projecten | Presentatie Wijkfonds | Wijkbudgetten | Project `Samen
gaan voor de Palestrinalaan' | Onderzoek naar woon- en leefklimaat in
Holtenbroek 3 | Stand van zaken Premie op actie | Verslagen vorige
vergaderingen | Rondvraag | Sluiting
Verslag wijkplatform Holtenbroek 2008-09-30
verslag wijkplatform Holtenbroek 2008-09-30
Algemeen
Datum: 30 september 2008
Aanvang: 19.30 uur
Locatie: wijkcentrum Holtenbroek
Aanwezig:
Wijkwethouder: Gerrit Piek
Wijkmanager: Rob Kuppens (vervanger Ad Dijkshoorn)
Wijkbeheerder: Gerard Ballintijn
Afwezig bij kennisgeving: de heren A. Dijkshoorn, Ruud van Rooyen,
Hultink en Smit en mevrouw Nooteboom
en ongeveer 45 bezoekers
Opening
De wijkmanager Ad Dijkshoorn is wegens ziekte afwezig. Rob Kuppens
vervangt hem. Hij heet iedereen van harte welkom en in het bijzonder
Tweede Kamerlid Eddy van Hijum. De agenda wordt aldus vastgesteld.
Actualiteiten/stand van zaken diverse projecten
* Het Projectteam Holtenbroek 1 houdt zich nog bezig met de bouw van
Hiphouse, Amati en Stradivarius. Wanneer deze woningen zijn
opgeleverd, houdt het Projectteam Holtenbroek 1 op te bestaan. De
verdere ontwikkeling van de Trapjeswijk is binnen de
Woningstichting SWZ opgepakt.
* Herstructurering Trapjeswijk: er wordt momenteel hard gewerkt aan
de uitwerking van het stedenbouwkundig plan. Zodra dit gereed is
zal SWZ eind oktober de wijk informeren over de stand van zaken
tijdens een aparte bijeenkomst.
* Herstructurering Bachlaan: het project heeft vertraging. De sloop
zal vermoedelijk pas in 2011/2012 plaatsvinden. De vertraging is
een gevolg van de vertraging in de Trapjeswijk.
* Kembang Baru: dit woonproject is een initiatief van Indische
ouderen. SWZ hoopt de woningen vóór de Kerst op te leveren. Leuk
detail is dat de bewoners in Indonesië een teakhouten deur laten
maken van 10 cm dik die hierheen wordt verscheept. Deze deur zal
vervolgens als toegangsdeur voor het project worden gebruikt.
* In een woonblok aan de Bachlaan start het Leger des Heils in de
woningen met de huisnummers 55 t/m 77 vanaf 1 oktober een
proefproject `Begeleid Wonen'. Het gaat om tijdelijke huisvesting
met begeleiding voor een aantal kwetsbare gezinnen en
ex-zwerfjongeren die zich zelfstandig nog niet kunnen redden. Er
is in totaal ruimte voor zeven gezinnen en vier jongeren.
Daarnaast zal één woning worden gebruikt als kantoor. Het
huisvesten van de bewoners vindt geleidelijk plaatst. Het project
duurt tot de sloop van de woningen. Eind 2009 worden de resultaten
van dit project tussentijds geëvalueerd. Op 19 en 26 september
zijn inloopbijeenkomsten gehouden voor respectievelijk de
omwonenden en de overige wijkbewoners.
* Bouwplan Moskee bij Het Hoge Laar: PEC heeft bezwaar ingediend
tegen de bouw van de Moskee. Het bezwaar is echter ongegrond
verklaard. De gemeente heeft een Verklaring van geen bezwaar van
Gedeputeerde Staten ontvangen. Het wachten is nu op het groenplan
van de moskee. Daarna wordt de bouwvergunning afgegeven.
