Commissie de Vries: uitzendbranche als aanjager arbeidsparticipatie
30/09/2008 14:33
ABU
De tekorten op de arbeidsmarkt dreigen kritiek te worden. De commissie De Vries onder leiding van oud-minister van Sociale Zaken mr. K.G. (Klaas) de Vries boog zich over dit vraagstuk. Conclusie: de uitzendbranche kan aanmerkelijk meer betekenen voor werkzoekenden en het bevorderen van de arbeidsparticipatie dan nu reeds gebeurt. Al in 2009 kunnen 37.500 mensen extra aan het werk geholpen worden. De commissie heeft haar advies De uitzendbranche als aanjager van de werkgelegenheid op dinsdag 30 september 2008 overhandigd aan minister Donner van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
De tekorten zullen de komende jaren alleen maar toenemen. Aan de andere kant zijn er veel mensen die wel willen werken, maar geen plek vinden op de arbeidsmarkt. Over maatregelen om de krapte het hoofd te bieden is nagedacht in de commissie Bakker. In aanvulling hierop stelde de ABU (Algemene Bond Uitzendondernemingen) de commissie De Vries samen met prominenten en experts onder leiding van oud-minister van Sociale zaken mr. K.G. (Klaas) de Vries. De uitzendbranche verdient volgens de commissie extra aandacht omdat de sector een heel bijzondere rol kan spelen bij het verhogen van de arbeidsparticipatie. Volgens het voorstel van de commissie is het mogelijk reeds in 2009 37.500 personen extra aan het werk te helpen. Dit aantal zal oplopen tot 77.500 in 2012. De commissie komt met een vijftal aanbevelingen:
1. Benut de uitzendbranche veel meer voor (beroepsgerichte) scholing. Uitzendondernemingen zouden moeten kunnen optreden als erkend opleider en regelgeving met betrekking tot leer- werkbanen moet worden vereenvoudigd. De overheid en alle O?-fondsen (opleiding- en ontwikkelingsfondsen) zouden middelen beschikbaar moeten stellen voor scholing en begeleiding van leerling-flexkrachten.
2. Betrek de uitzendbranche bij experimenten met EVC- (Erkenning verworven competenties) trajecten.
3. Laat de uitzendbranche verder een rol spelen bij de re-integratie van (langdurig) werklozen door middel van scholing, begeleiding en bemiddeling. Maak daarbij loonkostensubsidies voor langdurig werklozen overdraagbaar en verbind hieraan niet de eis van het aangaan van een jaarcontract.
4. Benut de uitzendbranche voor het toeleiden van nuggers (niet-uitkeringsgerechtigden) naar de arbeidsmarkt.
5. Stimuleer ten slotte een formele markt voor persoonlijke dienstverlening, al dan niet door middel van dienstencheques.
"De uitzendbranche is de grootste werkgever in Nederland met het hoogste aandeel van 'moeilijk bemiddelbaren'. Alles op alles moet gezet worden om de positie van werkenden en vooral niet-werkenden op de arbeidsmarkt te verbeteren. De uitzendbranche kan door haar marktgerichte benadering en arbeidsmarktkennis een rol van betekenis spelen bij het bevorderen van de arbeidsparticipatie", aldus drs. J.A. (Hans) Kamps, voorzitter van de ABU.
http://www.abu.nl
Noot voor de redactie:
Voor de redactie,