Provincie Noord-Holland

Datum

2-10-2008

Onderwerp

BRS reactie Alderstafel

Maaike Lange

BRS: Aldersadvies een evenwichtig totaalpakket door proces van geven en nemen

De Bestuurlijke Regie Schiphol, het samenwerkingsverband van provinciale en gemeentelijke overheden onder aanvoering van de provincie Noord-Holland, is verheugd dat er een eensluidend advies is van de Alderstafel over de ontwikkeling van Schiphol in relatie tot de omgeving.
Het advies is het eindproduct van een intensief proces van geven en nemen onder de bekwame leiding van Hans Alders, aldus Ton Hooijmaijers, gedeputeerde provincie Noord-Holland en voorzitter van de BRS-delegatie. Omwonenden, de luchtvaartsector en wij als lokale en regionale bestuurders hebben enorm ons best gedaan om tot dit akkoord te komen. Jammer genoeg is een klein deel van de bewoners uit het overleg gestapt, maar ik ga er vanuit dat de bewindslieden en Tweede Kamer dit advies als totaalpakket zullen overnemen.

De belangrijke punten voor de BRS uit het advies zijn:
* Selectief beleid gericht op de knooppuntfunctie van Schiphol en het bestemmingennetwerk. Kwalitatief: Niet-mainport gebonden verkeer zoals onder andere vakantievluchten zullen op de regionale luchthavens Lelystad en Eindhoven worden afgehandeld. Kwantitatief: Tegenover een maximum aantal vluchten op Schiphol tot en met het jaar 2020 van 510 duizend staat een pakket van hinderbeperkende maatregelen en investeringen in de leefomgeving.
* De BRS verwacht veel van de ontwikkeling van vaste naderingsroutes met glijvluchten, waarmee volgens het advies een start wordt gemaakt. Hiervoor wordt voor zover noodzakelijk - bij wijze van proef - een tweede landingsbaan ingezet voor maximaal 20 landingen per dag. Deze maatregelen beperken de hinder in een ruim gebied rond de luchthaven.

* Een experiment met een alternatief normen- en handhavingsysteem in de periode 2010-2012. Het huidige systeem is rigide, met als gevolg dat er veelal onnodige extra hinder wordt veroorzaakt en staat voor de omgeving gunstige innovatie in de weg. Bij de proef worden primair de banen ingezet die het minste hinder voor de omgeving veroorzaken. Alleen weersomstandigheden kunnen noodzaken daarvan af te wijken.

* Er komt een Taskforce Routeoptimalisatie, die onderzoekt hoe vliegroutes beter aangepast kunnen worden aan de gebouwde omgeving; geen woningen waar gevlogen wordt, niet vliegen waar de woningen zijn.

* Nieuwe afspraken maatregelen hinderbeperking, vastgelegd in een convenant. Het gaat ondermeer om uitfasering/verbod op de meest lawaaiige toestellen, maximaal 32 duizend vluchten per jaar in de nacht en vroege ochtend (23.00 uur tot 7.00 uur), verlenging van het nachtregime tot 6.30 uur en minder spreiding van het verkeer. Dat betekent 30 minuten langer slapen, aldus Hooijmaijers
* Nieuw is een nieuw convenant Omgevingskwaliteit. Rijk, Schiphol en provincie Noord Holland stellen in totaal 60 miljoen euro beschikbaar voor speciale, door gemeenten te ontwikkelen gebiedsprojecten en voor de oplossing van schrijnende gevallen. Hooijmaijers: een oplossing dus voor die bewoners die in de huidige isolatie- en compensatieregelingen tussen wal en schip vallen.

* De voortgang wordt jaarlijks besproken. Dit betekent: de Alderstafel gaat door.