Datum
2-10-2008
Onderwerp
BRS reactie Alderstafel
Maaike Lange
BRS: Aldersadvies een evenwichtig totaalpakket door proces van geven
en nemen
De Bestuurlijke Regie Schiphol, het samenwerkingsverband van
provinciale en gemeentelijke overheden onder aanvoering van de
provincie Noord-Holland, is verheugd dat er een eensluidend advies is
van de Alderstafel over de ontwikkeling van Schiphol in relatie tot de
omgeving.
Het advies is het eindproduct van een intensief proces van geven en
nemen onder de bekwame leiding van Hans Alders, aldus Ton
Hooijmaijers, gedeputeerde provincie Noord-Holland en voorzitter van
de BRS-delegatie. Omwonenden, de luchtvaartsector en wij als lokale en
regionale bestuurders hebben enorm ons best gedaan om tot dit akkoord
te komen. Jammer genoeg is een klein deel van de bewoners uit het
overleg gestapt, maar ik ga er vanuit dat de bewindslieden en Tweede
Kamer dit advies als totaalpakket zullen overnemen.
De belangrijke punten voor de BRS uit het advies zijn:
* Selectief beleid gericht op de knooppuntfunctie van Schiphol en
het bestemmingennetwerk. Kwalitatief: Niet-mainport gebonden
verkeer zoals onder andere vakantievluchten zullen op de regionale
luchthavens Lelystad en Eindhoven worden afgehandeld.
Kwantitatief: Tegenover een maximum aantal vluchten op Schiphol
tot en met het jaar 2020 van 510 duizend staat een pakket van
hinderbeperkende maatregelen en investeringen in de leefomgeving.
* De BRS verwacht veel van de ontwikkeling van vaste naderingsroutes
met glijvluchten, waarmee volgens het advies een start wordt
gemaakt. Hiervoor wordt voor zover noodzakelijk - bij wijze van
proef - een tweede landingsbaan ingezet voor maximaal 20 landingen
per dag. Deze maatregelen beperken de hinder in een ruim gebied
rond de luchthaven.
* Een experiment met een alternatief normen- en handhavingsysteem in
de periode 2010-2012. Het huidige systeem is rigide, met als
gevolg dat er veelal onnodige extra hinder wordt veroorzaakt en
staat voor de omgeving gunstige innovatie in de weg. Bij de proef
worden primair de banen ingezet die het minste hinder voor de
omgeving veroorzaken. Alleen weersomstandigheden kunnen noodzaken
daarvan af te wijken.
* Er komt een Taskforce Routeoptimalisatie, die onderzoekt hoe
vliegroutes beter aangepast kunnen worden aan de gebouwde
omgeving; geen woningen waar gevlogen wordt, niet vliegen waar de
woningen zijn.
* Nieuwe afspraken maatregelen hinderbeperking, vastgelegd in een
convenant. Het gaat ondermeer om uitfasering/verbod op de meest
lawaaiige toestellen, maximaal 32 duizend vluchten per jaar in de
nacht en vroege ochtend (23.00 uur tot 7.00 uur), verlenging van
het nachtregime tot 6.30 uur en minder spreiding van het verkeer.
Dat betekent 30 minuten langer slapen, aldus Hooijmaijers
* Nieuw is een nieuw convenant Omgevingskwaliteit. Rijk, Schiphol en
provincie Noord Holland stellen in totaal 60 miljoen euro
beschikbaar voor speciale, door gemeenten te ontwikkelen
gebiedsprojecten en voor de oplossing van schrijnende gevallen.
Hooijmaijers: een oplossing dus voor die bewoners die in de
huidige isolatie- en compensatieregelingen tussen wal en schip
vallen.
* De voortgang wordt jaarlijks besproken. Dit betekent: de
Alderstafel gaat door.
Provincie Noord-Holland