PwC: Internet trekt omzet kranten vooralsnog uit dal

30/09/2008 15:38

Price Waterhouse Coopers B.V.

"Bedrijfsmodel krantenuitgevers op termijn onhoudbaar"

Amsterdam, 30 september 2008 - De daling van de betaalde krantenoplage wordt vooralsnog gecompenseerd door toenemende inkomsten uit internetactiviteiten van kranten. Voor het eerst sinds 2003 heeft de krantenindustrie een omzetgroei laten zien. In 2007 groeide de totale markt met 1.1%. De totale krantenmarkt zal zich ondanks verder dalende oplagecijfers tot 2012 stabiliseren op 1,64 miljard euro. Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde hoofdstukken over kranten, tijdschriften en boeken uit de 'Nederlandse Entertainment & Media Outlook 2008-2012' van PricewaterhouseCoopers (PwC).

De krantenmarkt staat onder druk. De oplage van betaalde kranten nam in 2007 af met een half procent, een trend die al drie jaar voortduurt en ook in 2008 doorzet, zoals ook blijkt uit recente cijfers. PwC verwacht een consolidatiegolf bij kranten. Maar het perspectief van de krantenindustrie is niet uitzichtloos, mits uitgevers een antwoord vinden op de toenemende concurrentie van online nieuwsmedia en beter inspelen op de cross mediale wensen van adverteerders, zo stelt PwC. Internetters weten wel steeds beter de weg te vinden naar de websites van Nederlandse dagbladen, waardoor de bestedingen van adverteerders verschuiven naar internet. Echter, krantensites profiteren vooralsnog minder van verschuivingen op de advertentiemarkt dan specifieke online nieuwssites.

John Middelweerd, voorzitter van de Nederlandse entertainment- en mediapraktijk: "Het eerste half jaar van 2008 verliep ondanks de bijzondere sportzomer niet goed. De verslechterde marktomstandigheden zijn daar debet aan. Uitgevers hebben geïnvesteerd in nieuwe technologie. Nieuwe activiteiten via internet leiden op dit moment echter nog tot een beperkte omzet. Inzet van nieuwe technologie leidt met name tot een reductie van operationele kosten." Volgens Middelweerd vormen niet de gevestigde krantenmerken maar bedrijven als Google en Yahoo de belangrijkste concurrenten."Het huidige bedrijfsmodel van krantenuitgevers is op termijn onhoudbaar. Er zijn nieuwe contentstrategieën en organisatiewijzigingen noodzakelijk om meer multimediaal te kunnen opereren. Meer samenwerking en nieuwe initiatieven zijn essentieel om de beleving van de lezer te vergroten en adverteerders op maat te kunnen bedienen."

Wanneer het aandeel van internet op de advertentie-inkomsten wordt meegenomen, groeide de totale advertentiemarkt in 2007 met 3%. Ook de printadvertentiemarkt groeide voor het eerst, namelijk met 2%, de sterkste groei sinds 2000. Maar voor de printadvertentiemarkt geldt dat het perspectief de komende jaren verslechtert. De outlook verwacht dat de printadvertentiemarkt de komende 5 jaar slechts 0,2 % jaarlijks zal groeien. Vanaf 2011 is er een daling voorzien.

PwC verwacht dat in 2009 een daling van de totale krantenoplage zal doorzetten en dat er een consolidatiegolf zal plaatsvinden, mede vanwege het feit dat twee van de vier gratis dagbladen met een structureel verlies kampen. DAG, dat woensdag voor het laatst verschijnt, is het eerste slachtoffer op de verdringingsmarkt van gratis kranten. Nieuwkomers De Pers en DAG wisten in 2007 door nieuwe distributiekanalen nog wel 1.7 miljoen lezers aan te boren.

Het aandeel van de Nederlandse krantenindustrie in West -Europa zal dalen van 3,5% in 2007 naar 3,2% in 2012. Door de verslechterde printadvertentiemarkt neemt de druk op krantenuitgevers om kosten te reduceren toe. Een deel van de advertentie-inkomsten zal naar de online krantenedities gaan die steeds populairder worden. Digitaal adverteren zal jaarlijks met gemiddeld 19.9% toenemen. Mede hierdoor neemt de totale advertentiemarkt jaarlijks met 1,3% toe.

Magazine publishing

De publiekstijdschriften (magazine publishing) groeide 1,2 % in 2007 naar een niveau van 987 miljoen euro. Dat is iets minder dan de groei van 1,5% in 2006, maar beter dan de 5 jaar daarvoor. De totale markt voor publiekstijdschriften zal naar verwachting jaarlijks met gemiddeld 2% groeien naar 1,1 miljard euro in 2012. PwC verwacht dat de publiekstijdschriftenmarkt zich de komende 5 jaar beter zal ontwikkelen dan de afgelopen 5 jaar. De advertentiemarkt voor tijdschriften nam met 2% toe. In vergelijking met andere media, zoals internet (14,8%) en televisie (6,9%) steekt de groei van adverteren in publiekstijdschriften met 1,3% schril af.

John Middelweerd verwacht dat het digitaal adverteren in de tijdschriftenindustrie de komende vijf jaar een snelle vlucht neemt. "Uitgevers zullen steeds meer multimediale toepassingen inzetten en meer e-commerce gaan ontwikkelen. Daarnaast investeert de sector in e-paper en mobiele toepassingen. Echter, de tijdschriftenindustrie zal daarbij wel een antwoord moeten vinden op de vraag hoe zij digitale content kunnen verzilveren."

Uit een ander recent onderzoek van PwC onder 5.036 consumenten (Outlook for Magazine Publishing in the Digital Age) blijkt namelijk dat consumenten weliswaar vaker hun toevlucht nemen tot internet op zoek naar informatie en entertainment, maar dat ze fors minder bereid zijn te betalen voor een digitale dan een gedrukte versie van hun lievelingstijdschrift. De prijs die consumenten bereid zijn te betalen voor een internetversie (e-paper) ligt in vergelijking met de huidige prijs voor een gedrukt exemplaar op 47%. Voor dezelfde content via mobiele diensten zijn consumenten nog maar 35% bereid te betalen.

Zowel de printadvertentiemarkt als ook de oplage van tijdschriften blijven onder druk staan. Om die reden wordt er in de branche nog steeds op effiency en kostenbeheersing gestuurd. De printadvertentiemarkt zal gemiddeld met 3% per jaar groeien. De groei van de digitale advertentiemarkt groeit met 4,4% per jaar beduidend sneller en bereikte in 2007 een niveau van 390 miljoen euro. De inkomsten uit de oplage (abonnementen en losse verkoop) bedragen momenteel 68% van de totale publiekstijdschriftenmarkt, en zullen stijgen naar 700 miljoen euro in 2012.

Book publishing

De bestseller Harry Potter & the deathly hallows gaf de verkoop van boeken in 2007 een enorme boost. Ook boeken van Nederlandse auteurs deden het vorig jaar uitstekend. Er worden ieder jaar meer boeken verkocht, mede omdat er naast het traditionele verkoopkanaal - 55% van boeken vindt nog steeds via de boekhandel de weg naar de lezer - er alternatieve distributiekanalen komen, zoals supermarkten en benzinestations. Ook worden er steeds meer boeken via het internet verkocht.

In 2007 groeide de boekenmarkt met 3.5 %, de grootste stijging in 5 jaar. Algemene boeken stegen met 6.1%. Daar staat een daling van educatieve boeken met 0.6 % tegenover. Wel verwacht PwC dat de markt voor algemene boeken in 2008 daalt met 2,7%. Daarna zal deze markt een stabiele jaarlijkse groei laten zien naar 611 miljoen euro in 2012. De educatieve boekenmarkt heeft te maken met een tijdelijke dip. PwC verwacht dat de markt voor educatieboeken vanaf 2008 jaarlijks met 3,1% stijgt naar een niveau van 420 miljoen euro in 2012.

De totale markt voor boeken zal naar verwachting jaarlijks met gemiddeld 1,6% groeien naar 995 miljoen euro in 2012. Inclusief e-books groeit de markt van 920 miljoen euro in 2007 naar 1.03 miljard euro in 2012. De inkomsten uit e-books nemen 32% van de groei in de komende 5 jaar voor hun rekening.

Steeds meer boeken zijn digitaal beschikbaar, mede door het European Digitization project van de Europese Commissie. In 2007 is een e-reader geïntroduceerd met het potentieel voor een aantrekkelijke e-book markt, ofschoon de prijs volgens de PwC outlook nog te hoog is. "Zodra de prijs zal zakken, zal er kritieke massa ontstaan voor het e-book', stelt John Middelweerd.

Op de educatieve boekenmarkt nemen studenten steeds meer digitaal content tot zich. Schoolboeken worden in de toekomst niet meer door de ouders betaald, maar door de overheid, waardoor een afname van de totale omzet in deze markt wordt verwacht. Scholen zullen minder dure boeken inkopen dan de ouders van schoolleerlingen. Educatieve uitgevers zullen zich moeten bezinnen op een reactie.

Business information

Business-to-business publishing groeide 3.7% in 2007. PwC verwacht gezien de afvlakkende economie een afname van deze groei. Deze markt zal naar verwachting jaarlijks met gemiddeld 0,6% groeien naar 1,95 miljard euro in 2012. Het Nederlandse aandeel in de West Europese markt zal dalen van 5.1% in 2007 naar 4.6% in 2012. Volgens PwC transformeert business-to business publishing van een print-based distributie naar een e-based distributie. Vaktijdschriften en -boeken blijven in print verschijnen, maar er komen digitale componenten bij zoals online advertising op websites die bij vaktijdschriften verschijnen. Daarnaast is er een bescheiden e-book markt. De totale omzetgroei van de markt is lager, omdat er voor electronic formats minder dan voor print formats wordt betaald.

http://www.pwc.nl/outlook