38th International Film Festival Rotterdam
21 januari - 1 februari 2009
PERSBERICHT dinsdag 30 september 2008
* IFFR krijgt vernieuwde programmaopzet
* Extra steun voor films in VPRO Tiger Awards Competitie
* Indonesisch speelfilmdebuut Blind Pig in Competitie 2009
* Speciale aandacht voor Aziatische spookfilms en voor de alomtegenwoordigheid van beeldschermen
Nieuwe programmaopzet IFFR
De 38e editie van het International Film Festival Rotterdam (IFFR) zal een nieuwe opzet in drie hoofdonderdelen krijgen. Hiermee wordt het festivalprogramma overzichtelijker en komen individuele films en speciale thema's beter tot hun recht. Bijzonder aan de nieuwe opzet is dat de drie programmasecties zowel lange en korte films, als kunstinstallaties en live performances (kunnen) bevatten. Hiermee wil het festival inspelen op de ontwikkeling in zowel de film- als kunstwereld dat de makers per project kiezen voor een bepaald medium en de best passende vertonings- en distributievorm. De drie hoofdonderdelen van de nieuwe opzet zijn getiteld Bright Future, Spectrum en Signals:
1. Bright Future fungeert als platform voor de filmmakers van de toekomst. Het festival selecteert hiervoor het belangrijkste avontuurlijke en eigenzinnig werk van nieuw talent uit de hele wereld. Deze sectie omvat in hoofdzaak eerste of tweede films. Ook het competitieve deel van het IFFR, de VPRO Tiger Awards Competitie voor eerste en tweede speelfilms en de Tiger Awards Competitie voor korte films, maakt onderdeel uit van deze sectie.
2. Spectrum bevat werk van filmmakers en kunstenaars die volgens het IFFR een essentiële bijdrage leveren aan de internationale filmcultuur. Hoogtepunten uit het filmjaar, nieuwe films van de grote namen uit de cinema, en actueel, krachtig en vernieuwend werk van gerenommeerde makers. Nauw aansluitend op Bright Future, stelt Spectrum hoge eisen aan inhoud en stijl.
3. Signals bestaat uit een serie thematische filmprogramma's, retrospectieven en tentoonstellingen. Het filmfestival richt hier de schijnwerpers op specifieke ontwikkelingen en op oeuvres van opvallende regisseurs. De programma's bieden verdieping en aandacht voor actuele én tijdloze ideeën in de cinema. Signals kent per editie een wisselend aantal onderdelen. Tijdens IFFR 2009 zijn dit onder meer de themaprogramma's 'Hungry Ghosts' en 'Size Matters' (zie toelichting hieronder)
Festivaldirecteur Rutger Wolfson over de vernieuwde opzet van het IFFR: "De nieuwe opzet sluit aan bij de toenemende integratie van lange speelfilm en kunstinstallatie, van korte film en live performance, van filmdoek en monitor. Deze integratie is voor steeds meer filmmakers en kunstenaars vanzelfsprekend en is een verrijking van de klassieke notie van cinema. Door deze ontwikkeling een meer centrale plek te geven, neemt het IFFR een voorschot op de toekomst van de filmcultuur."
De films en projecten in alledrie de secties worden door het team van IFFR-programmeurs geselecteerd. Gerwin Tamsma en Gertjan Zuilhof zullen respectievelijk de secties Bright Future en Spectrum coördineren.
Extra steun voor films in VPRO Tiger Awards Competitie
Het IFFR gaat de positie van de Tiger Awards Competitie in de internationale industrie verder versterken. Rutger Wolfson hierover: "Deze competitie betekent veel voor jonge filmmakers. Een film in competitie in Rotterdam wordt door veel andere festivals uitgenodigd en helpt bij de financiering van een volgende film. Maar de markt voor art house cinema heeft het moeilijk. Daarom gaan we de komende jaren meer aandacht besteden aan de internationale sales en distributie van de competitiefilms. Het IFFR heeft met het Hubert Bals Fonds en de CineMart de reputatie dat het films en filmmakers steunt. We gaan eraan werken om dit ook meer concreet voor de films in de VPRO Tiger Awards Competitie te doen"
De VPRO Tiger Awards competitie wordt samengesteld door Rutger Wolfson. Hij wordt hierbij geassisteerd door festivalprogrammeurs Ludmila Cvikova, Gerwin Tamsma, Gertjan Zuilhof en Chinlin Hsieh, die recentelijk het programmeursteam is komen versterken. Hsieh zal zich ondermeer inspannen om de positie van de VPRO Tiger Awards Competitie binnen de industrie te versterken.
