Ingezonden persbericht


Persbericht


---

NOM: "METRO GROOTSTE GRATIS DAGBLAD EN TWEEDE KRANT VAN NEDERLAND"

Amsterdam, 30 september 2008

Metro, de uitvinder van het gratis dagblad, is volgens het nieuwste bereiksonderzoek van de NOM Print Monitor de tweede krant van Nederland en verreweg het grootste gratis dagblad. Het gemiddeld aantal lezers per dag van Metro is 1.831.000 personen. Hiermee bereikt Metro dagelijks 13,5% procent van alle inwoners in Nederland van 13 jaar en ouder. In de voor adverteerders belangrijke doelgroep 20-35 jaar blijft Metro het dagblad met het hoogste bereik.

Uit de cijfers van Het Oplage Instituut over het tweede kwartaal van 2008 die ook vandaag verschenen, blijkt dat Metro in oplage flink gestegen is van 526.563 exemplaren in het tweede kwartaal van 2007 naar 552.303 exemplaren in het tweede kwartaal van dit jaar. Ook de registratie op de e-paper zit flink in de lift.

"Wij zijn tevreden met deze cijfers", zegt Silvio de Groot, algemeen directeur en uitgever van Metro Holland. "In een periode dat de concurrentie tussen de vier gratis dagbladen hevig was, is de teruggang in lezers beperkt gebleven. Met het verdwijnen van DAG en de verhoging van onze oplage is er alleen maar opwaarts potentieel."

Het gemiddelde bereik van de 5 grootste landelijke dagbladen is nu:
* De Telegraaf: 2.219.000 lezers

* Metro: 1.831.000 lezers

* Spits: 1.685.000 lezers

* Algemeen Dagblad: 1.518.000 lezers

* De Pers: 921.000 lezers

De onderzoeksperiode van het NOM-onderzoek was van juli 2007 tot en met juni 2008.


---

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Silvio de Groot, algemeen directeur en uitgever Metro Holland, 020 - 511 4000.

Metro wordt in Nederland van maandag t/m vrijdag in een oplage van 550.000 exemplaren gratis verspreid via NS-stations, RET Rotterdam, GVB Metrostations Amsterdam, GVU Utrecht, McDonald's restaurants, Postkantoren, Super de Boer, Jan Linders supermarkten, Deen supermarkten, Q-Park parkeergarages, universiteiten en scholen. De 1.831.000 dagelijkse lezers (NOM Print Monitor 2007-2/2008-1) zijn over het algemeen jong, welstandig, goed opgeleid en werkzaam of studerend.

Metro is het grootste en snelst groeiende dagblad van de wereld. Metro wordt uitgegeven in 71 edities in 21 landen in 18 talen in Europa, Noord- en Zuid-Amerika en Azië. Dagelijks lezen meer dan 20 miljoen mensen Metro.

www.metronieuws.nl