abcdefgh
de voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-
Generaal
Binnenhof 4
2513 AA Den Haag
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
1 oktober 2008
Ons kenmerk Uw kenmerk
RWS/SDG/NW2008/1218/70419 -
Onderwerp
Bedienen op afstand van sluizen en bruggen
Geachte voorzitter,
Met deze brief doe ik u op verzoek van de vaste commissie van Verkeer en Waterstaat1,
nadere informatie toekomen over de stand van zaken en de voortgang van de invoering
van bedienen op afstand van sluizen, bruggen en stuwen.
Op 2 juli 2008 heb ik u per brief2 nader geïnformeerd over het bedienen op afstand van
sluizen, bruggen en stuwen in beheer bij de Rijkswaterstaat. Met die brief heb ik invulling
gegeven aan de toezeggingen zoals vastgelegd in het verslag3 van het algemeen overleg
van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat op 29 mei 2008.
Zoals in de brief van 2 juli wordt aangegeven, is het doel van het bedienen op afstand het
verbeteren van de bereikbaarheid over water, meer betrouwbare reistijden en het
verhogen van het serviceniveau door het realiseren van 7x24 uursbediening op alle
hoofdvaarwegen, in combinatie met besparingen op de bedrijfsvoering.
Tevens heb ik aangegeven te hechten aan een zorgvuldige en gefaseerde invoering van
bedienen op afstand, waarbij de veiligheid voorop staat. Als voorbeeld heb ik daarbij
genoemd dat Rijkswaterstaat bedienend personeel zal handhaven op de grote objecten,
totdat de grootst mogelijke zekerheid is verkregen, zodat hun aanwezigheid niet meer
vereist is.
1 1Procedureoverleg van 24 september 2008, kenmerk 08-VW-B-148.
2 Tweede Kamer, vergaderjaar 2007-2008, 31 200, nr. A-87.
3 Tweede Kamer, vergaderjaar 2007-2008, 30 523, nr. 20
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1, Den Haag Fax 070 351 8087
E-mail ranko.visser@rws.nl
Internet www.minvenw.nl
Bereikbaar met tramlijn 9 vanaf station Den Haag Centraal en Den Haag HS
RWS/SDG/NW2008/1218/70419
Tot slot heb ik aangegeven dat de voorgestane gefaseerde invoering het mogelijk maakt
optimaal gebruik te maken van de ervaringen, die bij de realisatie en het functioneren van
de afzonderlijke projecten wordt opgedaan. De ervaringen betreffen onder meer de
ervaringen van het eigen personeel, gebruikers en vertegenwoordigers van de gebruikers,
waaronder Schuttevaer. Van de zijde van Schuttevaer is aangegeven dat zij positief staan
tegenover bedienen op afstand, maar dat zij de ontwikkelingen wel kritisch zullen blijven
volgen.
Bovenstaande heeft als logisch gevolg dat er een dynamische planning ontstaat, waarbij
ingespeeld wordt op de zich voordoende ontwikkelingen.
Hierna ga ik nader in op die projecten, waar zich wezenlijke wijzigingen ten opzichte van
mijn brief van 2 juli 2008 voordoen, mede als gevolg van deze aanpak. Hiermee kom ik
tegemoet aan de wens van de Kamer om geïnformeerd te worden over de actuele stand
van zaken over bedienen op afstand.
De realisatie van de eerste fase van het pilot-project Zeeland verloopt op zich voorspoedig.
Deze eerste fase omvat het bedienen op afstand van de Zandkreeksluis, Grevelingensluis,
Roompotsluis en Bergsediepsluis vanuit het Topshuis.
Tijdens de uitgebreide testen voorafgaand aan de ingebruikname, is gebleken dat de
nieuwe software nog niet volledig voldoet aan de gestelde eisen. Ik heb daarom
ingestemd met het verlengen van de testfase, omdat ik het volledig en goed functioneren
van het totale systeem belangrijker vind dan het halen van de geplande opleverdatum.
Bij het project Bediencentrale Maas-Zuid is besloten de invoering van bedienen op afstand
in dit gebied in te voeren na de realisatie van de kolkverlengingen in Maasbracht, Heel en
Born. Het besluit om de werkzaamheden aan de kolkverlengingen en het bedienen op
afstand niet gelijktijdig te laten plaatsvinden, minimaliseert de risico's die kunnen ontstaan
wanneer verschillende soorten werkzaamheden gelijktijdig op een complex worden
uitgevoerd. Ook hier heeft de veiligheid prioriteit boven het halen van de eerder geplande
opleverdatum.
Voorts is van belang te melden, dat er mede door de huidige marktsituatie sprake is van
tegenvallende aanbestedingen. Dit geldt onder meer voor groot onderhoud en
renovatieprojecten in Gelderland en Brabant, waar het mogelijk maken van bedienen op
afstand een onderdeel van de totale werkzaamheden vormt.
Op basis van het bovenstaande heb ik ervoor gekozen meer tijd te nemen om voldoende
ervaringen op te doen in de pilot-projecten in Zeeland en Limburg. In het verlengde
hiervan heb ik besloten de realisatie van de Bediencentrale Maas-Noord te faseren en
daarmee te kiezen voor de tweede optie zoals verwoord in mijn brief van
2 juli 2008. Deze optie hield in het aanpassen van de planning in afwachting van de
uitkomsten van de evaluatie van de pilot-projecten Zeeland en Zuid-Limburg. De andere
---
RWS/SDG/NW2008/1218/70419
optie betrof het doorgaan met de oorspronkelijke planning in combinatie met een tijdelijke
handhaving van bedienend personeel op de betrokken grote sluiscomplexen.
Voor de overige complexen en beoogde bediencentrales zijn er op dit moment geen
bijzonderheden te melden.
Met deze brief heb ik u duidelijk gemaakt dat ik ernaar streef de invoering van bediening
op afstand op een veilige, zorgvuldige en gefaseerde manier te laten plaatsvinden, om
zodoende op efficiënte wijze de bereikbaarheid over het water te verbeteren voor zowel
de beroeps- als recreatievaart en het serviceniveau voor deze vaarweggebruikers te
verhogen.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat