Waterschap Zuiderzeeland


AV-berichten voor de pers

Persbericht
Deze AV-berichten voor de pers bevat besluiten die de Algemene Vergadering van Waterschap Zuiderzeeland heeft genomen in haar bijeenkomst van 22 september 2008.


1. Koers rond Nationaal Bestuursakkoord Water

Het Algemeen bestuur van Waterschap Zuiderzeeland heeft zich gebogen over de koers rond het Nationaal Bestuursakkoord Water (NBW) voor de periode tot 2050. Hiermee bepaalt het bestuur dan hoe het wil omgaan met de gebieden die volgens berekeningen te maken zullen krijgen met wateroverlast, als gevolg van bodemdaling en klimaatverandering. De koers valt uiteen in twee perioden: de periode tot 2015 en de daaropvolgende periode tot 2050.

Volgens het Nationaal Bestuursakkoord Water moeten waterbeheerders in 2015 die gebieden op orde hebben, waar vaker wateroverlast dreigt op te treden dan volgens de gestelde normen mag. Aansluitend moeten ze voor de periode tot 2050 laten zien hoe ze op orde blijven. Het voorstel voor het bestuur laat zien wat Waterschap Zuiderzeeland hiervoor zou kunnen gaan doen. Overigens is het waterschap al tijden bezig om de zogeheten opgave aan te pakken, met onder meer de aanleg van duurzame oevers, met dynamisch peilbeheer en met de optimalisatie van het inzet van zijn zeven hoofdgemalen.

Noordelijk Flevoland
In de Noordoostpolder zijn enkele urgente problemen die het waterschap vóór 2015 wil aanpakken. Gebeurt dit niet, dan is de kans aanwezig dat tegen die tijd op twee plaatsen de Flevolandse normen voor wateroverlast niet gehaald worden. Het gaat om de onderbemalingen rond Tollebeek en de omgeving van de Johannes Posttocht. Naast de reeds genoemde maatregelen die het waterschap al uitvoert, wil het waterschap bij Tollebeek het watersysteem optimaliseren en de capaciteit van de ondergemalen vergroten.

In 2050 doen zich volgens de berekeningen ook ten noordwesten van Emmeloord problemen met de wateropgave voor. Er wordt nog gestudeerd op mogelijke toekomstige maatregelen. Eén daarvan zou aansluiting kunnen zijn bij ruimtelijke initiatieven die de provincie neemt.

Oostelijk en Zuidelijk Flevoland
Als Waterschap Zuiderzeeland doorgaat met het ingezette beleid - aanleg duurzame oevers, uitvoeren dynamisch peilbeheer en optimaliseren van de inzet van de hoofdgemalen - voldoen in 2015 deze twee polders aan de normen voor wateroverlast. Voor 2050 bestaat wel een opgave, die echter voor een groot deel ondervangen kan worden. Dit kan met de blijvende uitvoering van het huidige beleid en een goede en duurzame inrichting van de uitbreidingen van Almere. De opgave die dan nog overblijft zet het waterschap in op nieuwe gebiedsontwikkelingen die dan mogelijk plaatsvinden en kansen bieden voor vermindering van de wateropgave. Het waterschap onderzoekt onder meer in welke mate het project OostvaardersWold, of alternatieven daarvoor, hieraan kan bijdragen.


2. Beleid maaischouw, herprofileren sloten en dempen sloten

De komende Waterwet heeft op diverse gebieden consequenties voor Waterschap Zuiderzeeland. Zo behelst het onder meer de integratie van een aantal waterbeheerwetten. Het waterschap heeft hiervoor het huidige uitvoerend beleid rond de maaischouw, rond de herprofilering van sloten en rond het dempen van sloten tegen het licht gehouden. De Algemene Vergadering heeft het geactualiseerde beleid voor deze drie onderwerpen vastgesteld. Dit beleid is gericht op het beheer en onderhoud van sloten door mensen die daaraan wonen.

Maaischouw sloten
Het Waterschap heeft de argumenten tegen het licht gehouden, waarom het sloten van derden wel of niet zou schouwen. De uitkomst is jaarlijks het maaischouwbeleid uit te voeren en dus twee maal per jaar te schouwen, plus één keer extra voor het wateraanvoergebied. Weg- en erfsloten waarop geen drainage uitkomt, worden niet meegenomen. Wel blijven alle sloten, dus ook de weg- en erfsloten, opgenomen in de legger.
Herprofileren sloten

Het stelsel van vaarten, tochten en sloten ligt aan de basis van het watersysteem in Flevoland. Bij de totstandkoming van de polders zijn ze volgens een bepaald profiel aangelegd om goed bij te kunnen dragen aan het waterbeheer dat op het gebruik van het land was afgestemd. De profielen liggen vast in de legger, net zoals de onderhoudsplichtige.

Bij een steekproef in de Noordoostpolder in 20 kavelsloten, bleek dat 20 tot 25% niet genoeg water meer konden bergen. Dit kan veroorzaakt zijn door onder meer grondbewerking, bodemdaling of niet optimaal onderhoud. Op basis van deze steekproef veronderstelt het waterschap dat veel van de sloten in zijn beheergebied nu niet meer aan het oorspronkelijke profiel voldoen. Herprofilering van deze sloten is daarom gewenst. Het waterschap wil daarbij aansluiten bij zijn cyclus van klein of groot onderhoud. Tussen 2009 en 2023 zouden alle kavelsloten dan weer op orde kunnen zijn. De aangeland van een sloot krijgt daarbij zeven jaar de tijd om op eigen kosten de sloot weer aan het aanlegprofiel te laten voldoen.

