Provincie Noord-Brabant
Noord-Brabant: brede aanpak groei goederenvervoer

De gemeenten Bergen op Zoom, Oss en Veghel krijgen steun van de provincie Noord-Brabant om hun plannen voor uitbreiding van binnenhavens waar te maken. De provincie heeft bij het rijk een aanvraag ingediend voor cofinanciering. De provincie beschouwt het vervoer over water als een goede manier om het wegennet te ontlasten. Dit is nodig omdat het goederenvervoer van en naar Noord-Brabant sterk groeit. Om hierop tijdig voorbereid te zijn, is samen met experts een Brabantse strategische visie goederenvervoer opgesteld.

Noord-Brabant ligt strategisch tussen de tweede en vierde grootste haven ter wereld, respectievelijk Rotterdam en Antwerpen, het Duitse Ruhrgebied en belangrijke afzetgebieden in West-Europa. Dit heeft grote gevolgen voor Noord-Brabant. "Samen met het bedrijfsleven, onderwijsinstellingen, gemeenten en Rijkswaterstaat hebben we deze visie voorbereid. Brabant bekleedt nu nog een toppositie op dit terrein, dat moeten we zo houden" aldus verkeersgedeputeerde Cora Steffens-van Nieuwenhuizen. "Maar daar is wel een brede, multimodale aanpak voor nodig".

Aanpak
Die multimodale aanpak is goed te zien in drie projecten. Daarvoor wordt subsidie aangevraagd bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat, bedoeld om
de concurrentiepositie van de binnenvaart versterken. De provincie Noord-Brabant is cofinancier voor E 2 miljoen. Het gaat om:

Bergen op Zoom: aanpassen gemeentekade vanwege containeroverslag en verharding opslagterrein inland containerterminal. Maximale subsidieaanvraag bij het Rijk E 1.371.000,-.
Oss: creëren van nieuwe wachtplaatsen voor schepen en het verlengen van zogenaamde remmingswerken bij de te vernieuwen brug voor 4-laags containervaart. Maximale subsidieaanvraag bij het Rijk: E 519.000,-.
Veghel: baggerwerkzaamheden industriehaven en revitalisering Sligro-oever. Beide investeringen zijn bedoeld om de Zuid-Willemsvaart aan te passen tot
vaarwegklasse IV. Maximale subsidieaanvraag bij het Rijk: E 689.700,-.

Maar er moet meer gebeuren. Op hoofdlijnen gaat het om het versterken van overslagpunten en multimodaliteit; het verminderen van de milieudruk en het vergroten van de veiligheid; het vergroten van kennis en innovatie. Ook moet er aandacht zijn voor de bereikbaarheid van bedrijventerreinen.
Een kleine greep uit de grote hoeveelheid projecten:
. er moet een goederenruit Zuid-Nederland komen. De aanleg van een spoorlijn tussen Rotterdam en België (RoBel) is nodig; net als het weer in gebruik nemen van de IJzeren Rijn. Ook vinden GS dat ongelijkvloerse kruisingen op de Brabantroute moeten verdwijnen. Onderzocht moet worden hoe door reactivering van goederenspoorlijnen, de ontsluiting van bedrijventerreinen beter kan.
. leg voor de veiligheid en ontspanning van chauffeurs voldoende en veilige rustplaatsen aan langs (vaar)wegen en op bedrijventerreinen. Ook hier geldt: overdag parkeerterrein, 's nachts veilige truckstop voor vrachtwagens.
. duurzaam woon-werk verkeer. Kunnen er meer transferia komen op strategische plekken voor carpoolers of overstappers? Bijvoorbeeld bij Eindhoven Airport. Wellicht kunnen deze overdag dienen als parkeerplaats voor personenauto's en 's nachts voor vrachtverkeer.
. verkennen (en ontwikkelen) buisleidingennet. GS willen onderzoeken of het mogelijk is om vervoer via buisleidingen te vergroten.
. strategie ontwikkelen voor bedrijventerreinen, waarbij GS de bereikbaarheid en wat dit betekent voor o.a. de economie en ruimtelijke ontwikkelingen in het gebied.
. duurzame afwikkeling goederenstromen van Rotterdam en Antwerpen via Moerdijk naar Brabants achterland en verder richting Europa. GS willen met o.a. het bedrijfsleven (zoals de inlandterminals) afspraken maken over de afwikkeling van doorgaande en regionale goederenstromen.
. zorg dat er voldoende studenten zijn voor logistieke opleidingen, die straks in Brabant aan de slag kunnen. Niet uitsluitend op HBO en WO-niveau maar ook bij de regionale opleidingscentra (ROC's).
. gebruik de provinciale weg Eindhoven-Helmond (A270) tussen TU Eindhoven en TNO Automotive campus als testlocatie voor ICT-technieken in voertuigen. Hiermee kan de kennis worden gebundeld over hoe de veiligheid en de milieudruk verminderd kunnen worden.

Gedeputeerde Staten hebben E 5 miljoen gereserveerd voor de uitvoering van deze goederenvisie waarvan E 2 miljoen is bestemd voor de cofinanciering van de projecten voor de drie binnenhavens. Er is groot enthousiasme bij betrokken partijen om te participeren in de uitvoering van projecten.

Noot voor de pers:
Voor informatie:
Afdeling Communicatie, Sonja van der Graaf, 073-6812184 of 06-18303315

|