SGP



01 - 10 - 08 | Rijksbegroting achterhaald?

De SGP maakt zich zorgen over de gevolgen van de huidige financiele malaise voor de Rijksbegroting. De veronderstellingen die ten grondslag liggen aan de cijfers blijken nu al, twee weken na Pinsjesdag, achterhaald. SGP-fractievoorzitter Van der Vlies zei dat bij de algemene financiele beschouwingen in de Tweede Kamer. Verder vroeg de SGP minister Bos meer helderheid te geven over de koopkracht, met name van de chronisch zieken en gehandicapten. Het is onacceptabel dat uitgerekend die groep erop achteruit gaat. Extra geld bepleit de SGP voor Defensie en de politie.

________________________________________

Algemene financiële beschouwingen
ir. B.J. van der Vlies

1 oktober 2008

Voorzitter, de Algemene Financiële Beschouwingen vinden dit jaar plaats tegen een wel heel turbulente achtergrond. De beurzen zijn onrustig, consumenten houden de hand op de knip en geld lenen wordt steeds duurder. En met de crisissituaties bij verschillende Europese banken slaan de problemen nu helaas ook snel over op de reële economie.

Voorzitter, tegen deze roerige achtergrond bespreken wij vandaag en morgen de financiële plannen voor het jaar 2009 met de minister van Financiën. Het zal u dan ook niet verwonderen dat een groot deel van mijn bijdrage zich daarop richt. In de eerste plaats wil ik ingaan op de maatregelen die het kabinet het afgelopen weekeinde heeft genomen bij Fortis. Vervolgens stel ik enkele vragen over de gevolgen van de crisis voor de rijksbegroting 2009. En tot slot plaats ik enkele kanttekeningen bij de beleidskeuzes van dit kabinet in de begrotingen waar mijn fractie graag een andere koers zou varen.

FORTIS

Voorzitter, eind vorige week bereikte de crisis voor de Nederlandse situatie een nieuw - vooralsnog voorlopig - dieptepunt met de snelle koersdaling van het aandeel Fortis. Of de geruchten over de bank nu klopten of niet, feit was dat de op vertrouwen gebaseerde koers zo snel kelderde dat de minister de noodgreep moest hanteren om als grootaandeelhouder een belang in Fortis te nemen. Mijn fractie heeft daarvoor - gezien het ontbreken van een private investeerder - alle begrip. Toch heeft mijn fractie na het debat van gisteren en het lezen van de gisterenavond verstuurde brief geen antwoord gekregen op de volgende vragen:

De minister heeft aangegeven dat hij ook andere banken gaat steunen 'als het gaat om situaties waarbij de betrouwbaarheid en integriteit van het financiële systeem in het geding zijn'. Hoe gaat de minister om met het risico dat overnames met zich meebrengen? Immers, bij een solvabele bank als Fortis is het risico minder groot dan bij banken die écht op de rand van de afgrond zijn beland. In dat geval is de belastingbetaler de dupe! Graag reactie.

Ook vraag ik de minister hoe hij de Tweede Kamer in het vervolg eerder wil betrekken bij de besluitvorming. Een drietal suggesties daarbij.

Is het mogelijk om als Kamer op korte termijn de? spelregels voor de minister vast te leggen?
Is het mogelijk om, als de tijdsdruk hoog is, alleen de? fractievoorzitters vooraf te informeren of te raadplegen? Of is het wellicht een idee om als Kamer een financieel? plafond voor overnames met de minister te bespreken, zoals ook in Amerika het geval is?

Wat gaat de minister voor stappen ondernemen als zich op korte termijn geen kopers melden voor ABN Amro? En hoe gaat hij bij een eventuele koop de belangen van de spaarders, personeel en investeerders behartigen?

ROL VAN HET TOEZICHT

Voorzitter, als één ding duidelijk is geworden door deze crisis, dan is het wel dat de Invisible Hand van de econoom Adam Smith, die ervan uitgaat dat er als vanzelf een marktequilibrium ontstaat als de markt volledig wordt vrijgelaten, in zijn pure vorm definitief naar de prullenbak verwezen kan worden. Goed toezicht is essentiëler dan ooit. Gelukkig kunnen wij ons in Nederland erop verheugen dat we een relatief goede toezichthouder hebben. De minister stelde dat terecht bij de presentatie van de miljoenennota, en ook gisteren herhaalde hij dat weer.

