Waterschap Zuiderzeeland
AV-berichten voor de pers
Persbericht
Deze AV-berichten voor de pers bevat besluiten die de Algemene
Vergadering van Waterschap Zuiderzeeland heeft genomen in haar
bijeenkomst van 22 september 2008.
1. Koers rond Nationaal Bestuursakkoord Water
Het Algemeen bestuur van Waterschap Zuiderzeeland heeft zich gebogen
over de koers rond het Nationaal Bestuursakkoord Water (NBW) voor de
periode tot 2050. Hiermee bepaalt het bestuur dan hoe het wil omgaan
met de gebieden die volgens berekeningen te maken zullen krijgen met
wateroverlast, als gevolg van bodemdaling en klimaatverandering. De
koers valt uiteen in twee perioden: de periode tot 2015 en de
daaropvolgende periode tot 2050.
Volgens het Nationaal Bestuursakkoord Water moeten waterbeheerders in
2015 die gebieden op orde hebben, waar vaker wateroverlast dreigt op
te treden dan volgens de gestelde normen mag. Aansluitend moeten ze
voor de periode tot 2050 laten zien hoe ze op orde blijven. Het
voorstel voor het bestuur laat zien wat Waterschap Zuiderzeeland
hiervoor zou kunnen gaan doen. Overigens is het waterschap al tijden
bezig om de zogeheten opgave aan te pakken, met onder meer de aanleg
van duurzame oevers, met dynamisch peilbeheer en met de optimalisatie
van het inzet van zijn zeven hoofdgemalen.
Noordelijk Flevoland
In de Noordoostpolder zijn enkele urgente problemen die het waterschap
vóór 2015 wil aanpakken. Gebeurt dit niet, dan is de kans aanwezig dat
tegen die tijd op twee plaatsen de Flevolandse normen voor
wateroverlast niet gehaald worden. Het gaat om de onderbemalingen rond
Tollebeek en de omgeving van de Johannes Posttocht. Naast de reeds
genoemde maatregelen die het waterschap al uitvoert, wil het
waterschap bij Tollebeek het watersysteem optimaliseren en de
capaciteit van de ondergemalen vergroten.
In 2050 doen zich volgens de berekeningen ook ten noordwesten van
Emmeloord problemen met de wateropgave voor. Er wordt nog gestudeerd
op mogelijke toekomstige maatregelen. Eén daarvan zou aansluiting
kunnen zijn bij ruimtelijke initiatieven die de provincie neemt.
Oostelijk en Zuidelijk Flevoland
Als Waterschap Zuiderzeeland doorgaat met het ingezette beleid -
aanleg duurzame oevers, uitvoeren dynamisch peilbeheer en
optimaliseren van de inzet van de hoofdgemalen - voldoen in 2015 deze
twee polders aan de normen voor wateroverlast. Voor 2050 bestaat wel
een opgave, die echter voor een groot deel ondervangen kan worden. Dit
kan met de blijvende uitvoering van het huidige beleid en een goede en
duurzame inrichting van de uitbreidingen van Almere. De opgave die dan
nog overblijft zet het waterschap in op nieuwe gebiedsontwikkelingen
die dan mogelijk plaatsvinden en kansen bieden voor vermindering van
de wateropgave. Het waterschap onderzoekt onder meer in welke mate het
project OostvaardersWold, of alternatieven daarvoor, hieraan kan
bijdragen.
2. Beleid maaischouw, herprofileren sloten en dempen sloten
De komende Waterwet heeft op diverse gebieden consequenties voor
Waterschap Zuiderzeeland. Zo behelst het onder meer de integratie van
een aantal waterbeheerwetten. Het waterschap heeft hiervoor het
huidige uitvoerend beleid rond de maaischouw, rond de herprofilering
van sloten en rond het dempen van sloten tegen het licht gehouden. De
Algemene Vergadering heeft het geactualiseerde beleid voor deze drie
onderwerpen vastgesteld. Dit beleid is gericht op het beheer en
onderhoud van sloten door mensen die daaraan wonen.
