Gemeente Zwolle

projecten | Presentatie Wijkfonds | Wijkbudgetten | Project `Samen gaan voor de Palestrinalaan' | Onderzoek naar woon- en leefklimaat in Holtenbroek 3 | Stand van zaken Premie op actie | Verslagen vorige vergaderingen | Rondvraag | Sluiting

Verslag wijkplatform Holtenbroek 2008-09-30

verslag wijkplatform Holtenbroek 2008-09-30

Algemeen

Datum: 30 september 2008
Aanvang: 19.30 uur
Locatie: wijkcentrum Holtenbroek

Aanwezig:
Wijkwethouder: Gerrit Piek
Wijkmanager: Rob Kuppens (vervanger Ad Dijkshoorn) Wijkbeheerder: Gerard Ballintijn

Afwezig bij kennisgeving: de heren A. Dijkshoorn, Ruud van Rooyen, Hultink en Smit en mevrouw Nooteboom

en ongeveer 45 bezoekers

Opening

De wijkmanager Ad Dijkshoorn is wegens ziekte afwezig. Rob Kuppens vervangt hem. Hij heet iedereen van harte welkom en in het bijzonder Tweede Kamerlid Eddy van Hijum. De agenda wordt aldus vastgesteld.

Actualiteiten/stand van zaken diverse projecten


* Het Projectteam Holtenbroek 1 houdt zich nog bezig met de bouw van Hiphouse, Amati en Stradivarius. Wanneer deze woningen zijn opgeleverd, houdt het Projectteam Holtenbroek 1 op te bestaan. De verdere ontwikkeling van de Trapjeswijk is binnen de Woningstichting SWZ opgepakt.

* Herstructurering Trapjeswijk: er wordt momenteel hard gewerkt aan de uitwerking van het stedenbouwkundig plan. Zodra dit gereed is zal SWZ eind oktober de wijk informeren over de stand van zaken tijdens een aparte bijeenkomst.

* Herstructurering Bachlaan: het project heeft vertraging. De sloop zal vermoedelijk pas in 2011/2012 plaatsvinden. De vertraging is een gevolg van de vertraging in de Trapjeswijk.
* Kembang Baru: dit woonproject is een initiatief van Indische ouderen. SWZ hoopt de woningen vóór de Kerst op te leveren. Leuk detail is dat de bewoners in Indonesië een teakhouten deur laten maken van 10 cm dik die hierheen wordt verscheept. Deze deur zal vervolgens als toegangsdeur voor het project worden gebruikt.
* In een woonblok aan de Bachlaan start het Leger des Heils in de woningen met de huisnummers 55 t/m 77 vanaf 1 oktober een proefproject `Begeleid Wonen'. Het gaat om tijdelijke huisvesting met begeleiding voor een aantal kwetsbare gezinnen en ex-zwerfjongeren die zich zelfstandig nog niet kunnen redden. Er is in totaal ruimte voor zeven gezinnen en vier jongeren. Daarnaast zal één woning worden gebruikt als kantoor. Het huisvesten van de bewoners vindt geleidelijk plaatst. Het project duurt tot de sloop van de woningen. Eind 2009 worden de resultaten van dit project tussentijds geëvalueerd. Op 19 en 26 september zijn inloopbijeenkomsten gehouden voor respectievelijk de omwonenden en de overige wijkbewoners.