Chinlin Hsieh is afkomstig uit Taiwan en leeft sinds 1988 in Frankrijk. Ze begon in de filmwereld als assistent van Hou Hsiao-hsien en en produceerde What Time Is It There van Tsai Ming-liang. Ze werkte achtereenvolgens aan de projectontwikkeling, acquisitie en sales bij Arena Films, The Coproduction Office en Celluloid Dreams. Ze is lid van de selectiecomités van het Turin Film Fund, het Hong Kong Asian Film Financing Forum en de Venice Days. Momenteel is ze bij Soudaine Compagnie uitvoerend producent van speelfilmprojecten van Jean-Paul Rappeneau, de broers Larrieu en Leos Carax.
De Tiger Awards Competitie voor korte films wordt samengesteld door Peter van Hoof, geassisteerd door de korte filmredactie.
Eerste film geselecteerd in Competitie 2009
Het speelfilmdebuut Babi buta yang ingin terbang (Blind Pig Who Wants to Fly) van de Indonesische filmmaker Edwin is geselecteerd voor de VPRO Tiger Awards Competitie 2009. De film is ook opgenomen in de New Currents Competitie van het Pusan IFF, 2-10 oktober 2008.
Edwin (1978) studeerde grafisch ontwerpen in Soerabaja en film in Jakarta. Naast korte films maakte hij muziekvideo's en documentaires. In opdracht van het IFFR maakte Edwin de korte film Hulahoop Soundings, een soort van remake van Joel Coens eindexamenfilm Soundings, in het kader van het educatieve IFFR-project Meet the Maestro 2008.
Blind Pig Who Wants to Fly is in diverse stadia ondersteund door het IFFR: in 2007 ontving Edwin voor zijn project de Hubert Bals Fonds Award tijdens het Cinemanila IFF, de film was in 2008 CineMart Project en ontving dit voorjaar een bijdrage voor postproductie van het Hubert Bals Fonds. Blind Pig Who Wants to Fly volgt de reis van Linda door hedendaags Indonesië. In verwarring over haar identiteit zoekt ze naar antwoorden bij zeven figuren en een varken.
Speciale aandacht voor Aziatische horror en de alomtegenwoordigheid van beeldschermen
Het 38e IFFR presenteert in Signals onder meer Hungry Ghosts, een filmprogramma met Aziatische speelfilms over geesten en bovennatuurlijke verschijnselen. Dit in Azië zeer populaire en commerciële genre krijgt geregeld al dan niet geslaagde remakes in Hollywood. Hungry Ghosts, samengesteld door Gertjan Zuilhof, presenteert de opmerkelijkste en meest innovatieve werken uit het recente Aziatische aanbod en presenteert bovendien de tentoonstelling 'Haunted House' met medewerking van filmmakers en setdesigners uit Azië.
Een tweede onderdeel van Signals is Size Matters. Dit programma toont hoe de afmeting van beeldschermen, van supergroot tot miniatuurformaat, het filmmaken en de kijkervaring van de toeschouwer beïnvloeden. Het festival is van plan gebruik te maken van levensgrote buitenprojecties in de binnenstad van Rotterdam maar ook van schermen in filmzalen en andere ruimtes. De komende weken zullen meer onderdelen van Signals bekend worden gemaakt.
Het 38e International Film Festival Rotterdam heeft plaats van 21 januari tot en met 1 februari 2008.
(einde persbericht)
Noten aan de redactie,
International Film Festival Rotterdam