Gemeente Veenendaal


Inspraak + verslag herinrichting Faunalaan e.o.

Op dinsdag 16 bezochten ruim 50 bewoners de inspraakavond over de herinrichting van de Faunalaan en omgeving. De mensen die tijdens de avonden aanwezig waren, krijgen een verslag van de avond toegestuurd. Het verslag van deze avond vindt u hieronder.

Belanghebbenden kunnen tot 21 oktober de tekeningen en de verslagen van de inspraakavonden inzien bij het Omgevingsloket in het gemeentehuis. Tot deze datum kunnen zij ook schriftelijk hun zienswijze indienen met betrekking tot de voorgestelde maatregelen. Uw zienswijze kunt u sturen naar Burgemeester en Wethouders van Veenendaal, postbus 1100, 3900 BC, Veenendaal.

Op basis van het ontwerp van deze verkeersmaatregelen, de verslagen van de inspraakavonden en de ingediende zienswijzen besluit het college van Burgemeester en Wethouders welke maatregelen daadwerkelijk worden uitgevoerd.

Het Omgevingsloket bevindt zich in de hal van het gemeentehuis. Het loket is geopend op maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 13.00 uur en op donderdag tot 17.00 uur.

Verslag van de inspraakavond herinrichting Prattenburglaan en omstreken,

gehouden op 17 september 2008 in het Gemeentehuis te Veenendaal

Aanwezig:

De heer C. Verhoeve

- voorzitter

De heer K. Sanders

- wethouder

De heer E. Römers

- afdeling stadsinrichting

De heer R. Hartman

- afdeling stadsinrichting

Mevrouw B. van Leijen - Xpresse Office Support (verslag)

Circa 50 omwonenden. Presentielijst is ingevuld.


---

_____

Welkom

De voorzitter opent de inspraakavond en heet de aanwezigen welkom. De voorzitter vraagt de aanwezigen om de presentielijst te tekenen. Het verslag dat van deze bijeenkomst wordt gemaakt wordt verstuurd naar allen die de presentielijst hebben getekend.

Inleidend gesprek met de wethouder

De voorzitter vraagt wethouder Sanders wat de herinrichting de bewoners oplevert. De wethouder antwoordt dat er op de Prattenburglaan nu te hard wordt gereden en door middel van de aanleg van snelheidsremmende maatregelen wil men de snelheid hier beperken. Het aangrenzend gebied wil de gemeente betrekken bij het 30 km-gebied.

Sinds de wijziging van de Brinkersteeg is een groep bewoners een actiegroep gestart en deze actiegroep is reeds circa zes jaar met de gemeente in gesprek over de aanleg van snelheidsremmende maatregelen in de Prattenburglaan en de Faunalaan. Vanavond wil de gemeente horen wat de omwonenden van de ideeion vinden.

De voorzittter vraagt de wethouder naar de status van vanavond, gaat het om een informatieavond of een inspraakavond? Wethouder Sanders antwoordt dat de formele beslissing over de drempels op de Prattenburglaan en de Faunalaan inmiddels is genomen maar de gemeente wil toch graag de mening van der omwonenden horen en deze mening wordt serieus genomen.

Tot 15 oktober 2008 (Inmiddels bijgesteld tot 21 oktober om het verslag ook te kunnen gebruiken bij uw argumentatie) kunnen schriftelijke zienswijzen worden ingediend. Inzake de aanleg van de drempels op de Prattenburglaan en de Faunalaan is een verkeersbesluit nodig. Vanaf het moment dat dit verkeersbesluit wordt gepubliceerd kan hiertegen bezwaar worden ingediend. Vanavond is met name bedoeld om de mening te horen van de omwonenden. De wethouder benadrukt dat de mening van de omwonenden zeer serieus wordt genomen en dat de opmerkingen die vanavond worden gemaakt in het verslag worden vermeld en door het College worden meegenomen in de besprekingen.

Vraag de heer Vink: Waarom is er geen referendum gehouden over deze verkeersmaatregelen? Handhaven van de maximum snelheid door middel van flitspalen en het aanpakken van hardrijders is volgens hem een betere optie.

