Technische Universiteit Delft

Prospect Theorie
door M&C

Promotie van dhr. E.J. van de Kaa: "Extended Prospect Theory. Findings on Choice Behaviour from Economics and Behavioural Sciences and their Relevance for Travel Behaviour"


02 oktober 2008 | 15:00 uur
plaats: Aula TU Delft

De heer E.J. van de Kaa | civiel ingenieur, Nederland promotor | Prof.dr. G.P. van Wee (TBM)

Een uitbreiding van Prospect Theorie
In de economie, de transportwetenschappen en veel andere sociale wetenschappen worden verschillende vormen van Nutstheorie gebruikt voor de beschrijving en voorspelling van keuzegedrag. Maar nu bijna 30 jaar geleden hebben twee psychologen, Kahneman en Tversky een alternatief gedragseconomisch model, Prospect Theorie, ontwikkeld. Anders dan Nutstheorie gaat Prospect Theorie er van uit dat iemands voorkeuren afhangen van de omstandigheden waarin hij een keuze maakt. Dit boek laat zien dat "Uitgebreide Prospect Theorie", een aanvulling van Prospect Theorie met enkele aannamen uit andere sociale wetenschappen, in veel gevallen het keuzegedrag van mensen beter verklaart dan Nutstheorie. Dat wordt met name voor keuzen met betrekking tot verkeer en vervoer aangetoond. Ook is een mathematisch model ontwikkeld waarmee de reacties van autobezitters in Singapore op de invoering en allerlei veranderingen in de tarieven van rekening rijden tussen 1975 en 2005 beter voorspeld kon worden dan met een overeenkomstig model gebaseerd op Nutstheorie.

Afgezien van een aantal verschillen die vooral van belang zijn in specifieke omstandigheden, zoals loterijen of de koop van effecten, zijn de belangrijkste verschillen tussen Uitgebreide Prospect Theorie en Nutstheorie: voorkeuren van mensen voor het ene alternatief ten opzichte van het andere zijn niet stabiel maar hangen af van de omstandigheden; ze beschouwen alternatieven als veranderingen ten opzichte van een "referentie"; ze passen die referentie vrijwel direct aan nadat ze een keuze hebben gemaakt; en ze hechten veel meer waarde aan een verlies van bijvoorbeeld vrije tijd dan aan een winst daarin van dezelfde omvang. In samenhang verklaart dat bijvoorbeeld waarom bestaande vervoermodellen de afname in autoverkeer als gevolg van het invoeren van rekening rijden, een sterke toename in brandstofprijzen of een nieuwe openbaar vervoerlijn meestal overschatten.

Meer informatie?
Voor inzage in proefschriften van de promovendi kunt kijken in de TU Delft Repository op: repository.tudelft.nl. TU Delft Repository is de digitale vindplaats van openbare publicaties van de TU Delft. Proefschriften zullen binnen een paar weken na de desbetreffende promotie in de Repository te vinden zijn.

Laatst gewijzigd: 25 september 2008