Gemeente Nijmegen

Digitaal afspraak maken met Burgerzaken

30/09/2008

Nijmegenaren kunnen sinds kort via de gemeentelijke website een afspraak maken met Burgerzaken voor het aanvragen of vernieuwen van een reisdocument en rijbewijs of voor het aangeven van een geboorte. De klant kan de afspraak online regelen en zich vijf minuten vóór het tijdstip bij de balie in de Stadswinkel of het Steunpunt melden.

De gemeente Nijmegen draaide de afgelopen twee maanden proef met de nieuwe mogelijkheid om afspraken te maken. In de afgelopen weken maakte ongeveer één op de vijf klanten al een digitale afspraak via de website van de gemeente.

Voordeel van deze werkwijze is dat iemand een afspraak kan plannen op een moment dat hem het beste uitkomt. Klanten kunnen zelf in de agenda van Burgerzaken kijken, wanneer er een plek vrij is voor een afspraak. De afspraak wordt via de mail bevestigd. De nieuwe faciliteit bespaart bovendien veel tijd: de klant hoeft niet meer te bellen om een afspraak te maken en bij de gemeente vermindert de werkdruk omdat er minder telefoontjes binnenkomen.

Nijmegen is niet de eerste gemeente die de digitale afspraak introduceert. Enschede, Den Bosch en Zwolle hebben er al positieve ervaringen mee.

Nijmegen blijft de komende periode werken aan het verbeteren van haar digitale dienstverlening. Zo wordt het aantal producten dat onder de digitale afspraak valt de komende tijd uitgebreid. Verder wordt op dit moment de bevestigingsmail aan de klant verbeterd. Hoe gerichter de informatie, hoe beter voorbereid de klant op zijn afspraak komt, is de gedachte hierachter.