* Bouwplan Moskee bij Het Hoge Laar: PEC heeft bezwaar ingediend tegen de bouw van de Moskee. Het bezwaar is echter ongegrond verklaard. De gemeente heeft een Verklaring van geen bezwaar van Gedeputeerde Staten ontvangen. Het wachten is nu op het groenplan van de moskee. Daarna wordt de bouwvergunning afgegeven.
* Sportpark Het Hoge Laar: er zijn veranderingen in gebruik als gevolg van het vertrek van Korfbalvereniging Sparta en voetbalvereniging CSV. In het kader van het Accommodatiebeleid wordt nu op stedelijk niveau bekeken hoe de sportvoorzieningen over de stad verdeeld c.q. herverdeeld kunnen worden. Dit rapport is eind december klaar. Volgend voorjaar vindt besluitvorming plaats. Ondertussen wordt er wel voor gezorgd dat de sportaccommodatie goed wordt onderhouden en niet verloedert. Een bezoeker informeert of de locatie wel de bestemming sport blijft houden of dat hier woningbouw komt. Wethouder Piek antwoordt dat als het onderzoek uitwijst dat sportaccommodatie op andere plekken gewenst is en niet op Het Hoge Laar, het niet uitgesloten is dat hier woningbouw zal komen. Bij de overwegingen voor mogelijke woningbouw zal ook de discussie rondom Dijklanden worden meegenomen.

* Verkeersmaatregelen winkelcentrum Bachplein: in vervolg op de presentatie in het vorige wijkplatform zijn de plannen verder uitgewerkt. De volgende oplossingen zijn bedacht:


* Borden plaatsen bij de voetgangersoversteekplaatsen.
* Een middengeleider aanbrengen op de kruising Mozartlaan-Bachlaan. Hierdoor wordt het verkeer gestuurd en de verkeerssituatie verduidelijkt. De middengeleider wordt verlaagd aangelegd.
* De voetgangersoversteekplaats op de Bachlaan naar het winkelcentrum iets verder van het kruispunt opschuiven en verhoogd aanleggen. De blindengeleidetegels worden dan aan de nieuwe situatie aangepast.

* De laad- en losstroken toekennen als gewone parkeerplaatsen.
* Een uitritconstructie aanleggen van de grote parkeerplaats naar de Bachlaan.

De kosten voor de aanpassingen worden op dit moment doorgerekend. Voor een deel van de kosten is budget beschikbaar, voor een deel moet nog budget worden gezocht.

Naar aanleiding van vragen en opmerkingen van bezoekers over de verkeerssituatie bij het winkelcentrum
:
Een paar bewoners geven aan niet blij te zijn met een uitrit naar de Bachlaan. De uitritconstructie bij de grote parkeerplaats maakt het voetpad langs de Bachlaan minder veilig. De wijkbeheerder Gerard Ballintijn merkt op dat de voordelen van een uitritconstructie op deze plek zijn dat er minder verkeersbewegingen komen in de Porporastraat, minder draaibewegingen op de parkeerplaats en minder hard wordt gereden in de Bachlaan.

Een bezoeker geeft aan dat het lastig is dat er zo vaak wordt dubbel geparkeerd. De wijkbeheerder antwoordt dat dit knelpunt met de politie is besproken. Zodra op de los- en laadstrook geparkeerd mag worden, zal de politie meer gaan optreden tegen dubbel parkeren. De wijkagent voegt hieraan toe dat hij om de uitritconstructie vanaf de grote parkeerplaats heeft gevraagd om het parkeren op de Bachlaan tegen te gaan. De politie verbaliseert overigens regelmatig de automobilisten die op de trottoirs staan geparkeerd.

Een bewoonster meldt dat er regelmatig auto's geparkeerd staan voor de snackbar of de viskraam terwijl parkeren hier niet is toegestaan.

Een bewoner vraagt of de bushalte nog wordt verlegd. De wijkbeheerder antwoordt dat dit niet het geval is. Wel is er overleg met Connexxion over aanpassing van de dienstregeling zodat niet twee bussen tegelijk halteren op de Bachlaan.

Er worden geen parkeermeters geplaatst bij de parkeerplaatsen langs het winkelcentrum. Het is dus mogelijk dat mensen hier de hele dag hun auto parkeren.

Een bewoner informeert of de politie handhaaft in de 30-km zone rondom het winkelcentrum De wijkbeheerder antwoordt dat de gemeente de straten zo probeert in te richten dat gestimuleerd wordt om 30 km te rijden. Het is echter niet mogelijk om met fysieke maatregelen af te dwingen dat automobilisten niet harder rijden dan 30 km per uur. De ervaring is echter wel dat mensen hun rijgedrag aanpassen. De bewoner vraagt desondanks of de politie hier wil gaan verbaliseren.

Een bewoner stelt voor om één van de bushaltes voor het wijkcentrum te verplaatsen naar de Mozartlaan bij het kerkgebouw van Levend Water. De wijkbeheerder merkt op dat bewust is gekozen de bushaltes zo dicht mogelijk bij het wijkcentrum en winkelcentrum te laten halteren.

Een bewoner vraagt wanneer het kruispunt Porporastraat-Beethovenlaan wordt aangepakt. De wijkbeheerder antwoordt dat dit kruispunt niet wordt aangepast. Uiteraard kan hij niet overzien wat er met het kruispunt gaat gebeuren na de sloop van de flats aan de Bachlaan.

Een bewoner vraagt of bij het winkelcentrum een bord geplaatst kan worden om het rijden van fietsers, brommers en scooters bij de winkels tegen te gaan. De wijkbeheerder gaat hierover binnenkort in overleg met de winkeliersvereniging en de politie.

Een bewoonster merkt op dat op sommige punten de doorgang langs de winkels wel erg smal is geworden doordat winkeliers hier hun waren uitstallen. De wijkbeheerder geeft aan dat hiervoor vergunning is verleend en dat er ruimte genoeg overblijft om de winkels te passeren.

Een bewoner vraagt of er meer fietsenrekken geplaatst kunnen worden. De wijkbeheerder meldt dat over twee weken in het ovaal extra rekken geplaatst worden. Een bewoonster voegt hieraan toe het jammer te vinden dat juist in het ovaal extra rekken geplaatst worden. Zij zou liever zien dat er winkelwagenklemmen worden geplaatst bij de Primera zodat dat mensen hier hun fietsen gaan stallen. De wijkmanager zal intern overleggen hoe de vele signalen over de verkeerssituatie rondom het winkelcentrum verder worden opgepakt.


* Beheerplan De Herberg: de voorzitter van de bewonersgroep De Herberg Cor Loos vertelt dat het de bedoeling was om vanavond verslag te doen van de Klankbordgroep die op 18 september gehouden zou worden. Vanwege de vele afzeggingen is de vergadering van de Klankbordgroep echter naar een maand later verplaatst, te weten naar 29 oktober aanstaande. De resultaten van dit overleg zullen in de wijkkrant worden gepubliceerd.

* Terugblik op het wijkfeest: Cor Loos (bestuurslid van de wijkorganisatie Holtenbroek N.U.) meldt dat het wijkfeest zeer geslaagd was. Een hoogtepunt was de uitslag van de verkiezingen voor de Wijkbudgetten aan het eind van het feest. Normaal gesproken zou het wijkfeest rond 17 september (Paaldag!) gehouden worden maar wegens deelname van studenten van het Deltion College is gekozen om het feest aan het eind van het schooljaar te houden. Een volgende keer is het de bedoeling om het wijkfeest nog eerder te houden zodat de examenperiode wordt vermeden. Overigens zal het wijkfeest volgend jaar in het kader staan van de opening van het Deltion College.

* Contactgroep Deltion College: na een aarzelend begin zijn er nu goede gesprekken met het Deltion over de contacten met de wijk. Het Deltion is graag bereid zijn voorzieningen (zoals een sportaccommodatie) te delen met de wijk. Ook de onlangs gehouden wielerronde door Holtenbroek is een voorbeeld van samen met de wijk activiteiten organiseren. Binnen het Deltion College wordt momenteel een team samengesteld dat zich bezig gaat houden met de contacten met en evenementen in de wijk.