Maaischouw sloten
Het Waterschap heeft de argumenten tegen het licht gehouden, waarom
het sloten van derden wel of niet zou schouwen. De uitkomst is
jaarlijks het maaischouwbeleid uit te voeren en dus twee maal per jaar
te schouwen, plus één keer extra voor het wateraanvoergebied. Weg- en
erfsloten waarop geen drainage uitkomt, worden niet meegenomen. Wel
blijven alle sloten, dus ook de weg- en erfsloten, opgenomen in de
legger.
Herprofileren sloten
Het stelsel van vaarten, tochten en sloten ligt aan de basis van het
watersysteem in Flevoland. Bij de totstandkoming van de polders zijn
ze volgens een bepaald profiel aangelegd om goed bij te kunnen dragen
aan het waterbeheer dat op het gebruik van het land was afgestemd. De
profielen liggen vast in de legger, net zoals de onderhoudsplichtige.
Bij een steekproef in de Noordoostpolder in 20 kavelsloten, bleek dat
20 tot 25% niet genoeg water meer konden bergen. Dit kan veroorzaakt
zijn door onder meer grondbewerking, bodemdaling of niet optimaal
onderhoud. Op basis van deze steekproef veronderstelt het waterschap
dat veel van de sloten in zijn beheergebied nu niet meer aan het
oorspronkelijke profiel voldoen. Herprofilering van deze sloten is
daarom gewenst. Het waterschap wil daarbij aansluiten bij zijn cyclus
van klein of groot onderhoud. Tussen 2009 en 2023 zouden alle
kavelsloten dan weer op orde kunnen zijn. De aangeland van een sloot
krijgt daarbij zeven jaar de tijd om op eigen kosten de sloot weer aan
het aanlegprofiel te laten voldoen.
Dempen sloten
Waterschap Zuiderzeeland is in principe tegen het dempen van sloten.
Toch is hier enige nuancering op mogelijk, met name als sloten in de
praktijk niet van belang blijken voor de afvoer van water.
In landelijk gebied zijn voornamelijk bij erven diverse sloten
gedempt. Waterschap Zuiderzeeland gaat deze situaties nu in de legger
vastleggen dan wel het dempen alsnog vergunnen. Ook heeft de Algemene
Vergadering besloten dat demping van delen van sloten na ontheffing,
structureel toegestaan is. Dit gaat om de erfsloot/wegsloot op de
grens van een erf en de weg en erfsloot op de erfgrens van twee erven.
Erfsloten tussen akker en erf mogen niet worden gedempt. Voor
stedelijk water geldt dat dempingen gecompenseerd moeten worden door
nieuw open water te graven binnen het stedelijk gebied op kosten van
de veroorzaker.
3. Investeringsplan, Zuiveringsplan en Gemalenplan
De Algemene Vergadering heeft naar de drie genoemde plannen gekeken.
Het zijn zogeheten bestuursbesluiten, waarmee het bestuur instemt met
de daarin beschreven beleidslijnen. Ook stemt het in principe in met
de beschreven financiële consequenties, zoals investeringen. Als het
bestuur instemt, geeft het daarmee de werkorganisatie opdracht de
beschreven kaders verder uit te werken in maatregelen en activiteiten.
Deze komen vervolgens weer als bestuursvoorstellen ter tafel, waarbij
het bestuur beslist of een project uiteindelijk doorgaat of niet.
Het Gemalenplan 2008-2015 geeft inzicht in het beleid van het
waterschap voor zijn bemalingstaak. In het kort laat het zien dat de
zeven hoofdgemalen tussen 2008 en 2015 niet hoeven te worden
uitgebreid, maar dat wel her en der onderdelen vervangen moeten
worden. Voor de periode 2015 tot 2050 moet in de huidige periode
beleid worden opgesteld en uitgewerkt om de toenemende hoeveelheid
water te kunnen afvoeren.
Het Zuivering- en Transportplan 2008-2017 laat zien dat het waterschap
de komende jaren moet investeren om de verwerkingscapaciteit op de
afvalwaterzuiveringsinstallaties (AWZI's) op orde te houden. De
effecten op de tarieven zullen beperkt blijven, doordat meer
afvalwater naar de AWZI's komt en door deze nog efficiënter te
gebruiken. Tot 2015 bevat het water dat van de zuiveringen naar de
vaarten stroomt niet meer voedingsstoffen, zoals nitraten en fosfaten,
dan in 2000. Dit komt doordat de AWZI's Almere (in 2000), Lelystad (in
2006) en Tollebeek (in 2010) zijn aangepast. Na 2015 moet het
wegstromende water nog een nabehandeling ondergaan om op dat niveau te
blijven.
Het Investeringsplan bevat met name de investeringen uit de
bovengenoemde twee plannen. Het geeft het bestuur een overzicht van
alle toekomstige investeringen en biedt het bestuur de mogelijkheid
deze af te wegen en eventueel te prioriteren. Ook laat het zien wat de
kapitaalslasten van de voorgenomen investeringen zijn. De totale
kapitaalslasten van alle investeringen in een jaar vormt samen met de
exploitatielasten en -baten de totale jaarbegroting van het
waterschap.
4. Algemene Vergadering kent krediet toe voor basis van digitale
werkomgeving
Waterschap Zuiderzeeland wil toe naar digitale werkomgevingen, waarbij
inkomende, uitgaande en interne poststromen digitaal beschikbaar zijn.
Om dit mogelijk te maken, is een Document Management Systeem (DMS)
nodig. Eerder dit jaar verleende Dijkgraaf en Heemraden, het dagelijks
bestuur van het waterschap, een krediet toe voor de aanschaf van zo'n
systeem. De Algemene Vergadering heeft nu bijna 350 duizend euro
toegekend voor de verdere invulling van het DMS, voor het ontwikkelen
van een beheerstructuur eromheen en voor de uitvoering van drie
pilots. Hierbij worden werkprocessen gekoppeld aan de digitale
informatie.
Waterschap Zuiderzeeland wil naar digitale werkomgevingen toe om
informatie beter, sneller en breder toegankelijk te maken. Dit
verbetert werkprocessen en maakt ook initiatieven op het gebied van
E-overheid (digitale dienstverlening door de overheid) toegankelijker.
De verbeterde toegang tot documenten zorgt er daarbij voor dat
medewerkers minder kopieën van documenten hoeven te maken en eigen
archieven gaan aanleggen.
5. Aanvullend krediet voor warmtekrachtkoppeling op AWZI Dronten
Op de afvalwaterzuiveringsinstallatie (AWZI) in Dronten komt biogas
vrij. Dit gas kan gebruikt worden om zelf elektriciteit op te wekken.
Dit gebeurt in een warmtekrachtkoppeling-installatie. Al in 2007 kende
Dijkgraaf en Heemraden 175.000 euro toe voor de aanleg van deze
installatie. Onderzoek van de leverancier leerde echter dat het biogas
extra gefilterd moet worden om te kunnen gebruiken bij het opwekken
van elektriciteit. De Algemene Vergadering heeft nu een extra krediet
van EUR 225.000 beschikbaar gesteld om de installatie te vergroten. De
totale besparing door geen elektriciteit te hoeven inkopen, bedraagt
EUR 60.000 per jaar. Het project verdient zichzelf daarom in iets meer
dan zes jaar terug.
© Waterschap Zuiderzeeland
|||||||||||||||||| |||||||||||||||||| ||||||||||||||||||
|||||||||||||||||| |||||||||||||||||| ||||||||||||||||||