Gemeente Breda

Breda aan de slag met signalen voor verbetering dienstverlening aan bedrijven

Het verschijnen van de regionale bedrijvenenquête 2007 en de nulmeting van de Bredase regeldrukbarometer vormen voor de gemeente Breda aanleiding om de al eerder ingezette verbeteringsprogrammas voor vergunningverlening, handhaving en dienstverlening te intensiveren.

De ondernemers die deelnamen aan de onderzoeken geven Breda weliswaar een voldoende, maar merken ook op dat de dienstverlening nog beter kan. Met name de manier waarop aanvragers van vergunningen worden geïnformeerd, is voor verbetering vatbaar. De gemeente is positief over de verbeteringskansen en neemt concrete maatregelen, waaronder meer aandacht voor `case management' en uitbreiding van digitale dienstverlening.

feiten en beleving, verbetering door case management

De bedrijvenenquête wordt sinds 1994 gehouden en is een van de manieren waarop de gemeente Breda bijhoudt wat wensen en verwachtingen van ondernemers ten opzichte van gemeentelijk beleid en activiteiten zijn. Het onderzoek kent een hoge response, waarmee is aangetoond dat ondernemers sterk betrokken zijn bij het reilen en zeilen in hun stad. Die betrokkenheid brengt ook een kritische houding met zich mee. Als gevolg van eerdere enquête-uitkomsten heeft de gemeente verbeteringen doorgevoerd op het gebied van veiligheid, bereikbaarheid, parkeervoorzieningen en beheer van de openbare ruimte op bedrijventerreinen. Voor dienstverlening aan ondernemers loopt een continue verbeteringstraject bij verschillende onderdelen van de gemeentelijke organisatie. Economische Zaken heeft hierbij -als `belangenbehartiger' voor de ondernemers- een coördinerende rol.

De nu voorliggende zesde editie van de bedrijvenenquête is regionaal georganiseerd. Cijfers zijn specifiek per stad in kaart gebracht. In tegenstelling tot andere jaren was de response gemiddeld iets lager. In de waardering blijft Breda relatief goed scoren: met 6,9 (vorige editie: 7,1) een goede middenmoter als vestigingslocatie. In de benchmark van Nederlandse gemeenten scoort Breda boven het gemiddelde, waardoor de stad als vestigingsplaats tot de top behoort.

De dienstverlening van de gemeente Breda wordt nu met een 6,1 beoordeeld. Een lichte daling ten opzichte van het vorige rapportcijfer, dat op 6,4 stond. Alle reden dus, om binnen de gemeentelijke organisatie samen te werken aan een opwaartse spiraal. Hoewel deskundigheid en klantvriendelijkheid een hoge waardering krijgen, blijven afhandelingsnelheid, flexibiliteit, interne afstemming en de aanwezigheid van een vast aanspreekpunt knelpunten. Bereikbaarheid, kwaliteit van openbare verlichting, onderhoud van wegen en telecommunicatie scoren relatief goed, maar veiligheid, toezicht, groenvoorziening en zwerfvuil blijven bron van ergernis. Al met al een beoordeling die meerdere onderdelen van de gemeentelijke organisatie raakt.

Vanuit Economische Zaken is naar aanleiding van eerdere onderzoeksresultaten en anticiperend op de nieuwe uitkomsten ingezet op verbetering van accountmanagement. Enerzijds door uitbreiding van het aantal accountmanagers, anderzijds door verandering van werkwijze, zoals de invoering van meer zogenoemd `case management' . Daardoor krijgen ondernemers als het ware een `partner' binnen de gemeentelijke organisatie, die met hen meedenkt, de verschillende processen stroomlijnt en hen op de hoogte houdt over vorderingen. Ook de digitale dienstverlening wordt uitgebreid.

Bijzonder is de combinatie met het onderzoek naar de beleving van regeldruk door ondernemers. Op deze zogenoemde regeldrukbarometer scoort Breda net geen voldoende. Een 5,6 vraagt om verbetering. Eens te meer omdat het onderzoek is gehouden onder het midden- en kleinbedrijf, een essentiële groep voor de economische vitaliteit van de stad. Juist op kleinere ondernemers, die geen aparte afdelingen of externe opdrachtnemers hebben voor het begeleiden van vergunningstrajecten, zijn de effecten van gemeentelijk handelen groot. Inzetten op verbeteringen in deze context heeft dan ook hoge prioriteit. Ook hierbij spelen account- en case management een rol en wordt vanuit EZ meer afgestemd met medewerkers van andere gemeentelijke afdelingen.

een greep uit de onderzoeksresultaten

Bij de bedrijvenenquête geeft 90% van de ondervraagden aan tevreden te zijn over Breda als vestigingsplaats. Slechts 1 % geeft aan te willen verhuizen. 39% Verwacht uitbreiding en/of verhuizing binnen Breda. Ruim 80% van de ondernemers verwacht dat de realisatie van Via Breda een positief effect op het economisch klimaat in stad en regio zal hebben. Opvallend is het grote aantal innovaties bij het Bredase bedrijfsleven: 85% heeft de afgelopen 3 jaar minimaal één innovatie doorgevoerd en 40% geeft aan de organisatie vernieuwd te hebben. Uit de enquête blijkt duidelijk dat de ondernemers meer zaken met de gemeente digitaal willen afhandelen; 68% wil dat de gemeente de digitale dienstverlening uitbreidt.

Naast aangegeven verbeterpunten voor de gemeentelijke organisatie blijven zwerfvuil, veiligheid en toezicht daarop, parkeervoorzieningen en aanleg en onderhoud van groen onderwerpen die hoog op de ondernemersagenda staan en waarop Breda bij hen onvoldoende scoort. Economische Zaken verwacht met een verdere doorvoering van park management verbeteringen te kunnen realiseren en zet in op meer afstemming met andere afdelingen, zodat ondernemersbelangen duidelijk vertegenwoordigd zijn in algemeen gemeentelijk beleid op het gebied van parkeren, inrichting en onderhoud van openbare ruimte en veiligheid. De eerder opgedane gunstige ervaringen bij het verkrijgen van het Keurmerk Veilig Ondernemen in verschillende wijken, worden hierbij benut.

De `regeldrukbarometer' is een nieuw fenomeen en leverde Breda bij de introductie een primeur op. Onder andere de Tweede Kamer heeft grote belangstelling voor de wijze waarop Breda dit instrument combineert met de andere mogelijkheden om regeldruk te verminderen. Regeldruk is als bekend een `hot issue' bij ondernemers en als verwacht zijn de uitkomsten van de nulmeting dan ook niet positief. Geen harde onvoldoende, maar met 5,6 voor Breda onder de maat. Opvallend is dat ondernemers in de horeca, bouw en industrie aangeven meer last van regeldruk te hebben. Verwachting is dat de invoering van de `omgevingsvergunning' voor een flinke drukvermindering zal zorgen. Breda ligt op schema als het om implementatie van die vergunning gaat.

Breda, 1 oktober 2008

Te downloaden:

* Breda - Feitenkaart RBE2007.pdf

* Rapportage_Bedrijvenenquête West-Brabant_Def_20080401.pdf
* Regeldruk Barometer Breda - rapportage 2008 (nulmeting).pdf