VVD



1-10-2008

VVD hijst rode vlag transportsector

Terwijl de rendementen in het goederenvervoer zwaar onder druk staan, dreigt een nieuwe kostengolf over het wegtransport te worden uitgestort.

De VVD verzet zich daar fel tegen. Er wordt alleen nog maar gesproken over het wegtransport als milieuprobleem, terwijl er totaal geen aandacht is voor de baten - economie en werkgelegenheid. Bovendien dreigt het spoor op slot te gaan als gevolg van nieuwe milieuregels die - in strijd met aangenomen moties - in Nederland gaan gelden bovenop Europees beleid (geluid produktie plafonds).

De VVD wil effectief bronbeleid en geen overbodige franje die tot niets meer leiden dan (a) verhoging van de kosten en (b) dezelfde problemen op het spoor als we nu al hebben op de weg als gevolg van de luchtkwaliteitregels.

Hieronder vindt u de inbreng van VVD woordvoeder Paul de Krom. Alleen het gesproken woord geldt.

---

-------

Vorige week zag ik een reportage op AT5. Een horecaondernemer kreeg een paar duizend euro boete omdat mensen op zijn terras STAAND een biertje dronken. Zittend mag wel, maar staand niet. We kregen een mail van iemand die vertelde dat een winkelketen was berispt door de Voedsel- en Waren Autoriteit omdat babypoedermelk in de reclame was. Dat strookt niet met het beleid van dit kabinet om borstvoeding te promoten. Twee weken geleden sprak ik met een horecaondernemer die niet alleen door het rookverbod ten onder dreigt te gaan, maar ook omdat hij daarbovenop geen terrasverwarming mag hebben. Intussen worden de mosselvissers en garnalenvissers het werken onmogelijk gemaakt. En dat allemaal terwijl de financiële wereld in een crisis verkeert en een recessie op de loer ligt. Je vraag je af: waar zijn we in godsnaam mee bezig. In plaats dat we elke ondernemer toejuichen die nog risico's neemt en zorgt voor werkgelegenheid, omzet en gezonde winst, knijpen we ze steeds verder af.

Ik wil vooral de PvdA van harte feliciteren. Hoe vaak heb ik de heer Samsom namens de PvdA fractie niet horen zeggen dat we eens moeten ophouden met de economische "ratrace". Welnu, dat dreigt aardig te lukken als je zo naar de huidige financiële en economische ontwikkelingen kijkt. De economische barometer staat op zwaar onweer. Je zou dan denken: alle hens aan dek voor de mensen die voor ons het geld verdienen en voor banen zorgen. Maar wat gebeurt er? In de Troonrede spreekt de Majesteit namens het kabinet haar geluk uit over een nieuwe subsidieregeling voor zonneboilers (!). Het kabinet is er in geslaagd met de vliegtax de groei van Schiphol sinds 20 jaar tot een absolute stilstand te brengen. Ook een langgekoesterde wens van de PvdA. Opnieuw: "gefeliciteerd!" Ik "feliciteer" het kabinet bovendien met het akkoord dat zij voor de zomer afsloot met de transportsector. De verhoging van de dieselaccijns bleef - ondanks zware protesten - gewoon staan. Als kluifje kregen de brancheorganisaties de "toezegging" dat een aantal belastingverhogingen niet doorgaan. In mijn boek heb je dan niet gewonnen, maar minder verloren! Intussen zijn de rendementen in het internationaal transport op een historisch dieptepunt beland. Reden genoeg om hard aan de bel te trekken, denk je dan weer.

