HANSALDERS
Aan
De minister van Verkeer & Waterstaat, de heer C.
Eurlings, en
De minister van VROM, mevrouw J. Cramer
Groningen, 30 september 2008
Geachte ministers,
Naar aanleiding van de berichtgeving in de media van afgelopen weekend over het terugtreden
van de voorzitter (de heer Von der Meer) van de Vereniging Gezamenlijke Platforms (VGP) uit
de bewonersdelegatie aan de Alderstafel, acht ik het gewenst u te informeren over deze
ontwikkeling en hoe om te gaan met de ontstane situatie.
Afgelopen vrijdag 26 september jl. ben ik benaderd door een aantal media met de vraag wat mijn
reactie was op het voornemen van de VGP om niet langer deel te nemen aan de Alderstafel. Uit
contacten met de heer Von der Meer bleek mij dat die dag de VGP zich beraadde over het
ontwerp-advies en in het bijzonder over wat daarin verwoord is over het normen- en
handhavingstelsel. Hij sprak de verwachting uit dat het voorstel niet aanvaardbaar zou zijn met
als gevolg dat de VGP niet langer deel zou willen uitmaken van de Alderstafel.
In de loop van de avond - NOS-journaal van 22.00 uur - werd dit ook bevestigd. Later op die
avond heb ik de bijgaande brief (bijlage 1) ontvangen waarin wordt meegedeeld dat het ontwerp
advies niet voorzien kan worden van een positief advies en dat van verdere deelname aan de
Alderstafel wordt afgezien.
Gisteren ontving ik bijgevoegde brief (bijlage 2) van een aantal leden van de VGP, waarin zij
aangeven dat er tijdens de VGP-vergadering, in tegenstelling tot hetgeen de heer Von der Meer in
zijn brief stelt, een meerderheid was vóór verdere participatie aan de Alderstafel. Volgens de
brief wilde de meerderheid pas een oordeel uitspreken over het Aldersadvies wanneer men
kennis had kunnen nemen van de voorstellen voor een nieuwe normen- en handhavingsysteem
en van het advies. Over beide zaken beschikte men niet voor de bijeenkomst van afgelopen
vrijdag.
Gisteravond heb ik, in een overleg dat ik reeds vorige week had uitgeschreven, met de
individuele bewonersplatforms gesproken om hen ter voorbereiding op de formulering van het
eindadvies te voorzien van de benodigde informatie. Bij dat overleg was een groot aantal
platforms aanwezig. Deze platforms hebben aangegeven mij vandaag op de hoogte te stellen van
hun stemverklaring ten aanzien van het eindadvies. Tevens hebben zij benadrukt betrokken te
willen zijn bij de nadere uitwerking van onder andere de voorstellen voor een nieuw normen- en
handhavingstelsel.
---
Uit de berichtgeving van de afgelopen dagen kon het beeld ontstaan dat de bewoners besloten
zouden hebben om van verdere deelname aan de Alderstafel af te zien. Dat is niet het geval.
De bewonersdelegatie aan de Alderstafel bestaat uit 1 vertegenwoordiger van de VGP en 2
bewonersvertegenwoordigers namens de Commissie Regionaal Overleg luchthaven Schiphol
(CROS). Deze laatste vertegenwoordigen 9 clusters van circa 30 gemeenten in de directe en wijde
omgeving van Schiphol die bij de CROS aangesloten zijn, en zijn officieel benoemd als
representanten van deze bewoners. De bewonersdelegatie blijft dus participeren aan het overleg,
zij het zonder de heer Von der Meer. Dit heb ik ook in mijn persbericht van afgelopen zaterdag
bevestigd (zie bijlage 3).
In de oorspronkelijke opdracht aan de Alderstafel was een verkenning naar verbeteringen in het
huidige normen- en handhavingstelsel opgenomen. Naar aanleiding van het Algemeen Overleg
met de Tweede Kamer van 6 februari 2008 is expliciet gevraagd om voorstellen te doen voor een
nieuw normen- en handhavingstelsel. In het Algemeen Overleg was breed de behoefte gebleken
om tot een herziening van het huidige stelsel te komen.