Reactie wethouder Sanders: Wat u vanavond zegt wordt serieus genomen en komt in feite op hetzelfde neer als een referendum.

Toelichting door de heer Römers

De heer Römers laat de aanwezigen zien wat er is bedacht en hoe de gemeente denkt om te moeten gaan met de verkeerssnelheid in de wijk.

De heer Römers geeft eerst de verschillen aan tussen een 50 km-gebied en een 30 km-gebied.

50 km: geen drempels of andere remmers, handhaving door de politie, goede doorstroom.

30 km: afdwingende maatregelen als drempels, geen handhaving door de politie, verkeersveilig, minder ongevallen en minder ernstige ongevallen. Worden landelijk veel aangelegd.

Het gebied is enige tijd geleden al als een 30 km-gebied gewijzigd maar het blijkt dat met name in de Prattenburglaan en de Faunalaan nog te hard wordt gereden. Om 30 km toch af te dwingen wil de gemeente drempels aanleggen zodat er geen lengte is om snelheid te maken. Afhankelijk van de uitkomsten van vanavond wil de gemeente graag zo spoedig mogelijk starten met de aanleg van de drempels. Het geld is hiervoor beschikbaar.

Vraag: Wat voor soort drempels is de gemeente van plan om te plaatsen?

Reactie de heer Römers: Het worden klinkerdrempels uitgevoerd in het zwart met witte lijnen. Zolang de automobilist zich aan de snelheid houdt rijdt men hier vloeiend overheen. De drempels zijn ontwikkeld om 30 km af te dwingen.

Reacties uit de zaal: Er wordt getwijfeld of er niet met een hogere snelheid over de drempels gereden kan worden. Ook wordt genoemd dat na een drempel automobilisten vaak een stoot gas geven en juist harder rijden tussen de drempels.

De heer Römers vertelt dat de zijstraten van de Prattenburglaan nu zijn ingericht als woonerven. De drempels met paaltjes die hier nu het stapvoets rijden afdwingen geven nogal eens problemen voor fietsers. In het kader van duurzame veiligheid wordt geadviseerd om het hele gebied 30 km-gebied te maken. Dit zorgt voor een uniform en eenduidig beeld. Een woonerf is verkeersonvriendelijk en kan een gevoel van schijnveiligheid geven. Het wordt afgeraden om binnen een 30 km-gebied woonerven te handhaven omdat dit niet eenduidig is. De inrichting van de straat bepaalt hoe hard er wordt gereden. De gemeente wil graag een eenduidig beeld voor de hele wijk en wil een versnipperd beeld voorkomen.

Vraag: Worden er nog andere maatregelen getroffen naast de drempels?

Reactie de heer Römers: Het asfalt kan blijven liggen maar wordt onderbroken door klinkerdrempels. De aansluiting van de woonerven op de Prattenburglaan verandert niet qua aanblik.Er is ook gekeken naar de optie om plateaus aan te leggen op de kruisingen maar het risico bestaat dan dat de voorrangsregeling niet meer duidelijk is en er conflicterende situaties op zullen treden.

Opmerking: Er is niemand die nu niet doorheeft dat hij of zij een woonerf inrijdt, ik snap niet waarom de situatie onduidelijk zou zijn.

Reactie de heer Römers: Wij hebben het idee dat het onduidelijk is doordat automobilisten de indruk hebben dat ze nog steeds in een 30 km-gebied rijden doordat ze daarvan net een bord hebben gezien.

Opmerking: Mensen hebben toch een rijbewijs. Juist als je de woonerven tot 30 km-gebied maakt wordt het beeld onduidelijk.

Vraag: Is het mogelijk om de woonerven te handhaven maar wel de drempels aan te passen?

Reactie de heer Römers: In dat geval ontstaat er veel onduidelijkheid omdat er dan 30 km drempels liggen binnen een woonerfgebied. Deze tegenstrijdigheid maakt de situatie onveilig.

De heer Römers licht de procedure toe:

Vanavond is de inspraakavond.

Tot 15 oktober kunnen schriftelijke zienswijzen worden ingediend.

Het aan de hand van de reacties aangepaste ontwerp wordt voorgelegd aan het College.

