Mercedes-Benz SLR McLaren Roadster 722 S: ultieme roadster
(9/30/2008)
In Parijs onthult Mercedes-Benz de SLR McLaren Roadster 722 S. Met
deze auto krijgt open rijden een extreme dimensie. De 478 kW/650 pk
sterke motor zorgt voor een topsnelheid van 335 km/h en een sprint van
0-100 in 3,7 seconden. Deze prestaties komen perfect tot hun recht
door een extra sportief afgestemd onderstel, een nog verder verbeterde
aerodynamica en een nog sportiever interieur.
Maar de meest bijzondere eigenschap van de Mercedes-Benz SLR McLaren
Roadster 722 S is dat hij ook zeer geschikt is voor âgewoonâ dagelijks
verkeer. De open â722 Sâ wordt in een gelimiteerde oplage van 150
stuks geproduceerd.
De aanduiding 722 S verwijst ook bij deze Roadster naar het
startnummer van de Mercedes-Benz 300 SLR waarmee Stirling Moss en zijn
copiloot Dennis Jenkinson in 1955 de klassieke Mille Miglia wonnen. De
SLR Roadster 772 S is alleen al door zijn âkerncijfersâ ook een
winnaarstype. Zijn 5,5-liter V8 motor met supercharger wordt met de
hand gebouwd bij Mercedes-AMG in Affalterbach. Het maximale vermogen
bedraagt 478 kW/650 pk en het koppel 820 Nm. Deze motor valt op door
zijn extreem snelle respons op het gaspedaal, maar ook door zijn
onmiskenbare, krachtige V8-sound. De motor is gekoppeld aan een
vijftraps automaat, die speciaal is ontworpen om een extreem hoog
koppel aan te kunnen. Deze versnellingsbak biedt de bestuurder de
keuze uit twee karakteristieken. De prestaties van de SLR McLaren
Roadster 722 S zijn van het hoogste niveau. De topsnelheid bedraagt
335 km/h, de sprint van 0-100 km/h duurt slechts 3,7 seconden. Waar
het kan en mag, accelereert de auto in 10,6 seconden van 0-200 km/h.
Sportief in alles
Vergeleken met de SLR McLaren Roadster is de â772 Sâ nog dynamischer.
Dat komt door een verder verlaagde carrosserie (-10 mm) en een nog
steviger afstemming van vering en demping. Samen met zeer lichte
19-inch aluminium velgen, leidt dat tot een bijzonder dynamisch en
precies weggedrag. De vertraging wordt verzorgd door een remsysteem
met keramische schijven. Dat betekent: indrukwekkende remkracht, ook
bij langdurige/aanhoudende belasting.
Unieke aerodynamica, hoogwaardige softtop
Uiteraard is de softtop van de Mercedes-Benz de SLR McLaren Roadster
722 S ontworpen om extreme snelheden aan te kunnen. Hij opent en sluit
semiautomatisch in 10 seconden. In het voorste gedeelte van de kap is
een aluminium element opgenomen. Dit voorkomt dat de kap bij hoge
snelheden bol gaat staan. Door de uitgekiende aerodynamische
vormgeving van de auto is het mogelijk zelfs bij snelheden boven 200
km/h met het dak open een gesprek met de passagier te voeren.
In de achterbumper van de auto is een diffuser geïntegreerd. Deze
zorgt samen met de vlakke bodem voor maximale downforce bij hoge
snelheden. Ook de airsplitter vóór draagt bij aan maximale
neerwaartse kracht. Bij het afremmen vanaf hoge snelheden komt de
airbrake tevoorschijn. Dat veroorzaakt extra luchtweerstand waardoor
de auto sneller afremt.
Carbonfiber-technologie voor prestaties en veiligheid
Het chassis van de Mercedes-Benz SLR McLaren Roadster 722 S bestaat
voor het grootste deel uit carbonfiber. Daarmee profiteert de auto van
de ervaring die McLaren en Mercedes-Benz op dat gebied hebben opgedaan
in de Formule 1. Speciaal voor deze Roadster is deze technologie nog
verder ontwikkeld. Daardoor is de monocoque zeer licht en valt het op
door zijn energieabsorberende vermogen. Daarmee vormt het een
veiligheidsfactor van het hoogste niveau. Andere
veiligheidsvoorzieningen zijn de âcrashstructurenâ van carbonfiber, de
met staal versterkte A-stijlen, de geïntegreerde rolbeugels,
adaptieve airbags, knie- en sidebags en een waarschuwingssysteem voor
de bandenspanning.
Het carbonfiber monocoque zorgt tevens voor een torsiestijfheid die
ongekend is voor een open auto. Dat vertaalt zich ook in een weggedrag
van grote klasse.
Zo ziet sportiviteit er uit
De Mercedes-Benz SLR McLaren Roadster 722 S heeft uiteraard een extra
sportief uiterlijk. Hij valt in eerste instantie op door zijn
afwerking in de kleur crystal antimony grey. De luchtinlaten in de
motorkap zijn uitgevoerd in contrasterend zwart en de lichtunits zijn
âverpaktâ in een behuizing met de kleur palladium grey. De
sportstoelen bieden buitengewoon goede zijdelingse steun en zijn
bekleed met een combinatie van semi aniline leer en Alcantara. De
stiksels zijn uitgevoerd in de kleur 300 SL red en dat geldt ook voor
de veiligheidsgordels en de aanduiding 722 S op de hoofdsteunen. De
pooknop en de handgreep van de handrem zijn bekleed met
vochtabsorberend suède. Carbonfiber afwerkingsdetails geven het
interieur een extra sportieve âtouchâ.
Compleet en gelimiteerd
Tot de standaarduitrusting van de Mercedes-Benz SLR McLaren Roadster
722 S horen een automatische airconditioning met twee klimaatzones,
een premium Sound System van Bose, een multifunctioneel sportstuur met
âflippersâ voor de bediening van de versnellingsbak en een
navigatiesysteem met geïntegreerde radio en CD-speler.
De Mercedes-Benz SLR McLaren Roadster 722 S wordt gebouwd in de
Formule 1 werkplaatsen van McLaren in Woking (Engeland). De productie
is gelimiteerd tot 150 exemplaren.
AutoRai