Minderheid woonconsumenten doorslaggevend voor woontrends


Internetsites van winkels en fabrikanten na woontijdschriften meest belangrijke informatiebron

HOOFDDORP, 20081001 -- Een kleine minderheid is doorslaggevend voor woontrends. Dat blijkt uit een onderzoek van Sanoma Uitgevers, in samenwerking met TNS NIPO en de Universiteit van Amsterdam, naar de rol van opinieleiders in reclame en marketing in Nederland.

Trendsvormers praten en adviseren graag en kunnen zo een belangrijke rol spelen in het versterken van reclame-effecten. Kennis, overtuigingskracht en een groot sociaal netwerk zijn de ingrediënten voor een succesvolle beïnvloeder. Op al deze aspecten scoort de Trendsvormer hoog. Het onderzoek bewijst het belang van Trendsvormers op het gebied van Word of Mouth communicatie.

Trendsvormers zijn beter op de hoogte van woontrends
Trendsvormers zijn op een specifiek interessedomein betrokken, goed geïnformeerd en delen hun kennis graag met anderen.

76% van de Trendsvormers op woongebied geeft aan regelmatig met anderen over interieur en woonaccessoires te praten (Voor de niet-Trendsvormer is dit 17%).
60% wordt ook regelmatig door de omgeving om advies gevraagd als het gaat om interieur en woonaccessoires (niet-Trendsvormer: 10%).
63% van de Trendsvormers geeft vaak tips en adviezen over bijvoorbeeld het gebruik van een product (Trendvolger: 40%)
36% geeft vaak informatie over merken (Trendvolger: 7%). Ze oefenen daardoor direct invloed uit op het aankoopgedrag.

Trendsvormers hebben sterke overtuigingskracht
Wat betreft woninginrichting geeft 43% van de Trendsvormers aan dat hun adviezen voor het merendeel zijn opgevolgd, tegen 29% voor de niet-Trendsvormers. De Trendsvormer is dus veel beter dan de gemiddelde consument in staat om een boodschap op anderen over te brengen.

Consumenten kijken naar elkaar maar media spelen cruciale rol
Trendsvormers op het gebied van woninginrichting maken intensief gebruik van media. Televisie, tijdschriften en internet zijn hun belangrijkste bronnen. De Trendsvormer hecht bij tijdschriften zowel grote waarde aan redactionele items als advertenties. Trendsvormers lezen vaker tijdschriften dan trendvolgers. Ze laten ook meer van zich horen via social network sites of micro blogging bijvoorbeeld. Volgens Fred Bronner, hoogleraar Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam, betekent deze nieuwe online participatie van consumenten dat het concept van de klassieke opinieleider zal revitaliseren.

Meer resultaten van het Trendsvormers onderzoek op www.researchblog.nl.





Researchblog.nl