Het ontwerp wordt vastgesteld.

Aanbesteding en uitvoering.

De voorzitter peilt de meningen.

Vóór drempels op de Prattenburglaan: circa 50% van de aanwezigen.

Tegen drempels op de Prattenburglaan: circa 50% van de aanwezigen.

Reactie de heer Scholtens: Er zal een groot verschil bestaan tussen de mening van de bewoners van de Prattenburglaan en de bewoners van de zijstraten.

Reactie de heer Kemen: Er moet ook opgetreden worden tegen de ouders die hun kinderen naar school brengen, dat is ook een bottleneck in het gebied.

Reactie: Is er wel gekeken welk verkeer er door de Prattenburglaan gaat? Zijn dit alleen bewoners of wordt de straat ook gebruikt door doorgaand verkeer?

Reactie de heer Hartman: In 2001 is er een kentekenonderzoek uitgevoerd waaruit bleek dat er in de wijk Petebos vrijwel geen sprake is van doorgaand verkeer. De gemeente kent het aantal woningen en de leeftijdopbouw en kent de verkeersproductie. Deze wordt regelmatig gemeten en de getallen komen overeen met de kerncijfers uit de regio.

Opmerking de heer Van de Bos: De Prattenburglaan is vrij breed en kan mijns inziens smaller worden gemaakt. Dit zal ook afremmen en is veel effectiever. Ik ben tegen de aanleg van drempels mede omdat drempels zorgen voor luchtverontreiniging door het afremmen en optrekken. Er is een tekort aan parkeerplaatsen. Waarom worden er geen parkeerplaatsen aangelegd waardoor de weg smaller wordt?

Reactie wethouder Sanders: De gemeente komt met deze voorstellen omdat er een groep bewoners jarenlang gevraagd heeft om maatregelen. Dit betekent dat er ook voorstanders zijn van drempels. Er moet gekeken worden naar de veiligheid in de wijk. Er kan niet gekeken worden naar elke individuele wens.

Peiling:

Vier van de bewoners van de Prattenburglaan zijn tegen de aanleg van drempels. De rest is voor.

Vraag: De Prattenburglaan is breed genoeg om een aparte strook te maken voor fietsers. Waarom wordt dit niet gedaan?

Reactie wethouder Sanders: Aparte fietsstroken kunnen alleen worden aangelegd in een 50 km-gebied.

Vraag mevrouw Van Velde: Is er gemeten hoe hard autos rijden tussen twee drempels in? Reactie de heer Römers: Uit een landelijk onderzoek is gebleken dat deze snelheid nogal meevalt. Door de hogere toeren die een auto maakt door het optrekken is de snelheidsbeleving anders dan de realiteit.

Peiling:

Soepeler drempels op de woonerven en verwijderen van de paaltjes:

Voor: 2/3 van de aanwezigen.

Tegen: 1/3 van de aanwezigen.

Opmerking mevrouw Oosterbeek: Ik zou graag zien dat de ouderen in de wijk naar het centrum kunnen via de woonboulevard en de Industrielaan. Dit is veel korter en scheelt veel uitstoot. De Rondweg is voor veel ouderen lastig.

Reactie de heer Römers: Indien wordt uitgeweken naar een andere wijk ontstaat daar weer overlast.

Opmerking mevrouw De Boer: Ik ben bezorgd over de bereikbaarheid van de wijk voor hulpdiensten nu er zoveel drempels aan worden gelegd.

Reactie van een van de aanwezigen: Vorig jaar is er juist een 3-jarig meisje gered door een drempel.

Vraag: Handhaaft de politie ook binnen een 30 km-gebied?

Reactie de heer Römers: De politie handhaaft alleen in een 50 km-gebied. In een 30 km-gebied moet het fysiek onmogelijk zijn om harder te rijden. De gemeente moet daar maatregelen nemen.

Opmerking: Als de Prattenburglaan 50 km-gebied wordt kan men met behulp van flitsapparaten handhaven. De straat kan smaller worden gemaakt door de aanleg van extra parkeerplaatsen. De zijstraten blijven woonerven.

