Zonder lokale geluidsnormen zijn bewoners vogelvrij
1 oktober 2008 - Het advies van het Alders-overleg over een toekomstig
handhavingsstelsel voor lawaai rond Schiphol is geen verbetering ten
opzichte van de huidige situatie, volgens Stichting Natuur en Milieu.
De commissie stelt een handhavingsstelsel voor op basis van
vliegregels (Vliegen Volgens Afspraak). Dit is in vergelijking met het
huidige stelsel niet transparanter of eenvoudiger, niet beter
controleerbaar en het biedt omwonenden geen goede bescherming. Mirjam
de Rijk, algemeen directeur van Natuur en Milieu: Het is kwalijk dat
de luchtvaartsector de bewoners zo heeft overvleugeld in het
Alders-overleg. Ik begrijp goed dat de meeste vertegenwoordigers van
de bewoners uit het overleg zijn gestapt. Voor de bewoners duren zowel
de herrie als de onduidelijkheid voort als dit advies wordt nagevolgd.
Natuur en Milieu vindt het grotesk dat zon grote maatschappelijke
kwestie als Schiphol geparkeerd is bij een polderoverleg, waarin
bovendien de belanghebbende sector in overgrote meerderheid
vertegenwoordigd is. Mirjam de Rijk: Het Alders-overleg is volkomen
voorbij gegaan aan het klimaatprobleem. Dat is in deze tijd echt van
de gekke.
In het Aldersoverleg zitten de partijen Schiphol, Luchtverkeersleiding
Nederland, KLM, regionale bestuurders en een delegatie van
bewonersvertegenwoordigers. Slechts 7 van de 27 bewonersplatforms
stemden maandagavond voor het voorstel van de commissie-Alders.
Het voorgestelde VVA-stelsel biedt te weinig en te vage regels.
Bovendien kunnen de regels na een paar jaar worden gewijzigd, waardoor
rustige woongebieden opeens zwaar belast kunnen worden. Natuur en
Milieu vindt het belangrijk dat bewoners weten waar ze aan toe zijn.
Alle beleidsprocessen in het verleden hebben uitgewezen dat alleen een
stelsel met lokale normen de bewoners afdoende bescherming biedt.
Natuur en Milieu vindt wel dat het huidige stelsel, met lokale normen,
sterk verbeterd zou moeten worden. Elementen uit het VVA-stelsel
kunnen daarbij van nut zijn.
Natuur en Milieu is ook verontrust over het voorstel om 70.000
vliegbewegingen uit te plaatsen naar Lelystad en Eindhoven. De Rijk:
Die vliegtuigen gaan daar erg veel extra overlast geven, zonder dat
daar veel winst rondom Schiphol tegenover staat.
Ook is Natuur en Milieu verbaasd over het feit dat er nog geen
gebiedsnormen voor de omgeving van Schiphol zijn vastgesteld. Het is
vreemd om nu vliegregels op te stellen, zonder dat duidelijk is wat
voor effect gebiedsnormen daarop zouden hebben.
Natuur en Milieu roept de politiek op om het voorstel van de
commissie-Alders op bovenstaande wezenlijke punten te verwerpen.
Mirjam de Rijk: De politiek moet opkomen voor de omwonenden. Er is al
veel te lang met hen gesold. De balans tussen de belangen van de
luchtvaartsector en die van de bewoners is echt zoek in het
Alders-overle
Publicatiedatum: 01-10-2008
Stichting Natuur en Milieu