Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)
Persbericht: HBD Monitor ICT 2008: Internetgebruik detailhandel groeit
gestaag
Datum: 30/09/2008
75% van de ondernemers in de detailhandel beschikt inmiddels over een
internetaansluiting in de winkel. Twee jaar geleden was dit nog 61%.
De verschillen tussen de diverse branches zijn behoorlijk groot.
Winkels in consumentenelektronica en de woon- en verlichtingszaken
maken het meest gebruik van internet. Respectievelijk 94% en 90% van
de ondernemers in deze branches beschikt over een internetaansluiting.
In food-speciaalzaken is dit percentage met 62% het laagst, zo blijkt
uit de HBD Monitor ICT 2008 van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel.
Ongeveer 2.500 ondernemers, met name uit het midden- en kleinbedrijf,
deden aan dit onderzoek mee.
95% van de ondernemers in de detailhandel beschikt over een of meer
computers, al dan niet in een netwerk. In 2006 was dit nog 87%. Ook
hier zijn er flinke verschillen tussen de diverse branches. Zo heeft
nog altijd 10% van de ondernemers met een food-speciaalzaak of een
huishoudelijke artikelenwinkel geen computer. Daar staat tegenover dat
in de branches persoonlijke verzorging en consumentenelektronica
praktisch elke ondernemer over een computer beschikt.
Scannen lastig in versbranches
Scannen aan de kassa groeit geleidelijk. Gemiddeld maakt 40% van de
detaillisten er gebruik van: in de supermarktbranche scant iedereen,
in de versbranches en de woon- en verlichtingsbranches nog geen 10%.
Voor de versbranches is dit lage percentage logisch omdat het scannen
van verse artikelen vaak lastig is. Voor de woonbranches geldt dat
artikelen worden besteld en na een bepaalde levertijd worden
thuisbezorgd. Scannen aan de kassa is daardoor alleen voor accessoires
interessant.
Woonwinkels meest op internet
63% van de ondernemers in de gevestigde detailhandel heeft een eigen
website; in 2006 was dit nog 52%. De winkels in de woon- en
verlichtingsbranches met 86% het vaakst, de ambulante handel en
rijdende winkels het minst (28%). Ondernemers gebruiken hun website in
de eerste plaats voor het geven van informatie, gevolgd door het
verlenen van klantenservice en online verkopen. Ook hier weer grote
onderlinge verschillen tussen de branches. Zo verleent bijna de helft
van de supermarkten klantenservice via hun website, terwijl dit bij
doe-het-zelfbedrijven nog geen 20% is. Ruim de helft van de
videotheken, boekhandels, cd-winkels en kantoorvakhandels biedt op de
website de mogelijkheid te kopen, van de supermarkten slechts 8%.
Meer informatie
De HBD Monitor ICT 2008 is te downloaden via de website van het
Hoofdbedrijfschap Detailhandel, www.hbd.nl. Via
www.optimaaldigitaal.nl kunnen ondernemers informatie krijgen om hun
onderneming te verbeteren.