Ingezonden persbericht
De muze winnaar Cinema.nl Afficheprijs 2008
De poster van de film De muze, ontworpen door Silvia Vergeer (Studio Beige), is bekroond met de Cinema.nl Afficheprijs 2008. De prijs bestaat uit 2.500 euro en een wisseltrofee: een ingelijst affiche van de klassieker Jonge harten, ontworpen door Titus Leeser.
Het winnende affiche toont geen foto van de hoofdrolspeler van de film, maar een spannend beeld van zijn muze: een liggende Tara Elders, wier hoofd maar ten dele zichtbaar is. De still is gemaakt door Klaas Arie Westland. 'Een briljant affiche; straalt veel emotie uit', noteerde een van de stemmers. 'Simpel, strak, helder, en toch prikkelend', luidde een andere reactie. Weer een ander schreef: 'Je begrijpt direct wat voor een film je krijgt'.
De muze (The Muse), geregisseerd door Ben van Lieshout, ging vorig jaar in première op het Nederlands Film Festival en werd eerder dit jaar bescheiden in de bioscoop uitgebracht door het Filmmuseum.
De muze kreeg ruim 35 procent van de stemmen. Op cinema.nl werd bijna 1.300 keer online gestemd; in het Festivalpaviljoen op de Neude werden ruim 600 stemformulieren ingevuld. De Cinema.nl Afficheprijs werd uitgereikt in het Nederlands Film Festival Journaal, gepresenteerd door Twan Huys, op woensdagmiddag 1 oktober. De uitreiking werd rechtstreeks uitgezonden op Nederland 2 en dezelfde avond herhaald.
De Cinema.nl Afficheprijs is in 2001 in het leven geroepen om een onderbelicht maar belangrijk onderdeel van de filmpromotie naar een hoger peil te brengen. De winnaar wordt bepaald door het publiek. Dat had deze editie naast De muze de keuze uit Calimucho (ontwerp me studio / Martin Pyper), Moordwijven (ontwerp Dick Maas & Michael van Randeraat / Locust Entertainment), TBS (ontwerpen Marc Koppen / Scherpontwerp & Theo Maassen / Ontwerpconcurrent), en Vox Populi (ontwerp Jeroen Bruijn / Thonik).
De voorselectie is gemaakt door een vakjury, bestaande uit Simone van Dusseldorp (filmregisseur), Marten Jongema (afficheontwerper en conservator Stedelijk Museum Amsterdam), Hanneke de Klerck (chef kunst de Volkskrant), Lex Reitsma (afficheontwerper), Alex de Ronde (directeur van Het Ketelhuis), Monique van Schendelen (publiciteitsdeskundige van bureau MvSP) en Paul Verstraeten (marketingdeskundige van bureau Filmtest).
Alle 45 affiches die naar de prijs meedongen, worden opgenomen in de museale collectie van het Filmmuseum, dat de wisseltrofee beschikbaar stelt.
De eerdere winnaars van de Cinema.nl Afficheprijs zijn:
2007: Ellen ten Damme - As I Was Wondering Where This Mixed-Up Little Life of Mine Was Leading To (ontwerp Paul Postma)
2006: Diep (ontwerp Brat Ljatifi)
2005: 06/05 (ontwerp Frank Kampes)
2004: Grimm (ontwerp Alex van Warmerdam)
2003: Van God los (ontwerp Gijs Kuijper)
2002: Minoes (ontwerp Michael van Randeraat)
2001: Îles flottantes (ontwerp Brat Ljatifi)
Noot voor redacties: