Daimler met elf hybride bedrijfswagens op IAA
(9/30/2008)
Daimler AG toont dit jaar op de IAA in Hannover alternatieve
transportoplossingen die minder belastend zijn voor het milieu. Zo
staan er elf voertuigen met hybride aandrijving op de stand. Daaronder
zijn drie wereldpremières van het merk Mercedes-Benz, waarbij voor 's
werelds grootste bedrijfswagenfabrikant aandrijvingen met gas-,
hybride- en de combinatie van Euro5 techniek en hybride- centraal
staan.
Mercedes-Benz komt met maar liefst drie wereldpremières van hybride
voertuigen naar Hannover. Mercedes-Benz presenteert als eerste een
hybride prototype van de Mercedes-Benz Axor BlueTEC5 Hybrid truck
bedoelt voor distributie en internationaal transport. Voor de
stadsdistributie en reiniging heeft Mercedes-Benz de Econic met twee
hybride varianten uitgerust: enerzijds als Econic BlueTec Hybrid met
Euro5 dieselmotor en anderzijds als studiemodel de Econic NGT Hybrid
met aardgasaandrijving.
Bij de logistieke dienstverlener DHL loopt in Duitsland momenteel een
praktijktest met de 12-tons Mercedes-Benz Atego BlueTec5 Hybrid voor
inzet in de stedelijke distributie. Voor de grootste vloottest in
Europa rijden sinds augustus 2008 tien Fuso Canter Eco Hybrids in de
regio Londen. Dit model heeft op de Japanse markt al bewezen dat zijn
elektro-dieselmotor tot 15 procent minder brandstof verbruikt en tot
40 procent minder emissies uitstoot. Het studiemodel Fuso Canter
Eco-D, de variant van een lichte kipper met futuristisch ontwerp en
hybride technologie, beleeft in Hannover zijn Europese première.
Ook bij bestelwagens staan alternatieve aandrijvingen centraal. Zoals
een studie model van de Vito BlueEFFICIENCY met een aandrijflijn, die
recent bij personenautoâs zijn introductie heeft gehad. En verder de
Sprinter 316 NGT met aardgasaandrijving die een besparing oplevert tot
30 procent brandstofkosten. Deze Sprinter produceert ook nog eens 80
procent minder geluidsemissie.
De derde noviteit is nieuwe generatie van de Mercedes-Benz Sprinter
Plug-in Hybrid. Deze wordt sinds afgelopen zomer door klanten in de
praktijk getest en verbruikt tot 40 procent minder dieselbrandstof.
Aan de hand van twee versies van de stadsbus Citaro laat Mercedes-Benz
zien, hoe emissievrij streekvervoer realiteit kan worden: de
Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid wordt rond de jaarwisseling
ingezet voor praktijktests door klanten. Inmiddels hebben wereldwijd
al 36 Citaro F-Cell brandstofcelbussen meer dan 2 miljoen kilometer
afgelegd â volledig emissievrij.
The European Road Transport Show 2007
BedrijfsautoRAI