abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
1 oktober 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGMo-2008/2672 -
Onderwerp
Stand van zaken aanbevelingen McKinsey rapport
Geachte voorzitter,
Met deze brief wil ik u informeren over de voortgang van de aanbevelingen die het
onderzoeksbureau McKinsey & Company heeft gedaan (2007-2008, 29984 nr. 29). Deze
onderzoeken zijn in juni van dit jaar aan u verzonden. Er is reeds op een aantal
aanbevelingen voortgang geboekt, daar zal ik hieronder op ingaan.
Professionele organisatie: relatie met externe partijen
Zoals ik in mijn brief van 17 juni 2008 heb aangegeven vind ik het van belang dat ProRail
het `Klantfocus' programma en de aanbevelingen van de onderzoekers voortvarend en
met prioriteit oppakt. ProRail heeft mij laten weten dat het programma "Maatwerk in de
regio" inmiddels concreet is uitgewerkt en in gang is gezet. Het programma heeft als doel
om de focus op de klant en de markt te vergroten. Hiertoe heeft ProRail concrete acties
benoemd waaronder:
· Het oprichten van regionale accountteams. Inmiddels zijn in drie van de vier regio's
deze accountteams ingericht en van start gegaan. Ook zijn ten behoeve van deze
accountteams klantonderzoeken opgeleverd;
· Het vereenvoudigen van de interne processen. Hiertoe heeft ProRail een intake team
Offerte Order Oplevering ingericht. Dit team ondersteunt de accountteams en
voert de interne regie ten aanzien van klantvragen op het gebied van functiewijziging.
Naar verwachting kan het werken in multidisciplinaire teams overdrachtsmomenten
beperken. Ook heeft ProRail in overleg met vervoerders ongeveer 14 pilots benoemd
om deze werkwijze te toetsen. De pilots starten aan het einde van het jaar.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGMo-2008/2672
· ProRail gaat het dienstenaanbod richting klanten beschrijven, verbeteren en
differentiëren. Inmiddels heeft ProRail een productmanager reis- en
informatiediensten benoemd.
In de bestuurlijke overleggen hebben verschillende regio's aangegeven dat de relatie met
ProRail verbetert. Ik vind het van belang dat ProRail de voorgenomen acties uitvoert en
dat de klanttevredenheid toeneemt.
Prestatiemanagement
De onderzoekers van McKinsey & Company doen een aantal aanbevelingen ter
verbetering van het prestatiemanagement. Met de KPI treinpad wordt zichtbaar gemaakt
of de met de vervoerder afgesproken prestatie wordt geleverd. In het beheerplan van
2009 zal deze KPI worden genoemd en er wordt naar gestreefd om voor deze KPI een
grenswaarde op te nemen in 2010. Verder werkt ProRail aan een KPI voortgang projecten
zoals is voorgesteld door McKinsey & Company. Deze KPI zal onder meer betrekking
hebben op projecten die in opdracht van decentrale overheden worden uitgevoerd.
Aansturing door Ministerie VenW
De onderzoekers van McKinsey & Company stellen dat het wenselijk is dat er
duidelijkheid is tussen ProRail en VenW over de definitie en scope van het begrip
outputsturing. Hierover ben ik in gesprek met ProRail en ik verwacht dit voor het einde
van het jaar afgerond te hebben. Ik vind het van belang dat hier snel duidelijkheid over is.
ICT- en beveiligingssystemen en calamiteitenorganisatie
De onderzoekers van McKinsey & Company adviseren om een integrale aanpak tussen
ERTMS en Mistral te ontwikkelen. In het beheerplan wordt hieraan aandacht besteed.
Ook hebben VenW en ProRail afgesproken dat hierover regulier overleg gevoerd wordt.
ProRail wil de effectiviteit en de efficiency van de calamiteitenorganisatie vergroten door
concentratie van netwerkverkeersleiding en inrichting van het Operational Control Center
Rail (OCCR). De werking hiervan is door ProRail in het eerste kwartaal samen met de NS
beproefd. Inmiddels is het redundant maken van de systemen op alle
verkeersleidingsposten afgerond.
Ook zal binnenkort het aanstellen van een safety officer worden afgerond.
---
VENW/DGMo-2008/2672
Vervolg
Een aantal aanbevelingen vraagt om omvangrijke maatregelen, zoals bijvoorbeeld het
terugbrengen van overdrachtsmomenten binnen de organisatie, die uiteraard tijd nodig
hebben. Zoals ik ook in mijn brief van 17 juni 2008 heb aangegeven wil ik ProRail de tijd
en ruimte geven om de aanbevelingen uit dit onderzoek op goede en zorgvuldige wijze te
implementeren. Ik vind het echter nog steeds van belang dat de aanbevelingen met
prioriteit geïmplementeerd worden. Ik zal daarom de voortgang van de aanbevelingen
blijven volgen via de reguliere overleggen die ik voer met ProRail.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat