YUM! Brands (KFC) doneert 80 miljoen dollar aan WFP
30/09/2008 11:14
KFC
YUM! Brands (KFC) doneert 80 miljoen dollar aan WFP
En zegt tevens 20 miljoen uur aan vrijwilligers werk toe, tijdens het Clinton Global Initiative.
Amsterdam, 30 september 2008. Tijdens het Clinton Global Initiative heeft Yum! Brands (NYSE:YUM), het moederbedrijf van Kentucky Fried Chicken, Pizza Hut en Taco Bell, toegezegd de komende vijf jaar wereldwijd 80 miljoen dollar in te zamelen en te doneren aan onder meer het Wereldvoedselprogramma (WFP). Met dat bedrag kunnen 200 miljoen maaltijden verstrekt worden aan ondervoede schoolkinderen in ontwikkelingslanden. Daarnaast heeft Yum! toegezegd om de komende vijf jaar 20 miljoen uur aan hongerbestrijding te besteden door middel van vrijwilligerswerk in de plaatsen waar het bedrijf gevestigd is (dit vertegenwoordigt een waarde van 200 miljoen dollar). Yum! Wil via deze weg aandacht vragen voor de hongerproblematiek, om zo anderen ervan te overtuigen mee te werken aan een oplossing. Mariah Carey treedt op als ambassadrice en donateurs kunnen gratis een song van haar downloaden. Deze actie wordt in alle KFC restaurants in Nederland ondersteunt.
Activiteiten in Nederland
Net als vorig jaar zal het ook dit jaar mogelijk zijn in alle KFC restaurants in Nederland te doneren. Men krijgt dan een code om via internet het nummer 'Love Story' van Mariah Carrey te downloaden. KFC Nederland levert met zijn employees een extra inspanning door een sponsoractie te organiseren. Medewerkers kunnen zich laten sponsoren voor het scoren van een basketball in de basket. Dit vindt plaats tijdens het voor iedereen vrij toegankelijke KFC - EclipseJet Myguide 3on3 basketball toernooi dat op 26 Oktober a.s. georganiseerd wordt rondom het Bijlmerplein in Amsterdam.
Clinton Global Initiative & wereldwijde honger
President Bill Clinton kondigde de toezegging van Yum! aan tijdens een bijzondere Algemene Vergadering waarbij schoolmaaltijden de hoogste prioriteit kregen in de strijd tegen het wereldwijde hongerprobleem. De toezegging houdt in dat een miljoen kinderen een jaar lang elke dag naar school kunnen gaan en daar een voedzame maaltijd krijgen.
Het geld wordt ingezameld via de campagne World Hunger Relief van Yum! Brands, 's werelds omvangrijkste initiatief in de particuliere sector om een einde te maken aan de honger in de wereld. World Hunger Relief steunt het WFP van de Verenigde Naties en andere voedselorganisaties. Bijna 36.000 eigen en franchiserestaurants in meer dan honderd landen nemen deel aan de campagne, waaronder KFC, Pizza Hut, Taco Bell, Long John Silver's en A? All-American Food.
"Honger is niet acceptabel. De samenleving kan en mag niet toestaan dat bijna 925 miljoen mensen honger lijden en elke dag met een lege maag moeten gaan slapen. Wij vinden, als 's werelds grootste horecaonderneming, dat het ons voorrecht en onze verantwoordelijkheid is om een zinvolle oplossing te bieden aan dit ernstige probleem.", aldus David C. Novak, voorzitter en Algemeen Directeur van Yum! Brands.
De honger in de wereld heeft enorme proporties aangenomen - het gaat om bijna een miljard mensen - als gevolg van het tegelijkertijd wereldwijd stijgen van grondstof- en voedselprijzen, toegenomen druk op de energiebronnen, ernstige droogte en overstromingen vanwege de klimaatverandering en de toenemende behoeftes van groeiende economieën in Azië en Zuid-Amerika.
