Stimuleringsfonds voor de Pers

Leon de Wolff Mediamanagement - Onderzoek 'Waarom kopen mensen kranten'

Datum besluit: 29-09-2008

Het onderzoek 'Waarom kopen mensen kranten?' wordt uitgevoerd door Leon de Wolff Mediamanagement en staat onder leiding van drs Leon de Wolff, directeur/eigenaar van dat bureau. Dit onderzoek vindt plaats in het kader van een voorgenomen promotie van de heer De Wolff aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Promotor is prof. dr. Henri Beunders.

In het onderzoek staat de vraag centraal of de pluriformiteit van het krantenaanbod in Nederland nog aansluit bij de maatschappelijke pluriformiteit. Ingrijpende veranderingen binnen de dagbladsector geven extra aanleiding tot deze vraag. De methode die De Wolff ontwikkelde, maakt het mogelijk te onderzoeken in hoeverre de inhoud van kranten aansluit bij de vraag en stelt de onderzoeker in staat vast te stellen in hoeverre dit het kopen van kranten beïnvloedt.

Het bestuur van het Stimuleringsfonds voor de Pers heeft besloten een subsidie in de vorm van een uitkering van ten hoogste ¤ 48.000,- beschikbaar te stellen voor dit onderzoek naar de factoren die het kopen van Nederlandse kranten beïnvloeden. Het besluit tot deze steunverlening is gebaseerd op artikel 54 sub d, resp. artikel 58, van het Mediabesluit dat het Stimuleringsfonds voor de Pers de mogelijkheid biedt subsidie te verstrekken aan onderzoek ten behoeve van de persbedrijfstak als geheel, voor zover dat onderzoek past in de doelstelling van het Stimuleringsfonds.

Vrij toegankelijk onderzoek dat op een geïntegreerde wijze onderzoekt welke factoren het kopen van kranten in Nederland beïnvloed is schaars, zo niet afwezig. En dat terwijl de perssector juist gebaat is bij empirische gegevens in deze tijd van media transformatie. Het onderhavige onderzoek kan er in de eerste plaats toe bijdragen dat er gegevens beschikbaar komen over de inhoud van vraag en aanbod. In de tweede plaats beoogt het onderzoek verklaringen over de teruggang van de krant empirisch te toetsen.