Presentatie Wijkfonds

Op verzoek van mevrouw Brettschneider die helaas niet aanwezig kan zijn vanavond, houdt de wijkmanager een korte PowerPoint presentatie over de Stichting Wijkfonds. Hierin wordt aangegeven dat in 2000 de voormalige Stichting Wijkorganisatie EUR 50.000,-- heeft geschonken aan het nieuw opgerichte Wijkfonds. De rente wordt jaarlijks ter beschikking gesteld voor sociale projecten in de wijk met een duurzaam karakter. Wijkbewoners, verenigingen en instanties uit de wijk kunnen een beroep doen op het Wijkfonds. Een adviescommissie beoordeelt de aanvragen en adviseert het bestuur. De adviescommissie vergadert twee keer per jaar. De leden van de adviescommissie wonen allen in Holtenbroek. Sinds 2001 zijn 28 projecten toegekend. Voorbeelden hiervan zijn: een glijbaan voor de peuterspeelzaal, een bijdrage aan de kunstkoe in de Wavinvijver, een picknicktafel, een naaimachine voor de naailessen voor allochtone vrouwen, een bijdrage in de vorm van T-shirts voor het 50-jarig bestaan van Holtenbroek, een bijdrage aan de Speeltuin De Regenboog, een plaquette in het wijkcentrum en een bijdrage aan de prijzenkast voor de koersbalclub. Bewoners die een beroep willen doen op het Wijkfonds kunnen contact opnemen met mevrouw Brettschneider.

Wijkbudgetten

Wijkmanager Wim van Hattum neemt wegens ziekte van Ad Dijkshoorn een groot aantal werkzaamheden van de laatste over. Eén ervan is de Wijkbudgetten. In een PowerPoint presentatie licht hij de stand van zaken van de projecten toe.
In totaal zijn in Holtenbroek 39 ideeën ingediend. Na toetsing aan de spelregels bleven er nog veertien verkiesbare ideeën over. Ten tijde van de verkiezing op 21 juni waren er 3000 stemmen uitgebracht. Voor de grote projecten was er EUR 60.000,-- budget beschikbaar. De winnaars waren:


* Seniorenplein Holtenbroek (ontmoetingsplein in Fermate: voor senioren in Fermate en de wijk, met terras en internetcafe EUR
28.950,--

* Renovatie en nieuwbouw speeltuin de Regenboog EUR 31.150,-- (het gevraagde bedrag was EUR 60.000,--)

Voor de kleine projecten was het beschikbare budget EUR 40.000,--. Dit geld is als volgt toegekend:


* Speelplek bij de Elvis Presleyflat ( EUR 10.000,--)
* Speelplek Louis Armstrongflat ( EUR 10.000,--)
* Geveltuinen bij flats en woningen ( EUR 10.000,--)
* Miniconcert van Popoloco voor kinderen van 8 tot 15 jaar samen met muzikanten uit de wijk. (EUR 3.000,--)

Voor de sociale projecten was het budget EUR 20.000,-- en is als volgt toegekend:


* Kinderplatform: plaats waar kinderen kunnen discussiëren en kunnen zeggen wat zij graag willen in de wijk. EUR 4.900,--
* Taalcursus in de Moskee voor met name allochtone ouderen die moeite hebben met Nederlandse taal. EUR 12.500,--
* Regieruimte voor etageregisseurs in de Wanningflat. Inrichten van een door Openbaar Belang beschikbaar gestelde ruimte voor o.a. bewonersvergaderingen. Toegekend bedrag: EUR 2.600 ,--(gevraagd EUR13.500,--).

De definitieve toekenningen zijn verleend. In september 2009 moeten de projecten zijn afgerond. De initiatiefnemers ontvangen begeleiding van de gemeente en Travers en moeten zelf de wijk informeren over de resultaten.
De voorzitter van de speeltuin De Regenboog voegt hieraan toe dat de plannen voor de nieuwe speeltuin na de pauze zijn in te zien. In het voorjaar van 2009 zal de nieuwe speeltuin met 17 toestellen gereed zijn. De speeltuin zal ook geschikt zijn voor kinderen met beperkingen.
Een bewoner vraagt wat met het geld gebeurt dat bij de kleine projecten niet is gebruikt. Wim van Hattum antwoordt dat het geld terug gaat naar de pot zodat het voor andere projecten gebruikt kan worden.

