Gemeente Hoorn
Cliënten van de gemeente Hoorn tevreden over hulp bij het huishouden
30 september 2008 - Cliënten van de gemeente Hoorn ontvangen de hulp
bij het huishouden waar zij recht op hebben en zijn tevreden over de
hulp die zij ontvangen. Bijna alle cliënten (93 procent) zijn positief
over de mate waarin de ondersteuning helpt bij het zelfstandig wonen
en meedoen aan de maatschappij.
Cliënten geven gemiddeld een 8 als rapportcijfer voor de hulp bij het
huishouden. Dit zijn uitkomsten van twee onderzoeken die het college
van burgemeester en wethouders heeft laten uitvoeren.
Op verzoek van de gemeenteraad heeft het college onderzoek laten doen
naar de juistheid van de indicatiestelling bij de hulp bij het
huishouden. Het onderzoek toont aan dat de cliënten de zorg ontvangen
waar zij recht op hebben. Volgens het onderzoeksbureau heeft de
gemeente de indicatiestelling goed en tijdig van de grond gekregen. De
gemeente heeft een oplossingsgerichte houding waardoor ze
gesignaleerde knelpunten snel verhelpt. Er worden ook een aantal
verbeterpunten genoemd, zoals de administratieve verwerking van de
indicatiegesprekken en de signalering door de zorgaanbieder. De
gemeente en haar externe partners hebben de benodigde verbeteringen
inmiddels in gang gezet.
Uit het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek blijkt dat de cliënten
gemiddeld een 8 als rapportcijfer geven voor de hulp bij het
huishouden. Voor de meeste cliënten (92 procent) voldoet de
ondersteuning aan de verwachtingen. Ook zijn bijna alle cliënten (93
procent) positief over de mate waarin ondersteuning helpt bij het
zelfstandig wonen en meedoen aan de maatschappij. Over de
keuzemogelijkheden tussen de aanbieders is 91 procent tevreden. Voor
wat betreft de organisatie van de hulp bij het huishouden is men het
meest tevreden over de planning van de hulp (95 procent). Minder
tevreden is men over de wisselingen van medewerkers (76 procent). Het
gemiddelde rapportcijfer voor hulpmiddelen (zoals rolstoelen,
scootmobielen en woonvoorzieningen) is een 7,2.
Sinds 2007 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de uitvoering van de
hulp bij het huishouden. De onderzoekers geven aan dat de gemeente
Hoorn veel werk heeft verzet en er in geslaagd is om sinds de
introductie van de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) in korte
tijd een nieuwe, complexe taak op zich te nemen. De nadruk heeft de
afgelopen anderhalf jaar gelegen op het juist verstrekken van de hulp
bij het huishouden en overige hulpmiddelen die onze inwoners in staat
stellen deel te nemen aan de maatschappij, aldus wethouder Ronald
Witteveen. Het onderzoek bevestigt dat Hoorn op de goede weg is.
Beide rapporten zijn aan de gemeenteraad aangeboden. Naar verwachting
zal de raadscommissie 14 oktober over de uitkomsten spreken.