Persbericht Thuiswinkel Markt Monitor 2008-1
Omzet online thuiswinkelen stijgt in eerste helft 2008 naar ¤ 2,3 miljard
Online shoppen groeit met 24% ten opzichte van eerste helft 2007
De markt voor online consumentenbestedingen door Nederlandse internetters blijft verder stijgen. In de eerste helft van 2008 is de markt ten opzichte van een jaar geleden met 24% verder doorgegroeid naar een omzet van
¤ 2,3 miljard. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2008-1, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen door Blauw Research in samenwerking met Thuiswinkel.org.
De cijfers zijn tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de ruim 900 leden van de belangenvereniging Thuiswinkel.org, gekoppeld aan een grootschalig onderzoek onder 2000 consumenten. Door deze vorm van multilevel research wordt de totale online thuiswinkelmarkt al sinds 1998 op betrouwbare wijze in kaart gebracht.
Minder grote stijging dan andere jaren
'De online thuiswinkelmarkt groeit in de eerste helft van 2008 minder hard dan voorgaande jaren,' stelt Frank Sibbel, Managing Partner bij Blauw Research. 'Nog steeds komen er veel nieuwe online kopers bij. In de eerste 6 maanden van 2008 hebben circa 700.000 kopers voor het eerst een bestelling via internet gedaan. Echter stijgt het aantal nieuwe kopers minder hard, waardoor de marktgroei wordt afgeremd. Ook de stijging in het gemiddeld aantal bestellingen per online koper neemt af ten opzichte van voorgaande jaren', aldus Sibbel. Nog steeds is de groei van de online thuiswinkelmarkt echter bijna 9 keer groter dan de omzetgroei van de normale detailhandel (2,7%). Consumenten lijken ook in mindere tijden vaak voor het online kanaal te kiezen om een aankoop te doen. In de eerste helft van 2008 besteedde de online koper gemiddeld ¤ 337, een groei van 6% ten opzichte van een half jaar geleden. Gemiddeld heeft een online koper 2,75 bestellingen gedaan in de eerste helft van 2008.
Omzet online reisbranche en consumentenelektronica stijgt
In het eerste half jaar van 2008 heeft een kwart van alle Nederlandse internetters online een reis geboekt. De totale online omzet in de reisbranche in de eerste 6 maanden van 2008 bedraagt ¤ 960 miljoen, een groei van 16% ten opzichte van een jaar geleden.
Ook het online kopen van consumentenelektronica wordt voor consumenten steeds meer gemeengoed. Het online segment consumentenelektronica stijgt ten opzichte van een half jaar geleden met 38% naar een omzet van ¤ 270 miljoen.
Net als voorgaande jaren is de omzet in de entertainmentbranches (home-entertainment, boeken en muziek) in de eerste helft van het jaar lager dan in de tweede helft van het jaar, wanneer die branches kunnen profiteren van de feestdagen. Echter, ten opzichte van een jaar geleden kennen deze segmenten toch een sterke groei.
Thuis bestellen kent minder nadelen, kopers zijn tevreden
'Consumenten raken gewend aan het kopen op afstand, slechts een kwart van de consumenten ziet het niet kunnen zien of voelen van een product als nadeel, een half jaar geleden was dat nog een derde', aldus Frank Sibbel. 'Daarnaast geeft ook een derde van de online kopers aan helemaal geen nadelen meer te zien. Ook de tevredenheid van kopen via internet is nog steeds erg hoog. Net als de tweede helft van 2007 geeft 96% aan (zeer) tevreden te zijn over de laatste online bestelling'.
iDEAL het meest gebruikte betaalmiddel voor online aankopen
De veiligheid van betalen is steeds minder vaak een drempel voor het doen van online aankopen. De toename van iDEAL als betaalmiddel speelt hier een belangrijke rol in. Van de online kopers beoordeelt 85% iDEAL als een (zeer) veilige betaalmethode. iDEAL wordt in de eerste helft van 2008 dan ook weer vaker gebruikt dan een half jaar geleden en is deze meting zelfs voor het eerst het meest gebruikte betaalmiddel bij het doen van een online aankoop.
Ook non-food online consumentenbestedingen groeien fors
Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: De 24% groei van de online consumentenbestedingen is zeker in deze onzekere economische tijden fors en opvallend te noemen. Bijzonder daarbinnen is de groei van non-food. Laten we reizen, food, tickets, financiële en andere diensten buiten beschouwing, dan groeien non-food online consumentenbestedingen in de eerste helft van 2008 met 40% ten opzichte van een jaar eerder. Ook deze groei is fors en meer dan opvallend, in vergelijking met de 0,8% groei van de non-food detailhandel in dezelfde periode. Het dalende consumentenvertrouwen en de kredietcrises lijken van consumenten bewuste (prijs)kopers te maken, die in hun keuze waar, wanneer en wat te kopen, steeds vaker voor thuiswinkelen kiezen, aldus Jongen.
Thuiswinkel Markt Monitor 2008
Omzetontwikkeling online consumentenbestedingen in miljoenen euro's per jaar:
1998
¤ 41
1999
¤ 147
2000
¤ 312
2001
¤ 527
2002
¤ 937
2003
¤ 1.237
2004
¤ 1.678
2005
¤ 2.210
2006
¤ 2.820
2007
¤ 3.898
2008 1e helft
¤ 2.278
Bron: Thuiswinkel Markt Monitor 2008-1, Blauw Research/Thuiswinkel.org
EINDE PERSBERICHT
e2a676.png
Opzet Thuiswinkel Markt Monitor
Online shopping via internet wordt in dit onderzoek gedefinieerd als consumentenaankopen van producten/diensten voor privédoeleinden bij bedrijven (b-t-c), waarbij de bestelling van de producten via internet (online) heeft plaatsgevonden (niet per se de betaling). Online bestedingen voor zakelijke doeleinden (b-t-b), online verkopen van consumenten onderling (c-t-c) en het aankopen van aandelen en telebankieren worden niet tot online shopping gerekend.
De cijfers komen tot stand door middel van het verzamelen van verkoopcijfers in samenwerking met Thuiswinkel.org van een groot aantal online retailers waaronder de meer dan 900 leden van Thuiswinkel.org. Door crosschecking via een online en telefonisch consumentenonderzoek (n=2000) vindt kalibratie van de marktcijfers plaats waarmee betrouwbare uitspraken kunnen worden gedaan over de totale online shoppingmarkt. Blauw Research en Thuiswinkel.org hebben hiermee een unieke en betrouwbare onderzoeksmethodiek ontwikkeld om de online consumentenbestedingen door Nederlandse consumenten inzichtelijk te maken.
In de rapportage 'Thuiswinkel Markt Monitor 2008-1 staat meer gedetailleerde informatie over o.a. de ontwikkelingen in de markt, de verschillende marktsegmenten, de betaalmethoden en de consumentenprofielen. Naast deze marktcijfers wordt tevens de bekendheid en waardering gemeten van de belangrijkste online shops binnen verschillende marktsegmenten.
e2a685.png
Blauw Research
Blauw Research B.V. is het snelst groeiend top 10 onderzoeksbureau van Nederland. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Ze is actief in diverse werkvelden, zoals Marketing, Communicatie, (nieuwe) Media, Klant & Medewerkersrelaties en beleid in de publieke sector. In 2008 heeft Blauw Research met 110 medewerkers een omzet van ¤ 13 miljoen gerealiseerd. Meer over Blauw Research vindt u op
e2a695.png
Thuiswinkel.org
De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, is als belangenorganisatie de primaire belangenbehartiger van ruim 900 bedrijven die producten en/of diensten op afstand (internet, catalogus, post, etc.) verkopen aan consumenten.
Alle leden van Thuiswinkel.org onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.
Keurmerk Thuiswinkel Waarborg
De gedragsregels zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumentenkeurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, catalogus, post, en andere verkoopkanalen op afstand. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting.
e2a6a4.png