Project `Samen gaan voor de Palestrinalaan'

Wijkagent Lourens Koops maakt deel uit van het team professionals dat zich inspant voor een betere leefbaarheid en veiligheid in de Palestrinalaan. Hij vertelt dat het project nu anderhalf jaar loopt en nog anderhalf jaar te gaan heeft. Hoewel het project nog niet zijn doel heeft bereikt, is al wel even stilgestaan om terug te kijken naar wat is bereikt en wat en nog moet gebeuren. Het team heeft inmiddels een werkbare methode ontwikkeld om de betrokkenheid van de bewoners te vergroten. De teamleden kennen de bewoners en worden door de bewoners gekend. De meldingen over leefbaarheid en veiligheid lopen langzaam terug, wat aangeeft dat de leefbaarheid verbetert. De bewoners zijn positief over hun buurt. In samenwerking met Maxi Axie van Travers wordt nog een Bonte Kunstclub opgericht waarbij kinderen tot 12 jaar kunstwerken gaan maken. Enkele resultaten hangen al op de flat. Verder wordt op 8 november voor de tweede keer een schoonmaakactie gehouden en start in oktober een jonge moedergroep. Het UWV, CWI en het Deltion College gaan samenwerken om 12 langdurig werklozen te bemiddelen naar een baan. Voor de `straatzuipers' die in de buurt wonen is een plekje gecreëerd waar zij rustig kunnen verblijven. Een aantal daarvan is via Tactus aan het zwerfvuil prikken, onder andere rondom het winkelcentrum. Een paar zijn doorgestroomd naar een baan bij de WEZO. Een student van het Deltion College zal als stageplek een rol gaan vervullen in toezicht en veiligheid. Vanaf 2009 start SWZ met groot onderhoud van de flats. Eerst de Elvis Presleyflat daarna de Louis Armstrongflat. Bewoners zullen via een werkgroep hierbij worden betrokken. Binnenkort komt een zeer uitgebreide extra nieuwsbrief uit waarin alle zaken worden vermeld die zijn gebeurd en die nog gaan gebeuren. De nieuwsbrief zal worden verspreid onder de bewoners van de Palestrinalaan en alle in de wijk werkzame instellingen en kunnen worden afgehaald op het kantoor van de politie, het kantoor aan de Palestrinalaan en op het wijkcentrum. Na de pauze is gelegenheid om op informele wijze in gesprek te gaan met de medewerkers van het project.

Onderzoek naar woon- en leefklimaat in Holtenbroek 3

Anja van der Pennen is medewerker sociaal beheer van de woningcorporatie SWZ voor het stadsdeel Noord waaronder ook Holtenbroek valt. In 2004 is een aantal partijen (SWZ, deltaWonen, politie en gemeente) bij elkaar gekomen om de herinrichting van het groen en de speelvoorzieningen in relatie met problemen van overlast, vervuiling en vernielingen in Holtenbroek 3 te bespreken. Er zijn naar aanleiding daarvan veel fysieke maatregelen genomen onder andere het aanbrengen van een antigraffiti laag en het inhuren van schoonmaakbedrijven voor de flats. In het najaar van 2007 is naar aanleiding van verontrustende signalen over de leefbaarheid uit de buurt een werkgroep geformeerd waarin medewerkers zitten van Travers, De Kern Maatschappelijk Werk, de politie, de gemeente, SWZ en deltaWonen. Eerst wordt gekeken wat er aan de hand is in Holtenbroek 3 waarna er doelen worden gesteld en een gezamenlijk plan van aanpak wordt opgesteld. Op dit moment is de werkgroep bezig met het afronden van de analyse. De positieve items die eruit springen zijn de eengezinswoningen en de portiekflatwoningen die kwalitatief in goede staat zijn. Verder oogt de wijk vriendelijk en fleurig met veel groen en veel speelvoorzieningen. De bewoners raken steeds meer betrokken bij de wijk en gaan steeds meer klachten melden. De wijk is via verschillende invalswegen te bereiken en te verlaten en ook het straatpatroon is duidelijk. Negatieve punten zijn dat de portiekflats vaak donker en vuil zijn en dat er onderin de flats een `dode plint' is van garages en bergingen zodat hier geen levendigheid is. Jongeren houden zich dan ook graag bij de flats op en veroorzaken daar regelmatig overlast. De verhuurbaarheid van de buurt dreigde achteruit te lopen maar dit is tot stilstand gekomen. Verder hebben bewoners aangegeven zich bedreigd te voelen. Want alhoewel de bewoners uit de Trapjeswijk evenredig over heel Zwolle zijn verdeeld is toch een grote groep bewoners met een andere leefstijl uit dit deel van Holtenbroek naar Holtenbroek verhuisd. De verschillende leefstijlen in één straat of op één plein veroorzaken veel onrust. Ook het parkeren van aanhangers met oud ijzer in de openbare ruimte is een doorn in het oog van velen. Ook de graffiti, het grof vuil en het zwerfvuil zijn teruggekeerd in de wijk. De samenwerking tussen partijen om het vuil te verwijderen moet nog worden verbeterd. Onderzoek heeft aangetoond dat 58 % van de schoolgaande jeugd buiten de wijk naar school gaat. Het gevolg is dat kinderen minder betrokken zijn bij de buurt en ook Maxi Axie de kinderen niet bereikt (zij werven namelijk kinderen voor hun clubs via de scholen).Tenslotte zijn in Holtenbroek 3 veel gezinnen die het op diverse leefgebieden moeilijk hebben. De werkgroep zal zoals gezegd uit deze items doelen gaan stellen en een plan van aanpak opstellen zodat de wijk weer schoon, heel en veilig wordt. De gezamenlijke instanties gaan er met de bewoners voor zorgen dat Holtenbroek 3 weer een prettige wijk wordt.

Een bewoner vraagt in hoeverre bewoners met een eigen huis zijn betrokken. Anja van der Pennen antwoordt dat er geen enquête is uitgegaan en dat is geïnventariseerd naar aanleiding van klachten.

Een bewoonster vraag waar de klachten gemeld kunnen worden. Dit kan bij Anja van der Pennen via SWZ en bij Ruud van Rooijen of Lia Brinks via deltaWonen. Ook kunnen klachten worden gemeld bij het wijkservicepunt van de gemeente Zwolle. De klachten worden vervolgens in het gebiedsbeheerteam of in de werkgroep besproken.

Een bewoonster signaleert dat er een grote kloof is tussen bewoners die huren en bewoners die een koopwoning hebben. Zij zou graag de samenwerking tussen beide groepen willen bevorderen. Anja geeft aan dat het gebrek aan samenhorigheid ook een knelpunt is dat samen met Travers en andere partijen in een later stadium wordt aangepakt.

Een bewoner informeert of er ook een tijdspad aan het plan is gekoppeld. Anja antwoordt dat dit zeker zal gebeuren. Alle doelen zullen meetbaar zijn.

Een bewoner merkt op dat de problemen in Holtenbroek 3 groter zijn geworden door de woningtoewijzing aan bewoners met een andere leefstijl. Anja geeft aan dat de corporatie nu wel intakegesprekken met kandidaat bewoners houdt om te zien of zij bij de leefstijl passen die er nu is.
De wijkmanager voegt hieraan toe dat doordat de problematiek vroegtijdig herkend en erkend wordt en de verschillende partijen vroegtijdig inzet plegen en monitoren, wordt voorkomen dat de wijk een nieuwe probleemwijk wordt.

