduiding SX4-FCV. Van het Japanse Ministerie van Verkeer heeft
Suzuki inmiddels toestemming gekregen deze auto te testen op de
openbare weg.
De SX4-FCV levert uitstekende prestaties doordat een hoogwaardige
brandstofcel van General Motors (GM) is gemonteerd. Suzuki ontwikkelde
zelf een waterstoftank van 70 megapascal (MPa) en een lichte, compacte
condensator die tijdens het remmen energie terugwint die weer wordt
gebruikt om brandstof te besparen bij het accelereren. Suzuki gaat de
SX4-FCV op de weg testen. De testresultaten brengen een toekomstige
productieversie dichterbij.
Suzuki werkt sinds 2001 samen met GM aan voertuigen met een
brandstofcel. Tot nog toe heeft Suzuki drie minivoertuigen met
toestemming van het Ministerie op de weg getest: de MR Wagon-FCV en
Wagon R-FCV in oktober 2003 en de MR Wagon-FCV nogmaals in december
2004.
Gegevens van de SX4-FCV
Aantal zitplaatsen: vijf
Lengte x breedte x hoogte: 4.190 mm x 1.730 mm x 1.585 mm
Wielbasis: 2.500 mm
Type brandstofcel: PEFC (Polymer Electrolyte
Fuel Cell)
Vermogen brandstofcel: 80 kW
Type motor: Synchroonmotor met
wisselstroom
Vermogen motor: 68 kW
Brandstof: Waterstof
Batterij: Condensator
Maximumsnelheid: 150 km/uur
Actieradius: 250 km
Crosscage
De Crosscage is een motorfiets met brandstofcel waarin een eenvoudig,
compact, lichtgewicht, luchtgekoeld brandstofcelsysteem is
samengebracht met een high performance accu op een wijze die een
optimale controle mogelijk maakt. Een brandstofcel van de Britse
specialist Intelligent Energy levert de energie en een
lithium-ionbatterij slaat deze op. Een stevig X-vormig frame beschermt
de waterstoftank. De brandstofcel is daarboven gemonteerd en de
lithium-ionbatterij eronder. Dat alles in een keurige, efficiënte
verpakking. De eenvoud, de compacte afmetingen en het geringe gewicht
van deze techniek maken de Crosscage milieuvriendelijk en geven hem
een sportief Suzuki-uiterlijk.
Gegevens van de crosscage
Lengte x breedte x hoogte: 1.985 mm x 645 mm x 1.020 mm
Type brandstofcel: PEFC (Polymer Electrolyte
Fuel Cell)
Type motor: Synchroonmotor met
wisselstroom
Brandstof: Waterstof
Batterij: Li-ionbatterij
Actieradius: 200 km
AutoRai