Gemeente Hoorn


Cliënten van de gemeente Hoorn tevreden over hulp bij het huishouden

30 september 2008 - Cliënten van de gemeente Hoorn ontvangen de hulp bij het huishouden waar zij recht op hebben en zijn tevreden over de hulp die zij ontvangen. Bijna alle cliënten (93 procent) zijn positief over de mate waarin de ondersteuning helpt bij het zelfstandig wonen en meedoen aan de maatschappij.

Cliënten geven gemiddeld een 8 als rapportcijfer voor de hulp bij het huishouden. Dit zijn uitkomsten van twee onderzoeken die het college van burgemeester en wethouders heeft laten uitvoeren.

Op verzoek van de gemeenteraad heeft het college onderzoek laten doen naar de juistheid van de indicatiestelling bij de hulp bij het huishouden. Het onderzoek toont aan dat de cliënten de zorg ontvangen waar zij recht op hebben. Volgens het onderzoeksbureau heeft de gemeente de indicatiestelling goed en tijdig van de grond gekregen. De gemeente heeft een oplossingsgerichte houding waardoor ze gesignaleerde knelpunten snel verhelpt. Er worden ook een aantal verbeterpunten genoemd, zoals de administratieve verwerking van de indicatiegesprekken en de signalering door de zorgaanbieder. De gemeente en haar externe partners hebben de benodigde verbeteringen inmiddels in gang gezet.

Uit het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek blijkt dat de cliënten gemiddeld een 8 als rapportcijfer geven voor de hulp bij het huishouden. Voor de meeste cliënten (92 procent) voldoet de ondersteuning aan de verwachtingen. Ook zijn bijna alle cliënten (93 procent) positief over de mate waarin ondersteuning helpt bij het zelfstandig wonen en meedoen aan de maatschappij. Over de keuzemogelijkheden tussen de aanbieders is 91 procent tevreden. Voor wat betreft de organisatie van de hulp bij het huishouden is men het meest tevreden over de planning van de hulp (95 procent). Minder tevreden is men over de wisselingen van medewerkers (76 procent). Het gemiddelde rapportcijfer voor hulpmiddelen (zoals rolstoelen, scootmobielen en woonvoorzieningen) is een 7,2.

Sinds 2007 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de uitvoering van de hulp bij het huishouden. De onderzoekers geven aan dat de gemeente Hoorn veel werk heeft verzet en er in geslaagd is om sinds de introductie van de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) in korte tijd een nieuwe, complexe taak op zich te nemen. De nadruk heeft de afgelopen anderhalf jaar gelegen op het juist verstrekken van de hulp bij het huishouden en overige hulpmiddelen die onze inwoners in staat stellen deel te nemen aan de maatschappij, aldus wethouder Ronald Witteveen. Het onderzoek bevestigt dat Hoorn op de goede weg is.

Beide rapporten zijn aan de gemeenteraad aangeboden. Naar verwachting zal de raadscommissie 14 oktober over de uitkomsten spreken.