Date : 30 September 2008
Sender Name: Cour des comptes - Rekenhof
Verslag aan het federale parlement:Opvolgingsaudit betreffende de administratieve behandeling van bezwaarschriften inzake directebelastingen
In zijn verslag aan het federale parlement toont het Rekenhof aan dat het geautomatiseerde en geïntegreerde dossieropvolgingssysteem 'workflow geschillen' de behandeling van geschillen inzake directe belastingen door de FOD Financiën overzichtelijker en toegankelijker heeft gemaakt. Het systeem moet echter nog verder worden uitgebouwd om tot een omvattend en krachtig instrument te komen dat garanties biedt voor de coherentie van de administratieve beslissingen. Het Rekenhof beveelt daarom aan zo snel mogelijk de 'workflow geschillen' en de databank met in te vorderen belastingen te koppelen. De ambtenaren die de geschillen behandelen moeten structurele juridische ondersteuning krijgen door specifieke afdelingen 'voorafgaande geschillen'.
In april 2004 publiceerde het Rekenhof een eerste onderzoeksverslag over de administratieve behandeling van bezwaarschriften inzake directe belastingen. Dit verslag bevatte drie grote aanbevelingen:
* een performant, coherent, geïntegreerd en automatisch dossieropvolgingssysteem uitbouwen;
* een database uitbouwen met de inhoud van de bezwaren, de administratieve beslissingen en de gerechtelijke beslissingen;
* de mentaliteitsverandering en responsabilisering van de taxatie- en geschillendiensten stimuleren.
Bij de parlementaire bespreking van dat verslag kondigde de administratie aan de workflow geschillen verder te zullen ontwikkelen en via structurele maatregelen de responsabilisering te stimuleren. Bovendien zou op termijn de workflow aan de databank met in te vorderen belastingen (het invorderingsbestand) worden gelinkt.
Het Rekenhof heeft een opvolgingsaudit uitgevoerd om na te gaan hoe ver het met die drie aangekondigde maatregelen staat. Daarnaast heeft het onderzocht hoeveel bezwaarschriften er momenteel in behandeling zijn en of de wettelijke termijn voor de behandeling ervan wordt nageleefd. Ten slotte zijn de implicaties nagegaan van de in 2007 ingevoerde fiscale bemiddeling op de administratieve geschillenbehandeling.
De workflow heeft de geschillenbehandeling overzichtelijker en toegankelijker gemaakt, maar als (statistisch) opvolgings- en inhoudelijk sturings- en ondersteuningsinstrument heeft de workflow tot nog toe weinig gerealiseerd. Momenteel kan die dan ook nog geen garanties bieden inzake de coherentie van de administratieve beslissingen.
De aanbeveling om de controlediensten te laten ondersteunen door een juridische afdeling werd slechts gedeeltelijk uitgevoerd. Voor gerechtelijke geschillen bestaat een dergelijke dienst, voor voorafgaande geschillen nog niet.
De aanbeveling van het Rekenhof om ook de Bijzondere Belastinginspectie (BBI) te responsabiliseren door ze zelf de bezwaren te laten behandelen die ze genereert, werd met ingang van 1 februari 2008 gerealiseerd.
De link tussen de workflow en het invorderingsbestand werd nog niet tot stand gebracht en er bestaan ook nog geen concrete plannen in die richting. In afwachting daarvan zullen de geschillenambtenaren rechtstreeks dagelijks de noodzakelijke gegevens in de invorderingsbestanden inbrengen.
Het aantal bezwaarschriften personen- en vennootschapsbelasting is gereduceerd van 84.617 bezwaarschriften op 31 december 2001 tot 22.980 bezwaarschriften op 31 december 2006, d.i. tot iets meer dan een kwart.
De klassieke controlediensten (met het leeuwendeel van de bezwaarschriften) slagen er de laatste jaren in ongeveer twee derde van de dossiers binnen de voorgeschreven zes / negen maanden af te handelen.
Van de 27.723 vorderingen die bij de rechtbank van eerste aanleg werden ingediend, werden er slechts 2.023 (7,3%) ingediend voordat de administratie een beslissing over het bezwaar had genomen. Dit toont aan dat de belastingplichtige in de regel de administratieve uitspraak afwacht alvorens zich tot de rechtbank te wenden. De bezwaarprocedure vervult dus de filterfunctie die de wetgever heeft beoogd.
Het Rekenhof kon de werking van de nieuwe fiscale bemiddelingsdienst en de eventuele impact ervan op de fiscale geschillenbehandeling nog niet beoordelen omdat deze dienst in de praktijk nog niet operationeel is. Het Rekenhof stelt wel al de vraag of het niet-schorsende of stuitende karakter van de bemiddelingsaanvraag geen risico's kan inhouden voor de gelijkheid van de belastingplichtige.
---
Informatie voor de pers
Het Rekenhof controleert de openbare financiën van de federale Staat, de gemeenschappen, de gewesten en de provincies. Het draagt bij tot de verbetering van het overheidsbeheer door nuttige en betrouwbare informatie die voortvloeit uit een tegensprekelijk onderzoek toe te zenden aan de parlementaire vergaderingen, aan de bewindslui en aan de gecontroleerde diensten. Als collaterale instelling van het parlement werkt het Rekenhof onafhankelijk ten opzichte van de overheden die het controleert.
Het onderzoeksverslag "Administratieve behandeling van bezwaarschriften inzake directe belastingen" is aan het federale parlement bezorgd. Het integrale verslag (30p.), de samenvatting (2 p.) en dit persbericht zijn ter beschikking op de homepagina van het Rekenhof: www.rekenhof.be.
Contactpersoon:
Karl Hendrickx
Cel Federale Publicaties
02 551 89 90
URL: