#GAIA feed
___________________
Persbericht © GAIA
30 september 2008
Reclameregie censureert GAIA-spot tegen batterijeieren
GAIA: "We worden verplicht 'Match' te vervangen door een bieptoon"
De radiospot die GAIA maakte om Match aan te sporen geen
batterijeieren meer te verkopen en vanaf donderdag zou worden
uitgezonden, wordt geweerd door Belgische radiozenders. De
reclameregies Q Group (Q Music), RMB (Pure FM), VAR (Studio
Brussel) en IP (Radio Contact) weigeren de spot te programmeren. Q
Group en RMB willen Match niet tegen de haren strijken, omdat die
ook klant is bij hen. RMB voegt er aan toe dat de indruk wordt
gewekt dat enkel Match nog batterijeieren verkoopt, wat niet het
geval is. IP spreekt van discriminatie en de VAR beroept zich op de
wet op handelspraktijken, voorlichting en bescherming van de
consument.
De dierenrechtenorganisatie GAIA vroeg Match al meermaals om het
goede voorbeeld van Makro, Colruyt, Delhaize, Lidl, Aldi en
Carrefour te volgen. "Na twee jaar van tevergeefs brieven schrijven
en telefoneren met de verantwoordelijken bij Match vonden we de
tijd gekomen om hen op een andere manier aan te zetten kooi-eieren
te vervangen door scharreleieren: met een ludieke radiospot die de
klanten van Match oproept om geen eieren te kopen bij Match, zolang
Match nog batterijeieren verkoopt", legt GAIA-directeur Ann De
Greef uit. "Ook voor de supermarkten Champion en Cora, die nog
kooi-eieren verkopen, zijn acties gepland."
In Nederland voerde de dierenrechtenorganisatie Wakker Dier een
gelijkaardige campagne. De radiospots geraakten zonder probleem in
de ether en zetten de supermarkten aan om batterijeieren te weren.
"Het is erg spijtig dat wat in Nederland kan, in België onmogelijk
is. We hebben de spot nu aangepast door 'Match' te vervangen door
een bieptoon. De VAR, RMB en Q Group aanvaarden die versie. IP
houdt het nog in beraad", aldus Ann De Greef.
In een (verrijkte) kooi voelt een kip zich het slechtst: de kip kan
haar natuurlijke gedrag niet uiten. Scharrelen, een nest maken of
een stofbad nemen zijn onmogelijk en nagenoeg onmogelijk in de
verrijkte kooi. De kip zit 13 maanden opgesloten in een ruimte met
een oppervlakte kleiner dan een A4-blad.
De originele spot.
De gencensureerde versie.
GAIA