* Sportpark Het Hoge Laar: er zijn veranderingen in gebruik als
gevolg van het vertrek van Korfbalvereniging Sparta en
voetbalvereniging CSV. In het kader van het Accommodatiebeleid
wordt nu op stedelijk niveau bekeken hoe de sportvoorzieningen
over de stad verdeeld c.q. herverdeeld kunnen worden. Dit rapport
is eind december klaar. Volgend voorjaar vindt besluitvorming
plaats. Ondertussen wordt er wel voor gezorgd dat de
sportaccommodatie goed wordt onderhouden en niet verloedert. Een
bezoeker informeert of de locatie wel de bestemming sport blijft
houden of dat hier woningbouw komt. Wethouder Piek antwoordt dat
als het onderzoek uitwijst dat sportaccommodatie op andere plekken
gewenst is en niet op Het Hoge Laar, het niet uitgesloten is dat
hier woningbouw zal komen. Bij de overwegingen voor mogelijke
woningbouw zal ook de discussie rondom Dijklanden worden
meegenomen.
* Verkeersmaatregelen winkelcentrum Bachplein: in vervolg op de
presentatie in het vorige wijkplatform zijn de plannen verder
uitgewerkt. De volgende oplossingen zijn bedacht:
* Borden plaatsen bij de voetgangersoversteekplaatsen.
* Een middengeleider aanbrengen op de kruising Mozartlaan-Bachlaan.
Hierdoor wordt het verkeer gestuurd en de verkeerssituatie
verduidelijkt. De middengeleider wordt verlaagd aangelegd.
* De voetgangersoversteekplaats op de Bachlaan naar het
winkelcentrum iets verder van het kruispunt opschuiven en verhoogd
aanleggen. De blindengeleidetegels worden dan aan de nieuwe
situatie aangepast.
* De laad- en losstroken toekennen als gewone parkeerplaatsen.
* Een uitritconstructie aanleggen van de grote parkeerplaats naar de
Bachlaan.
De kosten voor de aanpassingen worden op dit moment doorgerekend. Voor
een deel van de kosten is budget beschikbaar, voor een deel moet nog
budget worden gezocht.
Naar aanleiding van vragen en opmerkingen van bezoekers over de
verkeerssituatie bij het winkelcentrum
:
Een paar bewoners geven aan niet blij te zijn met een uitrit naar de
Bachlaan. De uitritconstructie bij de grote parkeerplaats maakt het
voetpad langs de Bachlaan minder veilig. De wijkbeheerder Gerard
Ballintijn merkt op dat de voordelen van een uitritconstructie op deze
plek zijn dat er minder verkeersbewegingen komen in de Porporastraat,
minder draaibewegingen op de parkeerplaats en minder hard wordt
gereden in de Bachlaan.
Een bezoeker geeft aan dat het lastig is dat er zo vaak wordt dubbel
geparkeerd. De wijkbeheerder antwoordt dat dit knelpunt met de politie
is besproken. Zodra op de los- en laadstrook geparkeerd mag worden,
zal de politie meer gaan optreden tegen dubbel parkeren. De wijkagent
voegt hieraan toe dat hij om de uitritconstructie vanaf de grote
parkeerplaats heeft gevraagd om het parkeren op de Bachlaan tegen te
gaan. De politie verbaliseert overigens regelmatig de automobilisten
die op de trottoirs staan geparkeerd.
Een bewoonster meldt dat er regelmatig auto's geparkeerd staan voor de
snackbar of de viskraam terwijl parkeren hier niet is toegestaan.
Een bewoner vraagt of de bushalte nog wordt verlegd. De wijkbeheerder
antwoordt dat dit niet het geval is. Wel is er overleg met Connexxion
over aanpassing van de dienstregeling zodat niet twee bussen tegelijk
halteren op de Bachlaan.
Er worden geen parkeermeters geplaatst bij de parkeerplaatsen langs
het winkelcentrum. Het is dus mogelijk dat mensen hier de hele dag hun
auto parkeren.
Een bewoner informeert of de politie handhaaft in de 30-km zone rondom
het winkelcentrum De wijkbeheerder antwoordt dat de gemeente de
straten zo probeert in te richten dat gestimuleerd wordt om 30 km te
rijden. Het is echter niet mogelijk om met fysieke maatregelen af te
dwingen dat automobilisten niet harder rijden dan 30 km per uur. De
ervaring is echter wel dat mensen hun rijgedrag aanpassen. De bewoner
vraagt desondanks of de politie hier wil gaan verbaliseren.