Ik heb daar vervolgens invulling aan gegeven door een breed samengestelde
begeleidingscommissie, waarin alle delegaties aan de Alderstafel zitting hebben, verschillende
voorstellen voor alternatieve normen- en handhavingstelseis te laten onderzoeken en bespreken.
De resultaten van dit werk liggen nu voor aan de Alderstafel.
Op weg naar het eindadvies hebben op verzoek een aantal voorlichtende bijeenkomsten plaats
gevonden met de vertegenwoordigers van bewoners. Tevens zijn over dit onderdeel van het
advies nog vele vragen gesteld en is steeds geprobeerd die van antwoorden te voorzien.
De conclusie met elkaar is dat alles wat in deze fase onderzocht kan worden, is onderzocht.
Tevens is geconstateerd het noodzakelijk is de nadere uitwerking van het experiment
gezamenlijk vorm te geven.
Ik heb vastgesteld dat de Bewonersdelegatie deel blijft uitmaken van de Alderstafel, namelijk via
de bewonersvertegenwoordigers van de CROS die m.i. een representatieve vertegenwoordiging
vormt.
Daarnaast heeft een aantal individuele platforms aangegeven mij vandaag een stemverklaring
ten aanzien van het eindadvies te zullen doen toekomen. Ik zal u daarover in het eindadvies
informeren.
Tegen die achtergrond meen ik dat de beraadslagingen aan de Alderstafel kunnen worden
voortgezet. En hoop ik u spoedig het eindadvies te kunnen aanbieden.
Hoogachtend,
Hans Alders
---
Vereniging Gezamenlijke Platforms Vlieghinder
Castricum, 26 september 2008.
Aan de heer H. Alders
p/a CROS secretariaat,
Hoofddorp
Onderwerp: deelname aan de Alderstafel
Geachte heer Alders,
In aansluiting op mijn bericht van afgelopen dinsdag deel ik u mede dat uw concept
advies van de Alderstafel over de toekomst van Schiphol en de regio voor de
middellange termijn (tlm 2020) met name met betrekking tot
"de verkenning nieuw normen en handhavingsstelsel Vliegen
volgens afspraak (VVA)"
mij helaas geen aanleiding geeft om dit voorliggende stelsel VVA anders te
beoordelen dan aan het begin van deze week.
Vanavond heeft de meerderheid van de platforms nog eens bevestigd het
voorliggende Aldersadvies niet te kunnen voorzien van een "positief advies", met
name omdat Vliegen volgens afspraak een van de belangrijkste onderwerpen uit uw
advies is.
Verder heeft de VGP vergadering uitgesproken er de voorkeur aan te geven om van
verdere deelname aan de Alderstafel af te zien.
Met vriendelijke groet
Erwin von der Meer
Voorzitter VGP
CC Minister van Verkeer & Waterstaat C.M.P.S. Eurlings
Minister van VROM J.M. Cramer
Vaste commissie Verkeer &Waterstaat van de Tweede Kamer
De Vereniging Gezamenlijke Platforms Vlieghinder
vertegenwoordigt de belangen van de gezamenlijke 27 platforms rond Schiphol
De vereniging is opgericht op 13 oktober 2006
Registernummer KvK 32128174
Secretariaat: Postbus 327 1900 AH Castricum
platformoverleg@vlieghinder.nl
De Gezamenlijke 27 Platforms omvatten de volgende deelnemers
Vereniging Geus Aalsmeer Aalsmeer
Platform Leefmilieu Regio Schiphol Amstelveen
Werkgroep Amstelveen Buitenveldert (SWAB) Amstelveen
Platform Vliegoverlast Amsterdam Amsterdam
Werkgroep Vliegverkeer Bijlmermeer Amsterdam
BAAT - Bewoners Alliantie Amsterdamse Tuinsteden Amsterdam
Platform Vliegoverlast Assendelft Assendelft
Stichting Bewonersbelangen Isolatie Assendelft Assendelft
Vereniging Dorpsraad Badhoevedorp Badhoevedorp
GreenHub Badhoevedorp
Dorpsraad Beinsdorp Beinsdorp
Platform Vlieghinder Regio Castricum Castricum
Dorpsvereniging Haarlemmerliede en Spaarnwoude Haarlemmerliede
Werkgroep Luchtruim IJmond Noord Heemskerk
Werkgroep Vliegtuigoverlast Heemstede Heemstede
Milieucontact Heiloo Heiloo
Bewonersvereniging Hoofddorp-Noord Hoofddorp
Platform Vliegoverlast Zaanstad Krommenie
Dorpsraad Lijnden Lijnden
Platform Vliegoverlast Oostzaan Oostzaan
Platform Vlieghinder Schermer Schermer
Dorpsraad Spaarndam Spaarndam
Platform Uithoorn Uithoorn
Vereniging Dorp Vijfhuizen Vijfhuizen
Dorpsraad Wijk aan Zee Wijk aan Zee
Dorpsraad Zwanenburg-Halfweg Zwanenburg / Halfweg
Studiegroep Zwanenburg Zwanenburg
De gezamenlijke platforms stellen zich ten doel om de vlieghinder rond Schiphol terug te dringen tot
een aanvaardbaar niveau. De platform zijn niet tegen vliegen, en evenmin tegen Schiphol, maar
vinden wel dat er grenzen zijn aan de overlast en het gevaar die burgers daarvan mogen ondervinden.
De platforms zijn in hun activiteiten onafhankelijk, maar werken samen op terreinen waar dat tot
versterking van hun doelstellingen kan leiden.
Veel informatie over de activiteiten van de platforms is te vinden op
de website www.vlieghinder.nl
Aan de heer H. Alders
Voonitter van de Aldersafel 28 septem ber 2008
Geachte heer Alders,
Vrijdag jl. hebben wij aan de vergadering van de VGP deelgenomen waarin een besluit werd genomen
over voortzetten of beëindigen van de deelname aan het Aldersoverleg. De vereniging telt 27 leden
die u van een eerdere brief bekend zijn. Daarvan waren 12 platforms aanwezig. De overige 15
platforms hebben niet deelgenomen aan de stemming ter vergadering. Van de aanwezigen heeft een
minderheid van 5 platforms aangegeven de deelname per direct te willen beëindigen, een
meerderheid van 7 platforms niet.
Deze laatste platforms wilden eerst kennis nemen van de tekst van het conceptadvies en wensten uw
toelichting op maandagavond aan te horen. Bij alle aanwezigen is bekend dat WA deel uit zal maken
van het advies.
De wens om de deelname voort te zetten impliceert, ook voor de meest kritische onder hen, dat uw
toelichting of mogelijke aanpassingen of aanvullingen tijdens de laatste Alderstafel de mogelijkheid
inhouden dat men aan de achterban een positief advies zal brengen. Anders heeft verdere deelname
immers geen zin.
In strijd met de uitslag van de stemming heeft de heer Von der Meer u als voorzitter in een brief laten
weten dat de vergadering heeft besloten dat de VGP de deelname beëindigt. Ook heeft hij, in strijd
met de door de VGP met u gemaakte afspraken, over een tussenstand van de onderhandelingen
uitgebreid gecommuniceerd met de media. Van beide acties, waarvan Von der Meer tijdens de
vergadering geen mededeling heeft gedaan, nemen wij afstand.
Naar aanleiding van deze gebeurtenissen verzoeken wij u:
1. het voor maandag geplande toelichtingoverleg voor platforms door te laten gaan, in ieder
geval voor die platforms die de actie van Von der Meer om de deelname te beëindigen niet
hebben gesteund en daarin ook gelegenheid te geven om vragen te stellen over het advies,
2. de deelname aan de Alderstafel voor de VGP open te houden voor de vertegenwoordiging
van platforms die niet voor beëindiging van de deelname hebben gekozen,
3. direct na bekendmaking van het advies een voorlichtingproces op te starten om álle platforms
van de VGP die dat wensen nader te informeren over de inhoud en de motivatie van het
advies en de onderliggende rapporten en convenanten.
Onze verzoeken lichten wij navolgend toe.
Voor het draagvlak van het besluit over de toekomst van Schiphol in de regio is instemming van een
bewonersdelegatie van cruciaal belang. Deze instemming is naar onze inschatting nog geen feit maar
wel binnen bereik. Onder bewoners is inmiddels bekend dat de platforms deel uitmaken van de
bewonersdelegatie. De tweede kamer heeft dat ook zo gewenst. Als een advies wordt uitgebracht dat
wordt ondersteund door een bewonersdelegatie waaraan de platforms ontbreken zal dat afbreuk doen
aan het draagvlak.
