Veilig Verkeer Nederland

Persbericht

Scootmobielcursus onmisbaar voor veiligheid en mobiliteit bestuurder

Huizen,

Veilig Verkeer Nederland signaleert dat scootmobielbestuurders onvoldoende kennis van verkeersregels hebben. Ook hun rijvaardigheid is onvoldoende. De bestuurders voelen zich bovendien niet veilig met hun scootmobiel in het verkeer. Dit blijkt uit een inventarisatie die Veilig Verkeer Nederland onder de organisatoren van scootmobielcursussen heeft gehouden. Het gevolg is dat veel scootmobieleigenaren hun voertuig ongebruikt in de schuur laten staan. Veilig Verkeer Nederland vindt dat iedereen die een scootmobiel gaat gebruiken, eerst een rijvaardigheidscursus moet volgen, zodat ouderen op een veilige manier mobiel kunnen blijven.

Gebrek aan kennis en rijvaardigheid
De inventarisatie onder de organisatoren van scootmobielcursussen heeft uitgewezen dat de cursisten vaak bang zijn om te kantelen bij op- en afritten. Vanwege een slechte nekfunctie is achteruitrijden vaak een probleem. Daarnaast hebben scootmobielrijders moeite met het kiezen van de juiste plaats op de weg, houden ze onvoldoende rekening met het overige verkeer en rijden ze vaak met wisselende snelheid. Gelijkmatig gas geven of remmen blijkt een probleem. Jaarlijks organiseren vrijwilligers van Veilig Verkeer Nederland vele tientallen scootmobielcursussen. Momenteel neemt slechts een klein deel van alle scootmobielrijders deel aan een scootmobielcursus. Daar moet verandering in komen. Een scootmobielcursus zorgt immers niet alleen voor meer kennis en vaardigheden, maar geeft cursisten ook het zelfvertrouwen dat ze nodig hebben om veilig en zelfstandig op weg te gaan.

Jaarlijks 5 doden en 650 gewonden
De scootmobiel als vervoermiddel is in opkomst. In 2006 reden er 150.000 scootmobielen op de Nederlandse wegen. Dat aantal is inmiddels opgelopen naar ongeveer 200.000. Jaarlijks komen er ongeveer 35.000 bij. Schattingen gaan er van uit dat er in 2030 meer dan 600.000 scootmobielen rondrijden in ons land. Met de toename van het aantal voertuigen zal ook het aantal ongevallen toenemen. In de periode 2002
- 2006 kwamen ieder jaar gemiddeld 5 scootmobielbestuurders om het leven en raakten er 650 gewond. Ook bij de tegenpartij van aanrijdingen met een scootmobiel vallen jaarlijks bijna 100 gewonden.

1 oktober: Internationale Dag van de Ouderen
Nederland vergrijst en ouderen vormen een bijzonder kwetsbare groep in het verkeer. Betrokkenheid bij een verkeersongeval loopt voor hen vaak slecht af. Meer dan een kwart van de verkeersdoden is ouder dan 65 jaar. Veilig Verkeer Nederland hecht veel waarde aan de veilige, zelfstandige mobiliteit van ouderen. Om mee te blijven doen in de maatschappij, is het van groot belang dat ouderen veilig kunnen lopen, fietsen, autorijden, met het openbaar vervoer kunnen reizen, of op de scootmobiel kunnen stappen. Op de internationale Dag van de Ouderen (1 oktober a.s.) organiseert Veilig Verkeer Nederland de 'Dag voor de Ouderen'. Hiermee vraagt Veilig Verkeer Nederland aandacht voor de verkeersveiligheid van ouderen in het algemeen en voor scootmobielrijders in het bijzonder.

Landelijke start Veilig Verkeer Nederland-Dag voor de Ouderen De landelijke start van de 'VVN-Dag voor de Ouderen' vindt plaats in Lochem. De dag staat in het teken van de veiligheid van scootmobielbestuurders. Om 10:30 uur openen Joop Goos (directeur Veilig Verkeer Nederland), Frans Spekreijse (burgemeester Lochem) en Gerard Spil (voorzitter Veilig Verkeer Nederland-afdeling Lochem) de dag in de Grote Kerk in Lochem. Vanaf 10.45 uur besteden we aandacht aan de verkeersregels voor scootmobielbestuurders. Daarna kunnen behendigheidsproeven worden gedaan, kan de scootmobiel worden nagekeken, en kunnen deelnemers een ogen- en gehoortest doen. We sluiten de dag af met scootmobielrit door de binnenstad van Lochem. Om 15:00 uur krijgen de deelnemers een certificaat van deelname.


---

---

Noot voor de redactie,