Een bewoner stelt voor om één van de bushaltes voor het wijkcentrum te
verplaatsen naar de Mozartlaan bij het kerkgebouw van Levend Water. De
wijkbeheerder merkt op dat bewust is gekozen de bushaltes zo dicht
mogelijk bij het wijkcentrum en winkelcentrum te laten halteren.
Een bewoner vraagt wanneer het kruispunt Porporastraat-Beethovenlaan
wordt aangepakt. De wijkbeheerder antwoordt dat dit kruispunt niet
wordt aangepast. Uiteraard kan hij niet overzien wat er met het
kruispunt gaat gebeuren na de sloop van de flats aan de Bachlaan.
Een bewoner vraagt of bij het winkelcentrum een bord geplaatst kan
worden om het rijden van fietsers, brommers en scooters bij de winkels
tegen te gaan. De wijkbeheerder gaat hierover binnenkort in overleg
met de winkeliersvereniging en de politie.
Een bewoonster merkt op dat op sommige punten de doorgang langs de
winkels wel erg smal is geworden doordat winkeliers hier hun waren
uitstallen. De wijkbeheerder geeft aan dat hiervoor vergunning is
verleend en dat er ruimte genoeg overblijft om de winkels te passeren.
Een bewoner vraagt of er meer fietsenrekken geplaatst kunnen worden.
De wijkbeheerder meldt dat over twee weken in het ovaal extra rekken
geplaatst worden. Een bewoonster voegt hieraan toe het jammer te
vinden dat juist in het ovaal extra rekken geplaatst worden. Zij zou
liever zien dat er winkelwagenklemmen worden geplaatst bij de Primera
zodat dat mensen hier hun fietsen gaan stallen.
De wijkmanager zal intern overleggen hoe de vele signalen over de
verkeerssituatie rondom het winkelcentrum verder worden opgepakt.
* Beheerplan De Herberg: de voorzitter van de bewonersgroep De
Herberg Cor Loos vertelt dat het de bedoeling was om vanavond
verslag te doen van de Klankbordgroep die op 18 september gehouden
zou worden. Vanwege de vele afzeggingen is de vergadering van de
Klankbordgroep echter naar een maand later verplaatst, te weten
naar 29 oktober aanstaande. De resultaten van dit overleg zullen
in de wijkkrant worden gepubliceerd.
* Terugblik op het wijkfeest: Cor Loos (bestuurslid van de
wijkorganisatie Holtenbroek N.U.) meldt dat het wijkfeest zeer
geslaagd was. Een hoogtepunt was de uitslag van de verkiezingen
voor de Wijkbudgetten aan het eind van het feest. Normaal
gesproken zou het wijkfeest rond 17 september (Paaldag!) gehouden
worden maar wegens deelname van studenten van het Deltion College
is gekozen om het feest aan het eind van het schooljaar te houden.
Een volgende keer is het de bedoeling om het wijkfeest nog eerder
te houden zodat de examenperiode wordt vermeden. Overigens zal het
wijkfeest volgend jaar in het kader staan van de opening van het
Deltion College.
* Contactgroep Deltion College: na een aarzelend begin zijn er nu
goede gesprekken met het Deltion over de contacten met de wijk.
Het Deltion is graag bereid zijn voorzieningen (zoals een
sportaccommodatie) te delen met de wijk. Ook de onlangs gehouden
wielerronde door Holtenbroek is een voorbeeld van samen met de
wijk activiteiten organiseren. Binnen het Deltion College wordt
momenteel een team samengesteld dat zich bezig gaat houden met de
contacten met en evenementen in de wijk.
Presentatie Wijkfonds
Op verzoek van mevrouw Brettschneider die helaas niet aanwezig kan
zijn vanavond, houdt de wijkmanager een korte PowerPoint presentatie
over de Stichting Wijkfonds. Hierin wordt aangegeven dat in 2000 de
voormalige Stichting Wijkorganisatie EUR 50.000,-- heeft geschonken
aan het nieuw opgerichte Wijkfonds. De rente wordt jaarlijks ter
beschikking gesteld voor sociale projecten in de wijk met een duurzaam
karakter. Wijkbewoners, verenigingen en instanties uit de wijk kunnen
een beroep doen op het Wijkfonds. Een adviescommissie beoordeelt de
aanvragen en adviseert het bestuur. De adviescommissie vergadert twee
keer per jaar. De leden van de adviescommissie wonen allen in
Holtenbroek. Sinds 2001 zijn 28 projecten toegekend. Voorbeelden
hiervan zijn: een glijbaan voor de peuterspeelzaal, een bijdrage aan
de kunstkoe in de Wavinvijver, een picknicktafel, een naaimachine voor
de naailessen voor allochtone vrouwen, een bijdrage in de vorm van
T-shirts voor het 50-jarig bestaan van Holtenbroek, een bijdrage aan
de Speeltuin De Regenboog, een plaquette in het wijkcentrum en een
bijdrage aan de prijzenkast voor de koersbalclub. Bewoners die een
beroep willen doen op het Wijkfonds kunnen contact opnemen met mevrouw
Brettschneider.
Wijkbudgetten
Wijkmanager Wim van Hattum neemt wegens ziekte van Ad Dijkshoorn een
groot aantal werkzaamheden van de laatste over. Eén ervan is de
Wijkbudgetten. In een PowerPoint presentatie licht hij de stand van
zaken van de projecten toe.
In totaal zijn in Holtenbroek 39 ideeën ingediend. Na toetsing aan de
spelregels bleven er nog veertien verkiesbare ideeën over. Ten tijde
van de verkiezing op 21 juni waren er 3000 stemmen uitgebracht.
Voor de grote projecten was er EUR 60.000,-- budget beschikbaar. De
winnaars waren:
* Seniorenplein Holtenbroek (ontmoetingsplein in Fermate: voor
senioren in Fermate en de wijk, met terras en internetcafe EUR
28.950,--
* Renovatie en nieuwbouw speeltuin de Regenboog EUR 31.150,-- (het
gevraagde bedrag was EUR 60.000,--)
Voor de kleine projecten was het beschikbare budget EUR 40.000,--. Dit
geld is als volgt toegekend:
* Speelplek bij de Elvis Presleyflat ( EUR 10.000,--)
* Speelplek Louis Armstrongflat ( EUR 10.000,--)
* Geveltuinen bij flats en woningen ( EUR 10.000,--)
* Miniconcert van Popoloco voor kinderen van 8 tot 15 jaar samen met
muzikanten uit de wijk. (EUR 3.000,--)
Voor de sociale projecten was het budget EUR 20.000,-- en is als volgt
toegekend:
* Kinderplatform: plaats waar kinderen kunnen discussiëren en kunnen
zeggen wat zij graag willen in de wijk. EUR 4.900,--
* Taalcursus in de Moskee voor met name allochtone ouderen die
moeite hebben met Nederlandse taal. EUR 12.500,--
* Regieruimte voor etageregisseurs in de Wanningflat. Inrichten van
een door Openbaar Belang beschikbaar gestelde ruimte voor o.a.
bewonersvergaderingen. Toegekend bedrag: EUR 2.600 ,--(gevraagd
EUR13.500,--).
De definitieve toekenningen zijn verleend. In september 2009 moeten de
projecten zijn afgerond. De initiatiefnemers ontvangen begeleiding van
de gemeente en Travers en moeten zelf de wijk informeren over de
resultaten.
De voorzitter van de speeltuin De Regenboog voegt hieraan toe dat de
plannen voor de nieuwe speeltuin na de pauze zijn in te zien. In het
voorjaar van 2009 zal de nieuwe speeltuin met 17 toestellen gereed
zijn. De speeltuin zal ook geschikt zijn voor kinderen met
beperkingen.
Een bewoner vraagt wat met het geld gebeurt dat bij de kleine
projecten niet is gebruikt. Wim van Hattum antwoordt dat het geld
terug gaat naar de pot zodat het voor andere projecten gebruikt kan
worden.
Project `Samen gaan voor de Palestrinalaan'
Wijkagent Lourens Koops maakt deel uit van het team professionals dat
zich inspant voor een betere leefbaarheid en veiligheid in de
Palestrinalaan. Hij vertelt dat het project nu anderhalf jaar loopt en
nog anderhalf jaar te gaan heeft. Hoewel het project nog niet zijn
doel heeft bereikt, is al wel even stilgestaan om terug te kijken naar
wat is bereikt en wat en nog moet gebeuren. Het team heeft inmiddels
een werkbare methode ontwikkeld om de betrokkenheid van de bewoners te
vergroten. De teamleden kennen de bewoners en worden door de bewoners
gekend. De meldingen over leefbaarheid en veiligheid lopen langzaam
terug, wat aangeeft dat de leefbaarheid verbetert. De bewoners zijn
positief over hun buurt. In samenwerking met Maxi Axie van Travers
wordt nog een Bonte Kunstclub opgericht waarbij kinderen tot 12 jaar
kunstwerken gaan maken. Enkele resultaten hangen al op de flat. Verder
wordt op 8 november voor de tweede keer een schoonmaakactie gehouden
en start in oktober een jonge moedergroep. Het UWV, CWI en het Deltion
College gaan samenwerken om 12 langdurig werklozen te bemiddelen naar
een baan. Voor de `straatzuipers' die in de buurt wonen is een plekje
gecreëerd waar zij rustig kunnen verblijven. Een aantal daarvan is via
Tactus aan het zwerfvuil prikken, onder andere rondom het
winkelcentrum. Een paar zijn doorgestroomd naar een baan bij de WEZO.
Een student van het Deltion College zal als stageplek een rol gaan
vervullen in toezicht en veiligheid. Vanaf 2009 start SWZ met groot
onderhoud van de flats. Eerst de Elvis Presleyflat daarna de Louis
Armstrongflat. Bewoners zullen via een werkgroep hierbij worden
betrokken. Binnenkort komt een zeer uitgebreide extra nieuwsbrief uit
waarin alle zaken worden vermeld die zijn gebeurd en die nog gaan
gebeuren. De nieuwsbrief zal worden verspreid onder de bewoners van de
Palestrinalaan en alle in de wijk werkzame instellingen en kunnen
worden afgehaald op het kantoor van de politie, het kantoor aan de
Palestrinalaan en op het wijkcentrum. Na de pauze is gelegenheid om op
informele wijze in gesprek te gaan met de medewerkers van het project.
Onderzoek naar woon- en leefklimaat in Holtenbroek 3
Anja van der Pennen is medewerker sociaal beheer van de
woningcorporatie SWZ voor het stadsdeel Noord waaronder ook
Holtenbroek valt. In 2004 is een aantal partijen (SWZ, deltaWonen,
politie en gemeente) bij elkaar gekomen om de herinrichting van het
groen en de speelvoorzieningen in relatie met problemen van overlast,
vervuiling en vernielingen in Holtenbroek 3 te bespreken. Er zijn naar
aanleiding daarvan veel fysieke maatregelen genomen onder andere het
aanbrengen van een antigraffiti laag en het inhuren van
schoonmaakbedrijven voor de flats. In het najaar van 2007 is naar
aanleiding van verontrustende signalen over de leefbaarheid uit de
buurt een werkgroep geformeerd waarin medewerkers zitten van Travers,
De Kern Maatschappelijk Werk, de politie, de gemeente, SWZ en
deltaWonen. Eerst wordt gekeken wat er aan de hand is in Holtenbroek 3
waarna er doelen worden gesteld en een gezamenlijk plan van aanpak
wordt opgesteld. Op dit moment is de werkgroep bezig met het afronden
van de analyse. De positieve items die eruit springen zijn de
eengezinswoningen en de portiekflatwoningen die kwalitatief in goede
staat zijn. Verder oogt de wijk vriendelijk en fleurig met veel groen
en veel speelvoorzieningen. De bewoners raken steeds meer betrokken
bij de wijk en gaan steeds meer klachten melden. De wijk is via
verschillende invalswegen te bereiken en te verlaten en ook het
straatpatroon is duidelijk. Negatieve punten zijn dat de portiekflats
vaak donker en vuil zijn en dat er onderin de flats een `dode plint'
is van garages en bergingen zodat hier geen levendigheid is. Jongeren
houden zich dan ook graag bij de flats op en veroorzaken daar
regelmatig overlast. De verhuurbaarheid van de buurt dreigde achteruit
te lopen maar dit is tot stilstand gekomen. Verder hebben bewoners
aangegeven zich bedreigd te voelen. Want alhoewel de bewoners uit de
Trapjeswijk evenredig over heel Zwolle zijn verdeeld is toch een grote
groep bewoners met een andere leefstijl uit dit deel van Holtenbroek
naar Holtenbroek verhuisd. De verschillende leefstijlen in één straat
of op één plein veroorzaken veel onrust. Ook het parkeren van
aanhangers met oud ijzer in de openbare ruimte is een doorn in het oog
van velen. Ook de graffiti, het grof vuil en het zwerfvuil zijn
teruggekeerd in de wijk. De samenwerking tussen partijen om het vuil
te verwijderen moet nog worden verbeterd. Onderzoek heeft aangetoond
dat 58 % van de schoolgaande jeugd buiten de wijk naar school gaat.
Het gevolg is dat kinderen minder betrokken zijn bij de buurt en ook
Maxi Axie de kinderen niet bereikt (zij werven namelijk kinderen voor
hun clubs via de scholen).Tenslotte zijn in Holtenbroek 3 veel
gezinnen die het op diverse leefgebieden moeilijk hebben. De werkgroep
zal zoals gezegd uit deze items doelen gaan stellen en een plan van
aanpak opstellen zodat de wijk weer schoon, heel en veilig wordt. De
gezamenlijke instanties gaan er met de bewoners voor zorgen dat
Holtenbroek 3 weer een prettige wijk wordt.
Een bewoner vraagt in hoeverre bewoners met een eigen huis zijn
betrokken. Anja van der Pennen antwoordt dat er geen enquête is
uitgegaan en dat is geïnventariseerd naar aanleiding van klachten.
Een bewoonster vraag waar de klachten gemeld kunnen worden. Dit kan
bij Anja van der Pennen via SWZ en bij Ruud van Rooijen of Lia Brinks
via deltaWonen. Ook kunnen klachten worden gemeld bij het
wijkservicepunt van de gemeente Zwolle. De klachten worden vervolgens
in het gebiedsbeheerteam of in de werkgroep besproken.
Een bewoonster signaleert dat er een grote kloof is tussen bewoners
die huren en bewoners die een koopwoning hebben. Zij zou graag de
samenwerking tussen beide groepen willen bevorderen. Anja geeft aan
dat het gebrek aan samenhorigheid ook een knelpunt is dat samen met
Travers en andere partijen in een later stadium wordt aangepakt.
Een bewoner informeert of er ook een tijdspad aan het plan is
gekoppeld. Anja antwoordt dat dit zeker zal gebeuren. Alle doelen
zullen meetbaar zijn.
Een bewoner merkt op dat de problemen in Holtenbroek 3 groter zijn
geworden door de woningtoewijzing aan bewoners met een andere
leefstijl. Anja geeft aan dat de corporatie nu wel intakegesprekken
met kandidaat bewoners houdt om te zien of zij bij de leefstijl passen
die er nu is.
De wijkmanager voegt hieraan toe dat doordat de problematiek
vroegtijdig herkend en erkend wordt en de verschillende partijen
vroegtijdig inzet plegen en monitoren, wordt voorkomen dat de wijk een
nieuwe probleemwijk wordt.
Stand van zaken Premie op actie
Het beschikbare budget voor 2008 was EUR 8.491,--. Er is EUR 11.409,--
toegekend. De overschrijding van EUR 3000,-- wordt aangezuiverd vanuit
het basisbudget. De overschrijding is vooral voortgekomen uit
verplichtingen die in 2007 zijn aangegaan maar als gevolg van
administratieve redenen niet meer ten laste van het budget 2007 kunnen
worden gebracht, omdat de uitvoering van werkzaamheden is vertraagd.
Het heeft dus geen zin meer om aanvragen te doen voor dit jaar.
De volgende aanvragen voor Premie op actie zijn in 2008 gehonoreerd:
* Jeugdactiviteiten in de zomervakantie EUR 250,--
* Zomerfeest EUR 2.500,--
* Zomercarrousel EUR 700,--
* Wijkzangfeest EUR 500,--
* Ballenbanger Wanningstraat EUR 2.500,--
* Kinderboerderij De Klooienberg EUR 4.000,--
Verslagen vorige vergaderingen
Verslag wijkplatform 8 mei 2007
Inhoudelijk en redactioneel:
Pag. 4 punt 9: dhr. Vulink geeft aan te hebben gevraagd waarom het
plaatsen van de klok van de actiepuntenlijst is gehaald zonder
overleg.
Voor het overige wordt het verslag goedgekeurd en vastgesteld.
Verslag wijkplatform 23 april 2008
Inhoudelijk en redactioneel:
Pag. 1: een bewoner vraagt waarom er zoveel huurwoningen in
Holtenbroek 3 te koop zijn terwijl er dringend behoefte is aan
betaalbare huurwoningen. Rob Kuppens antwoordt dat de belangrijkste
reden voor de verkoop van huurwoningen is dat de opbrengst hiervan ten
goede komt aan de bouw van nieuwe huurwoningen.
Een bewoner merkt op dat de artikel 19 procedure voor de moskee nog
steeds ter visie ligt. Rob Kuppens zal hiernaar intern informeren.
Voor het overige wordt het verslag goedgekeurd en vastgesteld.
Rondvraag
* De wijkbeheerder meldt dat bij de verkoop van de Scheppingskerk
het kunstwerk dat daar hing weer in handen kwam van de gemeente.
De gemeente heeft voor dit kunstwerk van Willem Doorschodt een
ander plekje in de wijk gezocht dat openbaar toegankelijk was. Het
woonzorgcentrum Fermate leek daarvoor een uitermate geschikte
plek. In de hal van Fermate is vervolgens een replica van het
kunstwerk opgehangen. Micha Baksteen, welzijnswerker van Stichting
Welzijn Ouderen in Fermate heeft de `Aankledingscommissie'
betrokken en ook de bewoners van Fermate konden hun mening geven
over het kunstwerk. Bijna alle reacties waren positief. Ook de
eigenaar van het gebouw (deltaWonen) en de Vereniging van
Eigenaren hebben hun toestemming gegeven om het kunstwerk op te
hangen. Ook de kunstenaar was enthousiast over de nieuwe locatie.
Binnenkort zal de steenhouwerij Beernink uit Hattem het kunstwerk
in Fermate gaan ophangen.
* Een bewoner informeert wanneer het oranje licht wordt vervangen
door wit licht. De wijkbeheerder legt uit dat vroeger het oranje
licht energiezuiniger was dan wit licht. Daarom is toentertijd
besloten in heel Zwolle oranje verlichting aan te leggen. De
techniek is echter vooruitgegaan en is wit licht inmiddels
energiezuiniger dan het oranje licht. Het oranje lampje kan echter
niet gewoon worden vervangen door een witte lamp. Hiervoor moet de
gehele armatuur worden vervangen. Dit is een kostbare
aangelegenheid. Daarom is besloten om alleen bij nieuwbouwwijken
en straten die geherstructureerd worden wit licht aan te brengen.
Voor de overige straten geldt dat het oranje licht pas door wit
licht wordt vervangen als de armaturen zijn versleten. De
Händellaan bij Fermate is daarop een uitzondering. Dit stuk straat
dat nu nog oranje verlichting heeft, is gelegen tussen twee
straten met wit licht. Het is daardoor een donker 'gat' geworden.
