Vereniging Milieudefensie
Omwonenden verliezen wettelijke bescherming door Alderstafel
Afschaffen geluidsregels lost Schipholproblemen niet op
Milieudefensie ziet niets in het plan de wettelijke geluidsgrenzen van
Schiphol te vervangen door een verzameling onderlinge afspraken tussen
Schiphol en regionale bestuurders. Daarmee vermindert de overlast
niet, terwijl omwonenden wel hun wettelijke bescherming tegen toename
van de vliegtuigherrie verliezen.
Het voorstel werd vandaag gepresenteerd door de Alderstafel, een
overlegtafel onder voorzitterschap van oud-minister Hans Alders,
waaraan onder meer het Rijk, de luchtvaartsector, gemeenten,
provincies en omwonenden aanschoven om te overleggen over de toekomst
van Schiphol. Opdracht van de tafel was om het kabinet te adviseren
over hoe Schiphol op de middellange termijn kan groeien terwijl de
geluidshinder van het vliegveld wordt beperkt. Het merendeel van de
omwonenden stapte vorige week al uit het overleg vanwege de plannen
die er lagen om omwonenden hun wettelijke bescherming tegen toename
van de vliegtuigherrie te ontnemen.
Het opstappen van bewoners uit het overleg onder leiding van Alders,
laat volgens Milieudefensie zien dat het maken van afspraken met de
luchtvaartsector niet kan worden geparkeerd bij lokale bestuurders of
omwonenden. Inhoudelijk medewerker Verkeer Evert Hassink van
Milieudefensie: "Afschaffen van de geluidsgrenzen betekent dat de
Tweede Kamer ieder jaar opnieuw zal moeten besluiten over
vliegprocedures. Schiphol en Luchtverkeersleiding zullen jaarlijks met
hun verlanglijstje op de stoep staan."
De herziening van de geluidsregels vind plaats op verzoek van de
luchtvaartsector, die beweert dat de huidige regels niet uit te leggen
zijn. Hassink: "Dat wordt met nieuwe afspraken niet beter en
ondertussen raken de omwonenden hun wettelijke bescherming kwijt." De
experimentenwet Schiphol maakt het nu al mogelijk om nieuwe routes uit
te proberen en geluidsgrenzen aan te passen als Schiphol en omwonenden
akkoord zijn. Bij deze nieuwe plannen heeft alleen Schiphol belang,
terwijl omwonenden en het milieu de dupe worden, vindt Milieudefensie.