Dempen sloten
Waterschap Zuiderzeeland is in principe tegen het dempen van sloten. Toch is hier enige nuancering op mogelijk, met name als sloten in de praktijk niet van belang blijken voor de afvoer van water.

In landelijk gebied zijn voornamelijk bij erven diverse sloten gedempt. Waterschap Zuiderzeeland gaat deze situaties nu in de legger vastleggen dan wel het dempen alsnog vergunnen. Ook heeft de Algemene Vergadering besloten dat demping van delen van sloten na ontheffing, structureel toegestaan is. Dit gaat om de erfsloot/wegsloot op de grens van een erf en de weg en erfsloot op de erfgrens van twee erven. Erfsloten tussen akker en erf mogen niet worden gedempt. Voor stedelijk water geldt dat dempingen gecompenseerd moeten worden door nieuw open water te graven binnen het stedelijk gebied op kosten van de veroorzaker.


3. Investeringsplan, Zuiveringsplan en Gemalenplan

De Algemene Vergadering heeft naar de drie genoemde plannen gekeken. Het zijn zogeheten bestuursbesluiten, waarmee het bestuur instemt met de daarin beschreven beleidslijnen. Ook stemt het in principe in met de beschreven financiële consequenties, zoals investeringen. Als het bestuur instemt, geeft het daarmee de werkorganisatie opdracht de beschreven kaders verder uit te werken in maatregelen en activiteiten. Deze komen vervolgens weer als bestuursvoorstellen ter tafel, waarbij het bestuur beslist of een project uiteindelijk doorgaat of niet.

Het Gemalenplan 2008-2015 geeft inzicht in het beleid van het waterschap voor zijn bemalingstaak. In het kort laat het zien dat de zeven hoofdgemalen tussen 2008 en 2015 niet hoeven te worden uitgebreid, maar dat wel her en der onderdelen vervangen moeten worden. Voor de periode 2015 tot 2050 moet in de huidige periode beleid worden opgesteld en uitgewerkt om de toenemende hoeveelheid water te kunnen afvoeren.

Het Zuivering- en Transportplan 2008-2017 laat zien dat het waterschap de komende jaren moet investeren om de verwerkingscapaciteit op de afvalwaterzuiveringsinstallaties (AWZI's) op orde te houden. De effecten op de tarieven zullen beperkt blijven, doordat meer afvalwater naar de AWZI's komt en door deze nog efficiënter te gebruiken. Tot 2015 bevat het water dat van de zuiveringen naar de vaarten stroomt niet meer voedingsstoffen, zoals nitraten en fosfaten, dan in 2000. Dit komt doordat de AWZI's Almere (in 2000), Lelystad (in 2006) en Tollebeek (in 2010) zijn aangepast. Na 2015 moet het wegstromende water nog een nabehandeling ondergaan om op dat niveau te blijven.

Het Investeringsplan bevat met name de investeringen uit de bovengenoemde twee plannen. Het geeft het bestuur een overzicht van alle toekomstige investeringen en biedt het bestuur de mogelijkheid deze af te wegen en eventueel te prioriteren. Ook laat het zien wat de kapitaalslasten van de voorgenomen investeringen zijn. De totale kapitaalslasten van alle investeringen in een jaar vormt samen met de exploitatielasten en -baten de totale jaarbegroting van het waterschap.


4. Algemene Vergadering kent krediet toe voor basis van digitale werkomgeving

Waterschap Zuiderzeeland wil toe naar digitale werkomgevingen, waarbij inkomende, uitgaande en interne poststromen digitaal beschikbaar zijn. Om dit mogelijk te maken, is een Document Management Systeem (DMS) nodig. Eerder dit jaar verleende Dijkgraaf en Heemraden, het dagelijks bestuur van het waterschap, een krediet toe voor de aanschaf van zo'n systeem. De Algemene Vergadering heeft nu bijna 350 duizend euro toegekend voor de verdere invulling van het DMS, voor het ontwikkelen van een beheerstructuur eromheen en voor de uitvoering van drie pilots. Hierbij worden werkprocessen gekoppeld aan de digitale informatie.

Waterschap Zuiderzeeland wil naar digitale werkomgevingen toe om informatie beter, sneller en breder toegankelijk te maken. Dit verbetert werkprocessen en maakt ook initiatieven op het gebied van E-overheid (digitale dienstverlening door de overheid) toegankelijker. De verbeterde toegang tot documenten zorgt er daarbij voor dat medewerkers minder kopieën van documenten hoeven te maken en eigen archieven gaan aanleggen.


5. Aanvullend krediet voor warmtekrachtkoppeling op AWZI Dronten

Op de afvalwaterzuiveringsinstallatie (AWZI) in Dronten komt biogas vrij. Dit gas kan gebruikt worden om zelf elektriciteit op te wekken. Dit gebeurt in een warmtekrachtkoppeling-installatie. Al in 2007 kende Dijkgraaf en Heemraden 175.000 euro toe voor de aanleg van deze installatie. Onderzoek van de leverancier leerde echter dat het biogas extra gefilterd moet worden om te kunnen gebruiken bij het opwekken van elektriciteit. De Algemene Vergadering heeft nu een extra krediet van EUR 225.000 beschikbaar gesteld om de installatie te vergroten. De totale besparing door geen elektriciteit te hoeven inkopen, bedraagt EUR 60.000 per jaar. Het project verdient zichzelf daarom in iets meer dan zes jaar terug.

© Waterschap Zuiderzeeland
|||||||||||||||||| |||||||||||||||||| |||||||||||||||||| |||||||||||||||||| |||||||||||||||||| ||||||||||||||||||