abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
30 september 2008 -
Datum Bijlage(n)
---
Ons kenmerk Uw kenmerk
VenW/DGMo-2008/1534 -
Onderwerp
aanpak passages stoptonend sein (STS)
Geachte voorzitter,
Hierbij doe ik u toekomen de rapportage "STS-passages 2007, analyse en resultaten over
de periode 2003-2007" van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (bijlage 1) en de reactie
d.d. 29 augustus 2008 van de spoorbranche hierop (brief met kenmerk
RvB/BK/20812138V2, bijlage 2). Tevens ontvangt u hierbij de rapportage
"Rijweginstelling en roodseinpassages" van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (bijlage
3). Hieronder licht ik de belangrijkste conclusies uit deze rapportages toe en geef ik aan
welke maatregelen ik op basis daarvan zal nemen.
Doelstellingen voor reductie van STS-passages en daaraan verbonden risico's
De STS-doelstellingen zoals die in 2004 door de spoorbranche zijn voorgesteld ambiëren
een reductie van het aantal STS-passages met 50% en een vermindering van het aan deze
STS-passages verbonden risico met 75% in 2009 ten opzichte van 2003. Zoals
aangegeven in mijn brief aan uw Kamer van 14 juli 2008 (Kamerstuk 29 893, nr. 74) is in
de rapportage "STS-passages 2007, analyse en resultaten over de periode 2003-2007"
geëvalueerd in hoeverre de huidige ontwikkelingen rondom STS-passages en de
verwachte effecten van de in gang gezette maatregelen zullen leiden tot het behalen van
deze STS-doelstellingen.
De Inspectie heeft op basis van de STS-passages tussen 2004 en 2007 een prognose
gedaan over de effectiviteit van ATB Verbeterde versie. Op basis van deze historische
gegevens is geprognosticeerd in hoeverre de STS-doelstellingen behaald worden door de
implementatie van dit systeem. De Inspectie concludeert dat volgens de huidige inzichten
de reductie van het aantal STS-passages in 2009 ten opzichte van het referentiejaar 2003
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VenW/DGMo-2008/1534
10-15% zal bedragen en de reductie van het daaraan verbonden risico 22-49%. Deze
reducties zijn grotendeels te danken aan de implementatie van ATB Verbeterde versie.
Met 10 % van het totaal aantal seinen in Nederland dat met ATB Verbeterde versie wordt
uitgerust, wordt deze risicoreductie bereikt. Hieruit blijkt de effectiviteit van ATB
Verbeterde versie.
De in de IVW-rapportage geprognosticeerde reducties zijn minder dan destijds door de
spoorbranche aangegeven, maar ik blijf vooralsnog vasthouden aan het realiseren van de
huidige STS-doelstellingen. Naar aanleiding van het IVW-rapport "STS-passages 2006"
heeft de spoorbranche uitgebreid onderzoek gedaan. De maatregelen die daaruit
voortvloeien moeten deels nog geïmplementeerd worden. Ik heb uw Kamer daarover
geïnformeerd in mijn brief van 14 juli 2008. Mede om die reden deel ik de mening van de
spoorbranche dat pas na de eerste helft van 2009 een beter beeld gegeven kan worden
over het verschil tussen de feitelijke risicoreductie en de STS-doelstellingen.
Ik heb aan de spoorbranche gevraagd om in een kosten/baten-analyse aan te geven
hoeveel extra seinen voorzien moeten worden van ATB Verbeterde versie om de STS-
doelstellingen alsnog te behalen. Aan de hand van de cijfers over de STS-passages in de
eerste helft van 2009, de kosten/baten-analyse van de spoorbranche en de evaluatie die
de spoorbranche zal maken zal ik in 2009 besluiten hoeveel extra seinen van ATB
Verbeterde versie voorzien zullen worden.
Rijweginstelling en roodseinpassages
In de rapportage "STS-passages 2007, analyse en resultaten over de periode 2003-2007"
is uitgebreid beschreven in hoeverre verschillende mogelijke oorzaken het passeren van
een stoptonend sein veroorzaken en bijdragen aan de daaraan verbonden risico's. In het
Algemeen Overleg van 7 februari 2007 heeft mijn ambtsvoorganger toegezegd u nader te
informeren over de relatie tussen vertrek op geel en STS-passages. In paragraaf 7.3 van
deze rapportage is uitgebreid beschreven in hoeverre bij verschillende mogelijke
vertreksituaties sprake is van STS-passages. Daarbij is geconcludeerd dat bij vertrek op
geel met direct daaropvolgend een STS-passage er een potentieel risico is met meer
schade aan de infrastructuur en met een grotere kans op een botsing dan wanneer een
trein na vertrek gewoon kan doorrijden ("vertrek op groen"). De Inspectie Verkeer en
Waterstaat heeft een apart onderzoek naar de relatie tussen de rijweginstelling en STS-
passages uitgevoerd. In de hier bijgevoegde rapportage daarover ("Rijweginstelling en
roodseinpassages", 9 april 2008) wordt onder andere geconcludeerd dat vertrek op geel
leidt tot een hoger risico, maar niet volledig uitgesloten kan worden.
Het volledig elimineren van "vertrek op geel" zou immers leiden tot onacceptabel groot
capaciteitsverlies in de spits op drukke emplacementen.
Aanbevolen wordt om te overwegen op de meest risicovolle locaties ATB Verbeterde
versie aan te leggen. Deze conclusie is in lijn met de op 12 december 2006 door mijn
ambtsvoorganger naar uw Kamer gestuurde brief over dit onderwerp (Kamerstuk 29 893,
nr. 41). Ik zal de spoorbranche dan ook vragen om conform dit advies van de Inspectie
Verkeer en Waterstaat te onderzoeken op welke van dergelijke locaties ATB Verbeterde
---
VenW/DGMo-2008/1534
versie een bijdrage kan leveren aan de reductie van risico's die verbonden zijn aan STS-
passages bij vertrek op geel. De resultaten hiervan zal ik meenemen bij mijn keuze in 2009
welke extra seinen hiermee uitgerust zullen worden.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat