Vereniging Milieudefensie

Omwonenden verliezen wettelijke bescherming door Alderstafel

Afschaffen geluidsregels lost Schipholproblemen niet op

Milieudefensie ziet niets in het plan de wettelijke geluidsgrenzen van Schiphol te vervangen door een verzameling onderlinge afspraken tussen Schiphol en regionale bestuurders. Daarmee vermindert de overlast niet, terwijl omwonenden wel hun wettelijke bescherming tegen toename van de vliegtuigherrie verliezen.

Het voorstel werd vandaag gepresenteerd door de Alderstafel, een overlegtafel onder voorzitterschap van oud-minister Hans Alders, waaraan onder meer het Rijk, de luchtvaartsector, gemeenten, provincies en omwonenden aanschoven om te overleggen over de toekomst van Schiphol. Opdracht van de tafel was om het kabinet te adviseren over hoe Schiphol op de middellange termijn kan groeien terwijl de geluidshinder van het vliegveld wordt beperkt. Het merendeel van de omwonenden stapte vorige week al uit het overleg vanwege de plannen die er lagen om omwonenden hun wettelijke bescherming tegen toename van de vliegtuigherrie te ontnemen.

Het opstappen van bewoners uit het overleg onder leiding van Alders, laat volgens Milieudefensie zien dat het maken van afspraken met de luchtvaartsector niet kan worden geparkeerd bij lokale bestuurders of omwonenden. Inhoudelijk medewerker Verkeer Evert Hassink van Milieudefensie: "Afschaffen van de geluidsgrenzen betekent dat de Tweede Kamer ieder jaar opnieuw zal moeten besluiten over vliegprocedures. Schiphol en Luchtverkeersleiding zullen jaarlijks met hun verlanglijstje op de stoep staan."

De herziening van de geluidsregels vind plaats op verzoek van de luchtvaartsector, die beweert dat de huidige regels niet uit te leggen zijn. Hassink: "Dat wordt met nieuwe afspraken niet beter en ondertussen raken de omwonenden hun wettelijke bescherming kwijt." De experimentenwet Schiphol maakt het nu al mogelijk om nieuwe routes uit te proberen en geluidsgrenzen aan te passen als Schiphol en omwonenden akkoord zijn. Bij deze nieuwe plannen heeft alleen Schiphol belang, terwijl omwonenden en het milieu de dupe worden, vindt Milieudefensie.