Digitaal afspraak maken met Burgerzaken
30/09/2008
Nijmegenaren kunnen sinds kort via de gemeentelijke website een
afspraak maken met Burgerzaken voor het aanvragen of vernieuwen van
een reisdocument en rijbewijs of voor het aangeven van een geboorte.
De klant kan de afspraak online regelen en zich vijf minuten vóór het
tijdstip bij de balie in de Stadswinkel of het Steunpunt melden.
De gemeente Nijmegen draaide de afgelopen twee maanden proef met de
nieuwe mogelijkheid om afspraken te maken. In de afgelopen weken
maakte ongeveer één op de vijf klanten al een digitale afspraak via de
website van de gemeente.
Voordeel van deze werkwijze is dat iemand een afspraak kan plannen op
een moment dat hem het beste uitkomt. Klanten kunnen zelf in de agenda
van Burgerzaken kijken, wanneer er een plek vrij is voor een afspraak.
De afspraak wordt via de mail bevestigd. De nieuwe faciliteit bespaart
bovendien veel tijd: de klant hoeft niet meer te bellen om een
afspraak te maken en bij de gemeente vermindert de werkdruk omdat er
minder telefoontjes binnenkomen.
Nijmegen is niet de eerste gemeente die de digitale afspraak
introduceert. Enschede, Den Bosch en Zwolle hebben er al positieve
ervaringen mee.
Nijmegen blijft de komende periode werken aan het verbeteren van haar
digitale dienstverlening. Zo wordt het aantal producten dat onder de
digitale afspraak valt de komende tijd uitgebreid. Verder wordt op dit
moment de bevestigingsmail aan de klant verbeterd. Hoe gerichter de
informatie, hoe beter voorbereid de klant op zijn afspraak komt, is de
gedachte hierachter.
Gemeente Nijmegen