Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)

Persbericht: HBD Monitor ICT 2008: Internetgebruik detailhandel groeit gestaag
Datum: 30/09/2008
75% van de ondernemers in de detailhandel beschikt inmiddels over een internetaansluiting in de winkel. Twee jaar geleden was dit nog 61%. De verschillen tussen de diverse branches zijn behoorlijk groot. Winkels in consumentenelektronica en de woon- en verlichtingszaken maken het meest gebruik van internet. Respectievelijk 94% en 90% van de ondernemers in deze branches beschikt over een internetaansluiting. In food-speciaalzaken is dit percentage met 62% het laagst, zo blijkt uit de HBD Monitor ICT 2008 van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel. Ongeveer 2.500 ondernemers, met name uit het midden- en kleinbedrijf, deden aan dit onderzoek mee.

95% van de ondernemers in de detailhandel beschikt over een of meer computers, al dan niet in een netwerk. In 2006 was dit nog 87%. Ook hier zijn er flinke verschillen tussen de diverse branches. Zo heeft nog altijd 10% van de ondernemers met een food-speciaalzaak of een huishoudelijke artikelenwinkel geen computer. Daar staat tegenover dat in de branches persoonlijke verzorging en consumentenelektronica praktisch elke ondernemer over een computer beschikt.

Scannen lastig in versbranches
Scannen aan de kassa groeit geleidelijk. Gemiddeld maakt 40% van de detaillisten er gebruik van: in de supermarktbranche scant iedereen, in de versbranches en de woon- en verlichtingsbranches nog geen 10%. Voor de versbranches is dit lage percentage logisch omdat het scannen van verse artikelen vaak lastig is. Voor de woonbranches geldt dat artikelen worden besteld en na een bepaalde levertijd worden thuisbezorgd. Scannen aan de kassa is daardoor alleen voor accessoires interessant.

Woonwinkels meest op internet
63% van de ondernemers in de gevestigde detailhandel heeft een eigen website; in 2006 was dit nog 52%. De winkels in de woon- en verlichtingsbranches met 86% het vaakst, de ambulante handel en rijdende winkels het minst (28%). Ondernemers gebruiken hun website in de eerste plaats voor het geven van informatie, gevolgd door het verlenen van klantenservice en online verkopen. Ook hier weer grote onderlinge verschillen tussen de branches. Zo verleent bijna de helft van de supermarkten klantenservice via hun website, terwijl dit bij doe-het-zelfbedrijven nog geen 20% is. Ruim de helft van de videotheken, boekhandels, cd-winkels en kantoorvakhandels biedt op de website de mogelijkheid te kopen, van de supermarkten slechts 8%.

Meer informatie
De HBD Monitor ICT 2008 is te downloaden via de website van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel, www.hbd.nl. Via www.optimaaldigitaal.nl kunnen ondernemers informatie krijgen om hun onderneming te verbeteren.