Nieuwe methode voor effectief lezen voor het onderwijs


HILVERSUM, 20081001 -- Snel en effectief verwerken van grote hoeveelheden informatie en tekst wordt steeds belangrijker. Om dit aan te leren zijn technieken nodig die in het huidige onderwijs nog nauwelijks aandacht krijgen. Deze vaardigheden zijn tot nu toe getraind in programma's voor volwassenen. Vanaf vandaag brengt het Improved Reading Centre Holland het ProRead® programma Effectief Lezen en Informatie verwerken voor scholieren en studenten op de markt. Dit nieuwe programma is gebaseerd op het principe van blended learning.

In de blended learning opzet worden alle oefeningen en toetsen digitaal aangeboden, en in een klassikale opzet begeleid door een docent. De docent behandelt de theorie en begeleidt de oefeningen. Mark Rutte schreef, als staatssecretaris van OCW, dat naar zijn mening blended learning de toekomst heeft.

Het Improved Reading Centre in Spanje heeft deze versie ontwikkeld op verzoek van de Spaanse overheid. Het doel was het leesniveau van middelbare scholieren in Spanje te verhogen. De basis van het programma is de training Effectief Lezen dat het IRC al sinds 1967 wereldwijd aanbiedt. Het Spaanse verzoek was om een programma te ontwikkelen wat op grote schaal aangeboden kon worden. Het uitgewerkte programma blijkt een goed middel te zijn om de lees en begripsvaardigheid te verhogen. De resultaten in Spanje waren indrukwekkend. Behalve aan lezen wordt ook aandacht besteed aan geheugentraining, leestekens, alinea lezen, leesstrategie en het verbetering van de studieresultaten.

Het ProRead® programma is geschikt gemaakt voor Nederlands scholen in samenwerking met het Centrum voor Leermiddelenstudies van de Universiteit van Utrecht (CLU). De leesteksten en toetsen zijn aangepast aan het niveau van Havo/VWO maar zijn ook uitstekend geschikt voor het hoger en universitaire onderwijs. In de toekomst zal het niveau van de teksten ook geschikt gemaakt worden voor het Vmbo.

Het A. Roland Holst College in Hilversum en Marianum Scholengemeenschap in Groenlo hebben als pilotschool meegewerkt. Het CLU heeft deze resultaten gepubliceerd. De eerste resultaten waren voldoende reden voor het Roland Holst College om een tweetal docenten het train-de-trainer programma te laten volgen zodat zij het programma op school kunnen gaan doceren. Opvallend is ook het goede resultaat bij dyslectische leerlingen.

Het programma bestaat uit 14 tot 16 lesuren. Docenten kunnen bepaalde onderdelen van de training verder uitdiepen afhankelijk van de kennis en ervaring van de leerlingen.

Tegelijkertijd werd een bedrijven versie ontwikkeld. Met deze versie kunnen bedrijven op grote schaal hun medewerkers effectiever leren lezen en informatie laten verwerken tegen lage kosten.