Politiecongres 'Verkeer in ontwikkeling'
Toespraak | 29-09-2008 | Den Haag | Minister Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Ik hoop dat u een goed weekeinde achter de rug hebt. Misschien hebt u
gewoon gewerkt, want vrije weekends zijn voor de politie al evenmin
vanzelfsprekend als voor mij.
Ik had dus dit weekeinde ook `dienst'. Zaterdag heb ik
onderscheidingen uitgereikt aan de zogenoemde `ridders van de weg',
vrachtwagenchauffeurs die drie, vijf, tien of zelfs twintig jaar op
rij schadevrij hebben gereden.
Daar maakte ik graag tijd voor op mijn vrije zaterdag, want het is
mooi om mensen te bedanken die werk maken van veilig rijden.
Verkeersveiligheid gaat mij aan het hart. Er is wereldwijd bewondering
voor onze aanpak. Een belangrijke succesfactor is de samenwerking met
de politie.
Toch komen er nog altijd elke dag gemiddeld twee mensen niet thuis
omdat ze zijn omgekomen in het verkeer. Fietsers die worden overreden
in de dode hoek van een vrachtwagen, motorrijders die voor de rest van
hun leven invalide blijven, ouders die het bericht krijgen dat hun
kind door een dronken automobilist is geraakt.
Dat zijn hele trieste gebeurtenissen die we waar mogelijk willen
voorkomen. Ieder verkeersslachtoffer is er één te veel. Het is mijn
inzet om het aantal verkeersdoden nog verder te laten dalen tot 500 in
2020. Dat halen we niet zomaar. Daar is een ambitieuze strategie voor
nodig met als pijlers:
- samenwerking;
- integrale aanpak;
- duurzame veiligheid.
Ik heb deze zomer in mijn Strategisch Plan Verkeersveiligheid
aangekondigd dat we zware overtreders hard zullen aanpakken en
kwetsbare deelnemers aan het verkeer juist extra willen beschermen. De
kwetsbare deelnemers; dat zijn kinderen, fietsers, motorrijders en
ouderen. Ook hebben we oog voor beginnende automobilisten. U werkt mee
aan de bescherming van de kwetsbaarste groepen, bijvoorbeeld door
extra op te letten in de buurt van scholen en in 30-km-gebieden.
Als gezegd krijgen de hufters in het verkeer aan ons een zware dobber.
U en ik, we pakken gezamenlijk snelheidsduivels aan.
Snelheidshandhaving is onmisbaar voor de veiligheid op de weg en ook
nog goed voor het milieu en de bereikbaarheid van de Randstad.
Ook mensen die met een slok op de weg opgaan, hebben aan ons een hele
slechte. Voor zulke mensen komen we met een alcoholslot en vanaf 1
oktober al met een gedragscursus. Lik op stuk. En de kosten daarvan?
Wat dacht u? Die zijn voor de mensen die geen rekening houden met
anderen in het verkeer.
Ik kan me ontzettend opwinden over mensen die willens en wetens
overtredingen maken, boetes incalculeren en anderen in gevaar brengen.
Bijvoorbeeld door rechts inhalen of bumper kleven. Dat soort gedrag
wil ik snoeihard aanpakken.
Verkeershandhaving blijft een goede manier om onveilig verkeersgedrag
aan te pakken en te voorkomen. De inzet daarop moet minstens op peil
blijven. U doet daar belangrijk werk mee.
We pakken ook in Europees verband de overtreders aan. Want het is niet
uit te leggen waarom een Fransman geen boete zou krijgen als hij hier
door rood licht rijdt.
De Europese Commissie heeft gelukkig een voorstel gedaan voor
grensoverschrijdende handhaving. Via gegevensuitwisseling kunnen we
dan voor elkaar boetes innen. Dat is eerlijk en goed voor de
veiligheid op de weg.
Veilig rijden vergt discipline en concentratie. Vermoeidheid is
gevaarlijk op de weg, net als alcohol. We zijn het er ook over eens
dat drugs en verkeer niet samengaan. Het is verboden, maar de pakkans
is klein. Want het is moeilijk te zien of iemand drugs heeft gebruikt.
Dus stappen mensen rustig in de auto met een joint op. En dat leidt
tot veel ongelukken. Tachtig doden per jaar mensen, tachtig doden!
Daar gaan we wat aan doen met elkaar en snel! Komende maand begint een
pilot van justitie, het OM, Verkeer en Waterstaat en natuurlijk de
politie met speekseltesters. Als die pilot goed uitpakt, hebt u een
goed hulpmiddel om drugsgebruik in het verkeer te lijf te gaan.
De pilot is een voorbeeld van goede samenwerking. En dat is een
voorwaarde voor succes. De politie speelt steeds een belangrijke rol,
bij het uitvoeren én bij het vaststellen van de regels. Ik denk
bijvoorbeeld ook aan de registratie van verkeersongevallen. Dat is als
basis voor studies en analyses onmisbaar als je beleid wilt maken dat
werkt.
Per 1 april van dit jaar is voor de politie de nieuwe Aanwijzing
Verkeersongevallen ingegaan. Ik heb begrepen dat in de regio Gooi
Noord een nieuwe manier van werken is uitgeprobeerd waardoor de
gegevens van ongevallen veel beter kunnen worden vastgelegd. Ik ben
daar heel enthousiast over en ik hoop dus dat de andere korpsen niet
afhaken, maar deze aanpak juist snel zullen overnemen.
Dames en heren,
Ik concludeer: Nederland moet nog veiliger thuiskomen. Daar hebben we
de politie dubbel en dwars bij nodig. Jammer genoeg kan ik niet lang
blijven bij dit interessante congres. Ik geef zo het startschot voor
een educatieve maatregel gedrag voor automobilisten die denken dat ze
king of the road zijn en een educatieve maatregel alcohol voor
nieuwkomers achter het stuur. Ook daarvoor geldt: het werkt pas met de
inzet van de politie. Ik reken dus op uw medewerking! Ik wens u nog
een inspirerende dag.
Verwante onderwerpen
* Minister
* Veiligheid in en om de auto
Ministerie van Verkeer en Waterstaat