Persbericht
Scootmobielcursus onmisbaar voor veiligheid en mobiliteit bestuurder
Huizen,
Veilig Verkeer Nederland signaleert dat scootmobielbestuurders
onvoldoende kennis van verkeersregels hebben. Ook hun rijvaardigheid
is onvoldoende. De bestuurders voelen zich bovendien niet veilig met
hun scootmobiel in het verkeer. Dit blijkt uit een inventarisatie die
Veilig Verkeer Nederland onder de organisatoren van
scootmobielcursussen heeft gehouden. Het gevolg is dat veel
scootmobieleigenaren hun voertuig ongebruikt in de schuur laten staan.
Veilig Verkeer Nederland vindt dat iedereen die een scootmobiel gaat
gebruiken, eerst een rijvaardigheidscursus moet volgen, zodat ouderen
op een veilige manier mobiel kunnen blijven.
Gebrek aan kennis en rijvaardigheid
De inventarisatie onder de organisatoren van scootmobielcursussen
heeft uitgewezen dat de cursisten vaak bang zijn om te kantelen bij
op- en afritten. Vanwege een slechte nekfunctie is achteruitrijden
vaak een probleem. Daarnaast hebben scootmobielrijders moeite met het
kiezen van de juiste plaats op de weg, houden ze onvoldoende rekening
met het overige verkeer en rijden ze vaak met wisselende snelheid.
Gelijkmatig gas geven of remmen blijkt een probleem. Jaarlijks
organiseren vrijwilligers van Veilig Verkeer Nederland vele tientallen
scootmobielcursussen. Momenteel neemt slechts een klein deel van alle
scootmobielrijders deel aan een scootmobielcursus. Daar moet
verandering in komen. Een scootmobielcursus zorgt immers niet alleen
voor meer kennis en vaardigheden, maar geeft cursisten ook het
zelfvertrouwen dat ze nodig hebben om veilig en zelfstandig op weg te
gaan.
Jaarlijks 5 doden en 650 gewonden
De scootmobiel als vervoermiddel is in opkomst. In 2006 reden er
150.000 scootmobielen op de Nederlandse wegen. Dat aantal is inmiddels
opgelopen naar ongeveer 200.000. Jaarlijks komen er ongeveer 35.000
bij. Schattingen gaan er van uit dat er in 2030 meer dan 600.000
scootmobielen rondrijden in ons land. Met de toename van het aantal
voertuigen zal ook het aantal ongevallen toenemen. In de periode 2002
- 2006 kwamen ieder jaar gemiddeld 5 scootmobielbestuurders om het
leven en raakten er 650 gewond. Ook bij de tegenpartij van
aanrijdingen met een scootmobiel vallen jaarlijks bijna 100 gewonden.
1 oktober: Internationale Dag van de Ouderen
Nederland vergrijst en ouderen vormen een bijzonder kwetsbare groep in
het verkeer. Betrokkenheid bij een verkeersongeval loopt voor hen vaak
slecht af. Meer dan een kwart van de verkeersdoden is ouder dan 65
jaar. Veilig Verkeer Nederland hecht veel waarde aan de veilige,
zelfstandige mobiliteit van ouderen. Om mee te blijven doen in de
maatschappij, is het van groot belang dat ouderen veilig kunnen lopen,
fietsen, autorijden, met het openbaar vervoer kunnen reizen, of op de
scootmobiel kunnen stappen. Op de internationale Dag van de Ouderen (1
oktober a.s.) organiseert Veilig Verkeer Nederland de 'Dag voor de
Ouderen'. Hiermee vraagt Veilig Verkeer Nederland aandacht voor de
verkeersveiligheid van ouderen in het algemeen en voor
scootmobielrijders in het bijzonder.
Landelijke start Veilig Verkeer Nederland-Dag voor de Ouderen
De landelijke start van de 'VVN-Dag voor de Ouderen' vindt plaats in
Lochem. De dag staat in het teken van de veiligheid van
scootmobielbestuurders. Om 10:30 uur openen Joop Goos (directeur
Veilig Verkeer Nederland), Frans Spekreijse (burgemeester Lochem) en
Gerard Spil (voorzitter Veilig Verkeer Nederland-afdeling Lochem) de
dag in de Grote Kerk in Lochem. Vanaf 10.45 uur besteden we aandacht
aan de verkeersregels voor scootmobielbestuurders. Daarna kunnen
behendigheidsproeven worden gedaan, kan de scootmobiel worden
nagekeken, en kunnen deelnemers een ogen- en gehoortest doen. We
sluiten de dag af met scootmobielrit door de binnenstad van Lochem. Om
15:00 uur krijgen de deelnemers een certificaat van deelname.
---
---
Noot voor de redactie,
Veilig Verkeer Nederland