Toch is mijn fractie ervan overtuigd dat het toezicht in Nederland nog beter moet en kan. Ik doel dan op het feit dat financiële instellingen de afgelopen jaren steeds grotere risico's namen, zonder dat ze daarvoor teruggefloten werden door de toezichthouder. Ik vraag de minister hoe hij in dit verband de uitspraak van Nout Wellink, president van de DNB, beoordeelt dat toezichthouders zich veel meer moeten richten op het brede plaatje en op de lange termijn? En is deze minister het met de SGP eens dat de prikkels achter de beloningssystemen - belonen van succes, maar niet afstraffen van falen
- een grote rol hebben gespeeld bij het nemen van steeds grotere risicoâs? Kan de Kamer binnenkort maatregelen verwachten om de bonussen van falende bestuurders aan banden te leggen?

GEVOLGEN CRISIS VOOR RIJKSBEGROTING
âNederland is goed voorbereid op economische omslagâ. Zo kopte, voorzitter, de eerste pagina van de Miljoenennota. Mooier kan een minister van Financiën het in economisch zware tijden niet maken. Maar bij de presentatie van diezelfde Miljoenennota hield minister Bos al heel wat meer slagen om de arm. En toen hadden we nog niet eens de huidige omvang van de crisis in beeld. Mijn vraag aan de minister is daarom hoe de recentelijk geïntensiveerde crisis van invloed is op de Nederlandse Rijksbegroting voor 2009. Hoe beoordeelt hij de uitspraak van oud-minister Ruding (Reformatorisch Dagblad zaterdag jongstleden), dat deze minister een in de begroting veel te gunstige vooronderstelling hanteert? Denk aan het feit dat hij uitgaat van een economische groei van 2 procent. En denk aan de gehanteerde olieprijs van 125 dollar die hij hanteert bij het berekenen van de aardgasbaten.

Mijn fractie zou graag een voorzichtiger manier van begroten zien. Ziet de minister iets in de suggestie om voor de komende jaren meer reserves in de begroting in te bouwen ten aanzien van de crisis op de financiële markten?

KOOPKRACHT

Voorzitter, na afloop van de begrotingsberaad in het kabinet wees deze minister erop dat âde sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragenâ. Ik heb daar tot mijn spijt weinig van teruggezien, maar daarover meer bij de begrotingsbehandeling van SZW en het Belastingplan. Daarvoor is het echter wel noodzakelijk dat de Kamer beschikt over de meest recente koopkrachtberekeningen. Ik ben daarom erg geïnteresseerd in het verband tussen de KredietCrisis en KoopKracht. Want hoewel in de raming een stevig negatief effect van de kredietcrisis is verdisconteerd, zijn de huidige ontwikkelingen niet meegenomen. Ik vraag de minister daarom of hij de Kamer voor de begrotingsbehandeling van SZW geactualiseerde koopkrachtberekeningen wil toesturen voor een aantal mogelijke economische scenarioâs. BU EN TEGEMOETKOMING CHRONISCH ZIEKEN EN GEHANDICAPTEN

Voorzitter, vorig jaar heb ik mij fel verzet tegen het uitkleden en afschaffen van de Buitengewone Uitgavenregeling. Hoewel onbedoeld gebruik van mijn fractie tegengegaan mag en moet worden, vond mijn fractie dat de BU beschikbaar moest blijven voor alle belastingplichtigen die onvermijdelijke uitgaven hebben te doen.

Die slag heb ik helaas - op een alternatieve regeling voor adoptiekosten na - verloren. Wat voor de nieuwe situatie relevant is, zijn de recente ontwikkelingen rond de vervangende regeling om tegemoet te komen aan chronisch zieken en gehandicapten. Gisteren kreeg mijn fractie een actualisatie van de CG-raad en het Nibud met de koopkrachtberekeningen voor mensen met hoge zorgkosten. Die baren mijn fractie zorgen. Ik vind het onaanvaardbaar als mensen met hoge zorgkosten er door deze ingreep op achteruit gaan. Hoe staat het met de toezegging van het kabinet om hun positie nog eens te bekijken? Ik wil dat hun koopkrachtpositie uiterlijk vóór de stemmingen over de begrotingen is veiliggesteld. Graag een toezegging.