Stand van zaken Premie op actie

Het beschikbare budget voor 2008 was EUR 8.491,--. Er is EUR 11.409,-- toegekend. De overschrijding van EUR 3000,-- wordt aangezuiverd vanuit het basisbudget. De overschrijding is vooral voortgekomen uit verplichtingen die in 2007 zijn aangegaan maar als gevolg van administratieve redenen niet meer ten laste van het budget 2007 kunnen worden gebracht, omdat de uitvoering van werkzaamheden is vertraagd. Het heeft dus geen zin meer om aanvragen te doen voor dit jaar. De volgende aanvragen voor Premie op actie zijn in 2008 gehonoreerd:


* Jeugdactiviteiten in de zomervakantie EUR 250,--
* Zomerfeest EUR 2.500,--

* Zomercarrousel EUR 700,--

* Wijkzangfeest EUR 500,--

* Ballenbanger Wanningstraat EUR 2.500,--
* Kinderboerderij De Klooienberg EUR 4.000,--

Verslagen vorige vergaderingen

Verslag wijkplatform 8 mei 2007
Inhoudelijk en redactioneel:
Pag. 4 punt 9: dhr. Vulink geeft aan te hebben gevraagd waarom het plaatsen van de klok van de actiepuntenlijst is gehaald zonder overleg.
Voor het overige wordt het verslag goedgekeurd en vastgesteld.

Verslag wijkplatform 23 april 2008
Inhoudelijk en redactioneel:
Pag. 1: een bewoner vraagt waarom er zoveel huurwoningen in Holtenbroek 3 te koop zijn terwijl er dringend behoefte is aan betaalbare huurwoningen. Rob Kuppens antwoordt dat de belangrijkste reden voor de verkoop van huurwoningen is dat de opbrengst hiervan ten goede komt aan de bouw van nieuwe huurwoningen. Een bewoner merkt op dat de artikel 19 procedure voor de moskee nog steeds ter visie ligt. Rob Kuppens zal hiernaar intern informeren. Voor het overige wordt het verslag goedgekeurd en vastgesteld.

Rondvraag


* De wijkbeheerder meldt dat bij de verkoop van de Scheppingskerk het kunstwerk dat daar hing weer in handen kwam van de gemeente. De gemeente heeft voor dit kunstwerk van Willem Doorschodt een ander plekje in de wijk gezocht dat openbaar toegankelijk was. Het woonzorgcentrum Fermate leek daarvoor een uitermate geschikte plek. In de hal van Fermate is vervolgens een replica van het kunstwerk opgehangen. Micha Baksteen, welzijnswerker van Stichting Welzijn Ouderen in Fermate heeft de `Aankledingscommissie' betrokken en ook de bewoners van Fermate konden hun mening geven over het kunstwerk. Bijna alle reacties waren positief. Ook de eigenaar van het gebouw (deltaWonen) en de Vereniging van Eigenaren hebben hun toestemming gegeven om het kunstwerk op te hangen. Ook de kunstenaar was enthousiast over de nieuwe locatie. Binnenkort zal de steenhouwerij Beernink uit Hattem het kunstwerk in Fermate gaan ophangen.

* Een bewoner informeert wanneer het oranje licht wordt vervangen door wit licht. De wijkbeheerder legt uit dat vroeger het oranje licht energiezuiniger was dan wit licht. Daarom is toentertijd besloten in heel Zwolle oranje verlichting aan te leggen. De techniek is echter vooruitgegaan en is wit licht inmiddels energiezuiniger dan het oranje licht. Het oranje lampje kan echter niet gewoon worden vervangen door een witte lamp. Hiervoor moet de gehele armatuur worden vervangen. Dit is een kostbare aangelegenheid. Daarom is besloten om alleen bij nieuwbouwwijken en straten die geherstructureerd worden wit licht aan te brengen. Voor de overige straten geldt dat het oranje licht pas door wit licht wordt vervangen als de armaturen zijn versleten. De Händellaan bij Fermate is daarop een uitzondering. Dit stuk straat dat nu nog oranje verlichting heeft, is gelegen tussen twee straten met wit licht. Het is daardoor een donker 'gat' geworden. De gemeente heeft bij Essent een offerte aangevraagd voor plaatsing van wit licht. Vervolgens zal gezocht moeten worden naar budget om de plaatsing van de nieuwe armaturen te bekostigen. De wijkbeheerder is er echter van overtuigd dat hier op redelijke termijn witte verlichting komt.