Yum! neemt het voortouw in de strijd tegen honger
"Yum! Brands is vastbesloten om het voortouw te nemen in de strijd tegen honger. We gaan voor het creëren van bewustwording, het oproepen van vrijwilligers en het inzamelen van geld om dit probleem aan te pakken. Wij hopen met onze inspanningen voor miljoenen mensen honger te kunnen veranderen in hoop," zo verklaarde Novak.
In 2007 ondernam Yum! een eerste wereldwijde poging, de World Hunger Relief Week. Die campagne was een overweldigend succes, waarbij in één week tijd 16 miljoen dollar werd ingezameld voor het WFP en andere voedselorganisaties en 's werelds grootste vrijwilligersbeweging op de been werd gebracht.
Met het geld dat het WFP ontving konden 1,6 miljoen ondervoede mensen in Afrika, Azië en Latijns-Amerika te eten krijgen. Eén miljoen vaste medewerkers en franchisenemers kwamen wereldwijd in actie, wat vier miljoen uur vrijwilligerswerk bij plaatselijke organisaties opleverde en een inzamelingsactie bij de ruim 115 miljoen klanten die de restaurants elke week bezoeken. De totale waarde van donaties in de vorm van geld en voedsel, bewustwordingscampagnes en uren vrijwilligerswerk bedroeg maar liefst 187 miljoen dollar. Op basis van dit beginsucces breidt Yum! haar World Hunger Relief campagne dit jaar uit van ruim een week naar bijna een maand.
Overige Activiteiten
Tijdens de World Hunger Relief campagne van dit jaar is Yum! van plan om een kleine 50 miljoen dollar te genereren in de vorm van bewustwording van de hongerproblematiek via televisie en gedrukte media, ideële reclameboodschappen, berichtgeving via websites, public relations en affiches en de reclameborden in de restaurants. Bovendien profiteert het bedrijf van de kracht van het internet om miljoenen mensen te bereiken via www.fromhungertohope.com en andere activiteiten online.
Yum! en haar dochterondernemingen doen al meer dan tien jaar aan hongerbestrijding door jaarlijks voor meer dan 46 miljoen dollar aan warme maaltijden te doneren aan armen in de Verenigde Staten. Sinds de beursgang in 1997 heeft het bedrijf voor meer dan 500 miljoen dollar aan voedsel gedoneerd aan voedselorganisaties in de VS. Het bedrijf was tevens acht jaar lang de eerste sponsor van de voedselbank Dare To Care in Louisville, Kentucky en heeft deze plaatselijke organisatie 8 miljoen dollar geschonken.
Over Yum!
Yum! Brands, Inc., met hoofdkantoor in Louisville, Kentucky, VS, is 's werelds grootste horecaonderneming in ketenrestaurants, met bijna 36.000 vestigingen in meer dan 100 landen. Het bedrijf staat op nummer 253 in de Fortune 500 List, met in 2007 meer dan 10 miljard dollar aan inkomsten. Vier restaurantketens van het bedrijf - KFC, Pizza Hut, Taco Bell en Long John Silver's - zijn respectievelijk wereldleider in de quick service restaurant categorieën kip, pizza, Mexicaans en vis. Buiten de Verenigde Staten opende Yum! Brands elke dag circa vier nieuwe restaurants, waarmee het de grootste retail-ontwikkelaar ter wereld is. Het bedrijf is herhaaldelijk erkend voor zijn belonings- en waarderingscultuur, verscheidenheid in management, bijdragen aan de gemeenschap en constante winst voor de aandeelhouders. Sinds de beursgang van het bedrijf in 1997 is het vaste kapitaal meer dan verviervoudigd. Het afgelopen jaar lanceerde het bedrijf 's werelds omvangrijkste initiatief in de particuliere sector in de strijd tegen honger, in samenwerking met het Wereldvoedselprogramma van de Verenigde Naties en andere voedselorganisaties. Dit initiatief heeft meer dan 1,6 miljoen mensen gered van de hongerdood, in de meest afgelegen gebieden op aarde waar honger het meest voorkomt.
WFP is 's werelds grootste humanitaire organisatie en tevens het vlaggenschip van de VN in de strijd tegen de honger in de wereld. WFP voorziet dit jaar in hulp aan circa 90 miljoen mensen in 80 landen.