Jumbo opnieuw klantvriendelijkste bedrijf van Nederland

30/09/2008 17:30

MarketResponse Nederland BV

Jumbo opnieuw meest klantvriendelijke bedrijf van Nederland

IKEA en Rabobank in top-3

Leusden,30 september 2008 - Jumbo is voor de tweede keer op rij verkozen tot het meest klantvriendelijke bedrijf van Nederland. Dit heeft een jury van Nederlandse consumenten vandaag bepaald. De Nederlandse consument beoordeelt Jumbo als persoonlijk en mensgericht. Er is sprake van een hoge betrokkenheid bij dienst en product. De top-3 bestond uit IKEA, Rabobank en Jumbo. Initiatiefnemers van het meest klantvriendelijke bedrijf van Nederland zijn MarketResponse en Egbert Jan van Bel, auteur van het boek 'Kloteklanten'.

De jury geeft de volgende motivatie: 'Jumbo is hét voorbeeld van een bedrijf dat haar klanten goed kent. De supermarkt heeft behulpzaam en vriendelijk personeel dat haar uiterste best doet om alle vragen te beantwoorden. Opvallend was de reactie binnen 21 minuten van de organisatie op een klantvraag (per e-mail). De vlotte en persoonlijke dienstverlening komt ook tot uiting in andere aspecten; de behulpzaamheid van het personeel, goede retourpolicy en kwaliteitsgarantie, ruime winkel met brede paden, producten bestellen op verzoek en korte wachttijd bij de kassa'.

Het oordeel van de jury is gebaseerd op drie criteria: een winkelbezoek, een vraag aan de klantenservice en een beoordeling van de communicatie-uitingen. Beloftes nakomen, bereikbaarheid, fouten oplossen en vriendelijk personeel zijn voor consumenten belangrijke waarden bij de beoordeling van klantvriendelijke bedrijven. Dat blijkt uit onderzoek door MarketResponse onder 3.000 consumenten naar het meest klantvriendelijke bedrijf. De lijst van de tien beste bedrijven bestond uit (a-z): Albert Heijn, ANWB, Bol.com, C1000, Hema, Ikea, Jumbo, Plus, Rabobank en Wehkamp.nl. De top-3 branches die het beste scoren zijn: wonen, supermarkt en thuiswinkel. De hekkensluiters zijn: telecom, energie en overheid.

'Opvallend in de top-10 van dit jaar is de opkomst van internetbedrijven', aldus Cris Donze, expert klantmanagement bij MarketResponse. Consumenten ervaren het kopen op internet als een goed alternatief voor de traditionele winkel, die steeds vaker kampt met tekortkomingen bij het fysieke klantcontact.

Over MarketResponse

MarketResponse is één van de grootste onafhankelijke research consultancy bureaus van Nederland. Op basis van fact based research helpt MarketResponse haar klanten om een maximaal rendement te halen uit het managen van klanten, medewerkers, portfolio en communicatie. Doel is om de bedrijfsdoelstellingen te realiseren.






Noot voor de redactie:


Noot voor de redactie,