Wij en anderen zijn teleurgesteld over het feit dat aanvankelijk was toegezegd dat de delegaties
voldoende gelegenheid (2 tot 3 weken) zouden krijgen om het eindadvies te beoordelen alvorens in te
stemmen en dat de tijd daarvoor nu ontbreekt. Door de complexiteit van het dossier, de verdere groei
van Schiphol en het wijzigen van het vertrouwde handhavingstelsel hebben
platformvertegenwoordigers hoe dan ook een moeilijke boodschap over te brengen aan hun
achterbannen. Omdat van de 27 platforms het grootste deel de ontwikkelingen op afstand volgt was
het onmogelijk om in het korte tijdsbestek tussen de beschikbaarheid van het laatste conceptadvies
en het moment waarop een stem moet worden uitgebracht de leden van de VGP goed te informeren.
Mede gegeven de omstandigheid dat e.e.a. in de vrije tijd moet gebeuren.
12
Vervolg brief H. Alders 28-09-2008
Illustratief voor de situatie is dat tijdens de laatste vergadering de 12 meest betrokken leden, die de
vergaderingen regelmatig bezoeken, een besluit namen over de deelname aan het Aldersoverleg
zonder de inhoud van het conceptadvies en de convenanten te kennen en de gevolgen van invoering
van een nieuw handhavingstelsel voldoende te doorgronden. Onder zulke omstandigheden heeft de in
onze ogen zeer dubieuze rol van de voorzitter veel meer impact dan het geval zou zijn geweest indien
er voldoende tijd was geweest om de VGP leden goed te informeren. Als gevolg daarvan zullen een
aantal platformvertegenwoordigers die onvoldoende geïnformeerd zijn er mogelijk de voorkeur aan
geven het advies af te wijzen omdat de argumenten om dat niet te doen, gezien de historie van het
veel meer voor de hand liggen. Voor het draagvlak van de door de kamer te nemen beslissing over de
toekomst van Schiphol is het niet bevorderlijk dat platforms straks een keuze uitdragen die ze op basis
van onvoldoende informatie eenmaal hebben gemaakt. Daarom is een gedegen informatietraject,
direct aansluitend aan de bekendmaking van het advies, naar onze mening noodzakelijk.
Graag horen wij omgaand van u dat het toelichtingoverleg op maandagavond doorgaat.
Met vriendelijke groet,
Initiatiefnemers
Klaas Bijlsma, Platform Overlast Schiphol Uithoorn
Gerard Geerdink, Dorpsraad Spaarndam
Eef Haverkort, Dorpsraad Zwanenburg-Halfweg
PERSBERICHT
Bewonersdelegatie blijft deelnemen aan Alderstafel
De heer Alders meldt dat hij gisterenavond laat de mededeling van de voorzitter van
de Vereniging Gezamenlijke Platforms (VGP) heeft ontvangen waarin deze aangeeft
van verdere deelname aan de Alderstafel af te zien. De reden die de heer Von der
Meer daarvoor opgeeft is dat de meerderheid van de Platforms de voorstellen
omtrent een nieuw handhavingstelsel niet kan voorzien van een positief advies.
De Bewonersdelegatie aan de Alderstafel bestaat uit een vertegenwoordiger van de
VGP (de heer Von der Meer) én twee bewonersvertegenwoordigers namens de
CROS (Commissie Regionaal Overleg luchthaven Schiphol). De Bewonersdelegatie
blijft gewoon deelnemen aan de Alderstafel, alleen zonder de heer Von der Meer.
De Alderstafel verwacht volgende week haar advies aan de ministers van Verkeer &
Waterstaat en van VROM aan te kunnen bieden. Voor de gesprekken aan de
Alderstafel zijn afgerond, worden - conform de afspraken aan de tafel - geen
mededelingen gedaan over de inhoud van het advies.
Den Haag, 27 september 2008
//1///////////////////////////////////////////
Noot voor de redactie/
Ministerie van Verkeer en Waterstaat