Deelgemeente Oud-West Amsterdam
Sociaal meldpunt
Bewoners van stadsdeel Oud-West kunnen zorgelijke situaties of
burenoverlast telefonisch melden bij het stadsdeel. Het sociaal
meldpunt is bereikbaar op werkdagen via telefoonnummer (020) 252 34
44, of per mail via sociaalmeldpunt@oudwest.amsterdam.nl
Van een zorgelijke situatie kun je spreken wanneer iemand verkommert,
niet de hulp krijgt die eigenlijk nodig is of vreemd gedrag vertoont.
Bij burenoverlast kan het gaan om langdurige geluidsoverlast, mensen
die hun huis extreem vervuilen of, onder invloed van alcohol en drugs,
bij nacht en ontij overal aanbellen. Het zijn slechts voorbeelden.
Netwerk
Zodra het sociaal meldpunt signalen over dergelijke situaties
ontvangt, wordt de benodigde hulp georganiseerd. Het meldpunt geeft de
melding door aan organisaties die met het stadsdeel samenwerken. Tot
dit netwerk behoren onder andere de GG&GD, de politie,
woningbouwverenigingen, instellingen op het gebied van de geestelijke
gezondheidszorg en het maatschappelijk werk. Deze instellingen
benaderen degene die zorg nodig heeft of overlast veroorzaakt. Het
stadsdeel houdt vervolgens in de gaten dat de acties van deze
organisaties goed op elkaar zijn afgestemd, zodat snel de juiste hulp
geboden kan worden. Het sociaal meldpunt zal dus niet zelf de actie
uitvoeren.
Privacy
Het sociaal meldpunt behandelt alle meldingen vertrouwelijk en stelt
ook de melder op de hoogte van de acties die zullen worden ondernomen,
waarbij uiteraard de privacy van degene die is aangemeld in acht wordt
genomen.
Stadsdeel Oud-West houdt zich al geruime tijd bezig met de aanpak van
zorgelijke situaties en burenoverlast. Met het openstellen van een
meldpunt voor bewoners wil het stadsdeel bereiken dat burenoverlast
sneller wordt aangepakt en dat iemand die hulp nodig heeft, niet over
het hoofd wordt gezien. Bovendien wil het stadsdeel bevorderen dat
bewoners ook zorgzaam naar elkaar zijn en met hun meldingen van zorg
bij het sociaal meldpunt terechtkunnen.
© Gemeente Amsterdam