Reactie de heer Römers: De Prattenburglaan is nu al ingericht als 50 km weg en het voorstel is om het in te richten als 30 km weg. Smaller maken wordt lastig. Langsparkeren op een weg waar 50 km per uur wordt gereden is nogal risicovol.

Reactie: Ik hoop niet dat er weer een 50 km weg komt net nu we de buurt veiliger willen maken.

Vraag de heer De Groot: Is er ook nagedacht over de mogelijkheid om de Prattenburglaan ook als woonerf in te richten? Dan is het hele gebied eenduidig ingericht.

Reactie de heer Römers: Dit zou een zeer ingrijpende verandering van de inrichting betekenen; klinkers in plaats van asfalt, geen trottoirs. Kinderen mogen er dan spelen en dit is in combinatie met de intensiteit van de Prattenburglaan niet handig.

Vraag: Hoe is de inrichting binnen het woonerf geregeld wanneer dit een 30 km-gebied wordt?

Reactie de heer Römers: Er is sprake van shared space dat voldoende herkenbaar is. Automobilisten moeten anticiperen op spelende kinderen.

De voorzitter geeft aan dat er vanavond geen eenduidig beeld is van voor- en tegenstanders.

Hij vraagt de aanwezigen wie voor behoud van de woonerven is en wie niet.

Het grootste deel van de aanwezigen is voorstander van het behoud van de woonerven. De meerderheid wil wel de drempels binnen de woonerven aanpassen.

De heer Römers antwoordt dat de woonerven behouden maar de drempels hierbinnen aanpassen niet eenduidig is. Het conflicteert met het stapvoets rijden binnen een woonerf.

De voorzitter geeft aan dat schriftelijke suggesties ingediend kunnen worden tot uiterlijk 15 oktober aanstaande.

Wethouder Sanders merkt op dat hij tegen 50 km op de Prattenburglaan is. Het zou in dat geval de enige straat in het hele gebied zijn waar 50 km is toegestaan waardoor een racebaan zou ontstaan. Wethouder Sanders merkt op dat de uitkomsten van de inspraakavond met de bewoners van de Faunalaan anders zijn dan die van vanavond. Het College zal toch een knoop moeten doorhakken.

Reactie uit de zaal: Het maakt verschil dat de bewoners van de woonerven aan de Faunalaan wel over de Brinkersteeg kunnen.

Wethouder Sanders vertelt dat het College van B&W aan de hand van het verslag en de opmerkingen het plan gaat aanpassen en uitvoeren. Hij vraagt de aanwezigen of zij nog een extra informatieavond wensen of dat toezending van het verslag en te zijner tijd het aangepaste voorstel voldoende is. Afgesproken wordt dat de omwonenden na ontvangst van het verslag nog enkele weken de tijd hebben om reacties in te zenden. Op de gemeentepagina zal het verslag worden gepubliceerd inclusief de deadline voor reacties.

Vraag: Wanneer wordt het kruispunt Cuneraweg Bredesteeg aangepast? Het is nu zeer frustrerend om de wijk uit te komen.

Reactie de heer Hartman: Dit valt buiten de verantwoordelijkheid van de gemeente Veenendaal, het valt onder de gemeente Rhenen. Momenteel is men met een studie bezig maar als alles doorgaat zal dit nog wel twee jaar in beslag nemen.

Reactie: Veel mensen rijden nu door de Prattenburglaan om de verkeerslichten te ontwijken. Kunnen deze niet anders worden afgesteld?

Reactie wethouder Sanders: De afstelling van de verkeerslichten is inderdaad nogal ouderwets. Ik zou het zelf ook graag anders zien.

Vraag de heer Oosterbeek: Door de Brinkersteeg weer in verbinding te brengen met het centrum van Veenendaal ontlast je het woongebied.

Reactie wethouder Sanders: Destijds zijn er 5-6 inspraakavonden besteed aan het afsluiten van de Brinkersteeg. De gemeente is bezig metr een verkeersstructuurplan. In zon verband kan er wel over worden nagedacht maar het roept wel heel wat af. Over dit structuurplan zal ook inspraak plaatsvinden.

Afsluiting

De voorzitter dankt de aanwezigen voor hun inbreng en sluit de avond.