Niet iedere leerling profiteert van computer in klas
Promotie Onderwijskunde
dinsdag 30 september, 14.00 uur
Irma Heemskerk stelt dat de inzet van computers in het onderwijs een positief effect heeft op de schoolprestaties, maar dat deze ict-tools wel moeten aansluiten bij een brede groep leerlingen. Ze betoogt dat anders vooral meisjes en kinderen uit etnische minderheidsgroepen buiten de boot dreigen te vallen. Heemskerk ontdekte dat het ontwerp van ict-tools in meer of mindere mate kan aansluiten bij verschillende groepen leerlingen. Belangrijk daarbij is of de tool goed aansluit bij verschillende interesses en verschillende niveaus van taal- en ict-vaardigheden., Ook is het belangrijk of de tool voldoende ondersteuning biedt en of er op verschillende manieren mee gewerkt kan worden. De mate waarin ict-tools geschikt zijn voor verschillende groepen leerlingen bleek van invloed op de leerervaringen van leerlingen, zoals onder meer bij het enthousiasme over het werken met de tool. Heemskerk adviseert om bij het ontwerp en de keuze van educatieve ict-tools rekening te houden met selectieve effecten en om hiervoor te compenseren bij het gebruik van de tools in de klas. Uiteindelijk heeft de inzet van computers dan een positief effect op de leerervaringen van alle leerlingen.
Mw. I.M.C.C. Heemskerk: Technology makes a difference. Inclusiveness of technology in education. Promotoren zijn mw. prof. dr. G.T.M. ten Dam en mw. prof. dr. M.L.L. Volman (VU).
Locatie: Agnietenkapel, Oudezijds Voorburgwal 231, Amsterdam.
Meer informatie kunt u krijgen bij de afdeling Persvoorlichting, tel. 020 - 525 2695, e-mail:
Universiteit van Amsterdam