Date : 30 September 2008
Sender Name: Delhaize Group
DELHAIZE ZET HAAR DUURZAAM PRODUCTASSORTIMENT IN DE KIJKER
De omzet van fair trade-producten stijgt verder in 2007 met 14%
Het hele jaar door levert Delhaize België inspanningen om duurzaam te ondernemen. In de loop der jaren heeft de onderneming ook een uitgebreid assortiment duurzame producten uitgebouwd. Zowel de biologische, fair trade als milieuvriendelijke producten doen het steeds beter. Zo nam de verkoop van fair trade producten in 2007 toe met 14%. Van 2 tot 15 oktober laat Delhaize de consument haar assortiment fair trade-producten ontdekken, zoals een aantal fair trade wijnen, maar ook de andere duurzame productassortimenten. Bovendien kan de klant gedurende deze periode herbruikbare bio-fair trade zakken kopen. Tal van acties zijn gepland om dit assortiment extra in de kijker te zetten.
De verkoop van fair trade-producten blijft stijgen
Elk jaar wordt het assortiment van fair trade-producten groter en blijft de verkoop stijgen. In 2007 waren de fair trade-producten goed voor een omzet van meer dan 6,5 miljoen euro. Dit komt neer op een stijging van 14% in vergelijking met 2006.
Het fair trade-assortiment is verder uitgebreid met enkele nieuwe producten zoals cashewnoten, Braziliaanse noten, kandijsuiker, koekjes en speculoos. De producten die het meest verkocht worden zijn bananen en koffie. In totaal bestaat het fair trade-assortiment uit zo'n 50 producten.
Bovendien kunnen de klanten van 2 tot 15 oktober kiezen voor een biologische fair trade katoenen boodschappentas in plaats van de traditionele herbruikbare plastic zak. Deze ethische tas op basis van biologisch katoen zal 3 ¤ kosten.
Mooie keuze aan duurzame wijnen bij Delhaize
Delhaize breidt in haar wijnassortiment eveneens het aantal duurzame wijnen verder uit. Zo werd de wijn 'Vin Elément Terre' 2006 (Merlot-Cabernet) gelanceerd, die het label van het Wereldnatuurfonds draagt. Het gaat om een biologische wijn die bijdraagt tot de bescherming van de kurkeik in de omtrek van het Middellandse Zeegebied. Delhaize biedt bovendien een aantal fair trade-wijnen aan, zoals de wijnen van Oxfam: de Tierra de Fuego 2007 (Merlot) afkomstig uit Chili en de Trivento (Malbec) afkomstig uit Argentinië.
In het kader van de week van de fair trade, die plaatsvindt van 1 tot 11 oktober, lanceert Delhaize in exclusiviteit twee nieuwe biologische fair trade-wijnen van de wijnproducent Stellar Organics in Zuid-Afrika: Moon Light Merlot en Moon Light Viognier. Bij de productie van deze wijnen worden niet enkel strikte milieucriteria gehanteerd, maar wordt ook aandacht besteed aan de sociale aspecten: de medewerkers zijn mede-eigenaar van de onderneming en de opbrengsten van de verkoop worden geïnvesteerd in sociale projecten. Hierdoor is Stellar Organics erin geslaagd om als eerste biologische wijnproducent ook het Max Havelaar-label te ontvangen.
Duurzame producten extra aantrekkelijk
Van 2 tot 15 oktober zet Delhaize haar duurzame producten extra aantrekkelijk in de kijker in haar winkels en in de pers. Bij aankoop van 3 producten uit het bio, fair trade of het nieuwe Delhaize eco-gamma, ontvangt de klant 100 extra plus-punten. Bovendien kan men op de website van Delhaize een aantal gratis ecologische producten winnen.
Duurzame relaties met alle leveranciers
In 1989 introduceerde Delhaize fair trade-producten in haar assortiment en werd zo een van de pioniers in de distributiesector. De onderneming werkt al 19 jaar samen met Max Havelaar, één van de organisatoren van de week van de fair trade. Max Havelaar is een vereniging die een keurmerk toekent aan de fair trade-producten. Dit label verzekert dat de producenten in de derde wereld een rechtvaardige prijs krijgen voor hun producten.Vandaag telt het fair trade assortiment een vijftigtal producten: koffie, bananen, chocolade,... maar ook kousen en rozen.
Bovendien zet Delhaize zich bij haar dagelijkse taken in om duurzame relaties aan te gaan met haar leveranciers en legt ze de nadruk op langetermijncontracten. Het bedrijf werkt met heel strikte labels en lastenboeken die sociale en ecologische eisen vastleggen. Deze manier van werken kadert in de duurzame ontwikkeling die Delhaize nastreeft en waarbij een evenwicht wordt gezocht tussen economische, sociale en ecologische belangen.
Over Delhaize België
Eind juni 2008 bestond het netwerk van Delhaize België uit 752 winkels, waarvan 713 in België, 34 in het Groothertogdom Luxemburg, 4 in Nordrhein-Westfalen (Duitsland) en 1 in Frankrijk. Met zijn verschillende winkelformaten (supermarkten Delhaize, AD Delhaize, City Delhaize, Proxy Delhaize, Shop'n Go en Tom&Co) realiseerde Delhaize België in 2007 een omzet van 4,4 miljard euro. In 2007 had Delhaize België een marktaandeel in België van 25,7%*. De onderneming heeft 18.000 medewerkers. Delhaize België maakt deel uit van Delhaize Groep, dat actief is in acht landen op drie continenten. Eind juni 2008 telde het netwerk van Delhaize Groep meer dan 2.602 winkels. De Groep stelt 138.000 mensen te werk.
* bron: AC Nielsen
Persinformatie
Christine Donjean
Director Internal & External Communication
Tel.: 02/412.84.51
cdonjean@delhaize.be
Katrien Verbeke
Communication Manager
Tel.: 02/412.82.39
kverbeke@delhaize.be