Over mijn aangenomen motie over de regeling voor adoptiekosten het volgende. Mijn fractie vraagt zich af waarom De Kamer nog geen nadere concretisering daarvan heeft gezien. Kan de minister bij deze toezeggen dat de in de justitiebegroting gememoreerde regeling geen verslechtering betekent voor adoptiefouders ten opzichte van de buitengewone uitgavenregeling?

ALGMENE HEFFINGSKORTING

Voorzitter, vorig jaar heb ik mij faliekant tegen de (versnelde) afschaffing van de Algemeen Overdraagbare Heffingskorting gekeerd. Dit jaar las ik in het Belastingplan 2009 dat er een nieuwe maatregel wordt genomen die de positie van eenverdienergezinnen aantast. De indexatie van de Algemene Heffingskorting van 2008 wordt namelijk teruggedraaid, en de heffingskorting wordt verder verlaagd met 57 euro. Klopt het dat dit weer een verdere uitkleding is van de Algemene Heffingskorting? Als dat zo is, dan vraag ik de minister deze maatregel terug te draaien. Graag reactie.

DEFENSIE

Voorzitter. Defensie wordt van binnenuit opgegeten. Personele en materiële problemen spelen haasje-over. Feitelijk heeft Defensie sinds 1990 geen extra geld gekregen; het bekende extra miljard in 2003 ging naar de missies in Irak en Afghanistan. Aan deze situatie moet een eind aan komen. Als ik de begroting goed lees, levert Defensie echter een kleine 50 miljoen in! Dat is onacceptabel. Kan dit worden uitgelegd? Er moeten fundamentele keuzes worden gemaakt. Of we blijven actief op het huidige topniveau en dan moet er stevig geld bij. Of we schroeven onze ambities een eind naar beneden en we laten andere landen het voortouw nemen in crisisgebieden. De SGP kiest voor het eerste. Nederland is een rijk land. Daarbij hoort ook je verantwoordelijkheid nemen in crisis- en oorlogssituaties. Adeldom verplicht. De SGP wil daarom vasthouden aan het hoge ambitieniveau.

Dit betekent, dat er op korte termijn extra geld beschikbaar moet komen voor Defensie. Dat is nodig om de slijtageslag van missies zoals in Uruzgan te compenseren, maar ook om het werken bij Defensie aantrekkelijker te maken.

Bovendien moet snel voor de lange termijn zekerheid worden geboden ten aanzien van het defensiebudget. Het is de hoogste tijd om af te spreken dat een bepaald percentage van het nationaal inkomen besteed wordt aan Defensie. De NAVO-richtlijn gaat uit van 2% van het nationaal inkomen. Dat betekent een forse verhoging van het budget, maar indien Nederland een hoogwaardige bijdrage wil blijven leveren in NAVO-verband is dit het perspectief.

POLITIE

Voorzitter, een dergelijke probleem doet zich ook voor bij de politie. Mijn fractie vindt het onbegrijpelijk dat er 100 miljoen wordt bezuinigd, terwijl politiekorpsen al een tijd lang te maken hebben met een chronische onderbezetting binnen de basispolitiezorg en de opsporingsdiensten. Daar staan op dit moment al duizenden vacatures open. Mijn fractie wil dat de minister van Financiën deze bezuiniging terugdraait. Graag reactie.

TOT SLOT

Tot slot voorzitter. Vertrouwen blijkt in deze economisch zware tijden een heel onrustig bezit. Vertrouwen is als een emmer die je enkel druppel per druppel kan vullen. Eén dom of onhandig gebaar is echter voldoende om hem te ledigen. Ik wens de minister heel veel sterkte en wijsheid om dat vertrouwen de komende tijd te herstellen! Rijksbegroting achterhaald?