AutoRai

Suzuki kondigt voertuigen met brandstofcel aan

(10/2/2008)
Suzuki Motor Corporation streeft er naar zijn autoâs en motorfietsen zo milieuvriendelijk mogelijk te maken. In het streven de uitstoot van CO2 verder te verminderen en zelfs naar nul te brengen, onderzoekt Suzuki de mogelijkheden van de brandstofcel.
SX4-FCV
Suzuki heeft een compact model met brandstofcel ontwikkeld onder de aanduiding SX4-FCV. Van het Japanse Ministerie van Verkeer heeft Suzuki inmiddels toestemming gekregen deze auto te testen op de openbare weg.

De SX4-FCV levert uitstekende prestaties doordat een hoogwaardige brandstofcel van General Motors (GM) is gemonteerd. Suzuki ontwikkelde zelf een waterstoftank van 70 megapascal (MPa) en een lichte, compacte condensator die tijdens het remmen energie terugwint die weer wordt gebruikt om brandstof te besparen bij het accelereren. Suzuki gaat de SX4-FCV op de weg testen. De testresultaten brengen een toekomstige productieversie dichterbij.

Suzuki werkt sinds 2001 samen met GM aan voertuigen met een brandstofcel. Tot nog toe heeft Suzuki drie minivoertuigen met toestemming van het Ministerie op de weg getest: de MR Wagon-FCV en Wagon R-FCV in oktober 2003 en de MR Wagon-FCV nogmaals in december 2004.

Gegevens van de SX4-FCV
Aantal zitplaatsen: vijf Lengte x breedte x hoogte: 4.190 mm x 1.730 mm x 1.585 mm Wielbasis: 2.500 mm Type brandstofcel: PEFC (Polymer Electrolyte Fuel Cell)
Vermogen brandstofcel: 80 kW
Type motor: Synchroonmotor met wisselstroom
Vermogen motor: 68 kW Brandstof: Waterstof Batterij: Condensator Maximumsnelheid: 150 km/uur Actieradius: 250 km

Crosscage
De Crosscage is een motorfiets met brandstofcel waarin een eenvoudig, compact, lichtgewicht, luchtgekoeld brandstofcelsysteem is samengebracht met een high performance accu op een wijze die een optimale controle mogelijk maakt. Een brandstofcel van de Britse specialist Intelligent Energy levert de energie en een lithium-ionbatterij slaat deze op. Een stevig X-vormig frame beschermt de waterstoftank. De brandstofcel is daarboven gemonteerd en de lithium-ionbatterij eronder. Dat alles in een keurige, efficiënte verpakking. De eenvoud, de compacte afmetingen en het geringe gewicht van deze techniek maken de Crosscage milieuvriendelijk en geven hem een sportief Suzuki-uiterlijk.
Gegevens van de crosscage
Lengte x breedte x hoogte: 1.985 mm x 645 mm x 1.020 mm Type brandstofcel: PEFC (Polymer Electrolyte Fuel Cell)
Type motor: Synchroonmotor met wisselstroom
Brandstof: Waterstof Batterij: Li-ionbatterij Actieradius: 200 km