Maar nee. Terwijl vooral kleine transportondernemers vechten om het hoofd boven water te houden, is Brussel verstrikt in groenboeken voor transport die weinig met verbetering van de concurrentiepositie of logistiek te maken hebben, maar des te meer met verhoging van de kosten. We struikelen in Europa over milieustickers en tolheffingen die geen enkel milieueffect hebben. De LKW Maut gaat per 1 januari omhoog met geen ander doel dan de Duitse staatskas verder te spekken. Geld dat in Europa beschikbaar is voor grensoverschrijdende infraprojecten gaat voor 85% naar binnenvaart en spoor, terwijl het gezamenlijk marktaandeel maar zo'n 45% is. Het wegtransport zit overal in de verdomhoek. En dat wordt nog erger, want de Commissie heeft aangekondigd dat bij de herziening van het beleid in 2010 de invloed op klimaat en milieu bij de beoordeling van infraprojecten de belangrijkste rol gaat spelen. Dus niet de mate waarin projecten bijdragen aan verbetering van de logistieke keten of infrastructuur. Nee, Brussel gaat straks transnationale fietspaden sponsoren. Of huifkarroutes in het Schwarzwald of Drenthe.

En in Nederland? In Nederland is de minister druk bezig met het geldverslindende project rekeningrijden. Met snelwegpanorama's, spitsmijden en cursussen treinreizen voor bejaarden. In Nederland is dit kabinet tot op de dag van vandaag bezig, in strijd met vele aangenomen moties, om een kop te zetten op Europese regels. Dat gebeurt met de Kaderrichtlijn Water, Natura 2000 en de Vogel- en Habitatrichtlijn. Waar, waar is het gevoel van urgentie? Niets, maar dan ook helemaal niets, heeft dit kabinet geleerd van de misère rond de luchtkwaliteitsregels waarmee de infrastructuur op slot werd gezet. Want terwijl dat van Europa nog helemaal niet HOEFT wil Nederland al vanaf 2009 geluidsproduktieplafonds voor het spoor in Nederland invoeren. Dit is regelrecht in strijd met de aangenomen moties om GEEN koppen op Europese regels te zetten. In plaats van dat we effectief bronbeleid inzetten gaan we opnieuw de infrastructuur op slot zetten. Net zoals we dat met luchtkwaliteit hebben gedaan. Je kunt de klok erop gelijk zetten: over een paar jaar zitten we weer met z'n allen te huilen aan deze tafel hoe erg het is dat we nergens meer kunnen rijden. En verzuipen we in allerlei rapporten, berekeningen en metingen. Of verzinnen we weer allerlei juridische goocheltrucs om er weer onderuit te komen. Net zoals we bij luchtkwaliteit hebben gedaan. De VVD wil van deze minister de keiharde toezegging dat wordt ingezet op effectief bronbeleid, desnoods met een geluidafhankelijke gebruiksvergoeding, en niks anders. Wij willen de keiharde toezegging dat Nederland NIET vooruit gaat lopen op Europa.

Dank aan de minister voor het adequate verslag van de informele transportraad. Dank ook voor de fiches. Ik vind de kwaliteit van de informatievoorziening prima. De VVD waardeert de inzet van het kabinet waar het gaat om de totstandkoming van een "single European Sky". Maar het gaat veel en veel en veel te langzaam. Er zijn hier grote slagen te maken, voor de luchtvaartmaatschappijen, de reizigers en het milieu. We hebben daar al vaker over gesproken. Als de commissie zo graag "groen" wil overkomen, laat Brussel dat - en volledige cabotage
- eerst maar eens regelen.

In een aantal fiches wordt de proportionaliteit van Brussels beleid negatief beoordeeld. Wij waarderen de transparantie van het kabinet. Maar de VVD vindt dat de Minister wel consequent moet zijn en niet mag instemmen met welke richtlijn of verordening dan ook zolang die disproportionaliteit niet is weggenomen. Wij willen de keiharde toezegging dat in geen enkel geval, onder geen enkele omstandigheid, de administratieve en/of bestuurlijke lasten voor bedrijven en/of Lidstaten nog verder toenemen. Wij willen een versoepeling van de rij- en rusttijdenregeling. De VVD heeft zich eerder hard gemaakt voor voldoende veilige parkeerplaatsen. Hoe is het mogelijk dat het gehannes rond de bewegwijzering van de private parkeerplaatsen maar door gaat? Daar wordt al een jaar over geleuterd. Waarom hangt de minister niet zelf gewoon de bordjes op? Regel het! Datzelfde geldt voor de truckruns. Regel dat nu gewoon!

De VVD zal inzake bovengenoemde problemen een aantal moties indienen.