De gemeente heeft bij Essent een offerte aangevraagd voor
plaatsing van wit licht. Vervolgens zal gezocht moeten worden naar
budget om de plaatsing van de nieuwe armaturen te bekostigen. De
wijkbeheerder is er echter van overtuigd dat hier op redelijke
termijn witte verlichting komt.
* Een bewoner merkt op dat in de West-as zitbanken zijn weggehaald.
Hij vindt dat er nu te weinig banken zijn overgebleven . De
wijkbeheerder zegt toe zitbanken bij te zullen plaatsen en stelt
voor dat bewoner bij hem langs komt zodat in overleg een locatie
kan worden gezocht. Overigens wordt de beplanting in de West-as
tussen de woningen en het grasveld laag gesnoeid en ook laag
gehouden. De politie controleert hier frequent op gebruikers.
* Een bewoner meldt dat sommige tankers die bij Esso lossen veel
lawaai maken, ook 's nachts. Dit is ook gemeld bij Toezicht en
Handhaving van de gemeente. Rob Kuppens zegt toe hierover navraag
te zullen doen. Het resultaat hiervan wordt hierna vermeld: bij
(voormalig) Esso hebben zich een aantal wijzigingen voorgedaan.
Een paar jaar geleden is Esso samengegaan met de Van der Sluijs
Groep. Deze joint venture heeft de naam `Tank Terminal Zwolle'
gekregen. Begin dit jaar is Esso uit de joint venture gestapt en
is Van der Sluijs Groep BV eigenaar van het depot. De maximale
geluidsbelasting van het bedrijf is vastgelegd in de
milieuvergunning. Op een aantal vastgestelde geluidszonepunten
(o.a. bij woningen in Holtenbroek) geldt een maximale
geluidsbelasting. Deze maximale geluidsbelasting is afhankelijk
van de periode van de dag: overdag mag het meeste geluid worden
geproduceerd, 's avonds minder en 's nacht nog minder. In de
vergunningsaanvraag moet het bedrijf middels een akoestisch
onderzoek aangeven hoe men hieraan kan voldoen. Dit heeft men ook
gedaan. Dit jaar is er een nieuwe milieuvergunning afgegeven en
heeft men in een akoestisch onderzoek aangetoond dat aan de
geluidseisen wordt voldaan. Deze vergunning was aangevraagd omdat
het depot meer brandstof wilde doorzetten. Hiervoor is tevens
verruiming van de werktijden vergund. Van der Sluijs Groep BV mag
nu 24 uur per dag laden en lossen. Dit houdt niet in dat er meer
geluid geproduceerd mag worden. De maximale geluidsniveaus (van 55
dBA op de vergunningspunten) die voorheen golden, zijn nog steeds
van toepassing. De milieu-inspectie heeft diverse klachten
ontvangen en heeft deze teruggekoppeld met Van der Sluijs BV. Uit
het logboek van Van der Sluijs bleek dat er een aantal schepen
zijn (met hydraulische pompen) die voor de meeste klachten zorgen.
Van der Sluijs is te kennen gegeven dat deze schepen akoestisch
gemeten moeten worden. Vervolgens moet gekeken worden of deze
waarden overeen komen met de waarden die in het akoestisch
onderzoek zijn gehanteerd. Mocht blijken dat er sprake is van een
overschrijding dan mogen deze schepen niet meer in Zwolle lossen.
Men is nu bezig de schepen akoestisch in kaart te brengen en
binnenkort krijgt de milieu-inspectie hier meer informatie over.
De overlast heeft dus zeer zeker de aandacht en er zijn duidelijke
afspraken gemaakt met het bedrijf. Mocht blijken dat het bedrijf
niet goedschiks de klachten probeert te voorkomen en de afspraken
niet nakomt dan zal de gemeente handhavend gaan optreden middels
het opleggen van dwangsommen.
Sluiting
Rob Kuppens dankt iedereen voor zijn komst en sluit om 21.00 uur de
vergadering.
Bron: Wijkzaken
Datum van 15-12-2008 tot 14-12-2009
Gemeente Zwolle