Deelgemeente Oud-West Amsterdam


Sociaal meldpunt

Bewoners van stadsdeel Oud-West kunnen zorgelijke situaties of burenoverlast telefonisch melden bij het stadsdeel. Het sociaal meldpunt is bereikbaar op werkdagen via telefoonnummer (020) 252 34 44, of per mail via sociaalmeldpunt@oudwest.amsterdam.nl

Van een zorgelijke situatie kun je spreken wanneer iemand verkommert, niet de hulp krijgt die eigenlijk nodig is of vreemd gedrag vertoont. Bij burenoverlast kan het gaan om langdurige geluidsoverlast, mensen die hun huis extreem vervuilen of, onder invloed van alcohol en drugs, bij nacht en ontij overal aanbellen. Het zijn slechts voorbeelden.

Netwerk

Zodra het sociaal meldpunt signalen over dergelijke situaties ontvangt, wordt de benodigde hulp georganiseerd. Het meldpunt geeft de melding door aan organisaties die met het stadsdeel samenwerken. Tot dit netwerk behoren onder andere de GG&GD, de politie, woningbouwverenigingen, instellingen op het gebied van de geestelijke gezondheidszorg en het maatschappelijk werk. Deze instellingen benaderen degene die zorg nodig heeft of overlast veroorzaakt. Het stadsdeel houdt vervolgens in de gaten dat de acties van deze organisaties goed op elkaar zijn afgestemd, zodat snel de juiste hulp geboden kan worden. Het sociaal meldpunt zal dus niet zelf de actie uitvoeren.

Privacy

Het sociaal meldpunt behandelt alle meldingen vertrouwelijk en stelt ook de melder op de hoogte van de acties die zullen worden ondernomen, waarbij uiteraard de privacy van degene die is aangemeld in acht wordt genomen.

Stadsdeel Oud-West houdt zich al geruime tijd bezig met de aanpak van zorgelijke situaties en burenoverlast. Met het openstellen van een meldpunt voor bewoners wil het stadsdeel bereiken dat burenoverlast sneller wordt aangepakt en dat iemand die hulp nodig heeft, niet over het hoofd wordt gezien. Bovendien wil het stadsdeel bevorderen dat bewoners ook zorgzaam naar elkaar zijn en met hun meldingen van zorg bij het sociaal meldpunt terechtkunnen.
© Gemeente Amsterdam