* Een bewoner merkt op dat in de West-as zitbanken zijn weggehaald. Hij vindt dat er nu te weinig banken zijn overgebleven . De wijkbeheerder zegt toe zitbanken bij te zullen plaatsen en stelt voor dat bewoner bij hem langs komt zodat in overleg een locatie kan worden gezocht. Overigens wordt de beplanting in de West-as tussen de woningen en het grasveld laag gesnoeid en ook laag gehouden. De politie controleert hier frequent op gebruikers.
* Een bewoner meldt dat sommige tankers die bij Esso lossen veel lawaai maken, ook 's nachts. Dit is ook gemeld bij Toezicht en Handhaving van de gemeente. Rob Kuppens zegt toe hierover navraag te zullen doen. Het resultaat hiervan wordt hierna vermeld: bij (voormalig) Esso hebben zich een aantal wijzigingen voorgedaan. Een paar jaar geleden is Esso samengegaan met de Van der Sluijs Groep. Deze joint venture heeft de naam `Tank Terminal Zwolle' gekregen. Begin dit jaar is Esso uit de joint venture gestapt en is Van der Sluijs Groep BV eigenaar van het depot. De maximale geluidsbelasting van het bedrijf is vastgelegd in de milieuvergunning. Op een aantal vastgestelde geluidszonepunten (o.a. bij woningen in Holtenbroek) geldt een maximale geluidsbelasting. Deze maximale geluidsbelasting is afhankelijk van de periode van de dag: overdag mag het meeste geluid worden geproduceerd, 's avonds minder en 's nacht nog minder. In de vergunningsaanvraag moet het bedrijf middels een akoestisch onderzoek aangeven hoe men hieraan kan voldoen. Dit heeft men ook gedaan. Dit jaar is er een nieuwe milieuvergunning afgegeven en heeft men in een akoestisch onderzoek aangetoond dat aan de geluidseisen wordt voldaan. Deze vergunning was aangevraagd omdat het depot meer brandstof wilde doorzetten. Hiervoor is tevens verruiming van de werktijden vergund. Van der Sluijs Groep BV mag nu 24 uur per dag laden en lossen. Dit houdt niet in dat er meer geluid geproduceerd mag worden. De maximale geluidsniveaus (van 55 dBA op de vergunningspunten) die voorheen golden, zijn nog steeds van toepassing. De milieu-inspectie heeft diverse klachten ontvangen en heeft deze teruggekoppeld met Van der Sluijs BV. Uit het logboek van Van der Sluijs bleek dat er een aantal schepen zijn (met hydraulische pompen) die voor de meeste klachten zorgen. Van der Sluijs is te kennen gegeven dat deze schepen akoestisch gemeten moeten worden. Vervolgens moet gekeken worden of deze waarden overeen komen met de waarden die in het akoestisch onderzoek zijn gehanteerd. Mocht blijken dat er sprake is van een overschrijding dan mogen deze schepen niet meer in Zwolle lossen. Men is nu bezig de schepen akoestisch in kaart te brengen en binnenkort krijgt de milieu-inspectie hier meer informatie over. De overlast heeft dus zeer zeker de aandacht en er zijn duidelijke afspraken gemaakt met het bedrijf. Mocht blijken dat het bedrijf niet goedschiks de klachten probeert te voorkomen en de afspraken niet nakomt dan zal de gemeente handhavend gaan optreden middels het opleggen van dwangsommen.

Sluiting

Rob Kuppens dankt iedereen voor zijn komst en sluit om 21.00 uur de vergadering.

Bron: Wijkzaken
Datum van 15-12-2008 tot 14-12-2009