Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Twinkle100 aangevoerd door Transavia.com, TUI.nl en Wehkamp.nl

Grootste webwinkels in Nederland vandaag bekend gemaakt

Woerden, 30 september 2008 De Twinkle100 is vandaag bekend gemaakt. Transavia.com, Tui.nl en Wehkamp.nl zijn de allergrootste webwinkels van Nederland, met een omzet over 2007 van respectievelijk 456, 420 en 270 miljoen euro. In de hoogste regionen van de ranking staan ook opvallende namen, zoals Hema.nl en Albert.nl. De top van de Nederlandse online retailers was aanwezig bij de uitreiking tijdens de Thuiswinkel Update.

Hoe de ranking van de honderd grootste webwinkels in Nederland eruit ziet is vandaag bekend geworden. De absolute nummer één is Transavia.com met een omzet van maar liefst 456 miljoen euro. Op de voet gevolgd door Tui.nl met een omzet van 420 miljoen euro en Wehkamp.nl met 270 miljoen euro omzet.

Top10 van de Twinkle100

Bedrijfsnaam

Omzet 2007 in euro s


1

Transavia.com

456 miljoen


2

TUI.nl

420 miljoen


3

Wehkamp.nl

270 miljoen


4

Sundiogroup.com

246 miljoen


5

Airtrade.nl (Airtrade Holding)

240 miljoen


6

Bol.com

171 miljoen


7

D-reizen.nl

110 miljoen


8

Albert.nl

107 miljoen


9

Landal.nl (Landal GreenParks)

100 miljoen


10

Dexcom.nl (o.a. Dixons en Coolblue)

100 miljoen

Ranking
Opvallend is dat grote merken zoals H&M en Hunkemuller het niet zo goed doen, terwijl in Amerika een Victoria s Secret het bijvoorbeeld wel erg goed doet. Marieke Verdonk, hoofdredacteur Twinkle: Het is een enorm gevarieerde lijst geworden, waarin travel zoals verwacht domineert. Ik vind het mooi dat Wehkamp.nl, Bol.com en Albert.nl desondanks toch in de top 10 staan. Bedrijven die zich helemaal hebben toegelegd op de verkoop via het online kanaal. Voormalig postorderaars doen het goed, met Wehkamp.nl aan kop. Verder valt op dat de zorgverzekeraars heel uiteenlopend hebben gepresteerd.

Totstandkoming

Twinkle, het magazine voor webwinkeliers, heeft de gegevens door middel van een eigen onderzoek verzameld. Paul Petermeijer, initiatiefnemer van Twinkle100, uitgever van het blad Twinkle en managing director van BBP (Beerens Business Press) licht toe hoe de Twinkle100 tot stand is gekomen: We hebben uitgezocht wat de online omzet van de Nederlandse webwinkels over 2007 is. We hebben alle online retailers in Nederland hun eigen omzetcijfers voorgelegd die we uit openbare bronnen zoals jaarverslagen en uittreksels van de Kamer van Koophandel hebben verzameld. Zo heeft men de kans gekregen de cijfers naar waarheid bij te stellen. Enkele bedrijven wilden hun omzetcijfers niet bekend maken, wat begrijpelijk is. Hun positie in de ranking is tot stand gekomen door een schatting van de verhouding tot branchegenoten. Het idee voor de ranking is ontstaan doordat onze Amerikaanse equivalent, Internet Retailer, een jaarlijkse Top 500 maakt.

Samen zijn de honderd bedrijven goed voor 3,9 miljard euro in Nederland. Volgend jaar zal dit een stuk hoger liggen, voorspelt Marieke Verdonk. Ik verwacht dat de grote retailorganisaties, die in deze editie nog niet heel hoog staan, er volgend jaar beter uitkomen. Het besef dat het web een onmisbaar verkoopkanaal is, is zo langzamerhand wel bij iedereen doorgedrongen. De volledige Twinkle100 staat in de gelijknamige gids die te verkrijgen is op Twinkle100.nl voor 24,95 euro.

Over Twinkle
Twinkle is het vakblad voor alle webwinkeliers. In het magazine staan ervaringen, ontwikkelingen, trends en vooral praktische artikelen. Twinkle wordt door lezers gewaardeerd met een 7,8. Naast het magazine dat tien keer per jaar verschijnt heeft Twinkle een actuele website, een wekelijkse nieuwsbrief, specials en events op het gebied van e-commerce. Twinkle is onderdeel van Beerens Business Press (BBP). Zie ook twinklemagazine.nl.

Gehanteerde voorwaarden Twinkle100
Twinkle is uitgegaan van de online omzet uit aankopen van Nederlandse consumenten.

Indien een scheiding tussen B2C en B2B onmogelijk bleek, is ervoor gekozen de hele omzet als omzet uit B2C bij te schrijven. Voorwaarde was dat de aankoop én de betaling bij de betreffende webwinkel geschiedt. Partijen als boekingskantoren, tussenpersonen en affiliates vallen dus buiten deze top honderd.

Webshops dienen zich voor het grootste deel op de Nederlandse markt te richten. Apple komt wel in de lijst voor omdat het bedrijf zich met een Nederlandse versie van iTunes specifiek op onze markt richt, maar een bedrijf zoals Amazon.com komt niet in de analen voor omdat het zich niet speciaal op de Nederlandse markt richt.

Heeft een retailer meerdere shops dan is hun omzet bij elkaar opgeteld. De vermelding is onder de naam van de moedermaatschappij. Voor de financiële sector worden alleen bedrijven meegeteld waarbij de consument verzekeringen online kan afsluiten.

Meer informatie voor de pers
Lubbers & De Jong
Margreet Poolman
T 020 421 0565
E margreet@l-dj.nl