1-10-2008
VVD hijst rode vlag transportsector
Terwijl de rendementen in het goederenvervoer zwaar onder druk staan,
dreigt een nieuwe kostengolf over het wegtransport te worden
uitgestort.
De VVD verzet zich daar fel tegen. Er wordt alleen nog maar gesproken
over het wegtransport als milieuprobleem, terwijl er totaal geen
aandacht is voor de baten - economie en werkgelegenheid. Bovendien
dreigt het spoor op slot te gaan als gevolg van nieuwe milieuregels
die - in strijd met aangenomen moties - in Nederland gaan gelden
bovenop Europees beleid (geluid produktie plafonds).
De VVD wil effectief bronbeleid en geen overbodige franje die tot
niets meer leiden dan (a) verhoging van de kosten en (b) dezelfde
problemen op het spoor als we nu al hebben op de weg als gevolg van de
luchtkwaliteitregels.
Hieronder vindt u de inbreng van VVD woordvoeder Paul de Krom. Alleen
het gesproken woord geldt.
---
-------
Vorige week zag ik een reportage op AT5. Een horecaondernemer kreeg
een paar duizend euro boete omdat mensen op zijn terras STAAND een
biertje dronken. Zittend mag wel, maar staand niet. We kregen een mail
van iemand die vertelde dat een winkelketen was berispt door de
Voedsel- en Waren Autoriteit omdat babypoedermelk in de reclame was.
Dat strookt niet met het beleid van dit kabinet om borstvoeding te
promoten. Twee weken geleden sprak ik met een horecaondernemer die
niet alleen door het rookverbod ten onder dreigt te gaan, maar ook
omdat hij daarbovenop geen terrasverwarming mag hebben. Intussen
worden de mosselvissers en garnalenvissers het werken onmogelijk
gemaakt. En dat allemaal terwijl de financiële wereld in een crisis
verkeert en een recessie op de loer ligt. Je vraag je af: waar zijn we
in godsnaam mee bezig. In plaats dat we elke ondernemer toejuichen die
nog risico's neemt en zorgt voor werkgelegenheid, omzet en gezonde
winst, knijpen we ze steeds verder af.
Ik wil vooral de PvdA van harte feliciteren. Hoe vaak heb ik de heer
Samsom namens de PvdA fractie niet horen zeggen dat we eens moeten
ophouden met de economische "ratrace". Welnu, dat dreigt aardig te
lukken als je zo naar de huidige financiële en economische
ontwikkelingen kijkt. De economische barometer staat op zwaar onweer.
Je zou dan denken: alle hens aan dek voor de mensen die voor ons het
geld verdienen en voor banen zorgen. Maar wat gebeurt er? In de
Troonrede spreekt de Majesteit namens het kabinet haar geluk uit over
een nieuwe subsidieregeling voor zonneboilers (!). Het kabinet is er
in geslaagd met de vliegtax de groei van Schiphol sinds 20 jaar tot
een absolute stilstand te brengen. Ook een langgekoesterde wens van de
PvdA. Opnieuw: "gefeliciteerd!" Ik "feliciteer" het kabinet bovendien
met het akkoord dat zij voor de zomer afsloot met de transportsector.
De verhoging van de dieselaccijns bleef - ondanks zware protesten -
gewoon staan. Als kluifje kregen de brancheorganisaties de
"toezegging" dat een aantal belastingverhogingen niet doorgaan. In
mijn boek heb je dan niet gewonnen, maar minder verloren! Intussen
zijn de rendementen in het internationaal transport op een historisch
dieptepunt beland. Reden genoeg om hard aan de bel te trekken, denk je
dan weer.
Maar nee. Terwijl vooral kleine transportondernemers vechten om het
hoofd boven water te houden, is Brussel verstrikt in groenboeken voor
transport die weinig met verbetering van de concurrentiepositie of
logistiek te maken hebben, maar des te meer met verhoging van de
kosten. We struikelen in Europa over milieustickers en tolheffingen
die geen enkel milieueffect hebben. De LKW Maut gaat per 1 januari
omhoog met geen ander doel dan de Duitse staatskas verder te spekken.
Geld dat in Europa beschikbaar is voor grensoverschrijdende
infraprojecten gaat voor 85% naar binnenvaart en spoor, terwijl het
gezamenlijk marktaandeel maar zo'n 45% is. Het wegtransport zit overal
in de verdomhoek. En dat wordt nog erger, want de Commissie heeft
aangekondigd dat bij de herziening van het beleid in 2010 de invloed
op klimaat en milieu bij de beoordeling van infraprojecten de
belangrijkste rol gaat spelen. Dus niet de mate waarin projecten
bijdragen aan verbetering van de logistieke keten of infrastructuur.
Nee, Brussel gaat straks transnationale fietspaden sponsoren. Of
huifkarroutes in het Schwarzwald of Drenthe.
En in Nederland? In Nederland is de minister druk bezig met het
geldverslindende project rekeningrijden. Met snelwegpanorama's,
spitsmijden en cursussen treinreizen voor bejaarden. In Nederland is
dit kabinet tot op de dag van vandaag bezig, in strijd met vele
aangenomen moties, om een kop te zetten op Europese regels. Dat
gebeurt met de Kaderrichtlijn Water, Natura 2000 en de Vogel- en
Habitatrichtlijn. Waar, waar is het gevoel van urgentie? Niets, maar
dan ook helemaal niets, heeft dit kabinet geleerd van de misère rond
de luchtkwaliteitsregels waarmee de infrastructuur op slot werd gezet.
Want terwijl dat van Europa nog helemaal niet HOEFT wil Nederland al
vanaf 2009 geluidsproduktieplafonds voor het spoor in Nederland
invoeren. Dit is regelrecht in strijd met de aangenomen moties om
GEEN koppen op Europese regels te zetten. In plaats van dat we
effectief bronbeleid inzetten gaan we opnieuw de infrastructuur op
slot zetten. Net zoals we dat met luchtkwaliteit hebben gedaan. Je
kunt de klok erop gelijk zetten: over een paar jaar zitten we weer met
z'n allen te huilen aan deze tafel hoe erg het is dat we nergens meer
kunnen rijden. En verzuipen we in allerlei rapporten, berekeningen en
metingen. Of verzinnen we weer allerlei juridische goocheltrucs om er
weer onderuit te komen. Net zoals we bij luchtkwaliteit hebben gedaan.
De VVD wil van deze minister de keiharde toezegging dat wordt ingezet
op effectief bronbeleid, desnoods met een geluidafhankelijke
gebruiksvergoeding, en niks anders. Wij willen de keiharde toezegging
dat Nederland NIET vooruit gaat lopen op Europa.
Dank aan de minister voor het adequate verslag van de informele
transportraad. Dank ook voor de fiches. Ik vind de kwaliteit van de
informatievoorziening prima. De VVD waardeert de inzet van het kabinet
waar het gaat om de totstandkoming van een "single European Sky". Maar
het gaat veel en veel en veel te langzaam. Er zijn hier grote slagen
te maken, voor de luchtvaartmaatschappijen, de reizigers en het
milieu. We hebben daar al vaker over gesproken. Als de commissie zo
graag "groen" wil overkomen, laat Brussel dat - en volledige cabotage
- eerst maar eens regelen.
In een aantal fiches wordt de proportionaliteit van Brussels beleid
negatief beoordeeld. Wij waarderen de transparantie van het kabinet.
Maar de VVD vindt dat de Minister wel consequent moet zijn en niet mag
instemmen met welke richtlijn of verordening dan ook zolang die
disproportionaliteit niet is weggenomen. Wij willen de keiharde
toezegging dat in geen enkel geval, onder geen enkele omstandigheid,
de administratieve en/of bestuurlijke lasten voor bedrijven en/of
Lidstaten nog verder toenemen. Wij willen een versoepeling van de rij-
en rusttijdenregeling. De VVD heeft zich eerder hard gemaakt voor
voldoende veilige parkeerplaatsen. Hoe is het mogelijk dat het
gehannes rond de bewegwijzering van de private parkeerplaatsen maar
door gaat? Daar wordt al een jaar over geleuterd. Waarom hangt de
minister niet zelf gewoon de bordjes op? Regel het! Datzelfde geldt
voor de truckruns. Regel dat nu gewoon!
De VVD zal inzake bovengenoemde problemen een aantal moties indienen.
VVD