Duidelijkheid voor de consument rond betaalde informatienummers
01/10/2008 10:00
Opta
Per 1 oktober 2008 is nieuwe wet- en regelgeving van kracht waardoor het voor de consument duidelijker wordt welke tarieven hij betaalt voor bellen naar informatienummers. Onder de categorie betaalde informatienummers valt 0900 (serieuze informatie), 0906 (erotiek), 0909 (amusement) en de 18xy reeks voor nummerinformatie. Voor het bellen naar een 0900 nummer met een minuuttarief van meer dan 15 cent per minuut geldt dat naast het tarief per minuut, het maximumtarief per gesprek gemeld moet worden. Daarnaast moet het duidelijk zijn hoe hoog de extra kosten zijn voor het gebruik van een mobiele telefoon om naar betaalde informatienummers te bellen.
Maximumtarief per gesprek
Via 0900 nummers bieden veel bedrijven zoals verzekeraars, energie- en telecombedrijven telefonische service aan de klant. Het is niet aanvaardbaar dat een consument, door lang in de wacht te staan, betaalt voor de slechte bereikbaarheid van een bedrijf. De wetgever heeft daarom de regels voor het bellen naar een 0900 nummer aangescherpt: bij een tarief van meer dan 15 eurocent per minuut moet het bedrijf ook een maximumtarief per gesprek melden. De hoogte van dit maximumtarief is niet in de wet vastgelegd. Door bij elk gesprek vooraf te melden hoeveel de telefonische service van het betreffende bedrijf maximaal gaat kosten, wordt het mogelijk voor bedrijven om zich op dit punt te onderscheiden. Het idee is dat hier een disciplinerende werking op de kwaliteit van telefonische helpdesks van uitgaat. Als een consument onverwacht langer dan 10 minuten in de wacht wordt gehouden, dan kan dit volgens de nieuwe regels duiden op misbruik. OPTA gaat periodiek en op basis van steekproeven deze tariefmeldingen controleren. Wordt een overtreding geconstateerd, dan zal OPTA in eerste instantie een waarschuwing uitdelen. Consumenten kunnen klachten over de tariefmelding en onverwachte lange wachttijden via een speciaal online klachtformulier melden bij ConsuWijzer. Daarmee geven zij direct een signaal aan OPTA over bedrijven die mogelijk in overtreding zijn. Deze regels gelden overigens niet voor de overige betaalde informatienummers.
"...plus de kosten voor het gebruik van uw mobiele telefoon"
Mobiele providers kunnen voor het bellen naar betaalde informatienummers extra kosten in rekening brengen voor het telefoongesprek, de zogeheten verkeerskosten. Consumenten hebben vaak geen weet van de hoogte van deze verkeerskosten. Daarom moet, naast de tariefmelding voor de informatiedienst ook melding worden gemaakt van de verkeerskosten die de mobiele aanbieder in rekening brengt. De melding "plus de kosten voor het gebruik van uw mobiele telefoon" volstaat niet. In de melding moet het duidelijk worden voor de consument wat het telefoontje hem extra gaat kosten door of het exacte verkeerstarief of relevante informatie over dat tarief te vermelden. OPTA gaat mobiele aanbieders op deze aangescherpte regels aanspreken, en naleving handhaven onder andere aan de hand van klachten die bij ConsuWijzer binnenkomen.
ConsuWijzer
ConsuWijzer is het informatieloket voor consumenten van de Nederlandse overheid. Het is ontstaan uit een samenwerking tussen drie toezichthouders die onder het Ministerie van Economische Zaken vallen: de Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA). ConsuWijzer bestaat uit een website met informatie, tips, voorbeelden en doorverwijzingen naar relevante instanties. ConsuWijzer is ook telefonisch bereikbaar via 088 - 0 70 70 70.
http://www.opta.nl